ZZR schakelt vanzelf van de 2e naar de N

BertK

MF veteraan
1 mei 2002
1.316
0
Gelderland
Ik heb sinds een tijdje het probleem dat de motor bij het opschakelen van 1 naar 2 terug gaat naar neutraal. Heb de koppeling en het versnellingspookje al af laten stellen, is toen wel minder geworden maar nog steeds gebeurt het op de meest ongelukkige momenten. Het gebeurt vrijwel meteen als ik naar de 2 schakel en het gas er weer op zet. Of ik nou rustig of snel schakel maakt niet uit, of ik veel of weinig gas geef maakt ook niet uit. Heeft iemand nog suggesties over de oorzaak ? zelf ben ik bang dat er een nieuwe vernellingsbak (of alleen de 2e vernelling) in moet. Iemand hier ervaring mee en wat kostte dat "geintje"
 
Ik weet niet wat het gaat kosten, maar ik heb het ook af en toe. Schrik me elke keer de pl*&%is als ik dan gas geef.
Maar ik heb het idee dat het bij mij aan mezelf ligt, ik trap hem dan niet genoeg door...of is dit de voorbode van dit ZZ-R kwaaltje?

Koz
 
Ik heb sinds een tijdje het probleem dat de motor bij het opschakelen van 1 naar 2 terug gaat naar neutraal. Heb de koppeling en het versnellingspookje al af laten stellen, is toen wel minder geworden maar nog steeds gebeurt het op de meest ongelukkige momenten. Het gebeurt vrijwel meteen als ik naar de 2 schakel en het gas er weer op zet. Of ik nou rustig of snel schakel maakt niet uit, of ik veel of weinig gas geef maakt ook niet uit. Heeft iemand nog suggesties over de oorzaak ? zelf ben ik bang dat er een nieuwe vernellingsbak (of alleen de 2e vernelling) in moet. Iemand hier ervaring mee en wat kostte dat "geintje"

Schakelvork krom, zodat de tandwielen niet ver genoeg worden geschoven???
 
TIP VOOR KOZ: als het regelmatig gebeurt dat je hem niet ver genoeg doordrukt in de 2e versnelling.
dan moet je het schakelpookje een paar tandjes verzetten (tandjes op de as) dan is je probleem opgelost waarschijnlijk...of had je dat al geprobeert.

bij mijn fireblade sheelde het in ieders geval wel.

groetjes
 
Kan ik proberen, maar ik had mezelf al beschuldigd van 'te snel willen schakelen en het dan niet goed doen'.
Maar toch bedankt voor de tip, ik wil sowieso dat hele handeltje eens op maat (laten) afstellen, zowel schakelpook als achterrem.

Koz
 
Afstellen van het schakelpookje scheelt wel wat maar het komt nog steeds wel voor. Je verliest dan een beetje het vertrouwen. In de bocht is het namelijk erug kloote als ie ineens in z'n vrij gaat ipv de 2. Als ie 1 keer in de versnelling zit gaat ie er verder niet weer uit of zo, maar net eigenlijk aan het begin als je net geschakeld hebt.
 
Bert, er zit een (klein) kansje in dat het heveltje tbv het aandrukrolletje wat tegen je schakelwals drukt, niet soepel scharniert
Het komt maar uiterst zelden voor, maar je krijgt dan wel precies zo'n klacht.
Het moet dan wel zo zijn dat de nok van de betreffende versnelling iets hoger moet zijn dan de andere, anders moet hij het in alle versnellingen doen.
Let ondertussen erop dat hij niet te vaak eruit springt, je tanwielen/schakelvork kunnen hier slecht tegen, en is een duur grapje om te repareren.

Paul.
 
Ik heb ook een ZZR 600 uit '94 gehad en die deed het ook. Eerst in de 2.
Later gebeurde het ook bij andere versnellingen, en op het laatst kon ik helemaal niet meer schakelen.
Dit ging in ongeveer 2 maanden tijd. (ik rijd wel 20.000 km per jaar)
Dit gebeurde toen ik hem net had ingeruild (omdat ie steeds uit de 2 schoot en hij al 53.000 km gelopen had)
Tijdens het wachten op mijn nieuwe motor ging ie dus helemaal naar zijn grootje.
Met de niet schakelende bak scheelde het me 2000 gulden op de inruil :(
Toch maar gedaan, weet echter niet wat de oorzaak was. (maar ik zou er dus wel snel iets aan doen)

Suc6
 
Ja, dat het herstellen een duur grapje kon worden had Dirk (Roadrunner) mij ook al verteld. Maar dat heveltje waar je het over hebt, waar vind ik dat ? Zit dat in het blok of aan de buitenkant (daar waar het kabeltje aan zit) en mindstens zo belangrijk... Wat kan ik er aan doen ?

Enne, enig idee hoe duur duur ongeveer is ?
 
Laatst bewerkt:
Het is wel een klein beetje ZZR-a-like volgens mij want ik heb het ook wel eens, en dan schrik ik me ook helemaal het apezuur. Gelukkig komt het bij mij nog niet zo vaak voor dat ik er over wakker lig, maar 't de versnellingsbak van de ZZR schijnt zulke kuurtjes vaker te vertonen...
 
Dit probleem komt mij ook bekend voor. Die van mij hakkelt nog wel eens bij het acceleren in de tweede versnelling ;( . Hij valt er echter niet uit. Vervelend is het wel. Hoe kom je eigenlijk aan een kromme schakelvork, iemand enig idee? Aan de reakties te zien een echt kawa kwaaltje.

Reparatie gaat ongeveer euro 800,- kosten is mij verteld door een dealer. :(

Denk erover om hem te gaan inruilen op een zx-9r. Iemand bekend met typische kwalen van dit type? en zo ja tot welk bouwjaar dan?

grt. Petertje
 
Ja, dat het herstellen een duur grapje kon worden had Dirk (Roadrunner) mij ook al verteld. Maar dat heveltje waar je het over hebt, waar vind ik dat ? Zit dat in het blok of aan de buitenkant (daar waar het kabeltje aan zit) en mindstens zo belangrijk... Wat kan ik er aan doen ?

Enne, enig idee hoe duur duur ongeveer is ?

Bert, dat zit in het blok, meestal achter het koppelingshuis, bij de bediening van je schakelwals.
Als je ff een printje van mijn reactie maakt, en het aan dirk laat zien, weet hij wel wat er bedoeld wordt, hij is een zeer ervaren monteur.

Paul.
 
Bedankt Paul (de anderen natuurlijk ook) ik zal het uitprinten en Dirk laten lezen.

En 800 euri is de reparatie als er verder helemaal niets tegenzit bij het loshalen van het blok, en dan is het nog een voorzichtige schatting heb ik mij laten vertellen, het dubbele is net zo reeel. SLIK..
 
Terug
Bovenaan Onderaan