Iron Butt - Bun Burner 1500

KingCoder

Begeisterungsmeister [bəˈgaistərʊŋs-ˈmaistɐ]
9 jan 2002
11.506
193
Oss
column_ibalogo.gif


Vaker al hoorde ik over Iron Butt en rubber-butt challenges maar vandaag kwam ik op de site van de Iron Butt Association ( Iron Butt Association - "Worlds Toughest Riders" ) terecht.

Kriebel kriebel altijd in voor wat extreems dus...

Wat ik wil gaan doen is een lidmaatschap inclusief certificaat verdienen voor deze Iron Butt Association. Wat je daarvoor moet doen lees je natuurlijk op de site maar dat is "to become a part of the Iron Butt Association, you must complete at least a Bun Burner 1500 (1,500 miles in 36 hours)". Er moet dus een rit gereden worden van 1500 mijl (grofweg 2413,95 km).

Om daadwerkelijk het ceriticaat te verdienen zijn er wel regels: iemand moet vertrek documenteren en natuurlijk ook aankomst en je moet onderweg bewijzen verzamelen in de vorm van brandstofbonnen bijvoorbeeld. de exacte regels vind je hier: Iron Butt Association - "Worlds Toughest Riders"

Als er voldoende animo is (ikzelf en minimaal 1 ander iemand *D ) dan ga ik dit organiseren. Dan meld ik de boel vooraf officieel aan enzo en regel ik ook na afloop het certificaat voor je, en dan mag je ook deze kentekenplaathouder voeren:

ibaplat2.jpg

of we hier in nl daar iets aan hebben is een tweede

De kosten voor de goodies zijn (staat op de site hoor):

SaddleSore or Bun-Burner (complete package, verification, pin, plate back and certificate)(savings of $2.00) over individual pricing: $45.00
Ik zal contact met Ironbutt zoeken over hoe we dit als groep kunnen doen.

Wanneer:
zaterdag 27 en zondag 28 september 2008


Deelnemers:
 
Laatst bewerkt:
haha dit is werkelijk geweldig *O*

moet er niet aan denken, maar je topic en de naam van de 'association' is al een 10 waard ;)
 
Laatst bewerkt:
2400/36 = gemiddeld 67 km per uur, en dan niets meegerekend voor tankstops, eet/drinkstops en uiteraard slapen. Dat wordt dan dus alleen snelweg knallen -O- en/of toegestane snelheden overschrijden *O*
 
2400/36 = gemiddeld 67 km per uur, en dan niets meegerekend voor tankstops, eet/drinkstops en uiteraard slapen. Dat wordt dan dus alleen snelweg knallen -O- en/of toegestane snelheden overschrijden *O*
:^ idee is wel leuk, maar om nu idd 2400 km snelweg te rijden... :N
 
2400/36 = gemiddeld 67 km per uur, en dan niets meegerekend voor tankstops, eet/drinkstops en uiteraard slapen. Dat wordt dan dus alleen snelweg knallen -O- en/of toegestane snelheden overschrijden *O*


tis dan ook echt wel een prestatie...!

:^ idee is wel leuk, maar om nu idd 2400 km snelweg te rijden... :N

mwa snelweg hoeft niet perse hoor, je moet alleen niet de binnenwegen opzoeken. Kijk snelwegrijden betekend ook veel vaker stoppen voor tankstops, zeker als je gaat blaZen. Daarbij is blazen veeeeel vermoeiender.
 
Laatst bewerkt:
2400/36 = gemiddeld 67 km per uur, en dan niets meegerekend voor tankstops, eet/drinkstops en uiteraard slapen. Dat wordt dan dus alleen snelweg knallen -O- en/of toegestane snelheden overschrijden *O*

slapen :? 36 uur houd je toch wel vol .... met een gemiddelde van 100 km pu houd je al 11 uur rust over .... moet te doen zijn toch ....
 
Met mijn motor (heb ik al is uitgerekend) is 150 km/u de beste snelheid om z.s.m meer dan 600 kilometers af te leggen.

Dan maak je de meeste kilometers met de minste (tank) stops.

Dan zit je gemiddelde op 100km/u (incluis tankstops)

2400 / 100 = 24 uur, kan je dus verdelen in 2 X 12 uur met daar tussen in je 12 uur rust ;)

Nu ik erover nadenk?

Weekendje Hamburg (ja wel in Duitsland dan he ;), even aanwippen bij www.miwula.de. en de volgende dag weer met een flinke omweg terug naar Nederland.

Kan ik gelijk nog verder uitwerken.

Moet je een rustig weekend hebben, op Zaterdag ochtend 5 uur weg en op Zondag 17 uur 's middags terug zijn.

Moeten we nog wel even bekijken waar we nog ongeneerd snel kunnen rijden en wat het gemiddelde zou zijn.
(Bremen bijv. mag je nog maar 80 km/u over hun 17km Autobahn)

Nou ik hoor het wel
 
Laatst bewerkt:
Met mijn motor (heb ik al is uitgerekend) is 150 km/u de beste snelheid om z.s.m meer dan 600 kilometers af te leggen.

Dan maak je de meeste kilometers met de minste (tank) stops.

Dan zit je gemiddelde op 100km/u (incluis tankstops)

2400 / 100 = 24 uur, kan je dus verdelen in 2 X 12 uur met daar tussen in je 12 uur rust ;)


precies, eitje. toch?
 
Ik ben wel in voor zo'n geintje :Y
Vaak zat 1.000km op 1 dag (12h) gedaan, dus 2.400km in 36 uur gaat ook wel lukken. :]
Count me in :P
 
ik loop alvast op de muziek vooruit.

Deze begint vanuit Delft (Kan natuurlijk ook in Duitsland beginnen) en eindigt aan de voet van de Kölner Dom.

3632 km's, volgens de routeplanner zou dit 32,5 uur pure rijtijd zijn (dit zou dan 111km/u gemiddeld zijn....)

IronButt.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ohw, en als je dan gemiddeld ook nog is 1:15 zou rijden ben je zo'n € 400,- verder aan brandstof ;)

Kheb m ook al vanaf Nieuw Schans berekend.

Denk dak gewoon dan daar zou starten.

Hotel overnachting bij Van Der Valk in Zuidbroek op vrijdagavond.
Hotel overnachting ergens in Duitsland bij het plaatsje Erfurt.
En tot slot nog een overnachting om het gezellig af te sluiten in Köln (of als we nog zin hebben gewoon naar huis, maar ik denk dat het hotelletje beter is dan ;)
 
Laatst bewerkt:
ik loop alvast op de muziek vooruit.

Deze begint vanuit Delft (Kan natuurlijk ook in Duitsland beginnen) en eindigt aan de voet van de Kölner Dom.

3632 km's, volgens de routeplanner zou dit 32,5 uur pure rijtijd zijn (dit zou dan 111km/u gemiddeld zijn....)

[afbeelding]


Ziet er goed uit, maar da's wel meteen een BunBurner GOLD dan 8-) :+
 
Kan de route niet zien op mijn werk (photobucket is geblokkeerd) :(

We kunnen natuurlijk ook gewoon op een zaterdag ff naar Zd-Frankrijk rijden (1300km in 11 uur) daar wat drinken en 's zondags terug naar huis :] 8-)
Houden we nog tijd over ook _O-
 
Kan de route niet zien op mijn werk (photobucket is geblokkeerd) :(

We kunnen natuurlijk ook gewoon op een zaterdag ff naar Zd-Frankrijk rijden (1300km in 11 uur) daar wat drinken en 's zondags terug naar huis :] 8-)
Houden we nog tijd over ook _O-


Zo klinkt het wel erg relaxed :)

Zou zo'n trip te doen zijn als je snelweg zoveel mogelijk vermijd? Hmm hoe hard moet je nou eigenlijk echt rijden....? 's kijken:

36 uur, 2500 km. Wat kost tijd:

Tanken: Stel dat je iedere 250 km moet tanken, dan is dat dus 10 keer tanken. Zeg per tankstop 15 minuten dan kost dat dus 150 minuten = 2:30
Eten: kijk ontbijt doe je sóchtend in het hotel, maar op de eerste dag moet je toch minimal stoppen voor lunch en avondeten, en de 2e dag moet je ook lunchen Zeg 1 uur per keer
Slapen: Laten we zeggen 8 uur.

Totaal hebben we dus al 2,5 + 3 + 8 uur =13,5 "uitgegeven" aan niet-rijden. Blijft er dus 36-13,5 = 22,5 uur rijden over, maar nog steeds 2500 km te gaan, wat dus neer komt op 2500/22,5=111 km/uur gemiddeld.

Goed te doen, maar dan moet er echt wel snelweg in zitten. Niet alles, maar wel wat.


Dit schema laat bewust ruimte om hier en daar wat tijd te winnen: korter lunchen, sneller tanken (en in de praktijk ws MINDER tanken, ik kan echt wel verder als 250 km)
 
Laatst bewerkt:
111km/h gemiddeld over niet-snelwegen is niet te doen lijkt mij. Voor zo'n gemiddelde moet je nl een stuk harder rijden en deze snelheid ook constant aan kunnen houden. Binnendoor rijden is ook vermoeiender waardoor je meer zal moeten rusten?
Het zal allemaal nog niet meevallen. En da's ook het leuke :)
 
Leuk om te lezen dat er meer mensen zijn die van dit soort ritjes houden. :}
Ik heb in 2003 de Saddlesore 1000 gedaan, dit is de kortste rit die je kan doen om vermeld te worden in de boeken van de IBA.

In september ga ik weer een rit doen, welke weet ik nog niet omdat er een vriend van me meegaat die het voor het eerst gaat proberen.
Als ik alleen zou gaan zou het de SS2000 (2000 miles in 48 uur) worden maar nu waarschijnlijk SS2K (2000 km in 24 uur).
Er zijn metrische ritten bijgekomen voor europeesche landen.

Binnendoorrijden is moeilijk in europa omdat er veel dorpjes en snelheidsvertragende belemeringen zijn. (stoplichten, drempels, 30/50 km zones).
In amerika is het heel anders met de binnendoor wegen gesteld.
Je kan wel een groot gedeelte snelweg nemen en dan het mooiste stuk neem je binnendoor, kijk wel of je niet teveel obstakels tegen komt door vakantieverkeer.
B.v. als je de Alpen zou nemen dat je niet ineens de tour de france voor je hebt zitten.
In jou geval heb je heel duitsland dus dat zou niet uit moeten maken.

Ik ben nu een route aan het maken die vanauit nederland naar duitsland, oostenrijk, italie naar Nice in Frankrijk gaat. Dit moet dus een route worden van + 2100 km om na berekening van de IBA toch net boven de 2000 km te komen. En we proberen een vertrektijd aan te houden zodat we normaal om 2100 uur aankomen om toch een normale nachtrust te krijgen.
Dan nemen we een nacht rust en gaan dan de Route de grandes alps rijden.
Na deze route nemen we een route naar nederland terug. hoe weten we nog niet maar mischien wel met een SS1000 als er nog pit in zit.

Mochten jullie nog vragen hebben mail ze gerust.
Tevens ben ik ook IBA-witness voor de IBA-rides voorals jullie een getuige zoeken. ;)



Hieronder een oud verslag:
http://home01.wxs.nl/~heels008/saddlestorie.htm
 
Leuk om te lezen dat er meer mensen zijn die van dit soort ritjes houden. :}
Ik heb in 2003 de Saddlesore 1000 gedaan, dit is de kortste rit die je kan doen om vermeld te worden in de boeken van de IBA.

In september ga ik weer een rit doen, welke weet ik nog niet omdat er een vriend van me meegaat die het voor het eerst gaat proberen.
Als ik alleen zou gaan zou het de SS2000 (2000 miles in 48 uur) worden maar nu waarschijnlijk SS2K (2000 km in 24 uur).
Er zijn metrische ritten bijgekomen voor europeesche landen.

Binnendoorrijden is moeilijk in europa omdat er veel dorpjes en snelheidsvertragende belemeringen zijn. (stoplichten, drempels, 30/50 km zones).
In amerika is het heel anders met de binnendoor wegen gesteld.
Je kan wel een groot gedeelte snelweg nemen en dan het mooiste stuk neem je binnendoor, kijk wel of je niet teveel obstakels tegen komt door vakantieverkeer.
B.v. als je de Alpen zou nemen dat je niet ineens de tour de france voor je hebt zitten.
In jou geval heb je heel duitsland dus dat zou niet uit moeten maken.

Ik ben nu een route aan het maken die vanauit nederland naar duitsland, oostenrijk, italie naar Nice in Frankrijk gaat. Dit moet dus een route worden van + 2100 km om na berekening van de IBA toch net boven de 2000 km te komen. En we proberen een vertrektijd aan te houden zodat we normaal om 2100 uur aankomen om toch een normale nachtrust te krijgen.
Dan nemen we een nacht rust en gaan dan de Route de grandes alps rijden.
Na deze route nemen we een route naar nederland terug. hoe weten we nog niet maar mischien wel met een SS1000 als er nog pit in zit.

Mochten jullie nog vragen hebben mail ze gerust.
Tevens ben ik ook IBA-witness voor de IBA-rides voorals jullie een getuige zoeken. ;)



Hieronder een oud verslag:
http://home01.wxs.nl/~heels008/saddlestorie.htm


Cool, ik zou je graag willen vragen om inderdaad als getuige op te treden!
 
111km/h gemiddeld over niet-snelwegen is niet te doen lijkt mij. Voor zo'n gemiddelde moet je nl een stuk harder rijden en deze snelheid ook constant aan kunnen houden. Binnendoor rijden is ook vermoeiender waardoor je meer zal moeten rusten?
Het zal allemaal nog niet meevallen. En da's ook het leuke :)

:^ idd. op lokale wegen is het gemiddelde 80km/u bergpassen zelfs 30 of 40 km/h.

Kunnen we gewoon Hamburg www.miwula.de bezoeken, daarna nog ff Berlin aandoen voor een kopje thee en dan nog ff een route terug plannen.
 
Lijkt me wel erg grappig maar met de buell en zijn 10/12liter tankinhoud is het echt iedere 150 tot 190 km tanken dus dat is alweer heel wat tankbeurtjes meer Daarnaast zijn in het buitenland de tankstations niet zo veelvuldig aanwezig als in nederland dus moet je toch met een ruime marge rekening houden. Verder erg leuk idee en mischien wel wat om aan mee te doen !
 
:^ idd. op lokale wegen is het gemiddelde 80km/u bergpassen zelfs 30 of 40 km/h.

Kunnen we gewoon Hamburg www.miwula.de bezoeken, daarna nog ff Berlin aandoen voor een kopje thee en dan nog ff een route terug plannen.


Is een idee ja, en dan vanaf Berlijn over praag naar wenen en terug langs Munchen.
 
Koel. Berlijn, Praag en Wenen staan nog op mijn 'to visit' lijstje :]

ja ik ook wel. Op zich heb ik meer een hang naar bergjes enzo dus ik keek al met een schuin oog naar een rondje alpen ofzo maar dat red je never niet in de gestelde tijd. Jaaa dan moet je minder gaan slapen dat scheelt een hoop en ik hoef niet eens zoveel slaap maar kom maar 's aan bij een hotel voor 4 uurtjes slaap.....

sowieso bedenk ik me net.... in het voorgestelde schema staat 8 uur voor de nachtrust. Incl ontbijt. Stel dat we om 8 uur kunnen ontbijten.... dan moeten we dus om 12 uur inchecken bij het hotel.... hmmmm

Voorstel iemand? Tent dan maar?
 
Ontbijt halen op de zeedijk van Nice ... :9~

zaterdagavond 18u vertrek, snelweg tot voorbij Lyon
800km = 8uur incl stops
400km route nationale = 6uur incl stops.
Das dan ontbijt rond 08u op zondag. + ansichtkaartje schrijven + mms foto sessie als bewijs.
2 uur in Nice
7+9 uur terugrit (duurt wat langer omdat zitvlak al wat gevoeliger wordt)
Terug thuis rond 2 uur snachts
Zondag = rustig op de wegen: geen forenzen geen vrachtwagens .... nog zo veilig

Totaal: 8+6+2+7+9= 32 uur, geeft reserve van 4 uur.

Lijkt redelijk ....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan