20kw op kenteken maar..

Edoll

Die hard MF'er
12 jun 2002
527
0
38
Hoogezand
...bijvoorbeeld 23kw echt vermogen.

Ik heb een licht rijbewijs en heb een motor op het
oog van "maar" 20kw, wat zal er gebeuren als ik
deze motor laat opkrikken tot bijvoorbeeld 23kw,
dus nog wel onder de <25kw voor mijn rijbewijs, daar
wil ik ook absoluut niet over heen.

Wat ik me nu dus afvroeg is welke wetten zou ik
overtreden en wat zouden hiervan de (ernstige?)
consequenties zijn?

Alvast bedankt!
 

Niels

MF veteraan
Donateur
21 mei 2001
19.812
7
in principe kunnen ze zeiken want de typegoedkeuring klopt niet meer
maar zwart/wit is het <= 25 KW
 

Spocky

Die hard MF'er
8 apr 2002
343
0
Tilburg
Zolang je onder de 25kw blijft is er niets aan de hand. Waar staat dat je een motorfiets niet mag opvoeren?
 

Sabelhout

MF veteraan
28 jan 2002
1.754
0
40
Apeldoorn
Die 25 kW regeling heeft toch ook te maken met het gewicht van de motor? Dus maar een bepaald aantal kW's per kilo motor.

Dus als jij je motor van 20 naar 23 kW opvoert, zit je misschien over die grens, waardoor je er met een licht rijbewijs toch niet op mag rijden.
 

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
22.401
606
Nederland
www.startersmotor.nl
Zolang je onder de 25kw blijft is er niets aan de hand. Waar staat dat je een motorfiets niet mag opvoeren?
Alleen een geknepen motorfiets mag je niet opvoeren voor zover ik weet. Je mag bijv. niet een andere uitlaat erop zetten.

Eigenlijk is het allemaal onzin, maar als de motor 20kw is en je maakt er 23kw van : no problem.
 

TTeun

MF veteraan
26 nov 2001
2.167
0
thuis
Je motor mag 0,16kW per kilo hebben en moet als je de 25 kW haalt dus minimaal 25/0.16=156.25 kg wegen.
 

Edoll

Die hard MF'er
12 jun 2002
527
0
38
Hoogezand
hehe wow bedankt voor de vlugge respons allemaal
:} - een goed punt trouwens van dat aantal kw/kg
daar heb ik nog helemaal niet over na gedacht.

Het betreft overigens een motor die uit duitsland
ingevoerd is (Kawasaki EN500a) en daar al
geknepen was, en zodoende door de RDW op 20kw
gekeurd is (dus ook geen afvoersetjes meer
mogelijk)

Maar zullen ze erg moeilijk doen over 5 pk
meer dan aangegeven staat op het kentekenbewijs,
en eventueel over een (ongetwijfeld milde)
overschrijding van de 0.16kw/kg regel?

EDIT. Ik durf wel te wedden dat de motor de 150kg
haalt, het is een vloeistofgekoelde 500c.
 

TTeun

MF veteraan
26 nov 2001
2.167
0
thuis
Maar zullen ze erg moeilijk doen over 5 pk
meer dan aangegeven staat op het kentekenbewijs,
en eventueel over een (ongetwijfeld milde)
overschrijding van de 0.16kw/kg regel?
Anders gesteld: Zal de verzekering mij naaien als ze de kans krijgen om op grond van welk lettertje dan ook niet uit te betalen?

Ik denk het wel :P .
 

Sabelhout

MF veteraan
28 jan 2002
1.754
0
40
Apeldoorn
Anders gesteld: Zal de verzekering mij naaien als ze de kans krijgen om op grond van welk lettertje dan ook niet uit te betalen?

Ik denk het wel :P .
Ik denk het ook ja, je klanten zoveel mogelijk laten betalen, en zelf zo weinig mogelijk uitbetalen.......zo kan ik ook rijk worden.

Bij nader inzien....waarom doe ik dat eigenlijk niet? Sabelhout Insurancies Inc. })

(Hmm....volgens mij draaf ik nu door :) )
 

Edoll

Die hard MF'er
12 jun 2002
527
0
38
Hoogezand
Ik heb het opgezocht, de motor weegt 203kg
dus zelfs met 25kw/203kg = 0.12 dus die
0.16kw/kg zit gelukkig dus wel goed,

ik zit dus niet op een motor waar ik geen
rijbewijs voor heb, is de enige afwijking
dus een paar KW op het kenteken.

Als motorverzekeringen een beetje overeenkomen
met scooter verzekeringen lijkt het me sterk
dat ze bijvoorbeeld het net inelkaar gereden
hoopje schroot dat ooit een motor was op de
kw bank zetten en zien dat het een paar kw
meer is dan vermeld staat en me dan verneuken :)

Maar wat zou de politie hier tegendoen? - ik kan
me twee mogelijkheden voorstellen. 1) zo'n (motor)
agent kan het weinig tot niets schelen 2) hij zal
de motor in het ergste geval in beslag nemen tot
deze opnieuw gekeurd is?
 
Laatst bewerkt: