Magnesium Marvic Penta 1 opknappen (tips gevraagd)

PKAWA

MF veteraan
14 okt 2004
4.159
1
Nijmegen
Hoi,

Ik heb onlangs een 2e hands magnesium Marvic Penta 1 (5,5x17) achterwiel aangeschaft en wil deze nu gaan schuren, plamuren en zwart spuiten.
Omdat het magnesium is zou ik graag willen weten wat de beste manier van aanpakken is.
Als dus iemand hier meer over weet zou ik dat graag willen weten *D

Ook mbt het plaatsen van een remschijf tegen het magnesium.
Of dit dan geen corrosie in de hand werkt, of dat er om dat tegen te gaan moet gewerkt worden met een soort van pakking van een bepaald materiaal etc....

Verder is t ook super als iemand nog iets te koop heeft voor deze wielen.
Dan houd ik me aanbevolen.

Groeten,

Peter
 
Laatst bewerkt:
Even uit een ander topic geknipt geschreven door halflive:

[mochten jouw velgen goed zijn kan je ze stralen en daarna behandelen met selenigzuur.
ik heb geen idee wie dat spul verkoopt of gebruikt.
ik werk in de luchtvaart, daar hebben we een mannetje dat uit de motorshop komt met een potje en een kwastje.
ik zou zoeken naar bedrijven die chromateren en cadmeren

op mijn werk behandelen we magnesium met selenigzuur.
dat vormt een zuurstofdichte zwarte corrosiehuid.
hetzelfde zwart zie je ook op racers met magnesium carters.
volgens mij is dat bruin net zo'n zuurbehandeling.

het verschil is dat het zwart door de magnesium zelf gevormd wordt.
wat jij wil is eigenlijk een soort coating op aluminium]

Iig is de velg niet zo goed dat ik dat wil.
Maar de vraag is dus, kan ik ze zonder pardon plamuren en spuiten?
 
Laatst bewerkt:
het is tog een aluminium-magnesium legering ?
deze kun je toch gewoon stralen en dan plamuren en daarna lakken of coaten
en wat betreft het oxideren van de velg of remschijf, er zit dan toch een laklaag of coating tussen
waardoor er geen contact wordt gemaakt,
 
het is tog een aluminium-magnesium legering ?
deze kun je toch gewoon stralen en dan plamuren en daarna lakken of coaten
en wat betreft het oxideren van de velg of remschijf, er zit dan toch een laklaag of coating tussen
waardoor er geen contact wordt gemaakt,


Dat zou natuurlijk mooi zijn, maar zou ik in dat geval dus ook zonder probleem een afbijt kunnen gebruiken?
(bij gebrek aan een straalcabine thuis)
 
zover ik weet wordt dat heel veel gedaan met afbijt daar zijn ook bedrijven voor alleen is de afbijt dan verwarmd
maar weet niet of de afbijt uit een pot de coating eraf krijgt want die zit vaak goed vast
gewoon proberen dus
wel goed opletten dat alle afbijt weg is voordat je gaat plamuren/ lakken
anders krijg je hele lelijke plekken
 
reno B & C heeft het steeds drukker en heeft ook gemerkt dat ze goedkoop waren. Ze hebben hun prijzen ong 30% per jaar vermeerderd afgelopen 3 jaar. Ook argumenten dat een motorwiel twee keer zo duur moet zijn als een autowiel, want 2 kanten, raakt volgens mij kant nog wal. Arbeid duurt niet 2x zo lang en het materiaal zijn de hoofdkosten niet.

Ze leveren wel net werk. Dat weer wel.

Ik zou als ik jou was dichter bij Tiel een zandstraler zoeken en apart daarvan weer een spuiter zoeken. Met coaten moeten je lagers er wel uit.

Je reageert wel veel in je eigen vragentopic. :P
 
Laatst bewerkt:
reno B & C heeft het steeds drukker en heeft ook gemerkt dat ze goedkoop waren. Ze hebben hun prijzen ong 30% per jaar vermeerderd afgelopen 3 jaar. Ook argumenten dat een motorwiel twee keer zo duur moet zijn als een autowiel, want 2 kanten, raakt volgens mij kant nog wal. Arbeid duurt niet 2x zo lang en het materiaal zijn de hoofdkosten niet.

Ze leveren wel net werk. Dat weer wel.

Ik zou als ik jou was dichter bij Tiel een zandstraler zoeken en apart daarvan weer een spuiter zoeken. Met coaten moeten je lagers er wel uit.

Je reageert wel veel in je eigen vragentopic. :P

Ja ik vond t toch achteraf wel duur zo voor 1 wiel.
heb een paar jaar terug voor 150 mn hele motor laten stralen en coaten.
Maar idd, dat doe ik meestal om een beetje sneller naar bruikbare posts te komen ;) ;)
En dan merk je niet dat ik de boel de hele tijd omhoog kick :P
 
Laatst bewerkt:
Ik vind m wat ver gezocht.
Maar goed, wat voor soort plamuur word er doorgaans gebruikt voor t strakmaken van dergelijke zaken?

Zoe zie ik bv gapol, die me wel prima lijkt.
Maar ik heb geen idee waar ik dat zou kunnen krijgen.
 
Laatst bewerkt:
ik neem aan dat je niet heel veel nodig hebt
je hebt van die motip potjes die zijn compleet met harder en dat is gewoon metaal-plamuur maar weet wel dat wanneer je plamuur gebruikt op je velg je ze niet meer kunt coaten :N
maar die potjes van motip zijn gewoon verkrijgbaar bij de bouwmarkten
 
Goed,

ff wat ge-googled, Aangezien het bewerkingsproces van magnesium velgen blijkbaar hetzelfde is als die van aluminium velgen, en heb nu een bedrijf gevonden die het voor de helft doet.
In dit geval denk ik dat goedkoop geen duurkoop gaat worden omdat ze ook wielen deden bewerken voor de 125cc racers. (ook Mg)
Enige ervaring is dus gelukkig wel aanwezig, en ik denk dat ik het voor dat geld maar niet zelf ga proberen.
Bedankt voor de input!

Peter
 
Die link die hierboven staat... die poedercoat die velg voor 155 euro ?
Wat een belachelijke prijs joh !

Ik liet vroeger mijn velgjes altijd stralen en coaten bij een bedrijf dat zit in driebergen... was voor 10'' 15 euro per velg, en 13'' is 20 euro.
17'' zal je echt nooit meer kosten dan 30-40 euro.

Die gasten stralen hem gewoon helemaal kaal en coaten hem meteen.

Ik zie niet waarom het op een speciale manier moet gebeuren ofzo, dat coaten ? Of ben ik nou naïef ?
 
Die link die hierboven staat... die poedercoat die velg voor 155 euro ?
Wat een belachelijke prijs joh !

Ik liet vroeger mijn velgjes altijd stralen en coaten bij een bedrijf dat zit in driebergen... was voor 10'' 15 euro per velg, en 13'' is 20 euro.
17'' zal je echt nooit meer kosten dan 30-40 euro.

Die gasten stralen hem gewoon helemaal kaal en coaten hem meteen.

Ik zie niet waarom het op een speciale manier moet gebeuren ofzo, dat coaten ? Of ben ik nou naïef ?


Nee nou ik was onder de indruk dat magnesium een speciale behandeling nodig had nadat ik zoveel verhalen had gehoord over mag velgen.
Is idd helemaal niks van waar.
Wat wel zo is, is dat ik ze ff na t stralen strak gemaakt wil hebben, want t velgbed is niet 100% glad.
 
magnesium verweert erg makkelijk, dus ik weet niet hoe oud het is en hoe goed er een laklaag over gezeten heeft tijdens de levensduur. Maar ik denk voor de velighied dat ie eerst gerontgend moet worden. Normaal gaan magnesium velgen na een paar jaar weg. Dan verkopen ze die die aan hobyisten die niet weten dat dat gevaarlijk kan zijn. Er zijn maar weinig mag. velgen goedgekeurd voor weggebruik, en zeker de penta 1 niet. Erg mooie lichte wielen, maar door de vorm van de spaak, een soort U die een deel van de lengte weer dicht is gemaakt, daarbinnen nooit 100% te coaten. IK heb zelf zo'n zelfde wiel gehad en weer gauw teruggebracht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan