Agressie / Frustratie automobilisten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Burger

Die hard MF'er
10 jul 2008
465
0
Ik heb voor de motorscooter verschillende motoren gereden en voor mijn werk zit ik op een Pan. Op een normale motor ook last van automobilisten die je niet een stukje weghelft gunnen.
Op de motorscooter is dit nog veel erger. Velen hebben totaal geen respect voor je.
Gisteren haalde ik een auto in omdat het verkeer stapvoets reed. Deze automobilist raakte zo gefrustreerd dat hij mij later op een 80km weg inhaalde en vol op de rem ging!
Ik zag deze actie al aankomen en had de remmen al klaar.
Sommige automobilisten gaan opzettelijk links rijden in de file als ze je zien aankomen.
Ok, ik snap het, je zit in een auto en kan niet tussen het verkeer door als je snel naar huis wilt. Maar gun het een ander dan. Ik raak je auto niet aan, je hebt geen last van mij, laat me dan toch?!
Iemand dezelfde ervaring?
 
Moet eerlijk zijn, richting Brussel (van Gent) valt het reuze mee. In procenten uitgedrukt heb je met 90% geen enkel probleem.
5% is onwetend maar gaat dan graag vrijwillig opzij.
4% is niet bijster slim (of doet zich zo voor) en moet je geduld hebben om ervoor bij te kunnen.
1% gunnen je het licht in je ogen niet en durven of doen echt moeilijk of agressief tegen motorrijders.

Een goede raad: NOOIT het gevecht aangaan met een vierwieler, je VERLIEST altijd.

Wacht rustig uw moment af, een gaatje is er altijd misschien niet bij km 12 maar zeker bij km 14 als je begrijpt wat ik bedoel. Je komt altijd als eerste aan.

Of er veschil is tussen motor en scooter weet ik nog niet rijd nu nog FJR maar ga T-Max rijden.
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk nog nooit geen last van gehad. Eerlijk niet. Ik moet wel bekennen dat ik nog geen file gereden heb op de snelweg maar weet WEL dat je volledig in je recht staat als je op een snelweg tussen de auto's door rijdt zolang ze niet harder gaan dan 40km/pu en jij er met niet meer dan 10 km verschil voorbij gaat.
 
Ik weet niet of TS uit Nederland of België komt.
Ik heb zo'n idee dat motorscooters beter ingeburgerd zijn in België.

In Nederland hebben automobilisten nog teveel bromscooters in hun achterhoofd.
(wellicht ook omdat hier niet zoveel 125cc scooters rijden met rijbewijs -B bezitters)
 
Laatst bewerkt:
ik heb wel eens meegemaakt dat er moetwillig op mij in werd gereden, gelukkig had ik nog ruimte om weg testuren.
was zoon gefrustreede leasbak rijder die het niet kom hebben dat ik wel naar voren kon rijden bij wegwerkzaamheden.
ik maak meestal dan zo iets van, joh ik klaag toch ook niet als het regend, jij zit dan droog en ik niet, ga ook motorrijden dan kun je er ook tussen door!
 
Aggresssief gedrag of meestal is het "meet/speelgedrag"(maken wij ons zelf ook schuldig aan)zal je op een scooter rijdend iets vaker aantreffen als op een motor denk ik. Dat heeft er alles mee te maken omdat automobilisten denken dat ze wel een kans tegen je maken aan het stoplicht of op de snelweg. Bij een motor weten ze wel dat ze het altijd zullen verliezen(idioten daargelaten).

@Bertv:
Zelf rijdt ik zowel in Nederland als Belgie dus ik kan het goed vergelijken. In Belgie is de motorscooter zeker beter ingeburgerd als hier, zelfs in Belgisch Limburg zie ik ze wekelijks wel een keertje aan me voorbijschuiven(meestal 250cc of meer de 125cc scooters zie ik hier zelden, lijkt me meer iets voor de steden). In Nederlands Limburg echter kan ik blij zijn als ik er ééntje zie in een heel jaar!. In de randstad zal dit beslist anders zijn en heeft ook te maken dat er hier "nog" niet zoveel files voorkomen in het zuiden, al wordt het hier ook met de dag drukker.

Drie dingen vallen me wel op als ik in België rijdt.
Hopelijk voelen de Belgen zich niet aangevallen(dat is absoluut niet mijn bedoeling) maar ik ervaar dat zo(uit ervaring dus).

1) De regel verkeer van rechts wordt slechter toegepast, meer zo van ik rijdt sneller ben sneller bij een kruising.Jammer want hieruit ontstaat vanzelf(ook bij de Belgen)meer twijfelgedrag.
2)In Nederland komt het ook veel voor maar in Belgie toch vaker is het minder aangeven middels richtingaanwijzers(knipperlicht)
3)En meest in het oog springend is het slecht gebruik maken van een rotonde. Een Nederlander gebruikt veel meer ook de binnenste rijbaan(zeker bij driekwart rond), terwijl een Belg meer alleen de buitenste strook gebruikt.
Dit vindt ik overigens niet alleen, zelfs mijn Belgische vriendin(die ook veel in Nederland rijdt)ergert zich hier regelmatig aan.

Verder is het eigenlijk hetzelfde als bij ons vindt ik, geen verschil. Je hebt overal mensen die te snel rijden hier en daar.

In Nederland(om op scooters terug te komen)zul je zo nu en dan meemaken dat je verward wordt met een bromscooter(sommige mensen kunnen nog geen banaan van een komkommer onderscheiden)dat klopt. Toch is mijn ervaring inmiddels dat het minder gebeurd als je met geel vest aan rijdt. Mensen associëren dat toch met een motor, waardoor ze voorzichtiger zijn met optrekken. Zeker als je met een "lichte" motorscooter rijdt, doe je jezelf een plezier met zo'n vestje.
 
Laatst bewerkt:
De topic gaat over agressie/frustratie automobilisten en niet over scooterrijden.
snap Frank7 zijn verhaal niet zo op dit topic.

Agressie van automobilisten worden alleen maar uitvergroot bij motorrijders omdat je er intensiever mee te maken hebt. Ik ben echt geen heilig boontje en zal veel automobilisten gefrusteerd achterlaten als ik voorbij ben geblèrd met m'n open Termi's. Zie ze vaak zat verschrikt aan het stuur rukken als ik langs sjees.
Het is hetzelfde als op de dijken. 1 motorrijder die lekker loopt te knallen kan het verpesten voor 200 motortoerrijders die volgen.

Het is aan je eigen wat je er aan doet, of ageren of reageren. Ik ageer liever en neem het voortouw beseffende dat ik het daarmee moeilijker maak voor de later komende motorrijders.
En uiteraard het risico lopen dat het een keer fout afloopt. Mwah, beetje Joe Bar stijl.
 
Op m'n dagelijks traject hier rond Antwerpen mag ik ècht niet klagen. Het is eerder raar of zelden dat ik een agressieve of moedwillige chauffeur ontmoet.
Ik rijd zèlf ook niet agressief, zèker niet als ik in een file zit die toch nog vordert aan pakweg 50 km/uur, dan blijf ik gewoon volgen. Slechts als het veel trager begint te lopen, dan begin ik wat te 'wringen'.
Mijn Sym heeft een nogal fors voorfront en blijkbaar aanzien ze me dikwijls voor een zwaardere motor, vandaar dat ze dan wat makkelijker plaatsmaken, vermoed ik.

Een agressieve koekblikrijder? Laten doen, niet op ingaan en vèr van wegblijven. Het is het ècht niet waard.
 
Ik kom dus alle werkdagen op de ring rond Antwerpen en mijn ervaringen zijn de volgende
Automobilisten :
gaan meestal opzij als ze je zien.
Sommigen zitten de krant of weet ik wat al niet te lezen

Vrachtwagens
geven je zeer makkelijk plaats en krijgen van mij dan ook respect als er eentje wil invoegen

Bestelwagens
zijn meestal een ramp

Ik heb wel xenons in de T Max zitten
mijn grootlicht heb ik wat lager gezet maar toch hoger dan het dimlicht.
Als ik tussen de file begin door te rijden dan schakel ik over naar het aangepaste groot licht
 
Bestelwagens
zijn meestal een ramp

Had een tijdje terug twee bestelwagens van hetzelfde bedrijf die naast elkaar stapvoets reden in file, op het moment dat ik ertussendoor wilde reden ze naar elkaar toe en dat tot 2 keer toe, gewoon moedwillig je proberen te blokkeren/aan te rijden, was niet in de stemming om er verstandig achter te blijven dus heb me maar een stukje af laten zakken en even met hoge snelheid ertussendoor .... Rij gelukkig niet vaak file, maar hoop niet dat dit soort spelletjes normaal zijn.
 
Laatst bewerkt:
@riderick: Mijn dank voor ons imago te verpesten mag je ook hebben. :(
Gelukkig zijn de simpelen van Geest.
 
Max_T, zie je een zilverkleurige Sym 250 met daarop een rijder met zwarte helm en altijd feloranje fluotje wuif dan even hè. Ik doe de ring van het rond punt van Wommelgem tot tweede afrit Merksem en dan nog een heel stuk Noorderlaan...

Ik sluit me aan bij je 'ervaringen' met diverse chauffeurs.
 
mmmmm, ben niet echt bang dat ik het imago van de scooterrijders verpest. is eerder andersom.
Parkeer nooit naast een scootmobiel
 
mmmmm, ben niet echt bang dat ik het imago van de scooterrijders verpest. is eerder andersom.
Parkeer nooit naast een scootmobiel


Hey RideRick,

Klopt het dat er standaard onder de buddyseat van een Duc een 5 kg zware magneet is geplaatst om onderdelen die je onder het rijden verliest automatisch op te rapen?

Of is dit een lulverhaal? :?
 
Laatst bewerkt:
Dit is toch het forum voor berijders van motor-Scooters?

Frank7:
Klopt uw ondervinding en herkenning de opmerking met de banaan en de komkommer.
Uw advies voor het dragen van een Geel vest, is op Zeker en waar.
Zonder Vest Agressiever rij-gedrag en Met vest minder agressief gedrag.
Ik doel dan op verkeersplein of verkeer van rechts rijdende op voorrangsweg, het nog even er voor gooien
Het is trouwens voor mij opvallend, dat vooral vrouwelijke autobestuurders het verschil (snelheid) niet waarnemen tussen motorscooter of bromscooter (met of zonder geel vest).
Overige agressie is het opduwen en het afsnijden, maar daar heb ik al eerder een topic over gestart.
 
damn, Opa Bert, je hebt gelijk, had ik niet eens gezien.
noob die ik ben

mijn oprechte excuses met het vervuilen van uw topic, niet met wat ik geschreven heb.
Andersom wordt het ook niet gewenst.

ik zal verdwijnen uit jullie topic
 
Wat ook hinderlijk is,Opabert vermeldde het al, is als automobilisten heel kort achter je komen rijden s'avonds. Ze verblinden je dan, echt irritant. In de auto zet ik dan de antiverblindingstand in(omklappen binnenspiegel)en dan mogen ze fijn drukken. Op de scooter gaat dat niet en heb je er echt last van. Ze snappen ook niet dat ze je op die manier je remweg ontnemen als je hard zou moeten remmen. Maar ja, hun zitten toch lekker veilig...
Overigens als ze echt te kort op me zitten, laat ik ze langs(doe ik ook met de auto). Ze spelen/spotten dan met andermans veiligheid.
 
Laatst bewerkt:
Frank7,
ik rij des avonds nooit (meer) omdat ik last heb van het licht vd tegenliggers.
Het Kort op-elkaar-rijden is op de scooter Heel hardnekkig en Veel meer als op mijn motor.
Maar uw TiP voor Geel vest is echt Heel goed en een aanrader voor collega scooter rijders,
die paar centen heb je met 1 remmende auto, al terug verdiend.
Vooral bij verkeersplein, zie auto's 2x kijken en remmen als je Geel vest aan hebt.
Maar ik val in herhaling.
 
Laatst bewerkt:
San Miguel en T_Max,


ook ik sluit me bij jullie ervaringen aan, heb nu 10.000km afgehaspeld waarvan een groot aantal
files op Antwerpse en (minder) Brusselse ring. Eigenlijk nog nooit expres gehinderd door voertuigen. Eerder het feit dat ze je niet zien aankomen (boekje lezen, telefoneren, boterhammeke eten, koffie drinken, lippenstift zoeken, secretaresse lastigvallen,..) zorgt dat ze in de weg staan.
Alleen een nieuw fenomeen (nieuw?) is dat vrachtwagens naar de uiterste linkerrijstrook komen
en tussen 2 vrachtwagens doorrijden lijkt me soms een beetje teveel op videospelletjes!
Trouwens, 3 of 4 vrachtwagens naast elkaar op de Antwerpse ring blokkeren voor iedereen het zicht en voor ons elke doorgang.
Dus als je een zilveren SilverWing 600 ziet met een titaniumhelm op de Antwerpse ring, ZWAAIEN. *O*
Rij wel met wisselende uren.
 
Ik heb ondertussen al geleerd om op de ring (en meer en meer op gewone wegen) even in de auto te kijken die ik nader of die mij nadert. Eèntje die zit te gsm'en of te gps'en of iets dergelijks, daar let ik al extra voor op, want, gegarandeerd, die zijn niet ècht geconcentreerd op het verkeer rondom hen.
Dat noemen ze dan defensief, preventief en pro-actief rijden zekers ?
 
Ik heb ondertussen al geleerd om op de ring (en meer en meer op gewone wegen) even in de auto te kijken die ik nader of die mij nadert. Eèntje die zit te gsm'en of te gps'en of iets dergelijks, daar let ik al extra voor op, want, gegarandeerd, die zijn niet ècht geconcentreerd op het verkeer rondom hen.
Dat noemen ze dan defensief, preventief en pro-actief rijden zekers ?

Bedenk wel dat als motor/scooterrijders konden bellen, scheren, krantlezen etc dat een even groot aantal dat ook zou doen.

Superioriteitsgevoel over de groep is onterecht.
 
Laatst bewerkt:
Ik woon zelf in Nederland, dus weet niet hoe het in Belië is.
Al met al maakt mijn topic veel los.
Klopt, ga nooit get gevecht aan want je verliest. De automobilist realiseert zich niet dat hij in een wapen rijdt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan