21 en opnieuw examen doen?

7 jun 2004
37
0
Hilversum
In december word ik 21 jaar maar zit dan nog wel 1,5 jaar aan de 25kw regel vast. Heb in maart van dit jaar nog via het oude examen m'n motorrijbewijs gehaald, maar baal gigantisch van die 25kw regel :( . Nou heb ik op MF wel gelezen dat je dan opnieuw examen kon doen voor je zware rijbewijs 8-) , maar hoe zit dat nu met het nieuwe examen. Moet je bijde examens afleggen of alleen verkeersdeelneming?
 
Beiden.
En misschien je theorie ook nog opnieuw als het meer dan een jaar geleden is.

Ik ga het misschien doen (in maart) als ik geld zat heb (zal wel niet dus :P )
 
voor zover ik weet is je theorie certificaat 1 jaar geldig.
ik vrees voor je dat je het hele praktijk-examen (twee delen dus) opnieuw moet doen.
 
Gelukkig is m'n theorie nog tot maart 2005 geldig :) , ik ga morgen ook wel even informeren bij het CBR hoe het precies zit. Zodra ik wat weet zal ik het hier posten, maar misschien heeft iemand hier er al ervaringmee?
 
Je moet beiden opnieuw doen, ik heb het nl gevraagd.
Op je voertuigbeheersing dinges staat ook dat het voor 25KW is.
 
Ik heb sinds februari mn 25kw rijbewijs. Ben 8 Oktober 21 geworden en begin a.s. Dinsdag met "zwaar" lessen. Moet helaas mn theorie ook opnieuw doen, omdat die geldig is tot 4 November (en dat haal ik dus niet) Maar verder moet ik dus alleen die nieuwe bijzondere verrichtingen nog oefenen, maar moet er met een paar lessen vanaf zijn denk ik. En dan volgend voorjaar een "zware" motor kopen. Ben dat 25kw gedoe allang beu! :X Ook door het gezeik van de verzekering die het niet accepteerd bla bla bla bla.... :(
 
Ik heb sinds februari mn 25kw rijbewijs. Ben 8 Oktober 21 geworden en begin a.s. Dinsdag met "zwaar" lessen. Moet helaas mn theorie ook opnieuw doen, omdat die geldig is tot 4 November (en dat haal ik dus niet) Maar verder moet ik dus alleen die nieuwe bijzondere verrichtingen nog oefenen, maar moet er met een paar lessen vanaf zijn denk ik. En dan volgend voorjaar een "zware" motor kopen. Ben dat 25kw gedoe allang beu! :X Ook door het gezeik van de verzekering die het niet accepteerd bla bla bla bla.... :(
Ik had me die extra kosten allemaal kunnen besparen.Qua leeftijd hoefde ik die 25kw gedoe niet. Maar ik vond die zwaardere motor niet lekker rijden bij de rijschool...Na een goed jaar was ik het zat en wou ook zwaarder gaan rijden. Was goedkoper geweest om een rijschool met een andere motor te zoeken waarschijnlijk :+
 
Lekker boeiend! Het ligt er maar net aan welke motor je graag wil kopen. (Een GSX F kan je ook legaal laten begrenzen)
Ik heb toen mijn zx6r ook laten begrenzen en heb er bijna een jaar lang mee gereden. Nooit spijt van gehad dat ik even 25kW heb moeten rijden! Als je je motor legaal laat begrenzen (voor zover dat mogelijk is) heb je echt geen gezeik met iets of iemand.
 
In december word ik 21 jaar maar zit dan nog wel 1,5 jaar aan de 25kw regel vast. Heb in maart van dit jaar nog via het oude examen m'n motorrijbewijs gehaald, maar baal gigantisch van die 25kw regel :( . Nou heb ik op MF wel gelezen dat je dan opnieuw examen kon doen voor je zware rijbewijs 8-) , maar hoe zit dat nu met het nieuwe examen. Moet je bijde examens afleggen of alleen verkeersdeelneming?

Volgens mij hoef je niets opnieuw te doen ik heb vorig jaar december mijn 25kw rijbewijs gehaald en heb toen op mijn rijbewijs twee stempels gehad een bij 25kw dat i 12-12-03 in ging en nog een stempel bij je zware klasse dat die 12-12-2005 in gaat dus je moet gewoon 2 jaar rijervaring hebben (zoals ik ben dan nog maar 20 1/2 als ik zwaar mag) of je moet 21 zijn je mag dan gewoon een zware motor kopen en je hoeft niets overnieuw te doen of een nieuw rijbewijs aan te schaffen kijk maar eens op je rijbewijs daar staat het zelf op.
Of het moet allemaal veranderd zijn na die nieuwe examen regeling maar dat lijkt me sterk je hebt nu alleen twee examens voertuigenbeheersing en op de weg rijden. (had ik nog niet)
Dus volgens mij mag je in jouw geval straks op je 21ste gewoon een zware motor aanschaffen of je 25kw setje er uit halen.
 
is allemaal te vinden op CBR.nl! maar et zit zover ik weet zo: als je 1 dag voor je 21ste je A haalt krijg je A beperkt voor 2 jaar lang, hoe dan ook. haal je na je 21ste je A mag je gelijk zwaar rijden.. dus voor de duidelijkheid .. ben je 20 1/2 moet je niet 6 maanden licht, maar 2 jaar licht rijden. Na die 2 jaar gaat hij automatich over op zwaar. Ben je net 21 en totaal geen evaring mag je toch zwaar rijden. Ik wil zelf gwn mn A beperkt halen, 2 jaar begrenst evaring op doen en dan automatisch overgaan op zwaar
 
Lekker boeiend! Het ligt er maar net aan welke motor je graag wil kopen. (Een GSX F kan je ook legaal laten begrenzen)

Dat is dus het probleem ook bij mij. Mijn GSX 600F uit 2004 is niet legaal te begrenzen, heb hem nu op een uitdraai verzekerd. De verzekering accepteerd het wel maar als je wordt aangehouden net zoals bAsE dan ben je de lul. Ik besteed het geld van die boete dan liever ff aan 3 lesjes bijzondere verrichtingen en een examen, is de ergernis van nog 1,5 jaar 25kw ook weg *D
 
Dat is dus het probleem ook bij mij. Mijn GSX 600F uit 2004 is niet legaal te begrenzen, heb hem nu op een uitdraai verzekerd. De verzekering accepteerd het wel maar als je wordt aangehouden net zoals bAsE dan ben je de lul. Ik besteed het geld van die boete dan liever ff aan 3 lesjes bijzondere verrichtingen en een examen, is de ergernis van nog 1,5 jaar 25kw ook weg *D
owww wist niet dat je al een 2004 model had!
 
Voor iedereen even ter info! (als je op je 20 je motorrijbewijs hebt gehaalt en op je 21e van de 25kw regel af wilt zijn) *D

Vandaag gesproken met het CBR en vertelde me dat je beide examens moet doen, na je 21e. Is je theorie dan niet mee geldig dan moet je die ook opnieuw doe :? Ik vertelde nog dat er dus geen verschil is in de theorie tussen het zware en lichte rijbewijs, dat wist het CBR ook maar het was toch zo B|
Gewoon lekker het geld uit je zak kloppen, maar gelukkig is mijn theorie nog geldig.

Ik ben gelukkig 15 december als het meezit van de 25kw ellende af })
 
Wat is er nou mis met de 25 kw regel,een ieder beginnend motorrijder ziet daar vreselijk tegen o'.
Leer eerst eens rijden, en ga dan pas zwaarder als je er aan toe ben.
ik zag laatst een snotneus van +-22 jaar op een cbr 600 ,die dacht het even te weten ,en ging in t shirt korte broek slippers, mij met een wheelie voorbij, hij keek nog eens met een grijns achterom, met van zo ik ben sneller
als jij met je vf 1000 f, en prompt hij klapte mooi op een auto welke hij niet gezien had, gevolg hij het behang eraf en motor totall loss, dus wees wijs en leer, ik ben overigens wel gestopt om em te helpen.
 
Laatst bewerkt:
tja ben ik wel met je eens dat je als beginnen gwn die 25kw regel moet accepteren, tis voor je eigen veiligheid, maar toch heb je het zelf in de hand, als je gaat stunten, gek doen ... met zo weinig evaring dan vraag je om ongelukken! (uitzonderigen daar gelaten)
 
Ik ben 20 en rijdt op een onbegrensde R6 (mag dat ook). Ik was blij toen ik onbegrensd mocht want na 2 jaar ben je daar behoorlijk op uitgekeken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan