How to build a 72Volt electric motorcycle

NarduS

MF veteraan
1 apr 2003
2.152
0
Plaats hem even in algemeen..aangezien we naast choppers,nakeds, (nog) ;) geen electrische motoren afdeling hebben.
Lijkt me echt tof om zòn ding te maken. Als je werk niet te ver is heb je een zo goed als gratis vervoersmiddel. Lekker opladen op de werk en het onderhoud wordt beperkt tot je bandenspanning controleren. :)

Jammer dat ik voorlopig nog met de badkamer, keuken en tuin bezig ben. Wellicht wel iets voor in de toekomst. Ik zou zeggen mensen :haal die 4cylinder eruit en pleur hem vol met batterijen !
~
en <KLIK>
 
Laatst bewerkt:
en als je nu zeg maar naar duitsland wil?

ik heb nog geen pompen gezien voor electriciteit langs de snelweg
 
en als je nu zeg maar naar duitsland wil?

ik heb nog geen pompen gezien voor electriciteit langs de snelweg

Nee joh ,is ook niet voor lange afstanden. meer afstanden tot 25-30 km.
Deze gaat 70mph met een acciraius van 20 miles..
FT6UUWUFHTAISOF.MEDIUM.jpg
 
Laatst bewerkt:
damm zit lekker op m`n werk te spitten naar meer van dit onderwerp ,en het wordt steeds interessanter , Wat dacht je van 140 km/pu met een aktieradius van 60km op 1 "tankbeurt"

Dat zal toch veel woon-werkers aanspreken !! lekker opladen op je werk en dan ook nog lekker 40ct/km declareren !! schandalig gewoon !!
Niet echt lelijk te noemen ook deze
 
Laatst bewerkt:
lijkt me wel een beetje lastig met fietsers/voetgangers...die horen je dan totaal niet aankomen..

of zit er een speaker op waar ''broembroem'' uit te horen is :)
 
Erg gaaf. En het kan hard, zoek maar eens op "killacycle" op youtube!! 8-) instant torque! :9~
 
Laatst bewerkt:
killacycle , das toch met die maker die bijna gekilled wordt bij een demo intervieuw ?
Thats wy they call it the "killacycle" :)
 
Laden duurt te lang, actieradius te klein, accus gaan stuk en zijn duur.
Dan kan je beter een superefficiente verbrandingsmotor erop zetten die electiriciteit opwekt en die op zijn beurt weer een elektromotor tbv de aandrijving voed :Y
 
Laden duurt te lang, actieradius te klein, accus gaan stuk en zijn duur.
Dan kan je beter een superefficiente verbrandingsmotor erop zetten die electiriciteit opwekt en die op zijn beurt weer een elektromotor tbv de aandrijving voed :Y

ja staat hierboven ook. 250cc motor die de electrische motor aandrijft.(hybride noemen ze dat geloof ik) Helaas heb ik dat nog niet gezien in een motorframe. Ik zou zeggen : gat in de markt ??
 
Je moet langs de rdw om je kenteken te veranderen.
Voor de kosten maakt het niets uit, belasting blijft gelijk.
Je hoeft alleen niet meer bij de pomp te tanken.
 
Dit electrificeren is volgens mij goed te doen wat hier word voorgesteld mits je geld genoeg hebt voor accu's.

er kleven een aantal vraagstukken en nadelen aan dit onderwerp:
welke soort accu's ? ( geschikte accu's kosten klauwen met geld en hebben een beperkt aantal keer dat je ze kan op en ontladen )

welke soort electro motor en snelheids regelaar en de vertragingskast ??

ik weet er wel een aantal "eenvoudige" antwoorden op :X

Als accu nemen me zg. Lipo accu's met bijbehorende lader
we zullen er nogal veel nodig hebben want een lipo cel leverd 3.7 volt per cel maar kunnen gigantische stromen leveren die nodig zijn om die stevige por in onze komt te kunnen voelen
( we willen geen snor fiets )

om een hoog rendement te halen zullen we aan een borstelloze draaistroom motor moeten met de nodige electronica die tevens ook als snelheids regelaar dienst doet.
Om het geheel nog efficienter met de energie om te laten springen zullen we er ook electronica aan toe moeten voegen die als we op de motor remmen, deze energie weer in de accu opslaat.

terug naar de accu's
lipos wegen erg licht en je kan er relatief erg veel van kwijt in je frame.

een spanning van 199,8 volt lijkt me een goede spanning om een motor op te kunnen laten lopen dan heb je slechts 54 cellen nodig van een zo groot mogelijk te krijgen capaciteit. er is echter ook een *kuch kuch * :X nadeel aan lipo's en dat is dat ze verschrikkelijk duur zijn maar als motor rijder wil je een lichte motor die je op kosten van de baas kan voorzien van sap O-)

verder rest me nog een plaatje van het motor principe dat ik even gegoogied heb
vcr2.JPG

hoe sterker de magneten die je monteerd hoe beter het rendement.


al met al dus als je echt dit als een bruikbaar geheel wilt hebben zul je diep in de buidel moeten testen voor accu's en electronica en zelf de borstelloze motor moeten ontwikkellen die krachtig en efficient genoeg is om een fatsoenlijke radius te halen.
al met al een hele opgaaf en kan qua vermogen nooit op tegen een 4 cylinder 600 cc.

kortom ik zet er mijn geld niet op ik zou liever een snelle diesel motor bedenken die loopt op sla olie van de lidl a 50 cent de liter of op afgedraaide frituurolie.

in ieder geval een schupje in de goede richting van dit topic voor de knutselsmurf die dit wil proberen ennnuu zet een windmolen op je schuurtje om de accu's op te laden in combinatie met zonne panelen want je bent niet altijd bij je baas aan ut werk :+
 
Ik hoorde dat volvo bezig was om een C30 met alleen een elektromotor te maken... Hij heeft een actieradius van 300 km, en het duurt 10 minuten om hem helemaal op te laten, genoeg tijd voor een bakje koffie dus... Puik plan, leuk dat er ook motoren zijn, maar 30 km vind ik wel erg weinig.
 
tesla heeft gewoon een fatsoenlijke motor. Verder zijn er een aantal oplossingen voor elektrische motoren die erg goed te noemen zijn. Zo weet ik dat er een 200pk elektramotor bestaat die ook als startmotor en dynamo (== rem) gebruikt kan worden. Dat zijn dan niet zulke slechte ideeen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan