Het grote Yamaha Diversion topic (deel 4)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar nog steeds niemand die mijn vraag beantwoord die ik stelde in het vorige topic ;)
 
.. dat ik de benzine kraan op reserve moest zetten.
Toen deed die weer helemaal normaal, maar twas men eerste keer, dus ik vond het maar raar in het begin!
Hierna ben ik enkele km verder gereden naar tankstation, maar ik kreeg er maar 14 liter in :s
Ik weet wel doordat die scheef staat dat er wat minder ingaat, maar ik dacht dat er 17 liter in zou gaan omdat ik men reserve 3,5 liters nauwelijks heb aangeraakt.. die 14 en 17 (uit het boekje) is toch een groot verschil?

17 liter totaal, waarvan 3.5 reserve
14 getank = 0.5 op reserve gereden
Klinkt goed.
Hoveel km had je trouwens gereden met die 14 liter?


Ook was ik aan het denken, waarom niemand zo enkele 100liters benzine opslaat, dan heeft die geen probleem van de komende prijsstijgingen? of word benzine misschien slecht in een plastieke bus?

100L opslaan = bom in huis.
Aan 12.000km/jaar, kun je daar 2 maand mee weg met die 100L.
De benzine wordt meschien wel duurder maar in die 2 maand zal dat toch maximaal een cent of 5 gemiddeld zijn. Met je 100L spaar je dan 5€ per 2 maand uit. En om die 5€ uit te sparen moet je dan een ganse batterij jerrycans staan hebben en er ook nog met de auto om gaan ... exit je winst.
Niet dus :N
 
Ik heb mijn ketting pas gespannen, maar nu lijkt het alsof de motor meer/bij andere toerentallen resoneert dan eerst... Eerst kon ik lekker 80 rijden in zijn 4, nu heb ik het idee dat ie daar ook een beetje dat typische trillen vertoont...
Is dit normaal dat zoiets gebeurt bij het aanspannen van de ketting? (nee, hij staat niet te strak, is nu netjes goed. :) )

Wat trilt er?
Is het je kuipwerk dat resoneert, je frame dat trilt of ergens in je blok dat er vibraties optreden?

Comme deja dit par Mikoyan: staat je achterwiel wel recht? As ie ietwat scheef staat kan je ketting schuinig tegen het tandwiel aanslepen en dan krijg je trillingen.
Check je achtertandwiel voor sleepsporen.

Div's600 zijn gekend om hun vibraties in het 4000rpm gebied.
Het kan zijn dat je door het aanspannen van de ketting de eigenfrequentie van resonantie van je fiets hebt gewijzigd, waardoor ie maximlaal vibreert bij een ander toerental dan voorheen.
Had ik ook bij men 900: de kuip vibreerde bij 3500rpm, en laat dat nu het meest gebruikte toerental zijn om men dagdagelijske woonwerkrit. Na het lossen/aanspannen van men kuipbouten en er wat rubberen ringen tussen te stoppen, is het trillen gezakt naar 2800a3000rpm, een toerental gebied waarin ik niet constant rij, op 3500 draaite ie nu als een naaimachientje volledig resonantie vrij ... dus probleem opgelost.

Dus de vraag blijft: WAT precies trilt er nu meer dan voorheen?
 
Dat zou dan de bougiekabel moeten zijn, want de andere cylinders lopen allemaal goed geloof ik. En de bobine zit op cylinder 1 en 4 dus zou 1 ook brak moeten lopen dan.

Vandaag nog ff gekeken, compressie was 7 bar dus dat is ook prima (ok ongeveer gelijk op alle cylinders).

Wij dachten dat het misschien een vuiltje in de stationairsproeier van carb 4 zou kunnen zijn? Maar jij gokt dus eerder dat het toch echt de bougiekabel is? Of zou vuil in de carb dit ook wel verklaren..... Ik vind het maar vreemd. De bougie was eerder wat donkerder dan de rest dan lichter. Dus dan zou hij eerder teveel dan te weinig benzine krijgen toch?

Is 7 bar niet wat te weinig? zelfs ouwe harleys hebben meer dan 7.
De spec is 10 geloof ik ...

Een ietwat donkerder bougie duidt niet op een reel probleem.
Een pekzwarte, of natte bougie wel.

btw, ik gok niet dat het de bobine/bougiekabel zou zijn, het is een van vele mogelijke oorzaken.
Ken je iemand met een div600? Dan kun je effe leentje buur spelen, en bobines/bougiekabels wisselen. Blijft je probleem bestaan dan is het niet de bobine/kabels, verschuift je probleem naar je collega, dan is het wel de bobine/kabel.
Kwartiertje werk, zo gepiept dus. En zo kun je nog een paar dingen wisselen om te proberen ... Deze techniek van problem solving door het proberen te reproduceren op een goed werkend item is een heel goeie (en goedkope) techniek.

Waarom de twee bobines en bougiekabelsets niet es linksrechts omwisselen?
(euh ... dat kan toch he op een div600?)

Trouwens HOE weet jij dat bougie4 soms niet vonkt (terwijl je rijdt?)

Dat ie wat veel benzine (of onverbrande benzine) krijgt kan best.
Staat de lucht/benzine mengesle schroef op je carb wel goed? Ze moeten alle vier standaard 1.5 toeren UITgedraaid zijn, en dan kan er nog een halfje bij of af om af te regelen ... (geen idee of jij op je 600 bij die schroeven kan, op de recentste divs600 zitten die mengselschroefjes weggestopt IN het carb huis en kun je er niet zomaar bij)

Zijn de carbs wel goed gesynchroniseerd? EN de kleppen goed gesteld?

En vuiltjes in carb 4 kan best, ook stationairsproeier niet goed kan ook ...
En zo zijn er nog 1001 kleine redenen waarom een cylinder wat minder meedoet dan de andere ....
 
Laatst bewerkt:
hey vraagje , wat is eigenlijk de topsnelheid van een XJ 600 N ?
ik rijd nooit sneller als 140 , heb hem nu een 4 tal weken en heb nog niet de behoefte om boven die 140 te gaan . Sommigen zeggen dat ze hun motor snel beu raken en naar een zwaardere overstappen . Raken ze die zwaardere motor dan ook niet beu ?
mja anyway ik vroeg het me gewoon af , want ik heb bij men XJ geen handleiding , moest iemand er eentje online hebben staan laat me iets weten, is altijd handig zo een boekje

ciao :]

pfffffffffff Meer dan 120 vindt ik al vermoeiend ... (en slecht voor men rijbewijs en portemonee)
men div900 vind ik al zwaar genoeg, volgetankt 269Kg ;) en die 90pk gebruik ik toch niet allemaal ....
Zware fiets rijdt soepeler op hoge snelheid, maar een lichter fietske rijdt oooo zo veel beter in bochtjes en parkeert makkelijker en verbruikt minder en is goedkoper enz ...
 
[me="Wullebolle"]vindt dat veel kwootn uut ne ouw topic lastig is :+[/me]

hiep hiep voor deel 4 *O*
Das al 7500 posts sinds april2005 ... not bad :]
 
Laatst bewerkt:
Milksjeik schreef op 21 juli 2008 @ 21:53:
hey vraagje , wat is eigenlijk de topsnelheid van een XJ 600 N ?
ik rijd nooit sneller als 140 , heb hem nu een 4 tal weken en heb nog niet de behoefte om boven die 140 te gaan . Sommigen zeggen dat ze hun motor snel beu raken en naar een zwaardere overstappen . Raken ze die zwaardere motor dan ook niet beu ?
mja anyway ik vroeg het me gewoon af , want ik heb bij men XJ geen handleiding , moest iemand er eentje online hebben staan laat me iets weten, is altijd handig zo een boekje


Ik heb zelf een Div 600s uit 1993 en die had ik pas op 185km/h op de teller en nog iets over
 
Whaa deel 4!
Geen idee wat de topsnelheid is, heb ooit in een 'wilde' bui op een leeg stuk snelweg 165km/u aangetikt, maar dat vond ik erg hard en te hoog oplopen voor een evt boete dus ben maar wat zachter gaan rijden. Ik had ook nog (veel) over.
 
Is 7 bar niet wat te weinig? zelfs ouwe harleys hebben meer dan 7.
De spec is 10 geloof ik ...

Een ietwat donkerder bougie duidt niet op een reel probleem.
Een pekzwarte, of natte bougie wel.

btw, ik gok niet dat het de bobine/bougiekabel zou zijn, het is een van vele mogelijke oorzaken.
Ken je iemand met een div600? Dan kun je effe leentje buur spelen, en bobines/bougiekabels wisselen. Blijft je probleem bestaan dan is het niet de bobine/kabels, verschuift je probleem naar je collega, dan is het wel de bobine/kabel.
Kwartiertje werk, zo gepiept dus. En zo kun je nog een paar dingen wisselen om te proberen ... Deze techniek van problem solving door het proberen te reproduceren op een goed werkend item is een heel goeie (en goedkope) techniek.

Waarom de twee bobines en bougiekabelsets niet es linksrechts omwisselen?
(euh ... dat kan toch he op een div600?)

Trouwens HOE weet jij dat bougie4 soms niet vonkt (terwijl je rijdt?)

Dat ie wat veel benzine (of onverbrande benzine) krijgt kan best.
Staat de lucht/benzine mengesle schroef op je carb wel goed? Ze moeten alle vier standaard 1.5 toeren UITgedraaid zijn, en dan kan er nog een halfje bij of af om af te regelen ... (geen idee of jij op je 600 bij die schroeven kan, op de recentste divs600 zitten die mengselschroefjes weggestopt IN het carb huis en kun je er niet zomaar bij)

Zijn de carbs wel goed gesynchroniseerd? EN de kleppen goed gesteld?

En vuiltjes in carb 4 kan best, ook stationairsproeier niet goed kan ook ...
En zo zijn er nog 1001 kleine redenen waarom een cylinder wat minder meedoet dan de andere ....

Relaxed dat je mee helpt denken.

De compressie is volgens de specs 1:10. Sinds de luchtdruk hier ergens in de 700milibar is, en 10x700mb = 7 bar, is de compressie redelijk normaal. Dus kleppen stellen kan ik dan afstrepen toch? Is in oktober (ong 6000 km geleden) ook gebeurd. Carbs synchroniseren ook. Heb toen 380 euro voor een beurt betaald, dus ik mag hopen dat dat goed gebeurd is!

Ik hoop nog steeds dat er iemand komt die zegt dat heb ik ook gehad! Maar nee :(

Gister avond nog het brandstoffilter en de pomp uit elkaar gehaald, niks raars gevonden, beetje schoon gemaakt en weer teruggezet.

Begin steeds meer te twijfelen of het de vonk is. Maar het hele probleem is zo plotseling gekomen! Het is nu wel erger: Bij minder dan een kwart gas sputtert de motor enorm tegen nu. Koud is het wel minder. Bij veel gas gaat het pruttelen ook weg en trekt hij gewoon vol door..

Volgende stap carbs uit elkaar halen en checken? Las ergens op MF iets over rubber ringetjes in de carbs die versleten waren? Zou ik alleen wel gek vinden, omdat dit zo plotseling is gekomen! Morgen even een tentamen maken, en dan donderdag maar de carbs uit elkaar halen. En hopen dat iemand nog een nuttige opmerking heeft voor iets wat er mis kan zijn. Zou de tank ontluchting het kunnen verklaren??? Lijkt mij dat dat niet zo erg zou moeten zijn..
 
Laatst bewerkt:
woehooee hartelijk bedankt martyduc , hmm ik leer veel bij , ik die dacht dat men contact bijna rot was nu blijkt het gewoon een parkeerstand te zijn ( best genant :p )
het stuurslot heb ik ook ontdekt , nu enkel nog de sleutel zien te vinden ;)
Ik ga voort bladeren

ciao en nogmaals bedant martyduc
 
De compressie is volgens de specs 1:10. Sinds de luchtdruk hier ergens in de 700milibar is, en 10x700mb = 7 bar, is de compressie redelijk normaal.

owla ... 7 BAR = ... = 10:1 ==> want 1 atmosfeer = 0.76 bar ?????????????

Is de definitie van BAR niet: 1 bar = 100kilopascal = 100000dynes per cm²?
En dat is dan equivalent met 750 mm kwikdruk.
En aangezien 101.3kPa per cm² de standaard luchtdruk is op zeenivo, = 760mmHg druk ofte 760Torricelli, kan je ervanuitgaan dat 1,013 bar OOK de standaarddruk is op zeenivo. Afgerond: 1 atmosfeer = 1 bar

maw: 7 bar is slechts 7 keer de luchtdruk, ofte een verhouding van 1:7, en niet 1:10.
Een compressie van 10:1 = 10 bar = 150psi
7bar = 100psi ...
Check: Dan's Motorcycle Compression Testing

correct me if i'm wrong




Al is het al 20 jaar geleden is dat ik aan de univ nog fysica hebt gestudeerd
 
Laatst bewerkt:
bij 1 bar denk ik meestal hieraan :+

full
 

Zie een paar posts hier beneden, die van Wullebolle :)

@ Wullebolle: ik heb het idee dat het het kuipwerk is, maar dit weet ik niet zeker. Ik ga er eens goed op letten! Wat me nu wel opvalt: ik vroeg pas ook al van die ratel van de ketting, daar kwam ook als antwoord op dat het achterwiel misschien niet recht zit. Nu heb ik dus al een tweede iets dat daar naar wijst... Ik ga eens even goed kijken naar het Haynes boek, ik heb gelezen dat iemand zei dat daar een truc in stond om te checken of je wiel recht staat. (het idee dat ie recht staat heb ik wel...)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan