Hoestende GSX-R750W

Xenon

MF veteraan
17 mrt 2003
1.840
2
Uelsen (Dld)
Mijn '95 Soes is ziek. Liep voorheen perfect, maar zelfs bij 'n toeristische tokkelrit (4000-9000 rpm) was ik na 204km door de 21 liters heen. Ofwel 1:10 :+ .
Heb daarna de motor volledig (volgens specs) synchroon laten afstellen. Dat heeft geholpen qua verbruik: 1:14 bij een wat stevigere (5000-12000) rit. Boven de 3000 toeren schijn de zon fel, maar warm onder de 3000 is 't :( . Hij houdt dan in, hoest en kotst door de uitlaat en stationair is een ramp: schommelt tussen net onder de 1000 en 2000, met dezelfde hoestbuien in de pot.

Ook als ik 'm laat uitlopen blijft 't toerental zo rond de 2500 hangen, om daarna langzaam in 't rampzalige stationair te landen. Zoniet, dan wil een korte gasstoot nog wel eens helpen.

Stationair toerental is eigenlijk niet af te regelen: òf onder de 1000, òf boven de 2000. Choke idem: Kan mooi terugregelen tot 2000, de volgende aanraking is gelijk naar NUL.

Zowel koude als warme start is ok. Kabelspeling/smering is ok. Luchtfilter is bijna nieuw, carbs in-/uitwendig zou je van kunnen eten (..euh.. :r ): brandschoon dus. Voor zover ik kan zien blijft niets hangen (choke, ofzo).

De monteur in mijzelf zegt me dat ie onderin te arm staat, maar de monteur die ervan leeft is dat niet met me eens en wil me laten geloven dat bij Gixxers de 1:10-afstelling wellicht de enige remedie zal zijn, maar dat kan er bij mij niet in |( .

Hieeft iemand ervaring met / oplossing voor soortgelijk probleem?
 
Laatst bewerkt:
Hij is weer gezond!
Dat wil ik toch ff kwijt.
Wat was nu het manco?
De vlotterstand stond te hoog (10 à 11 mm, ipv 14.7). Daardoor wassie niet fatsoenlijk af te stellen. Na afstellen van de vlotterstand de mengselschroeven op 1 1/4 slag uit. Starten -> lopen.
Choke weer goed bruikbaar, stationair toerental viel weer goed af te stellen, verbruik 1:15,4 bij beetje opschieten, bougies: koffie-met-melk en hij sleurt (weer) als 'n gek!

Ik ben weer helemaal 8-) .
Let the summer begin!
 
Lekker hoor, mooi zo.
Vraagje, ik heb een beetje dezelfde verschijnselen, na reparatie waarvoor we mijn blok opengegooid hebben loopt mijn motor rauw en verbruikt meer benzine (zx9r).
Vlotterstanden ? heb je daar aangezeten of komt dat vanzelf? (ik weet niet wat het inhoud)
Thanx alvast.
 
Nee, ik heb er niet aan gezeten. De vlotters bedienen middels een dun bladveertje een naald die de benzinetoevoer opent/sluit en zo in de vlotterkamer de peut op een bepaald niveau regelt. Is dat niveau niet juist, dan krijg je 'm niet mooi aan het lopen. 3mm doet al (in mijn geval) héél veel.

Aangezien ik m'n Gixxer nu pas een half jaar heb, weet ik niet of de vorige eigenaar er iets mee heeft uitgespookt, of dat de jaartjes (hij is van '95 alweer... hmm) ook van invloed zijn. Geen idee!
 
Hoi.
Mijn naam is alex en ik heb een 750w uit 93.Ik heb je probleem gelezen en je oplossingen. heel goed gedaan! Maar misschien kun jij mij vertellen waar precies die co schroeven zitten, ik kan ze niet vinden... geval is; cilinder 4 loopt met lage toeren niet regelmatig mee. bougie vonkt wel dus ik denk dat de carb. niet goed sproeit, wat denk jij?
 
Hoi.
Mijn naam is alex en ik heb een 750w uit 93.Ik heb je probleem gelezen en je oplossingen. heel goed gedaan! Maar misschien kun jij mij vertellen waar precies die co schroeven zitten, ik kan ze niet vinden... geval is; cilinder 4 loopt met lage toeren niet regelmatig mee. bougie vonkt wel dus ik denk dat de carb. niet goed sproeit, wat denk jij?

Zo zeg. Da's schrikken: je eigen topic na ruim 'n jaar ineens weer active }) ...

Die schroeven kan je vinden aan de onderzijde: er loopt een rechte messingkleurige metalen strip waarop de carbs zijn bevestigd met twee schroeven. Tussen die twee schroeven zit (vrij diep) de mengselschroef. In gemonteerde toestand kom je bij de binnenste carbs er nogal :( bij.

De basisinstelling is: indraaien tot aan de aanslag en vervolgens 1.25 slag uitdraaien. Maar voordat je hieraan gaat klooien: check eerst eens de kleur(en) van al je bougies. Daaruit valt af te leiden of je mengsel goed, te rijk of te arm staat en tussen de cilinders onderling afwijkt.

Zorg er in ieder geval voor dat je carbs inwendig goed schoon zijn, niets blijft hangen (choke, enz) en je carbs synchroon staan.

Succes!
 
hey, dank voor je snelle reaktie zeg! en zo te horen ben je een echte kenner.Zal ook niet zonder slag of stoot gekomen zijn denkik....
Inspectie heb ik net gedaan(bougies)en ze zijn kolen-zwart!
Gek eigenlijk want boven de 3000tpm loopt ie als een zonnetje, alleen lager is klote..
Nu denk ik erover om de carbs. te demonteren, ik heb er een uur naar zitten staren maar kom er niet uit.
Heb jij een paar basisgrepen om dit te doen?
bijzonder bedankt alvast!!
alex
 
effies brainstormen:
veel zwarte kool aanslag op bougies-> slechte verbranding -> onstekings tijdstip niet in orde, of slechte vonk.

slechte vonk: controleer bobines( omwisselen bijv ) of vernieuwen bougies + bekabeling.

ontstekings tijdstip: controleer de afstelling van de pickup coils, maar vaak zijn deze niet af te stellen dus :?
 
Vetzwarte bougies duiden op een te rijk mengsel. Als je alles uit elkaar gaat halen (sleutel uit contact, kuip demonteren > buddy > tank > luchtfilter + huis, motorsteunen (vanaf '94 ;) ), chokekabel, de 8 slangenklemmen aan weerszijden van de carbs RUIM los draaien en de rij carbs uit de rubbers trekken en dan zijdelings eruit. Halverwege even de gaskabels losmaken (zogauw je erbij kan). Kost ca 30-40 min in easy-mode. Laat alle vier de carbs op de rail zitten.

Nu niet gaan lachen:
Hou de rij carbs eens tegen het zonlicht in en kijk of je optisch al verschillen ziet in de gasklepstand (uiteraard dicht). Zo ja, ga er dan maar van uit dat ze niet synchroon staan, of je moet een wel erg miserabele klepspeling hebben.


Geef vervolgens elke carb een nummer, noteer dan eerst eens de huidige stand van de mengselschroeven: draai ze in en tel daarbij de slagen tot aan de aanslag. Dit moet ergens rond de 1 à 2 slagen liggen. (Ik verwacht overigens dat dit niet het geval is.)

Zoniet:
* Alle vier instellen op 1.25 slag uit.
* Waarschijnlijk klopt je vlotterhoogte (14.7mm) dan ook niet.

Haal dan de vlotterbakjes los en check op zaken als vuiligheid, aanslag, verstoppingen, sproeiermaat (2x 112.5 en 2x 115, de kleinste in de buitenste carbs), vlotterhoogte, slijtage van de vlotternaalden en of alles soepel te bedienen is.

Het is aan te bevelen om, als alles weer in elkaar zit, te beginnen met nieuwe bougies.

Tja, het is misschien wat telegramstijl, maar ik ben dan ook geen wphb. Blijft overigens een aanrader!

Suczzz.
 
hey xenon!
jah, tijd geleden weer.
maarre, de carbs liggen er tussenuit!(wat een gepiel zeg)kvraag me af of ik ze er nog wel weer tussen krijg!
die gaskabel ging ook al niet lekker.kheb m bij t handvat moeten demonteren.
nou, kheb je eerste stappen opgevolgd; d.w.z. de gaskleppen tegen t licht gehouden.dat zag er goed uit,zelfs gecheckt met voelermaten. de co schroeven ga ik nog doen.
alleen begrijp ik je vlotterverhaal niet helemaal. ik heb de bakjes opengemaakt en alles op vrije bewegingen gecontroleerd, dat was goed.
de vlotterslag =15,2mm. ik heb de slag gemeten vanaf dat ie helemaal naar beneden sta ,tot gesloten stand. maar volgens mij kun je hier helemaal niks op afstellen....
maarja misschien kan je daar meer over vertellen.

wat heeft mij eigenlijk tot deze daad gedreven;
't volgende:
als ik op wilde trekken hield ie verschrikkelijk in, pas tussen de 3000 en 4000 tpm pakt ie pas lekker op, net alsof hij geen benzine krijgt.
vandaar dat ik de carbs eff check, maar ik krijg steeds meer t idee dat ik t in de ontsteking moet zoeken.
maarja net nieuwe bougies + bekabeling, wat blijft er nog meer over?

hopend op jouw reaktie
 
Je kan hem ook ff op een testbank laten zetten, daar kan je ook een hoop uithalen, die carbs zijn idd een beetje rot te monteren, en die gaskabel ga je er zeker niet opkrijgen als je ze al teruggplaats hebt, eerst de kabels op de carbs plaatsen, dan de crabs monteren, en dan ff pielen bij je handvat, en smeer ff wat vaseline aan de binnenkant van je in-en uitlaatrubbers, anders duurt het nogal lang voordat ze er weer opzitten, en hou er ff rekening mee dat er aan de kant van je luchtfilterhuis uitsparingen in je rubbers zitten, die moeten goed zitten, ander gaat het niet passen.

Als je die dingen wilt verdraaien moet je ff je luchtfilter erafhalen
 
hey xenon!
jah, tijd geleden weer.
maarre, de carbs liggen er tussenuit!(wat een gepiel zeg)kvraag me af of ik ze er nog wel weer tussen krijg!
die gaskabel ging ook al niet lekker.kheb m bij t handvat moeten demonteren.
nou, kheb je eerste stappen opgevolgd; d.w.z. de gaskleppen tegen t licht gehouden.dat zag er goed uit,zelfs gecheckt met voelermaten. de co schroeven ga ik nog doen.
alleen begrijp ik je vlotterverhaal niet helemaal. ik heb de bakjes opengemaakt en alles op vrije bewegingen gecontroleerd, dat was goed.
de vlotterslag =15,2mm. ik heb de slag gemeten vanaf dat ie helemaal naar beneden sta ,tot gesloten stand. maar volgens mij kun je hier helemaal niks op afstellen....
maarja misschien kan je daar meer over vertellen.

wat heeft mij eigenlijk tot deze daad gedreven;
't volgende:
als ik op wilde trekken hield ie verschrikkelijk in, pas tussen de 3000 en 4000 tpm pakt ie pas lekker op, net alsof hij geen benzine krijgt.
vandaar dat ik de carbs eff check, maar ik krijg steeds meer t idee dat ik t in de ontsteking moet zoeken.
maarja net nieuwe bougies + bekabeling, wat blijft er nog meer over?

hopend op jouw reaktie

Yo Alex,
De juiste afstelling van de vlotterhoogte is van cruciaal belang! Als deze niet juist is afgesteld krijg je 'm never goed aan het lopen.

Zie onderstaand plaatje (hoop ik...)

floatadj.jpg


Let er bij de meting op dat het veertje de naald alleen maar raakt, niet indrukt!

Er zit idd geen stelschroefje o.i.d. Gewoon het veerlipje met beleid verbuigen totdat de juiste hoogte wordt bereikt.

Tja, dat met het de-/monteren van de gaskabels op de carbs :? Ik heb idd vooraf de kabelspeling op max gedraaid, waarna ik de kabels bij de carbs er zo af-/opzet zo gauw twee carbs voor de cilinders zitten.

Succes *D
 
bedankt,
ik heb ze op de werkbank liggen en ga gelijk aan de slag!!!
trouwens nog wat hoor; die plastic constructie waar je vlotter in schommelt heeft een pijpje wat weer in je carb. steekt. Dat rubber ringentje van dat pijpje is licht verteerd(bij alle 4), zou dat kwaad kunnen?
groetjes

p.s. veel plezier volgende week, het weer heb je in elk geval mee!
 
bedankt,
ik heb ze op de werkbank liggen en ga gelijk aan de slag!!!
trouwens nog wat hoor; die plastic constructie waar je vlotter in schommelt heeft een pijpje wat weer in je carb. steekt. Dat rubber ringentje van dat pijpje is licht verteerd(bij alle 4), zou dat kwaad kunnen?
groetjes

p.s. veel plezier volgende week, het weer heb je in elk geval mee!

Ik kan ze me niet voor de geest halen (kan ze ook niet terugvinden in het WPH) maar ik zou er niet op gokken om ze te laten zitten. Je hebt de zooi nu toch open liggen, dus...


[Willem 1940-mode :P ]

Check ook gelijk de punt van de vlotternaalden: deze mogen niet vervormd zijn (zichtbaar ingeslagen-rand in het schuine vlak naar de punt toe)!

[/Willem 1940-mode ;) ]

...en bedankt: dat gaat goed komen volgende week :9~ 8-)
 
hey ben ik weer,
hoop verbetering heb ik geboekt he(dankzij je waardevolle instructies) maar dat had je al gelezen...
Na vele ritjes met de orginele demper was voor mij de lol er toch weer af he', dus wat heb ik gedaan...; jah, de open schoorsteen er weer op.
Helaas doet ie onder de 3000 rpm weer klieren.
Nu heb ik een dyno-kitje besteld en een K&N filtertje, kijken wat ie daarvan vind.
oja, voordat ik t vergeet te vertellen; bij montage had ik de co schroeven 1,25slag uitgedraaid maar dat vond ie helemaal nix...kuchen en rochelen dus.
ik heb ze nu op 2 slagen uit staan, maar kheb t idee dat dat t ook niet helemaal is.
zou het niet kunnen zijn dat 1&4 andere standen moeten hebben dan 2&3? (vanwege de sproeiermaten)
doet ie t bij jouw wel goed op die standen?
misschien heb jij nog een theorie daarover...

groetjes alex
 
Laatst bewerkt:
hey ben ik weer,
hoop verbetering heb ik geboekt he(dankzij je waardevolle instructies) maar dat had je al gelezen...
Na vele ritjes met de orginele demper was voor mij de lol er toch weer af he', dus wat heb ik gedaan...; jah, de open schoorsteen er weer op.
Helaas doet ie onder de 3000 rpm weer klieren.
Nu heb ik een dyno-kitje besteld en een K&N filtertje, kijken wat ie daarvan vind.
oja, voordat ik t vergeet te vertellen; bij montage had ik de co schroeven 1,25slag uitgedraaid maar dat vond ie helemaal nix...kuchen en rochelen dus.
ik heb ze nu op 2 slagen uit staan, maar kheb t idee dat dat t ook niet helemaal is.
zou het niet kunnen zijn dat 1&4 andere standen moeten hebben dan 2&3? (vanwege de sproeiermaten)
doet ie t bij jouw wel goed op die standen?
misschien heb jij nog een theorie daarover...

groetjes alex

Of ik een theorie heb?
Ja: Dynootje aanschaffen :(

:+

...ff serieus: Volgens het WPH (!) hebben onze Mikuni carbs drie circuits. Eentje voor de lage(re) toerentallen, eentje voor die daarboven en eentje voor het starten (lees: choke). Die mengselschroeven doen voornamelijk iets uit in het lage toeren circuit en bepalen de hoeveelheid mengsel dat achter de gasklep wordt toegelaten. Die schroeven (eerste circuit) dienen dus alle vier op 1.25 slag uit te staan. Het feit dat de hoofdsproeiers (in het tweede circuit) verschillende maten hebben, doet daar niets aan af.

Met deze idiote buitentemperaturen blijft van mijn eerst best wel goedlopende Gixxer ook nix meer over :( .
Ik heb al weer wat geëxperimendingest met eerst 0.25 slag méér uit (1.5 dus): daarmee werd 't onder de 3k helemaal een ramp: inhouden, ploffen en kotsen bij stationair :( . Daarboven liep ie overigens :9~ als nooit tevoren. Wow!
Toen ook de andere kant eens geprobeerd: 1.0 slag uit: Weg ploffen en kotsen, maar loopt niet mooi (onregelmatig) stationair. En hoewel de mengselschroef in het eerstgenoemde circuit zit en dus voor de toerentallen daarboven niets zou moeten uitmaken, blijkt dat toch niet op te gaan: het lijkt dan of ik met de handrem erop rij. Zeg maar een soort 25kW-er... }) :X B| :( .

Hieruit maak ik op dat met onze Mikuni's concessies zijn gedaan, waarschijnlijk om aan bepaalde milieu-eisen te kunnen voldoen.

Dus: Dyno stage-1 erop lijkt me de oplossing. Andere sproeiers, naalden, veren, etc. Jammer voor 't miljeu :X , maar ik wil LOL!

[me]Xenon heeft het Dynojet-PDFje doorgenomen en snapt het laatste puntje niet helemaal: plugje doorboren :? Iemand ervaring?
[/me]


BTW: waar heb je je kitje besteld?
 
hoihoi,
die lage fase in onze miku's zijn zeker die pijpjes met dat minuscule gaatje erin?(waar dat pijpje omheen gaat van je vlotter),die kunnen volgens mij ook snel verstopt raken.
De site waar ik het kitje heb besteld is;www.powercommander.nl
Ik kreeg nog 10%korting ook!
Ze hadden mn k&n niet op voorraad, die zou morgen binnen komen en het spul gelijk op de post doen.Dus woensdag is het "de dag van de waarheid"
Morgenavond alvast t spul demonteren, trouwens; ik heb er een aardige behendigheid in gekregen man. vanaf de eerste schroef tot de miku's op de werkbank ong. 20min. tot een half uurtje soms sneller!!! (ja wat wil je ook ,ik ben de tel kwijt). Kheb nog geen special tool voor mn co-screws '(
Jij bent de eerste die ik mail als mn duim op de starter gaat he?!
Dat laatste wat in dat pdf'je staat van dynojet begrijp ik ook niet helemaal hoor.
Is het mogelijk om die eff door te mailen? (sn@zeelandnet.nl)
 
hoihoi,
die lage fase in onze miku's zijn zeker die pijpjes met dat minuscule gaatje erin?(waar dat pijpje omheen gaat van je vlotter),die kunnen volgens mij ook snel verstopt raken.

Nope ;) . Check this out:

mikuni_slow.jpg


De site waar ik het kitje heb besteld is;www.powercommander.nl
Ik kreeg nog 10%korting ook!
Ze hadden mn k&n niet op voorraad, die zou morgen binnen komen en het spul gelijk op de post doen.Dus woensdag is het "de dag van de waarheid"

Welke stage heb je dan nu aangeschaft? Stage-1?

Morgenavond alvast t spul demonteren, trouwens; ik heb er een aardige behendigheid in gekregen man. vanaf de eerste schroef tot de miku's op de werkbank ong. 20min. tot een half uurtje soms sneller!!! (ja wat wil je ook ,ik ben de tel kwijt). Kheb nog geen special tool voor mn co-screws '(

F*ck theory. Practice is everything :P
En ja, Snap On heeft een Carburetor Adjustment Tool. Alleen is de prijs erg
487.gif
...

Jij bent de eerste die ik mail als mn duim op de starter gaat he?!

:} :} Ik ben zéééér benieuwd.

Dat laatste wat in dat pdf'je staat van dynojet begrijp ik ook niet helemaal hoor.
Is het mogelijk om die eff door te mailen? (sn@zeelandnet.nl)

Wat wil je dan nu gemaild hebben :? Dat PDFje heb je blijkbaar toch al?
 
Terug
Bovenaan Onderaan