met je motor naar Marokko...

Oemoemenoe

Banned user
5 apr 2006
8.200
7
EDIT 19Dec2008: ondertussen zijn de plannen klaar en gaan we op MA.5oktober 2009 richting Marokko.
de reis gaat verder onder de noemer : Short Way Down ;)
deelnemers in volgorde van aanmelden:

Oemoemenoe(BMW)
Aad900(Suzuki)
Ninjawil(Kawasaki)
Maroko(Kawasaki)
MikeTheBike(BMW)
Maurice46(Triumph)


T-shirts met opdruk van deze trip worden in Februari2009 gedrukt en geleverd
door Maroko(Tom)
ieder is bezig zich en de motor voor te bereiden op deze motorreis die voor
ons het begin is van een avontuurlijke reis op 2 wielen.

ieder die met ons tips/trucs/advies/foto,s/filmpjes wil delen is van harte welkom om hier te posten.

en wat sfeerbeelden om de voorpret aan te wakkeren..... 8-)
 
Laatst bewerkt:
Ervaringen met Marokko heb ik niet maar ben wel tot Tarifa geweest waar de boot naar Marokko gaat, het is op en neer naar Tarifa ca 6000Km en dan moet je de kortste route nemen. Dit duurt een week of 2 als je flink doorrijdt, je zou de trein kunnen pakken naar zuid Frankrijk om de tijd wat te verkorten. De overtocht Tarifa Tanger duurt ca 35min.

full


boot ziet er snel uit!

info over visa en zo op www.minbuza.nl

vermijd het grensgebied met algerije, vanwege elkaaida activiteit.
 
Laatst bewerkt:
enkele reis tot tarifa kan je in een dag of 4-5 maken afhankelijk van wat je gewend bent. dus 2 weken voor een heen en terugreis tot daar, lijkt me idd niet onrealistisch. gewoon opstappen en rijden tot dusver geen voorbereidingen nodig.

en marokko is zoo groot, denk dat het heel afhankelijk is wat je je tot doel stelt mbt hoe lang je moet inplannen voor zo een soort reis :)

en tarifa is in de zomer schijnbaar echt een heksenketel.....
 
Laatst bewerkt:
Ik ben er 2 keer naartoe geweest. Is echt fantastisch. In het hoogseizoen kun je lange wachttijden hebben voor de overtocht.
Een visum is niet nodig. Ik kocht gewoon een ticket voor de boot van Algeceiras naar Ceuta bij een van de vele ticket kantoortjes langs de weg. Ik kocht dan een ticket en ging de volgende ochtend zo vroeg mogelijk naar de haven. Dan hoef je niet in de hitte te wachten en als je geluk hebt is het niet zo druk.
Ceuta is trouwens nog een stukje spaans gebied in Afrika.
De tweede keer ben ik tot aan de Sahara gereden door de valei van de Draa, grofweg de weg van Zagora tot Mhamid. Echt fantastisch, een aanéénschakeling van oasen.
Ik was toen in Juli/Augustus en ik heb het nog nooit zo warm gehad als toen.
Helaas kreeg ik in Marokko een ongeluk met een fietser. Was best een heel gedoe, laten we het toen maar op onervarenheid houden. Ik zou het nu heel anders aanpakken. Ik was het toen ook in één keer zat en wilde alleen nog maar naar huis. Ik kon nog rijden met een kromme voorwielas. Ik moest nog 1000 km tot aan Spanje en heb de hele nacht doorgereden. Daarna een dag geslapen in Marbella en in één ruk in 24 uur naar huis gereden. Daarna ben ik er ook nooit weer geweest, maar eens ga ik er weer naartoe, het is een heel bijzonder land. Is inmiddels wel 11 jaar geleden. Op een gewone toermachine is het ook goed te doen. Errste keer op een pan european geweest, de tweede keer op een 1100 GS.

motorhistorie5.jpg
 
Laatst bewerkt:
het gaat om de reis op zichzelf door Belgie/Frankrijk/Spanje/Marokko.
bedoeling is de trip met de motor zoveel mogelijk over verharde weg te doen.
waarschijnlijk eindpunt Marakesh in Marokko , daarna via Atlasgebergte en Riff naar het noorden terug .
reken wel op +/-3 weken.
meld jezelf hier als je het ziet zitten.
er is nog niks gepland , dat doen we in overleg.
8-)

edit: we zijn al met 3 man
 
Laatst bewerkt:
enkele reis tot tarifa kan je in een dag of 4-5 maken afhankelijk van wat je gewend bent.

en tarifa is in de zomer schijnbaar echt een heksenketel.....

Net zoals Motor-rider zou je het ook in 24 uur enkele reis kunnen doen.

Tarifa en Algeciras zijn na +/- 10 augustus gewoon rustig. Ceuta en Tanger beginnen daarentegen dan weer druk te worden.
 
Net zoals Motor-rider zou je het ook in 24 uur enkele reis kunnen doen.

Tarifa en Algeciras zijn na +/- 10 augustus gewoon rustig. Ceuta en Tanger beginnen daarentegen dan weer druk te worden.


wij hebben de terugweg ook niet meer geslapen maar denk wel (incl tussenpauzes, eten e.d.) vanaf lissabon een uur of 45-50 gereden. (maar wij meden dan ook de tolwegen :]) (denk dat de afstand tot tarifa mss iets korter is maar toch)

persoonlijk zou ik dit niet meer zo snel doen (zou nou beter voorbereid op weg gaan mbt regen;)) en ik zou het iedereen ook erg afraden. Van rijkunsten is na zulke rij uren weinig meer over..... maar dat is natuurlijk iedereen ze eigen keus.

zodra je terug bent wil je wssl alleen maar maar meer en nog verder ;)
 
Gehehehe, tips van Marokko van een Marokkaan:

Ceuta en Melilla zijn beide Spaanse enclave's op Afrikaanse bodems. De boot naar Ceuta zal niet snel mijn keuze zijn, simpelweg omdat die enclave zwaar bewaakt wordt. Er proberen dagelijkse grote groepen immigranten illegaal de grens over te komen (hek over = Europa in!!) dus het kan er gespannen aan toe gaan. Zou persoonlijk liever de keuze nemen om via Tanger te gaan: als je fast ferry neemt ben je er binnen een uur.
Ook handig: in Tanger liggen mijn roots, ken de stad op mijn duimpje. :)

Algerijnse grens is dubieus: Marokko en Algerije hebben al jaren een grensconflict en maken al jaren ruzie over de Westelijke Sahara. Daarnaast is er in Algerije al jaren een burgeroorlog gaande. Allemaal redenen waarom die grens vaak potdicht zit.

Visa zijn inderdaad niet nodig voor een NL paspoort, hooguit moet je een verklaring invullen wat je precies komt doen in Marokko, stelt niks voor.

Met dank aan de Nederlandse firma Gatso wordt er in Marokko steeds meer op snelheid gecontroleerd, tot dusver vooral op de snelwegen. Helaas zijn er nogal wat agenten corrupt en staan ze vooral voor de eigen broekzak te innen (heb op die manier dit jaar mogen betalen in Rabat voor een "overtreding" met de huur-Clio, ja ja).

Heb dit jaar en vorig jaar met een huurauto wat rondgereden en zou graag met het TDM'etje ook die kant op wille :) :) :) Een erg mooie route is bijvoorbeeld Tanger -Tetouan - Chefchaouen: een mooie slingerende weg door de Atlas met goed asfalt. Eeuwig zonde dat ik die tot nu toe alleen heb gereden met een auto en niet op de eigen motor dus...... *D *D *D
 
en tarifa is in de zomer schijnbaar echt een heksenketel.....

Ontwijk de Euopese schoolvakanties! In die dagen is het inderdaad een grote file met Marokkanen die met de auto Marokko in en uit willen! Daarbuiten gaat het wel.

En ik zou rekening houden met de Ramadan 2009, die is van 22 augustus t/m zaterdag 19 september 2009. Tijdens de Ramadan en daarna (Suikerfeest!) kan het ook nog wel druk zijn met mocro's die de feestdagen in eigen land vieren. En als je tijdens de Ramadan rondrijdt kun je wat vaker gesloten restaurants tegenkomen etc. Eind september begin oktober past dus prima.
 
Ik ben er deze zomer geweest, weliswaar met de auto niet op de motor. Heenrreis in 4 dagen gedaan, expres beetje rustig aan, stopplaatsen waren le mans, bordeaux, salamanca en sevilla. In algeciras gewoon een kaartje gekocht en op de boot gegaan. Door omstandigheden heb ik de boottocht 2x gemaakt en ik raad je ook aan de boot richting Tanger te nemen. In Cueta is de grensovergang echt gekkenhuis.
Bij de grens staan ook veel marokkanen de je willen helpen met het invullen van grens papieren, deze marokkanen rekenen veel geld daarvoor terwijl het prima zelf te doen is. Ikzelf heb gewoon 2x een nederlandse marokkaan aangesproken, beide keren hebben ze mij zeer goed gelopen :).
Wel was ik de 4 keer dat ik heen en weer ben geweest, toch iedere keer zo'n 6-7 uur kwijt vanaf het moment van een kaartje kopen in de haven tot weer over de grens aan de andere kant. Houdt daar rekening mee.

Zelf ook een paar keer aangehouden door de politie, maar nadat ze gezien hadden dat ik echte hollandse toerist was waren ze zeer aardig en behulpzaam. Terwijl ik echt wat fout deed, tegen verkeer in, te hard, fout parkeren.

Wel raad ik erg af om niet 's avonds te rijden in steden. De marokkanen gaan allemaal de straat op en het wordt dan echt gekkenwerk om je dan om met een vervoermiddel op de weg te bevinden. Lopend is het juist wel erg gezellig.

Verder is het echt een fantastisch land, alleen de marokkanen kunnen wel wat op je zenuwen gaan werken. Andere normen en waarden, je blijft ook een rijke hollander en die zien ze al van een kilometer aankomen :P.

Marokko_0465.jpg
 
mooie story :}
in oktober schijnt Ceuta niet druk te zijn .
denk dat we die boot gaan doen
 
Een collega is er geweest met de motor.
Hij werd aangereden door een tractor en naar aanleiding daarvan in de gevangenis gegooid. :(

Succes! ;)
 
hoi oemoemenoe!

ik had al van Aad900 gehoord over dit plan, en ik heb er ook heel erg veel zin in.
van de zomer ben ik met Aad de Dolomieten doorgeweest, en dat was maar een weekje-- dat had ook veel langer mogen duren van mij.
Dit wordt waarschijnlijk een trip van meerdere weken, als ik het zo zie...
ik moet nog wel even kijken of ik het red met de vrije dagen en de financiëen enzo.

ik heb gisteren samen met Aad mijn nieuwe aanwinst opgehaald, daar moet het wel mee lukken, dacht ik:

25utljk.jpg
 
hoi oemoemenoe!

ik had al van Aad900 gehoord over dit plan, en ik heb er ook heel erg veel zin in.
van de zomer ben ik met Aad de Dolomieten doorgeweest, en dat was maar een weekje-- dat had ook veel langer mogen duren van mij.
Dit wordt waarschijnlijk een trip van meerdere weken, als ik het zo zie...
ik moet nog wel even kijken of ik het red met de vrije dagen en de financiëen enzo.

ik heb gisteren samen met Aad mijn nieuwe aanwinst opgehaald, daar moet het wel mee lukken, dacht ik:

[afbeelding]

Mooie beemert! gefeliciteerd met de aankoop!
 
Hoi Rob,
Het was gelijk een goeie tesrit gisteren. Sneeuw, hagel, je kan het maar gehad hebben. Veel plezier met je nieuwe aanwinst. Het zou leuk zijn als je die Marokko trip mee zou kunnen maken. Tot gauw :W

Aad
 
@aad
gelukkig is sneeuw redelijk zeldzaam in Marokko! *O* _O-

dr ligt hier nu 3-4 cm


@ratman
thxs!
 
Laatst bewerkt:
ha Ufootje
goeie koop gedaan
dezelfde als mijn scheurijzer
alleen ik ging gister onderuit in de sneeuw
niet hard of zo , de valbeugels konden het goed aan....... ;)

ik vind het prima dat je meegaat
voorlopig zijn we dan met 4 mannen
ik denk dat er nog wel 2 bijkomen
te gek.......
Marokko here we come..........hahahahaha *O*
 
auw... da's nie best!

gelukkig kan de GS met valbeugels veel hebben, maar toch...
het was ook wel erg bar met het weer ook.

het zat gisteren enorm te kriebelen om even een rondje te doen, maar ben toch maar binnen gebleven. ik had zaterdag al een portie sneeuw gehad....
 
financieel zal het wel meevallen denk ik.
reken nu op zo,n 40 a 50Euro per dag.
benzine in Marokko is 52cent de liter en hotelletjes in oktober rond de 10euro pp.
voor 3 euro heb je een maaltijd .
ik krijg veel info van Marokanen op het werk.
de wegen schijnen prima te zijn , maar nieuwe banden vlak voor vertrek is nooit
verkeerd natuurlijk. 8-)
 
Zijn we al met zijn vieren :Y
Ik heb er nu al zin in. :]
Vrije dagen zijn geregeld, Heb zelfs drie weken vrij in oktober *O*
Alleen die currupte dienders daar heb ik niks mee :X
Op mijn Zumo550 zit geen marokko. Weet iemand of je marokko erop kan zetten?

Ninjawil
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan