Zed 650

-Z-ander

MF veteraan
22 dec 2003
2.673
0
Terneuzen
*O*

Van de week heb ik toevallig via via een oude z650 uit '78 kunnen kopen, waar ik alle mijn wilde fantasieen op ga botvieren!

Was al een tijdje op zoek naar leuke basis als fighter, en omdat ik sowieso wel houd van een oldskool fiets als fighter (z900/1000 / bol d'or / gpz1100 etc etc) is dit voor mij een leuke basis!

De motor is in nog best wel redelijk goede staat, heeft alleen een tijdje stil gestaan en draait nu niet maar dat moet geen probleem zijn.

De bedoeling is om de klassieke look te houden maar dan met veel mooi spul er op offcourse.

Zo zal er weer terug een ronde koplamp op komen te zitten en moet er een z900/z1000 kont op komen etc.

Van de week kwam ik wat moois tegen op internet wat ik maar direct besteld heb, een 2002 R1 voorvork en een 05 636 brug met schokker.

Of de brug in het frame pas te maken valt is nog te bezien maar anders komt er een andere brug in en komt de 636 brug in mn 06 z750.

,maar jullie willen natuurlijk vooral foto's zien dus bij deze het begin:

large
 
Laatst bewerkt:
De updates zullen de eerste tijd niet al te hard gaan, ben nog druk bezig met verbouwen, en moet eerst nog mn garage afgebouwd hebben voordat ik echt verder kan. Staan al 3 motoren in de woonkamer nu *D :X

Zal in de tussentijd wel al wat spul bij elkaar proberen te vinden.

wat ik tot nu toe van plan ben:
De R1 vork er in, moet ook een bijpassend wiel bij gevonden worden en een setje blue spots er op.
636 brug er in, mocht die echt niet gaan passen dan een zxr400 brug of anders zelf een stalen brug met brace lassen.
z900 kont er op met bijbehorend maar korter zadel(schoonpa heeft een allereerste type z1000 met racekuip en een originele kont los er bij maar helaas, die wil hij niet weg doen ;(
eventueel een z1000 blok er in mocht ik iets tegenkomen

verder zo min mogelijk er op, en hij moet klassiek blijven, dus mooie ronde koplamp er op etc.

Ik heb er ook nog een extra blok bij dus dat kan altijd nog van pas komen.

en het mooie is dat er nog een blauwe plaat op zit ook!




Mocht iemand mij aan een 02 r1 voorwiel en klauwen kunnen helpen of een complete set wielen dan heb ik wel interesse.

Moet nog veel spul hebben in ieder geval, ik weet niet wat goede online sites zijn om nieuw spul te bestellen?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd, ik ga het in ieder geval volgen.
Suc6 met je project en maak er wat mooi's van, maar met deze onderdelen ben je al op de goede weg !


Fighterfan. :W
 
Vet!
Heb er ook een gehad, erg stoer ding!
Leuk ook dat je de originele looks behouden wilt laten.
(spaakvelgen zijn wel het mooist imo...)

Ga je het frame ook nog verstevigen? Is nogal "flexibel" van zichzelf...
 
spaakwielen komen er niet in, zullen toch gietwielen worden, het rijwielgedeelte zal dus allemaal modern spul op komen, spaakwielen kan ook heel mooi zijn maar mij lijkt het mooier er gewoon dikke 3 spaaks gietwielen in te bouwen.

Frame wordt sowieso verstevigd. Ik heb al zitten kijken maar er zijn zat mogelijkheden om het te verstevigen. Waarschijnlijk zal er een kruis komen tussen de framebuizen net onder de uitlaatbochten, en net achter het blok ook een kruis, en dit zal nodig zijn want ik wil eigenlijk de twee achterste buizen van het subframe gelijk met de bocht van het zijkapje laten lopen, ziet er stuk mooier uit dan. Ook moet er bij het balhoofd nog het een en ander verstevigd worden.

Eerst het blokje aan de praat zien te krijgen voordat ik hem uit elkaar trek.
Dan kan ik nog altijd kijken of er een 900 of 1000 blok in komt. Ik weet niet of dat gemakkelijk is in te bouwen of dat er veel aangepast moet worden maar ook dan moet het vast wel te doen zijn.

Voorlopig eerst maar eens verder gaan met onderdelen bij elkaar zien te spokkelen.
 
spaakwielen komen er niet in, zullen toch gietwielen worden, het rijwielgedeelte zal dus allemaal modern spul op komen, spaakwielen kan ook heel mooi zijn maar mij lijkt het mooier er gewoon dikke 3 spaaks gietwielen in te bouwen.

Frame wordt sowieso verstevigd. Ik heb al zitten kijken maar er zijn zat mogelijkheden om het te verstevigen. Waarschijnlijk zal er een kruis komen tussen de framebuizen net onder de uitlaatbochten, en net achter het blok ook een kruis, en dit zal nodig zijn want ik wil eigenlijk de twee achterste buizen van het subframe gelijk met de bocht van het zijkapje laten lopen, ziet er stuk mooier uit dan. Ook moet er bij het balhoofd nog het een en ander verstevigd worden.

Eerst het blokje aan de praat zien te krijgen voordat ik hem uit elkaar trek.
Dan kan ik nog altijd kijken of er een 900 of 1000 blok in komt. Ik weet niet of dat gemakkelijk is in te bouwen of dat er veel aangepast moet worden maar ook dan moet het vast wel te doen zijn.

Voorlopig eerst maar eens verder gaan met onderdelen bij elkaar zien te spokkelen.
Oldskool 18" gietwielen... *O*
 
mooi spul heb je al binnen!

dis mijn Z500.. na een dagje werk, tis dat ik nog een heftig hardtail-project hiernaast aan 't doen ben anders was 't ook een fighter geworden, maar voor nu is dit Zje leuk voor erbij :)

26042008122.jpg
 
*O*

Van de week heb ik toevallig via via een oude z650 uit '78 kunnen kopen, waar ik alle mijn wilde fantasieen op ga botvieren!

Was al een tijdje op zoek naar leuke basis als fighter, en omdat ik sowieso wel houd van een oldskool fiets als fighter (z900/1000 / bol d'or / gpz1100 etc etc) is dit voor mij een leuke basis!

De motor is in nog best wel redelijk goede staat, heeft alleen een tijdje stil gestaan en draait nu niet maar dat moet geen probleem zijn.

De bedoeling is om de klassieke look te houden maar dan met veel mooi spul er op offcourse.

Zo zal er weer terug een ronde koplamp op komen te zitten en moet er een z900/z1000 kont op komen etc.

Van de week kwam ik wat moois tegen op internet wat ik maar direct besteld heb, een 2002 R1 voorvork en een 05 636 brug met schokker.

Of de brug in het frame pas te maken valt is nog te bezien maar anders komt er een andere brug in en komt de 636 brug in mn 06 z750.

,maar jullie willen natuurlijk vooral foto's zien dus bij deze het begin:

[afbeelding]

Orginele kleur laten spuiten en verder niks aan doen , is eeuwig zonde om zo`n mooie klassieker te gaan verkloten met allemaal nieuwerwets spul.
 
Wat een onzin, gewoon met respect voor de klassieke lijn er een "moderne" motor van maken.
 
K heb er net een helemaal uit elkaar en weer in elkaar gehad, blokrevisie en wat uiterlijke dingetjes.. :)

Ïk zeg: "Originele kleuren, bredere spaakwielen eronder, een buizenachterbrug, een overbore kit, een mooi opgeknapt gespoten blokkie en een stel inlaatkelken." O-)

USD vork vindt ik persoonlijk niet zo geweldig bij deze fietsen...hoort toch een normale vork bij op een of andere manier. :)

Probleem is wel dat je wanneer je een breder wiel dan 160 wilt gebruiken je frame in de weg zit voor je ketting. (door het offset tandwiel enzo)..maar dat weet ik niet zeker. In ieder geval, dat had ik ongeveer gemeten.
 
Laatst bewerkt:
Orginele kleur laten spuiten en verder niks aan doen , is eeuwig zonde om zo`n mooie klassieker te gaan verkloten met allemaal nieuwerwets spul.

Gelukkig zitten we hier in het streetfighters topic en niet in het brikken & klassiekers gedeelte.

En waarom zou ik hem origineel moeten houden, daar rijden er nog genoeg van rond. Dus met een originele heb je echt niet zo iets speciaals, maar als je iets helemaal naar je eigen stijl opbouwt wel natuurlijk. Als het een eerste model z900 was geweest zou het misschien in sommige ogen heiligschennis zijn om te verbouwen maar in mijn ogen niet als er maar iets moois van wordt gemaakt en niet wordt afgebeuld. Beter dat er op deze manier aandacht aan zo een fiets wordt besteed als dat hij zoals gewoonlijk langzaam aan het vergaan is onder een doekje in t hoekje van de schuur. Maargoed ieder zn ding natuurlijk.

Wat ik mooi vindt is om er een mix van oud en nieuw in terug te laten komen. Dus een modern rijwielgedeelte met dikke wielen brug en vork en remmen etc, maar wel met klassieke look en zonder polyesther spul etc er op.

Moet inderdaad ff kijken hoe of de brug past en welke velgbreedte er in kan, eventueel met offset voortandwiel, anders kan de brug nog altijd in mn 2006 kawa z750 gezet worden, welke t nu moet doen met een oerlelijk stalen kokerbrugje.

hier een zwaardere broer van de 650, om maar te laten zien dat je toch een klassieke look kan houden, super mooi ding vind ik zelf. Plaatje heb ik ooit op internet gevonden. Maar dit is dan ook wel een heeeel gaaf exemplaar en natuurlijk bouw je zelf toch altijd iets anders, ieder heeft immers zn eigen voorkeuren :)


full
 
Laatst bewerkt:
ik geef je groot gelijk en benieuwd wat je ervan bouwt :Y
 
Die zed van die foto is echt super! Heb hem ook al eerder op mijn pc opgeslagen. :) Zijn echt geweldig mooie fietsen. Maar wel op basis van een z900/z1000.
Om dit van een z650 te maken is toch ietsje moeilijker.
Ik ben benieuwd wat het wordt! Succes!
 
M'n ex:
full


Zat toen ik er op reed overigens wel een ander (Z750) blok in dan op deze foto.
Kwam een heel leuk geluid uit :P
 
Laatst bewerkt:
M'n ex:
[afbeelding]

Zat toen ik er op reed overigens wel een ander (Z750) blok in dan op deze foto.
Kwam een heel leuk geluid uit :P


kijk das leuk spul *D
Heb ook al gehoord dat een 750 blok inderdaad zo er in past, misschien ook een idee.

Vaak wordne er ook suzuki oliekoelers ingebouwd, ook ergggg vet en natuurlijk vermogen zo veel je wilt, maar ik vindt die oude Zed blokken zo mooi (en met kickstarter!) dat er wel en oud kawa blok in moet blijven, blokje wat er nu onder zit is een aantal jaren geleden helemaal open geweest en naar zeggen gereviseerd, nu weet je natuurlijk nooit wat er allemaal aan gedaan is, wel zijn er overal hagelnieuwe pakkingen te zien en zit t blok perfect in de lak en allemaal schone mooie nieuwe bouten etc er in dus wie weet...

net ff aan t speuren geweest naar een r1 voorwiel vooras en bluespots en een zxr400 achterwiel, dan hebben we in ieder geval een hoop mooi spul liggen er voor alvast.

ook al een erg mooie koplamp en koplamporen (gefreesd alu)gezien :) die ga ik sowieso bestellen *D
 
weet iemand misschien het volgende?

Ik wil er een fatbar op hebben komen te staan, dus en stuur met gewoon 22mm uiteinden, en in het midden zijn deze sturen dikker, ik dacht 25mm?

Hier zoek ik stuurproppen voor welke met 1 bout in de kroonplaat te bevestigen zijn, weet iemand waar ik deze kan kopen? kom zelf namelijk alleen andere types tegen
 
Is een beetje lastig om een set mooie brede 18" gietwielen te vinden, dus zullen gewone 17" worden, en wel zo makkelijk aangezien ik ook makkelijk aan goede banden wil komen.
Lang lang geleden :z had ik het geluk aan een 18'' 6 J dragwiel te komen via een kennis voor mijn Zed...als je er 1 tegen komt zou ik het zeker doen met iets langer swinger erin...

Zijn nog dikke sloffen voor te krijgen van Avon....wel erg duur toen al :X

full


Zie veel inspiratie dus ga je project volgen Sander :W
 
Laatst bewerkt:
ook wel erg vet een 6" 18" wiel *D
maar t gaan toch 17" worden, makkelijker aan te komen en ook wat eenvoudiger goede kwaliteit banden voor normale prijzen.
Denk dat 6" sowieso te breed is, maar kan wel een offset voortandwiel op waarmee ik de ketting zo ongeveer tot max 2cm naar buiten kan zetten, maar dan nog zal t krap zijn denk ik.

ff een r1 voorwiel te pakken krijgen en een zxr400 achterwiel, is maar n klein fietsie dus 160 bandbreedte is al 2x zo breed als nu. Maar zal sowieso eens kijken of er ook een 5.5J in kan met een 180 band, ff velgje van mn z750 er in zetten om te kijken dus.

zal ik het doen...zal ik het doen......denk t wel :9~

10047931_850_FR.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan