Motorrijden in Azie

jastul

MF veteraan
1 nov 2008
1.681
0
Mergelland
:? :?


Er zullen hier wel niet zo heel veel mensen reageren, maar toch ....
Zo is er een lid hier dien woont in Singapore en rijdt daar motor. zelf kom ik in de Filipijnen, oa in de echte metropool Manila. Nu, daar zie je wat rijden. Heeft iemand foto´s svp plaatsen, zal zelf ook mijn best doen.

De wegen zijn er slecht, ook en zelfs in de steden. Grote gaten in de weg, stuk weg weg (haha). Als het regent tot een meter water in de straat. Verkeersregels worden totaal genegeerd. Remmen is laf licht aan doet niemand (om benzine te sparen !) En de dikste heeft vorrang. Dus de bussen en de vrachtauto´s zijn echt knettergek. Op een tweebaans weg rijdt men met 5 naast elkaar en kruisingen worden volgezet zodat niemand meer weg kan. De politie rijdt hier nog dronken !!
Het belangrijkste voor motor en auto is:
- luide claxon
-Veel katholieke spreuken, rozenkransen, kruisen en andere "heiligen" zoals boedha´s. Want .. je weet maar nooit en baat het niet dan schaadt het niet.
-Natuurlijk is het voertuig door de pater gezegend.
- Voordat men wegrjdt raakt men het kruisje of het "Santa Ninjo" beeldje aan., kust dan de vingers en maakt een kruis. Dan hoef je bij het wegscheuren ook niet meer te kijken of er wat aankomt. Helmen draagtmen nauwelijks.

De motoren hier zijn erg lichte fietsjes, 90 cc, 125. Een zware is 175. Alles of scoter modelletje of off the road, of veel zijspan combinaties, die dan 2 verdiepingen hoog zijn en waar zo een 20 man op ziten, liggen en hangen. Huren kun je wel ook wel eens wat zwaarders maar dat zijn daar dus excoten. IK zag er ooit eens een BMW R1200 Cruiser. Ook een trike. Bij een beetje motor staat wel een bewaker (kost 3 euro per dag).

De motor is goedkoper en de mensen hier rijden dus ook veel motorfietsen. Ook worden ze veel als taxi ingezet, met een lage plank ipv een zadel zodat er 5 man opkunnen of natuurljk met een zijspannetje.

DE motor wordt hier ook erg veel gebruikt door criminelen, voor berovingen en zo Echter "vigilantes" gebruiken bijna altijd motor fietsen. Dat zijn dus lui die ieand opruimen, dus met de motor naast de auto, en dan de passagier knalt door de ruitjes de inzittenden af. Dit heeft altijd een achtergrond, bv politiek of zaken, familie vetes, drugshandel, mensen die ergens voor of tegen zijn en wat anderen dan weer niet willen.

Er zjn wel wat verenigingen / clubs/ maar dat zijn dikwijls buitenlanders of rijkere Filipino´s die een bepaald merk rijden.
Ik rijd daar zeker geen auto of motor. Gebeurt er iets, de blanke heeft altijd schuld !! ALTIJD. bv (waar gebeurd)
-Blanke zit achter in een taxi, die maakt aanrijding. Blanke is schuld want ... hij heeft geld.
-Blanke loopt op trotoir en taxi chauffeur slaapt in achter het stuur,rijdt de stoep op en rijdt de blanke aan. De blanke is licht gewond en moet een boete betalen van 500 peso, want .... hij was er toch, dus daar moet je van profiteren.
Vooralt tegen de Kerst periode is het duur voor mtorrijders (ook auto´s) want men wordt aangehouden voor de eest onmogelijke nonsens en betaalt een "boete". Want oom agent moet wel veel Kerst kado´s kunnen kopen.

De benzine kost een euro, de agent is met 5 euro tevreden en verzekering doet men niet aan.

:] :] :]
 
Hey leuk verhaal om te lezen. Ik ben zelf ook regelmatig op de Filippijnen geweest (en ik ben pas 22 :o ) en heb daar ook zelf gereden op van die 125cc scooters. Als je je verstand op nul zet, en puur van survival uitgaat is het wel goed te doen. Goede remmen zijn wel belangrijk overigens.

Ook reed ik niet in Manila, maar op het eiland Negros en op Cebu.

Misschien wel een leuk weetje :9 maar hier in Nederland gebruiken "vigilanties"ook scooters en motoren voor overvallen en liquidaties. Sterker nog, dit gebeurt op zowat alle plekken op de wereld :+

Veel plezier daar, en post eens wat foto's van een jeepney als je toch bezig bent.

Grt.
Ad
 
Misschien wel een leuk weetje :9 maar hier in Nederland gebruiken "vigilanties"ook scooters en motoren voor overvallen en liquidaties.
ja, dat noemen ze de Marokkaanse methode. dan rijden ze met een scootah naast een auto, meppen ze de ruit in en grijpen wat er op de stoel ligt.

ik zie af en toe wel eens van die filmpjes van het verkeer in azie, daar zou ik niet tussen gaan rijden
 
De wegen zijn er slecht, ook en zelfs in de steden. Grote gaten in de weg, stuk weg weg (haha). Als het regent tot een meter water in de straat. Verkeersregels worden totaal genegeerd. Remmen is laf licht aan doet niemand (om benzine te sparen !) En de dikste heeft vorrang. Dus de bussen en de vrachtauto´s zijn echt knettergek. Op een tweebaans weg rijdt men met 5 naast elkaar en kruisingen worden volgezet zodat niemand meer weg kan. De politie rijdt hier nog dronken !!

Heerlijk 8-)

Gewoon rijden! Leer je nog eens echt opletten. Als je eenmaal rijdt, valt het wel mee. Heb het zelf ook gedaan in Vietnam. De mensen rijden eigenlijk heel beheerst, op jezelf en anderen letten is namelijk erg van belang.
 
ja, dat noemen ze de Marokkaanse methode. dan rijden ze met een scootah naast een auto, meppen ze de ruit in en grijpen wat er op de stoel ligt.

ik zie af en toe wel eens van die filmpjes van het verkeer in azie, daar zou ik niet tussen gaan rijden

Zulke mededelingen kun je beter niet tegen deze Marokkaan maken B| Jup, ik ben Marokkaans :Y



:W
 
Nou, wat hij zegt gaat wel op voor het meerendeel van dat soort dingen, niet slecht bedoeld hoor, maar dat zijn nu eenmaal de feiten


@TS
Daar rijden ze ongeveer net zo erg als in Iran, agenten kun je zeker ook zo omkopen?

:P
 
Zulke mededelingen kun je beter niet tegen deze Marokkaan maken B| Jup, ik ben Marokkaans :Y
is niet specifiek naar jou gericht hoor :). helaas noemen ze het wel zo en schijnt er (volgens recente kranten) een toename van deze praktijken te zijn
 
Nou, wat hij zegt gaat wel op voor het meerendeel van dat soort dingen, niet slecht bedoeld hoor, maar dat zijn nu eenmaal de feiten


@TS
Daar rijden ze ongeveer net zo erg als in Iran, agenten kun je zeker ook zo omkopen?

:P

Niet lullen over feiten, anders wil ik die onderzoeksrapporten wel inzien :)

Back on-topic: in zulke landen leer je pas echt rij-ervaring opdoen :]
 
ja, dat noemen ze de Marokkaanse methode. dan rijden ze met een scootah naast een auto, meppen ze de ruit in en grijpen wat er op de stoel ligt.

ik zie af en toe wel eens van die filmpjes van het verkeer in azie, daar zou ik niet tussen gaan rijden

De politie noemde dit de 'Italiaanse methode' om precies te zijn. Ik zal nu vast wel een of andere ducatist tegen de schenen schoppen, maar die moeten dan maar klagen bij de politie. :+
 
Gaaf dat de TS dit topic gestart is. Ik ben nu aan het afstuderen in China in de stad Guangzhao. Guangzhao ligt onderin china vlak bij Hong Kong en heeft 13,5 miljoen inwoners. Zoals te hier in het verkeer rijden is niet te geloven. K zal er z.s.m. ff wat digitaal plaatsen. Hier zijn de motoren verboden in de stad om de reden die TS meld misdaad. Het enige gemotoriseerde hier zijn fietsen met 0,5 pk motortjes, met achterop varierend van 12 tot 16, 15 gallon flessen water :} :} :} :} . Dit is ook echt een fasinered land. Als ik hier mocht rijden :] :] :] dan wel op een of the road, want m`n R6 zou in sommige kuilen aan de grond komen |( |( |(
 
Gaaf dat de TS dit topic gestart is. ...


Eigenlijk worden de meeste topics wel door de TS gestart hoor. ;)



Persoonlijk vond ik Bombay de ergste van alle Aziatische steden die ik ken. Ik geloof dat ik er drie dagen over gedaan heb om uit te vinden aan welke kant van de weg die lui eigenlijk rijden, elk gaatje in het verkeer is goed. |( |(
 
Meer foto's alstublieft *D

Zelf ben ik nog niet van plan om op korte termijn naar Azie te gaan. Maar leuk topic.
 
;) ;)

Leuk en verrassend on te zien dat er toch heel wat meer mensen in Azie zitten - en motorrijden dan ik dacht.

Wie of wat wordt bedoeld met TS die dit topc heeft ge-opend, want dat was ik dus.

Die link naar you tube is fantastisch. WAt ik ken is dat het verkeer in de Philippines meestal vast staat.

Nog even toegelicht: men doet in de PH nauwelijks het licht aan, als men dat al heeft, om benzine te sparen. Dus ook in het donker niet !!

Vigilantes doden, dat zijn geen dieven.

Het rijden in het zuiden (Negros) en Cebu (zelfs Cebu City) is veel beter te doen dan Manila. Lijkt mij mooi om daar met een niet al te zware off the road combinatie te rijden.

Jeepney´s dat zijn verlengde jeeps en het goedkoopste vervoermiddel in de PH. Voor 7 peso rij je mee, dat is 10 cent. Zijn erg mooi om te zien.

-Die Marokaan op die Ducati wil ik tegen zeggen: mochten wij ons ooit treffen dan eten we samen een zak Engelse drop want ik had ook ooit een Duc en heb daar ng altijd een zwak voor over gehouden.

En tegen de anderen ........ hopelijk tot ziens bij de chow king (chinese mac Donald)


:} :} :}
 
*D *D

Ah, IK ben de TSer. Dacht al dat het een technisch specalist was ( benaming uit militare dienst) en dat ben ik dus absoluut niet. Itegedeel, ik heb 2 linkerhanden en ook nog artritis er in.

Maar wie heeft Joran van der Sloot in Bangkok gezien bij Peter de Vries. Nog iemand gezien wat voor een motor hij (Joran) daar rijdt ??



SVP NIET OFF TOPCIC ANTWOORDEN _O- _O- _O-
 
*D *D

Ah, IK ben de TSer. Dacht al dat het een technisch specalist was ( benaming uit militare dienst) en dat ben ik dus absoluut niet. Itegedeel, ik heb 2 linkerhanden en ook nog artritis er in.

Maar wie heeft Joran van der Sloot in Bangkok gezien bij Peter de Vries. Nog iemand gezien wat voor een motor hij (Joran) daar rijdt ??


SVP NIET OFF TOPCIC ANTWOORDEN _O- _O- _O-

Vond het maar een raar ding, hij reed erop of dat i in zijn reet was genomen :]
 
Heb bijna een maand op Bali mogen genieten van het verkeer. ( op zo'n scootah )
Vond het prima.
Hard remmen doet niemand en zodoende wordt er ook flink op los gekleeft. Bellen tijdens het rijden mag, dronken rijden ook.
Niemand is verzekerd dus iedereen let goed op.
 
Hey,

Ik ben vorige zomervakantie een maand in Indonesië geweest, op vakantie. Ik herken je verhaal helemaal! Het verkeer in Jakarta is echt een warboel, vooral door al die brommertjes. Heb zat foto's, zet ze er binnenkort op!
 
}) })

Leuk mensen, ik zal mijn volgende bezoek (ik heb al geboekt) ook foto´s maken van aparte motors en zijspan combinaties en hier plaatsen. Ik heb daar ook internet.


;) ;) ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben deze zomer naar Sumatra geweest. Even wat leuke pictures:

#1: Lekker met z'n allen op de scooter...
p420934229-3.jpg


#2: Ook naar een feestje gaan we op de scooter...
p261131843-3.jpg


#3: Busjes pimp je natuurlijk ook gruwelijk...
p357723085-3.jpg


#4: Check ook even de vette intercoolor...
p302428605-3.jpg


#5: Effe posen met je bike...
p341602462-3.jpg


#6: Dan kan ik niet achterblijven met m'n rental-bike...
p94067296-3.jpg
 
}) })

Leuk mensen, ik zal mijn volgende bezoek (ik heb al geboekt) ook foto´s maken van aparte motors en zijspan combinaties en hier plaatsen. Ik heb daar ook internet.


;) ;) ;)

Hey wanneer ga je? Ik ben ook van plan om binnekort te gaan, maar ik moet nog boeken :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan