GPZ 750 Turbo - ZX750E

Arend

MF veteraan
1 sep 2006
8.167
42
Gouda
Hallo allemaal,

Ik heb sinds november 2007 een leuk sleutelexemplaar kunnen bemachtigen (geruild voor een '81 GPZ1100 !) en vroeg me af of er hier meer mensen zijn met deze legendarische motor :}

Mijn ZX750E1 komt uit '84, heeft circa 35.000 op de teller en is sindsdien in revisie/verbouwing.
Er zit inmiddels een achterbrug in van een ZZR1100 uit '91 met 17" 180mm achterband
Komt voorvork en -wiel plus remmerij in van een ZXR750, ook 17" dus (120/70).
Open K&N direct op de turbo
810cc Wisecokit 8-)
Blow-off-valve (moet nog geplaatst)
Conversie naar 530ketting met offset voortandwiel en 55T Wieres alu achtertandwiel
Oliepanmod
Racemode
Open rvs Laser demper

De turbo:
d88b59cb3e6d3802f3eb7635ea102331

Zo heb ik hem gekocht:
Hoger_600-1.jpg

Kop zoals hij was::
036aab30ec753ad7b31cb8c3a1ac4326

Kop na stralen en spuiten
1807e01116d7cfdcf7f0dc5669079ef3

Oude en nieuwe achterwiel naast elkaar
293c3d823c11018fefbfb6b89bf8879c

Brug en achterwiel erin
b72f792cebbfd1ca342e4b23ca0ccd82

Wiseco zuigers
DSC_0099.jpg

DSC_0100.jpg

Eerste testrun, nog met de originele voorpartij (hij startte serieus de 1e poging!!)
bd4027da23d7435721f28cbe8eb33284


ZXR750 voorvork erin
18d3a8cf645491ceaf17969a1d4f6f6d

Custom alu tandwiel (53 tands, van AFAM)
4a2e983b9720a560a33eda5eec29101e

P1090784.jpg

Nieuwe buddybekleding (hawk_gt!) en remklauwtjes gepimpt
P1100251-1.jpg

Carbon spatbord erop 8-)
[img=630]http://www.motorstek.nl/download/40332/0b5e83104a8819f93c8a100ec43859f2[/img]
Dus, wie hier heeft er ook de laatste en sterkste der turbo-motoren? Graag een fototje en hoe je eraan kwam :)

Ik hoop zelf binnen enkele weken het monster weer uit te kunnen laten of in ieder geval de nieuwe zuigers in te kunnen rijden :]

@modjes; ik weet niet 100% zeker of dit topic in BRIK hoorde... in '84 was het een supersport natuurlijk, maar nu meer een klassieker denk ik ;)
 
Laatst bewerkt:
*O* Wiseco *O*

Dit wordt een klassieker, dat weet ik zeker :Y

Goed dat je eindelijk een topic hebt aangemaakt, issie zeker waard :)
 
Hoeveel PK's kan je nou uit zo'n standaard turbo'tje halen? En hoeveel compressie hebben de Wiseco's?

Ga em volgen!

:W

Robin
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel PK's kan je nou uit zo'n standaard turbo'tje halen? En hoeveel compressie hebben de Wiseco's?

Ga em volgen!

:W

Robin
Standaard is hij 108 pk, 100Nm
Laat je hem beter ademen (K&N, open demper en dus race-mode, anders kapt de injectie) ga je over de 120.
Met 810 ga je snel richting 150 wat ik dus ook denk/hoop te hebben straks. Let wel, dit is dan met maar 9000rpm ofzo he (het rood begint al bij 10k) ... dus bergen koppel :9
Volgens mij rij je hiermee dus een R6 (misschien zelfs R1) zoek bij het stoplicht (niet op top-speed door matige stroomlijn). Maar toch erg leuk voor een ding uit '84 dat droog al iets van 240kg weegt :P

En dan kan je gaan denken aan dingen als intercooler, grotere turbo's, waterinjectie etc etc.
Intercooler staat bovenaan mijn lijstje met 'future mods' ;)

Er zijn GPZ'tjes met >200pk op het achterwiel.
Meeste pk, geregistreerd op 750turbo.com heeft er 282,9 op het achterwiel, met 880cc en NOS

Die wiseco's zijn maar 8:1 compressie. Maar dat is logisch: meer compressie -> gaat hij tokkelen.
 
Laatst bewerkt:
Leuk :) een brik met turbo *O*

Wat trouwens een leuk boek over turbo's is is Maximum boost van Corky Bell. Heb hem hier ook liggen :)
 
Leuk :) een brik met turbo *O*
Dit is dus een motor die af-fabriek met turbo gemaakt is he...
Één van de 5 productie-turbo-fietsen, de laatste en de krachtigste 8-)

Er zijn veel brikken met turbo's, maar erg weinig die er standaard al een hebben ;)
 
Dit is dus een motor die af-fabriek met turbo gemaakt is he...
Één van de 5 productie-turbo-fietsen, de laatste en de krachtigste 8-)

Er zijn veel brikken met turbo's, maar erg weinig die er standaard al een hebben ;)
B|

:+

Dat bedoelde ik ook ;)

Staat hier bij Motoport Leeuwarden (meen ik) ook een Turbo brik, een Suzuki XN85 Turbo in originele staat. Ook een leuk ding :)
 
B|

:+

Dat bedoelde ik ook ;)

Staat hier bij Motoport Leeuwarden (meen ik) ook een Turbo brik, een Suzuki XN85 Turbo in originele staat. Ook een leuk ding :)
Ok, rustig maar :+
Niet iedereen weet dat er productie-turbo-fietsen gemaakt zijn ;)
XN85 is ook leuk ja...
Maar de kwaak GPZ was de enige productieturbo die én goed rijdbaar was én echt meer power gaf. Althans, dat vertelde Jan Smit (van Jan Smit Power Parts) me afgelopen week toen ik mn cilinder liet opboren. Die heeft indertijd er erg veel mee 'gespeeld'.

Maarre... geen MFers (buiten mij dan) die er een hebben?
 
Laatst bewerkt:
Ok, rustig maar :+
Niet iedereen weet dat er productie-turbo-fietsen gemaakt zijn ;)
XN85 is ook leuk ja...
Maar de kwaak GPZ was de enige productieturbo die én goed rijdbaar was én echt meer power gaf. Althans, dat vertelde Jan Smit (van Jan Smit Power Parts) me afgelopen week toen ik mn cilinder liet opboren. Die heeft indertijd er erg veel mee 'gespeeld'.

Maarre... geen MFers (buiten mij dan) die er een hebben?

;) Ik weet meer over Brikken dan de meeste leeftijdgenoten O-)
 
KICK O-)

Wie o wie heeft er een? Lijkt me leuk om te meeten/ideeën uit te wisselen/ritje te doen/etc :)

Kan me haast niet voorstellen dat ik de enige op MF ben met zo'n ding :?
 
Laatst bewerkt:
En... KICK

Update:

4738b8887cfbe8013be9e422d2fd1514


eb098868273786173843f2fed0736e14


Ff de handen uit de mouwen gestoken vandaag. Zondag proefstarten! Daarna verder met de voorvork en wat dingen opknappen (velgen spuiten enzo).
 
Uhh,
Is dat turbotje nog wel helemaal goed, als ik naar de foto's kijk zie ik een flinke bak olie
in je compressorhuis liggen.
Nie goed :N :N
 
Laatst bewerkt:
Dat blok+cilinders+kop is gewoon (bijna?) exact hetzelfde als bij mijn z650! *D

Zou een Gpz750 kop+carburateurs passen op mijn zed? 8-)

Voorderest supergaaf project!!! 8-)

Trouwens, ik had ook een gebruikt wiseco setje liggen. een 10,5:1 set van 702cc.
Maar wanneer ik de compressie meette met een compressiemeter ,hadden deze minder PSI druk dan mijn standaard zuigers+cilinders(680cc).. Volgens mij verslijten die zuigerveren sneller... Maar dat maakt voor jouw turbo fiets niet veel uit. ;)
 
Laatst bewerkt:
Mooie fiets! :} Hier heb ik ook al eens aan gedacht omdat ze tegenwoordig best wel betaalbaar zijn.
Hoe krijg je de mengselafstelling eigenlijk goed met die vergrootte inhoud, kun je de computer herprogrammeren?

Uhh,
Is dat turbotje nog wel helemaal goed, als ik naar de foto's kijk zie ik een flinke bak olie
in je compressorhuis liggen.
Nie goed :N :N

Maak ik me ook zorgen om, die compressorschoepen hebben ook beschadigingen op de leading-edge. Zijn er ook echt geen slijtsporen te zien in het huis, waar de schoepen langs lopen?

Maar hoeveel druk draait zo'n ding eigenlijk? Met een compressie van 8 moet je nog een heel eind kunnen komen :P.

Loopt het beestje al?
 
Laatst bewerkt:
Sjeun! :}
Ik heb dit altijd erg mooie fietsen gevonden. Turbo zou ik evenwel niet aan beginnen, maar vooral omdat ik daar zelf geen sleutelervaring mee heb :P
 
@Smiling Pitbull,
Coole fiets man! Ik wil er al een hele tijd ook eentje... Maar ik heb er helaas effe geen geld voor ;(
Hoe heb jij trouwens je cylinderkop zo mooi gekregen? Op de foto lijkt het net alsof je hem even in de oven hebt gezet en klaar! :9
Ben een tijdje op zoek geweest naar een compleet (en betaalbaar) turbo blok om in mijn oude kawa KZ700 in te bouwen, maar die hoop heb ik inmiddels wel een beetje opgegeven...


Mooie fiets! :} Hier heb ik ook al eens aan gedacht omdat ze tegenwoordig best wel betaalbaar zijn.
Hoe krijg je de mengselafstelling eigenlijk goed met die vergrootte inhoud, kun je de computer herprogrammeren?

Je kan door een draadje door te knippen de computer in 'race mode' zetten. Dan wordt de inspuitduur vergroot. Je kan eventueel ook nog een weerstand gebruiken om de inspuiting nog wat preciezer te regelen. Ik geloof dat er wel to 20% bij geregeld kan worden met deze aanpassing. Kijk anders even op het 750turbo forum. Daar staat een hoop nuttige info. Met een beetje creatief solderen en knippen kan je er zelfs een powercommander opzetten en grotere injectoren... 8-)

Maak ik me ook zorgen om, die compressorschoepen hebben ook beschadigingen op de leading-edge. Zijn er ook echt geen slijtsporen te zien in het huis, waar de schoepen langs lopen?

Maar hoeveel druk draait zo'n ding eigenlijk? Met een compressie van 8 moet je nog een heel eind kunnen komen :P.

Loopt het beestje al?
De Hitachi HT10-B staat niet bekend als de beste turbo die er is geloof ik. Onderdelen ervoor zijn volgens mij niet zomaar meer te krijgen. Veel mensen gooien er een andere turbo op.
Normaal draaien ze geloof ik tussen de 12 en 14 psi, maar dat kan je met de standaard turbo niet te ver opschroeven...
De computer kan tot 26 psi hebben voordat ie foutmeldingen gaat geven. Maar er zijn nog wel wat truukjes om de computer te foppen en een nog hogere druk te draaien...
 
Laatst bewerkt:
Leuk werk :). Valt me mee dat er toch nog wat op aan te passen is (al is het niet veel).

Ik zou zeggen: Moderne turbo eronder, 1,5bar vuldruk, kleine intercooler uit een koekblik (zijn zat te vinden), andere injectors, afstellen op testbank en gaan! Dan kom je vast wel bij die 150pk uit.
 
Leuk werk :). Valt me mee dat er toch nog wat op aan te passen is (al is het niet veel).

Ik zou zeggen: Moderne turbo eronder, 1,5bar vuldruk, kleine intercooler uit een koekblik (zijn zat te vinden), andere injectors, afstellen op testbank en gaan! Dan kom je vast wel bij die 150pk uit.
Hmm, op het 750turbo forum staan anders een heel stel behoorlijk gemodificeerde 750turbo's...
De eigenaar van het forum heeft er eentje met 236pk en die rijdt op top 211 mph! En da's best rap voor zo'n oud beestje...
Maar een andere (grotere) turbo is inderdaad een populaire mod. Met de standaard turbo en standaard cylinders is het mogelijk om redelijk betrouwbaar ongeveer 140 pk te krijgen. Met een 810cc kit en wat andere kleine aanpassingen (o.a. intercooler) schijnt 170pk te doen te zijn.
Wil je meer dan moet je dat niet met de standaard turbo willen doen. Garrett T2 en T25 zijn vrij populair.

Ten opzichte van de normale (zonder turbo) 750 blokken is er door kawa flink wat veranderd. Assen van de versnellingsbak zijn bv dikker, overbrenging tussen krukas en koppeling is anders, en small-end van de drijfstangen is kleiner dan bij de standaard kawa's. Ook zit er een extra oliepomp in om de turbo van voldoende olie te voorzien.
De uitlaatbochten zijn van Inconel. Dat gebruiken ze op F16's ook voor de uitlaat. :9
 
Haha,

leuk!

Ik zit dit topic bij te lezen en zie een paar vragen, die vervolgens verderop weer door anderen beantwoord worden :} Leuk dat dit topic gevonden is door een paar liefhebbers!

De staat van de turbo is inderdaad dubieus. Maar als die besluit te overlijden zal ik me inderdaad genoodzaakt voelen een Garrett te monteren, het leven is zwaar :+
Kleine intercooler staat ook zeer hoog op de to-do-list ;)
De 'pc' staat al in racemode, daardoor loopt hij onder boost wat rijker (better safe than sorry) en kapt hij de injectie niet af bij >10psi. Standaard is hij maar 8-10psi geloof ik. De meeste passen de wastegate aan zodat hij 12-15 doet. Meer kan niet met de standaard zuigers. Maar aangezien ik de 810kit heb zal ik dat ook misschien nog wel gaan proberen (met een nieuwe turbo, de Hitachi vindt dat echt niet fijn :N)

De kop heb ik zelf gestraald en opnieuw gespoten in zwart hittebestendig. Dan is hij mattig en overal zwart natuurlijk. Daarna met met een mantelkopfrees 'DOHC' even geaaid (.2 eraf ofzo met een flinke spoed voor het patroon) en toen was dat weer mooi kaal alu. Daarna de boel in de blank hittebestendig en in de oven 8-)
Ik heb hier meer foto's van op mn Motorstek.
b55276a83351b89977b48a0d41562531


Over de PKs, die samenvatting hier net boven me die klopt aardig als het goed is.
Ik denk straks met racemode, K&N, 810cc en open demper circa 150pk op het wiel te hebben (met iets van 120Nm). Intercooler, grotere turbo en de throttlebodies van een gpz1100 duwen hem dan richting 180 pk 8-)
De sterkste GPz van 750turbo.com heeft 282 pk btw (oa. 880cc en NOS) :9~

Maar eerst ga ik er even mee rijden. Ik heb het ding gekocht in November en toen na 300km (1 week) in de garage gezet en er sindsdien niet meer op gereden '(
Punt was dat binnen 15km mn laarzen dropen van de olie en ik dus begon met het project met het idee enkel 'even de pakkingen te vervangen'. Something, somewhere, went completely wrong :+ Ik vond 750turbo.com en binnen no-time had ik ineens het rijwielgedeelte van een ZXR750 gekocht en was ik aan het sparen voor een 810 kit.

Voor ik ga rijden ga ik uiteraard de boel eerst wel iets toonbaarder maken (iig wielen gespoten enzo).

Ik kan trouwens ook niet wachten om deze jongen te monteren en te testen:
large

Pssht 8-)

De hele fiets ga ik uiteindelijk ook overspuiten. Heb hier al mee kunnen experimenteren met mn zephyr 750:
large

(clip-ons, bugspoiler, open dempers, andere gasnaalden en sproeiers, spatbord getrimd, andere koplamp, eigen lamporen, andere knippers, tailrisers (nu weer eraf, stuurt ruk), helemaal overgespoten (na zware crash) etc etc. Beestje heeft af-fabriek 72pk aan de kruk, deze heeft er 76 ah achterwiel met >70.000 op de teller).
Iemand leuke suggesties voor de turbo, qua kleuren? Ik vind hem standaard best mooi, maar het is zo standaard :P
 
Laatst bewerkt:
Even over wie ook zo'n fiets heeft zoals je vroeg: Ikke (helaas, ooit, niet meer dus, snik)
Waarom oh waarom heb ik hem verkocht? Wereldfiets was het, wel helemaal standaard, met zelfs nog de originele uitlaten (buitenkant, binnenwerk was weggerot, GELUIDJE on boost!)

Je merkt het, ik mis hem nog steeds, heb echt leren rijden op dat ding, ja dat kan met een turbobak met pisbakkenstalen frame en 1 zuiger remmen!

Veel van je mods klinken me bekend, stonden ook op mijn wishlist.
Heb wel 1 tipje voor je, als je idd naar zoveel pk wilt gaan verstevig dan ook je frame, achterbrug is al geregeld begrijp ik. Ene meneer Bakker uit Heerhugowaard heb ik hier eens over gesproken, zou eigenlijk niet eens echt duur zijn toen (10 jaar geleden).
Dit om het volgende, niet zozeer om strakker sturen maar na 2 jaar met de motor gereden te hebben (als een beest vaak, rode waas voor ogen, gang is alles enzo, remmen is voor watjes was toen het motto), stonden voor en achterwiel 5,5 cm uit lijn! En dat voel je kan ik je zeggen.
Weet je nog de honda mt brommers van vroeger? 70 super erop, flink gasgeven en na een half jaar was hij zo krom als een hoepel, dat effect dus.

Verder wens ik je veel succes met het project, kleuren zou ik origineel laten, beetje zoals de foto van de motor zonder demper, vind ik zelf nog het mooiste.

Ik ga hier zeker af en toe even langskomen, kijken hoe het met het project gaat.

Groeten Dennis


PS: MY 12 NG was de mijne, zat een stickertje op zijn kont, "overpowered, underbraked, ridden by a maniac", kadootje van de jongens toen. Weet iemand of hij nog bestaat? Zeg hem maar dat ik hem mis (snik)
 
PS: MY 12 NG was de mijne, zat een stickertje op zijn kont, "overpowered, underbraked, ridden by a maniac", kadootje van de jongens toen. Weet iemand of hij nog bestaat? Zeg hem maar dat ik hem mis (snik)

hij bestaat nog volgens de rdw.
een 86er die in 97 in op nl kenteken is gekomen,klopt dat?
 
Even over wie ook zo'n fiets heeft zoals je vroeg: Ikke (helaas, ooit, niet meer dus, snik)
Waarom oh waarom heb ik hem verkocht? Wereldfiets was het, wel helemaal standaard, met zelfs nog de originele uitlaten (buitenkant, binnenwerk was weggerot, GELUIDJE on boost!)

Je merkt het, ik mis hem nog steeds, heb echt leren rijden op dat ding, ja dat kan met een turbobak met pisbakkenstalen frame en 1 zuiger remmen!

Veel van je mods klinken me bekend, stonden ook op mijn wishlist.
Heb wel 1 tipje voor je, als je idd naar zoveel pk wilt gaan verstevig dan ook je frame, achterbrug is al geregeld begrijp ik. Ene meneer Bakker uit Heerhugowaard heb ik hier eens over gesproken, zou eigenlijk niet eens echt duur zijn toen (10 jaar geleden).
Dit om het volgende, niet zozeer om strakker sturen maar na 2 jaar met de motor gereden te hebben (als een beest vaak, rode waas voor ogen, gang is alles enzo, remmen is voor watjes was toen het motto), stonden voor en achterwiel 5,5 cm uit lijn! En dat voel je kan ik je zeggen.
Weet je nog de honda mt brommers van vroeger? 70 super erop, flink gasgeven en na een half jaar was hij zo krom als een hoepel, dat effect dus.

Verder wens ik je veel succes met het project, kleuren zou ik origineel laten, beetje zoals de foto van de motor zonder demper, vind ik zelf nog het mooiste.

Ik ga hier zeker af en toe even langskomen, kijken hoe het met het project gaat.

Groeten Dennis


PS: MY 12 NG was de mijne, zat een stickertje op zijn kont, "overpowered, underbraked, ridden by a maniac", kadootje van de jongens toen. Weet iemand of hij nog bestaat? Zeg hem maar dat ik hem mis (snik)
Hmm.. nuttige tip :) Zal het iig in de gaten houden ;)
Underbraked is die van mij straks niet meer, met de voorvork, wiel en remmerij van de ZXR750 erin.

Morgen voor het eerst starten *D
 
Klopt Hawk, dat is um.
Heb hem toen zelf uit Italie mee genomen.

En Pitbull, zoiets had ik al begrepen achtervork ook al onder controle zag ik. Gaat vast wel goed komen met het monster
 
Terug
Bovenaan Onderaan