Deuk in tank... help!

Neonlampje

MF veteraan
16 okt 2002
2.443
1
Groningen
Nou heb een spuiter geregelt, alleen nu zit ik met een hele mooie deuk in mn tank,
deze is er niet uit te plamuren...
Vanuit binnenkant kan ik er niet bij!
Nu zijn er meerdere opties,
- Er een spijker op lassen en eruit trekken. (lukt dat een beetje mooi?!)
- Naar een schade bedrijf brengen (duuuuuuuur, geen geld)
- Tin erop solderen, heeeel veel tin.. en vervolgens mooi schuren en af plamuren

De deuk zit net op een rand (waar je knie normaal onder valt) dus staat veeeel spanning op... en kan het zijn dat het eruit trekken met spijker alleen maar lelijker op wordt, dit weet ik niet (iemand ervaring?)

Het gaat om deze tank:
1.jpg

2.jpg

3.jpg


Iemand nog nuttige tips? (ik kon in de search alleen maar vinden van: 'breng naar schadebedrijf' )

Alvast bedankt!
 
Spijker erop lassen en dan eruit trekken moet volgens mij wel kunnen. Mischien overbodig om te zeggen, maar zorg dan wel dat je tank helemaal leeg is, want als ie gaat vervormen doordat ie in de fik heeft gestaan ben je veel verder van huis.
 
polyesther plamuur incl. verharder.

Daarna autoplamuur.. .. dan heel de tank schuren en laagje spuit plamuur over het geplumuurde deel zetten.

Zie je er niets meer van.

Heb er op deze manier al vele grotere deuken uit gehaald bij mijn reserve tank.
 
polyester plamuur, wat is dat precies voor spul??

Het lassen is echt een laatste optie, ik heb al eens een tank ontploft gehad :|

Gewoon met normale plamuur is geen optie, als je hem dan te lang in de zon laat staan krijg je barstjes, en op een gegeven moment spring echt al je plamuur eruit bij een deuk als deze...

btw, moosman.. het zit wel net in die rand.. dus sjah ik weet het zo nog niet :) je ziet het niet op de foto.. das wel jammer.. mayb morgen in goed licht een betere maken ofzo
 
Als je een pin wilt lassen: tank ontdoen van kraan en sluiting, helemaal leeg laten lopen en een uur je stofzuiger er in hangen. Dan zijn alle dampen wel weg.

Als je gewoon wilt vullen:
Tank helemaal blank schuren rond de deuk. 2-componenten plamuur gebruiken (die met verharder zoals al eerder genoemd). Probeer de tank zo strak mogelijk te maken. Met een grove korrel schuur je het plamuur glad. Als je vervolgens een lichte waas zwarte verf er op spuit, zie je de oneffenheden heel goed. Die schuur je weg met een fijne korrel (400). Dan grondverf en vervolgens de juiste kleur.
Als ik de deuk zo zie, zou ik niet gaan knoeien met uitdeuken. Als je dit niet allemaal zelf kan, dan kun je terecht bij Sander, die kan je daar prima verder mee helpen (en da's niet als spam bedoeld O-) )
 
Beter is om als je hem gaat plamuren om
Porie- en stofvrij polyester vulmiddel te nemen met Aluminiumpigmenten...
dit hecht beter aan de ondergrond...

Uit eigen ervaring heb ik ondervonden dat de polyester vulmiddelen zonder Aluminiumpigmenten weleens los wou komen !!!!

Hoor graag wat je gaat doen !

Succes
 
Ik gan de deuk niet inschatten van de foto af, maar soms lukt het ook om hem eruit te laten springen door de tank onder (lucht)druk te zetten.
Ik heb het zelf nooit gedaan, maar het schijn goed te werken. Zolang de deuk maar niet te heftig is.
 
Ga niet zitten lassen! Als je al een spijker op die deuk wilt bevestigen, soldeer het dan met zilver, hartstikke sterk, en zonder risico dat je een gat in je tank brandt.

Als de deuk werkelijk te diep is om hem weg te plamuren, dan is het veel beter om als volgt te werk te gaan:

1 maak een “doorn”, een stalen constructie die je aan één kant stevig in de bankschroef kunt klemmen en die zo gevormd is dat het vrije eind door de vulopening van de tank aan de binnenkant bij de deuk kan. Het vrije eind moet een iets afgerond oppervlak hebben en goed glad geslepen zijn.
2 klop met een zachte hamer en met de doorn als steun, voorzichtig de deuk naar buiten
3 je zult zien dat je nu een bult of een aantal bulten hebt op de plek waar eerst de deuk zat. Dit komt doordat het materiaal is uitgerekt, eerst bij het indeuken, vervolgens nog verder bij in uitdeuken. Deze bult(en) moet je “wegkrimpen”:
4 zet een emmer met ijskoud water klaar met een spons erin
5 met een niet al te harde vlam op de acetyleenbrander verhit je snel 1 zo’n bultje tot het roodgloeit en dan koel je het onmiddellijk weer af met de spons met ijskoud water, laat dit evt. door een helper doen, zodat je niet eerst de brander hoeft weg te leggen. Van binnen naar buiten werkend ga je alle bultjes bij langs tot ze allemaal vlak zijn.

De overgebleven oneffenheden kun je nu weg plamuren en schuren.

Aangezien je de tank plaatselijk roodgloeiend stookt, moet je beducht zijn voor ontbranding van benzinedamp. Laat de tank goed uitdampen. Doe dit nooit door af te zuigen (reden is hierboven al uitgelegd) maar door perslucht door de tank te blazen.
 
Blijf het zeggen..polyesther plamuur. werkt gegarandeerd en is het makkelijkste.

Te verkrijgen bij 9 van de 10 doe het zelf zaken.

eerst stukje proberen voroadt je het heelmaal gaat doen ;)
 
ff voor het bezine damp vrij maken .
ik doe het zo .
de lege tank spoelen met koudontvetter
daarna uitspoelen met water
je bent dan van alle dampen die in je tank zitten verlost.

karweitje is zo gebeurt en werkt echt.

en wat betreft die deuk ,kan zo'n schade bedrijf hem er niet uitlepelen ?
wordt ook veel bij auto's gedaan en ze kunnen bij de meest rare plaatsen.
 
Ja, dat benzine eruit halen deed ik voorheen door er zilverzand (dat hele irritante knerspende spul) erin te gooien.. ff goed rondmengen, vol laten lopen met water en leeg spoelen, werkte perfect...

hmm dat ontdeuken zoals hierboven met zo'n constructie... dat kan mayb wel wat zijn.. lijkt me alleen geen makkelijk klusje...

mayb dat ik dan toch maar voor polyesterplamuur ga met die aluminium component erdoor, maar voor zekerheid maak ik strax nog wel eventjes een goede foto zodat jullie t nog ff iets beter kunnen beoordelen,

in ieder geval al heel erg bedankt! :}
 
Ik gan de deuk niet inschatten van de foto af, maar soms lukt het ook om hem eruit te laten springen door de tank onder (lucht)druk te zetten.
Ik heb het zelf nooit gedaan, maar het schijn goed te werken. Zolang de deuk maar niet te heftig is.

Werkt inderdaad goed, heb het zelf ooit gedaan. Ik zou dat eerst eens proberen, je hebt kans dat die deuk er zo uitspringt...
 
eeeh onder druk lukt niet, daarvoor staat er teveel spanning op... als hij midden op de bovenkant zat was dat zo gepiept ja..

enne vriezen.. hmm ja wel een vriezer, past 3/4 koe in (en ja dat heb ik getest ;) )maar bolt dan niet je hele tank op? :)

heb ff piccies gemaakt, hoe langer ik naar die deuk kijk, hoe kleiner hij wordt...
gister was hij 3 meter, nu 3cm, mayb laat ik hem morgen wel zitten als het zo door gaat ;) :
tank1.jpg

tank2.jpg

tank3.jpg
 
Een maat van mij heeft die van mij wel héééééél netjes gedaan en voor een lekker prijsje! (2/3 van de prijs dat je bij carossier betaalt). Het is wel in het Antwerpse... je kan me mailen voor zijn nummer.
 
Had ook een deuk in de tank heb ik toen bij Winter in Assendelft eruit laten halen koste me 150 euro. Toch niet echt veel hoefde niet gespoten te worden en je ziet er niets meer van. Misschien heb je er wat aan succes.
 
gespoten wordt hij toch, ik vind de kleur te standaard...

Wel gaaf dat dat kan zonder die lak te beschadigen!

Vandaag bij een schadebedrijf geweest met de tank, hij kon het repareren voor 100 euro, vind ik toch een beetje te duur voor zo'n klein kutdeukje..

ga aan de slag met tin of lood, erop solderen, en vervolgens met polyesterplamuur (welke de karwij niet heeft!! echt wat een bagger-zaak is dat!) en vervoglens gewone staal plamuur.. wordt wel een hele sandwich :+

Mayb maak ik er fototjes van en ff een Faq'tje ofzo...
 
Terug
Bovenaan Onderaan