De jongensdroom van Deputy Duc

Gijs Vijs

MF veteraan
28 dec 2005
7.239
1.681
Tja, als hij het zelf niet doet, moet ik het maar ff doen.

De eerste motor van de Deputy Duc was deze tweedehands Yamaha RD250. :Y

full


De kenners zien het al, ander voorspattertje en sportbuddy. Deze heeft Dep er zelf zo'n 25 jaar geleden opgefrot.
Een tijdje terug werd zijn eigen eerste plof op marktplaats te koop aangeboden. En toen zag ie er zo uit:
 
Laatst bewerkt:
full


Overgespoten en met een 350 blok erin. Zoals bijna alle oude tweetakten, was deze ook aardig uitgewoond. '(
De kabelboom was een drama en verder was zo ongeveer alles verroest, versleten en/of kapot. (Waar heeft Gijs dat meer gehoord?)
Kortom, de Deputy wilde z'n eersteling weer opnieuw leven inblazen. En vroeg daarbij om assistentie van Gijs.
En ja, als een collega/vriend je dat vraagt, moet je natuurlijk wel ja zeggen, ook al heb je een bloedhekel aan sleutelen! _O-
Zelf regelde hij een ruil met een andere tweetaktadept. Die krijgt het 350 blok en de Dep heeft nu een gereviseerd 250 blok. Uiteraaard moesten er wel wat pecunias bij.
 
Laatst bewerkt:
Wat zal die opkijken als hij straks thuiskomt!

Mooi dat je hem helpt,..Gijs hij moet er wel ongeveer zo uitzien zoals hij de motor kocht!
(als een 5 jaar oude motor metgebruikssporen))
Niet mooier! ;) *O* *O*
 
Laatst bewerkt:
Toen een tijdje terug het frame met alle andere delen, die zwart zijn, terugkwamen van de poedercoatert, werd Gijs vriendelijk verzocht zich te vervoegen bij huize DUC.
Overigens wel min of meer gelokt door het vooruitzicht van een warme maaltijd, waar oa een malse biefstuk met paddo's inzat. :9~

Dat was ong. een maand geleden. Die eerste sleutelsessie leverde niet echt spectaculaire vooruitgang op.
Eerst hebben we de bok en de jiffy met de veren gemonteerd. Daarna was de achterbrug aan de beurt, waar verse lagers in gingen. Toen Gijs vroeg naar de as met afsluitringen en moeren, sprong zijn hart open van vreugde. O-) :N
Die waren nl nog net zo verroest, vuil en dichtgekoekt met hard vet, als toen ze er uit kwamen!
Kortom, er moest nog ff gereinigd, geschuurd en gesmeerd worden. Daarna zat de vork weer redelijk snel in..
De volgende hindernis was de montage v/d nieuwe schocks. De ringen, die de rubbers opsluiten, bleken niet aanwezig. Dus eerst maar ff wezen shoppen bij de plaatselijke RVS-boer!
Een plaatje:

full
 
Laatst bewerkt:
Omdat de Dep niet over een grote ruimte beschikt, liggen de onderdelen, laten we zeggen, nogal verspreid. :+

Daarom aan het einde van de dag nog gauw ff de bobines er aan gehangen. Wat er op zit, hoef je niet meer te zoeken.

full


Afgesproken, dat de Dep de bouten en moeren eens kritisch ging bekijken/vervangen en er moesten een peloton rubbertjes besteld worden.
Kortom: bij de volgende sessie gaan we eens goed gas geven!!!! *O*
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen was het chroomwerk uitbesteed en toen dat terug was, werd onze Dep weer onrustig. Gelukkig was ie niet vergeten, dat Gijs gek is op paddo's, vooral als daar een malse biefstuk onder ligt! :9
Dus afgelopen zondag was het weer zo ver: sleutelen met de Dep *O*

Met zo'n 80 a 90 procent v/h benodigde materiaal aanwezig, beloofde dit een produktieve dag te worden. We begonnen dus hiermee:

full


Zo, nu eerst ff een biertje.

:W
 
Laatst bewerkt:
Allereerst ging het achterspatbord met de beugel voor de knippers erop. Dat ging snel, dus daarna gelijk het achterwiel gemonteerd.
Dat ging iets minder snel, omdat een of andere knurft de schroefdraad van de achteras verkl%^&t heeft! :(
Terwijl Dep de onderdelen voor de voorvork bij elkaar aan het zoeken was, heb ik de (conische) balhoofdlagertjes er in gefrot.....

full


Kortom...we gingen idd als een speer. :Y
 
Dat Gijs hier een rode klus heeft ligt niet aan de drank, maar aan de buitentemparatuur.
De voorvork hebben we gezellig in de huiskamer in elkaar gestoken. Het monteren was een fluitje van een cent. ;)
Met de voorvork erop was het plaatsen v/h voorwiel (en het spatbord) ook zo gepiept.
Hier sta ik het resultaat van de inspanningen even te aanschouwen.

full


Ziet er niet verkeerd uit!
 
Laatst bewerkt:
Kijk dit is mooi om te zien. :)
Ben een beetje jaloers, omdat mijn eigen sleutelproject door tijdgebrek al een tijdje stof staat te vergaren -O-

Wat de ruimte betreft. Gewoon die 996 en die 600 eruit kieperen en je hebt veel meer ruimte. })
 
Om de Deputy niet teleur te stellen, hebben we met vereende krachten het blok ook maar gelijk, nog voor de biefstuk, in het frame gehesen.
Dat ging in eerste instantie niet. Het leek wel of het blok net niet paste.
Oplossing: aan de onderzijde zaten alle trekbouten vast met dopmoeren. En twee daarvan kwamen tegen het frame. Die dus vervangen door gewone moeren en zie, het blok gleed in het frame, als een jongeheer in een weduwvrouw! _O-

full


Hier zijn we net de gasfabrieken er in aan het hangen. De luchtfilterkast zit er ook al in. :9
 
Laatst bewerkt:
Na het eten nog een een uurtje doorgewerkt.
Het uiteindelijke resultaat:

full


Op 1 dag gedaan: spatborden, wielen, voorvork, balhoofd, luchtfilterkast, voetsteunen, accubak, blok en carbs.
Gaat natuurlijk niet zo soepel als ik het nu beschrijf, er gaat soms ontiegelijk veel tijd zitten in het zoeken naar bijv, dat ene speciale boutje, dat toch ergens hier moet liggen. (willekeurig voorbeeld) O-)

Zo, dat was het, wordt vervolgd!

Namens Dep en ikke...... :W
 
Laatst bewerkt:
Ik neem een abonnement op dit topic. En op Gijs Vijs.

Heb vanmiddag even gebeld met Motoport Almere. Olieleidinkjes met busjes, kettingschermrubbertje mét busje, tanksteunrubbertje en nog wat klein grut allemaal gewoon nog uit voorraad leverbaar. Ongelofeloos! Als je volgende keer komt heb ik weer een zooitje spul liggen.
 
Laatst bewerkt:
Wat zal die opkijken als hij straks thuiskomt!

Mooi dat je hem helpt,..Gijs hij moet er wel ongeveer zo uitzien zoals hij de motor kocht!
(als een 5 jaar oude motor metgebruikssporen))
Niet mooier! ;) *O* *O*


Zeker weten! Kom ik thuis, ga even nietsvermoedend MF kijken, zie ik opeens dit topic. En reken maar dat hij gaat worden zoals het hoort.
 
Deppie en Gijs, natuurlijk leuk hoor dat yamaha spul. Maar thinge ziet vanuit zijn ooghoeken de Suzuki X7 staan van mevrouw Dep en de T500K van Deppie zelf,..........Kijk, en daar word ik nou weer warm van....

Heb zelf gisteren een in 1985 overleden suzuki brommer opgehaald. Project nummertje zoveel in huize thinge, maar ach.......

Maarre,...............................hoe komt het dat Gijs zijn handen op de foto's nog zo schoon zijn? Of zou Deppie toch zelf stiekem sleutelen?????
 
Nou, das niet zo moeilijk, hoor! :N
Als je aan een vers gespoten frame een vers verchroomd spatbord monteert met vers geprepareerde bouten ,ringen en rubbers, krijg je.....geen vieze handen! :N


Zo, das eruit! ;)

:W
 
Laatst bewerkt:
_O- _O- *O* *O* _O- _O-

Gijs, ik mag er soms de draak mee steken, maar heb respect voor jouw sleutelervaring en doorzettingsvermogen.......en voor je projecten. Die van jou komen tenminste af,.................
 
Laatst bewerkt:
En die van mij nu dus ook!


En misschien ga ik de T500 ook eens aanpakken. Maar eerst de X7 van mevrouw Duc. Die doet het niet meer. Electrisch probleempje.... -O-


Overigens, Thinge, kijk eens naar de topics van Gijs. Hoezo "af komen" ? })
 
Laatst bewerkt:
Trouwens, kijk eens naar foto 3. De muur rechts naast Gijs is leeg. Op foto 4 hangt daar opeens allemaal gereedschap. Bij gebrek aan (schone) onderdelen op de eerste sleuteldag besloot Gijs de schuur maar eens aan te pakken. Moet toegeven dat dit makkelijker werkt dan alles vanuit een gereedschapkist graaien. Had er alleen zelf nooit aan gedacht dat dat wandje heel goed dienst kon doen als gereedschapbord.
 
Kijk dit is mooi om te zien. :)
Ben een beetje jaloers, omdat mijn eigen sleutelproject door tijdgebrek al een tijdje stof staat te vergaren -O-

Wat de ruimte betreft. Gewoon die 996 en die 600 eruit kieperen en je hebt veel meer ruimte. })


Klopt. Die staan tijdens het sleutelen in de tuin. Maar is gewoon een hoop gedoe, motoren eruit, heftafel naar het midden trekken, sleutelen, heftafel terugduwen, motoren er weer in.....

Dat doe je niet voor een uurtje. Vandaar dat het project wordt opgedeeld in "sleuteldagen".

En ik kan niet zeggen hoe blij ik ben dat Gijs mij daarbij helpt.




nou ja, eigenlijk is het zo dat de Deputy Gijs Vijs een béétje helpt...
 
Laatst bewerkt:
Dep, jij mag het dan een klein schuurtje vinden, maar jij kent mijn schuurtje. Dus ik ben best jaloers op jouw ruimte. Ik kan geen brug kwijt zoals je weet.......

Ga nu eerst even een suzuki a50p brommert uit mijn kofferbak vissen. Had ik vannacht na thuiskomst zo'n zin niet meer in. Maar eerst ff ruimte maken in de kelder.....zucht
 
Lekker bezig! Dan te bedenken dat die ouwe Vijs voor elk rubbertje bij mij aan komt kloppen terwijl t gewoon nog leverbaar is _O-
Is t spuitwerk al klaar trouwens?
 
:( Niet allemaal! Sommige rubbertjes koop ik gewoon zelf! O-)

:W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan