Motor vervoeren achter auto, zonder aanhangert!

comep

Rookie
26 okt 2004
9
0
Urmond
Hallo allemaal,

ik zag van de week een trike achter een auto hangen, dmv een speciale trekstang die op de trekhaak van de auto is gemonteerd. Het voorwiel stond als het ware op de trekhaak van de auto en de achterwielen reden als een aanhanger mee. (Heb me suf gegoogled maar kan helaas geen actiefoto vinden, alleen foto van zo'n trekstang...)

Nou vraag ik me af, zou dat ook mogelijk zijn voor het vervoer van een motorfiets? Kan me best voorstellen dat dat soms handig kan zijn, bv als motor of auto naar garage moet. Of bij een weekendje weg me de fam, want de motor is natuurlijk ook een volwaardig gezinslid :Y .

Ik stel me dan voor een soort constructie op de trekhaak lijkend op zo'n TwinnyLoad fietsdrager. Het voorwiel van de motor wordt erop gezet en dmv het stuur en twee spanbandjes wordt de motor rechtop gehouden. Bij een trike hoeft dat niet, die valt toch niet om... :?
Maargoed, het achterwiel van de motor draait mee en in de bochten scharniert de motor over het balhoofd.

Heeft iemand hier wel eens van gehoord? Of misschien wel een idee om zoiets te fabrieken?

Of is het gewoon niet verantwoord om op deze manier een motor te vervoeren?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Groet, Rick
full
 
Het voordeel van een trike is dat er een meterslange voorvork aan die dingen zit. Dit heeft als voordeel dat de kogeldruk laag kan blijven en dat de combinatie ook stabiel achter de auto hangt. Met de korte wielbasis van de gemiddelde motor wordt zoiets een ramp om mee te rijden.
 
weet ook niet of het gezond is voor je motor want het achterwiel drijft ook nog steeds de ketting met de ingaande as aan en heb wel eens gehoord dat bij sommige motoren je niet te lang mag freewheelen omdat de ingaande as niet of slecht gesmeerd wordt als het blok niet loopt.
 
Hallo allemaal,

ik zag van de week een trike achter een auto hangen, dmv een speciale trekstang die op de trekhaak van de auto is gemonteerd. Het voorwiel stond als het ware op de trekhaak van de auto en de achterwielen reden als een aanhanger mee. (Heb me suf gegoogled maar kan helaas geen actiefoto vinden, alleen foto van zo'n trekstang...)

Nou vraag ik me af, zou dat ook mogelijk zijn voor het vervoer van een motorfiets? Kan me best voorstellen dat dat soms handig kan zijn, bv als motor of auto naar garage moet. Of bij een weekendje weg me de fam, want de motor is natuurlijk ook een volwaardig gezinslid :Y .

Ik stel me dan voor een soort constructie op de trekhaak lijkend op zo'n TwinnyLoad fietsdrager. Het voorwiel van de motor wordt erop gezet en dmv het stuur en twee spanbandjes wordt de motor rechtop gehouden. Bij een trike hoeft dat niet, die valt toch niet om... :?
Maargoed, het achterwiel van de motor draait mee en in de bochten scharniert de motor over het balhoofd.

Heeft iemand hier wel eens van gehoord? Of misschien wel een idee om zoiets te fabrieken?

Of is het gewoon niet verantwoord om op deze manier een motor te vervoeren?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Groet, Rick[afbeelding]
Zo iets heb ik al jaren :+ _O-
full

Er kunnen alleen lichte motorfietsen mee vervoerd worden ivb max kogeldruk 75Kg
Dus perfext voor sm tot 140Kg
De motor zwenkt alleen de andere kant uit verder geen probleem ik haal wel de ketting los en die bind ik met een tyrap aan de achterbrug mocht hij in z,n versneling schieten -O-
Ik rij er soms 120Km/h mee achter de auto *O*
 
Laatst bewerkt:
Mensen, bedankt voor jullie reacties tot dusver, ik ben blij verrast! :}

En in het bijzonder natuurlijk de pics van Jacappi de Rubbergummer!

Constructie ziet er degelijk uit, en eenvoudiger dan ik zelf had kunnen verzinnen.

Jacappi, heb je dit zelf in elkaar gezet of is het een koopdeel??

Trouwens slim van je om de ketting eraf te hangen, want de opmerking van rene46 lijkt me gevoelsmatig terecht van die smering.

Ik heb overigens zelf een XT600E, ietsjes zwaarder als een Husky maar misschien nog te doen.
 
Mensen, bedankt voor jullie reacties tot dusver, ik ben blij verrast! :}

En in het bijzonder natuurlijk de pics van Jacappi de Rubbergummer!

Constructie ziet er degelijk uit, en eenvoudiger dan ik zelf had kunnen verzinnen.

Jacappi, heb je dit zelf in elkaar gezet of is het een koopdeel??

Trouwens slim van je om de ketting eraf te hangen, want de opmerking van rene46 lijkt me gevoelsmatig terecht van die smering.

Ik heb overigens zelf een XT600E, ietsjes zwaarder als een Husky maar misschien nog te doen.
De husq die erop staat weegt trouwens ook 160Kg heb ik 230Km mee achter m.n auto gereden toen ik hem op ging halen.
De verkoper stond maar raar te kijken toen ik zonder aanhangwagen kwam en die steun uit de kofferbak pakte.
M,n appi SXV 550 weegt maar 120Kg dus prima ;)
Het is een eigen ontwerp (geen RDW keuring )
Ik ken dit systeem ook zonder dat het voorwiel erin zit dan monteer je het met je voorwielas maar ieder motor is anders vandaar dat die van mij anders is en met het voorwiel erin vast gezet word met twee spanbandentjes en twee schoorbanden.
Een kennis van me is met het andere systeem met een oude zware laverda race motor van uit Italie naar huis gereden hij had geen zin om met een aanhanger te gaan ;)
 
Laatst bewerkt:
Velen weten niet dat de versnellingsbak ( bij viertakten ) onder druk gesmeerd wordt door de draaiende motor.
Dat betekent dat als je de motorfiets achter de auto mee sleept, de versnellingsbak na verloop van tijd droog loopt en kapot kan gaan.
Je moet dan de ketting losmaken.
Hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor auto's met een automatische transmissie.
Die mogen ook niet gesleept worden, daar anders de automaat kapot loopt wegens gebrek aan (druk)smering bij niet draaiende motor.
Die auto's worden gesleept met de aandrijfwielen van de grond af.
Toch iets om rekening mee te houden.
Alleen een motorfiets met 2 takt heeft dit bezwaar niet.

Groeten Piet
 
Velen weten niet dat de versnellingsbak ( bij viertakten ) onder druk gesmeerd wordt door de draaiende motor.
Dat betekent dat als je de motorfiets achter de auto mee sleept, de versnellingsbak na verloop van tijd droog loopt en kapot kan gaan.
Je moet dan de ketting losmaken.

Groeten Piet
Bougies eruit, en in z'n versnelling zetten, dan heb je smering alleen in de file ff stoppen om terug te schakelen_O- _O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan