Motor slaat af wanneer hij eenmaal op temperatuur is

Isdatzo

Crashkoning.
3 jun 2007
24.851
161
Utrecht
Samenvatting onderaan.

Allereerst, de motor: Een yamaha R6 uit 2003, injectie, dus geen carb-icing.

Koud starten is geen probleem, hij loopt dan even op verhoogd toerental en na een tijdje zakt hij weer naar normaal-stationair. Wat ongeveer 1150 rpm is.

In het begin wanneer de motor nog niet goed op temperatuur is, leveren stoplichten geen enkel probleem op. Echter, na een 15-tal kilometer (toen ik weer stoplichten tegenkwam), wanneer hij lekker warm is, weigert hij stationair te lopen. Slaat gewoon af, starten zonder gas is er ook niet bij.

Koppeling in, pats, hij slaat meteen af. -O-

Vorige keer dat hij dat deed was het erg mistig, dus ik had zoiets van: "nohh, 't zal wel aan de luchtvochtigheid of whatever liggen."

Dan, wanneer hij een paar minuten (1 of 2) gestaan heeft kan ik hem wel weer gewoon starten, en loopt hij ook weer mooi stationair. :/

Iemand ideeën?

Samenvatting:

B| Zo'n lang verhaal is 't niet, gewoon lezen luie donder B|
 
staat je stationair niet te laag,je hebt een hoogtoerige fiets,denk dat ie wel een paar honderd toeren hoger mag.
Of misschien is je luchtfilter wel vervuilt


P.s. je"samenvatting"werkt niet
 
Luchtfilter controleren / schoonmaken, dan wel vervangen. Opnieuw laten programeren zodat hij stationair weer naar behoren loopt. Mocht het dan nog niet gelukt zijn, dan zou ik je injectiesysteem controleren / schoonmaken, dan wel vervangen waar nodig. Hierna moet hij weer als een zonnetje lopen :)!
 
Mijn R6 uit 2002 draait +/- 1350rpm als ie warm is, weet niet of het nog wat uitmaakt dat die van mij carbs heeft en geen injectie zoals die van jou, qua rpm dan he. Maar ik denk dat je toerental wat laag is stationair.
 
Heren, bedankt voor de reacties.. :Y

Misschien is 1100 rpm inderdaad wat laag, dus ik heb het even opgezocht en het zou tussen de 1250 en 1350 moeten zitten.

Net even met die stationairschroef gespeeld, nu loopt hij (motor was nog redelijk warm) idle op ongeveer 1300 rpm, maar redelijk onregelmatig, niet echt lekker dus.

Luchtfilter zal ik binnenkort eens controleren inderdaad, maar vreemd dat hij koud wel goed loopt dan. Dan zou het zich toch ook bij een koude motor moeten manifesteren?
 
Stationair mag/moet 'ie inderdaad iets harder lopen: Volgens de gebruikershandleiding (pag. 6-18) moet dat tussen de 1250 en 1350 Rpm. liggen. (Je toerenteller is géén precisie instrument, meestal geeft dat ding al meer aan dan het daadwerkelijke aantal toeren per minuut. Vooral Yamaha staat hier redelijk om bekend.)

Even wat vragen terug: Heb je er misschien een ander (géén orgineel) luchtfilter in ziiten en/of een andere uitlaat/demper op gemonteerd zónder de fiets opnieuw af te stellen? Door dit soort veranderingen gaat de motor nóg armer lopen dan dat 'ie al doet met de orginele spullen. In verband met milieu eissen tegenwoordig staan de moderne fietsen al redelijk arm/schraal afgesteld als ze de fabriek verlaten.

[edit]Ik rijd zelf met een '04 model met alles orgineel, en die heb ik ook al bewust wat rijker afgesteld. Vanmiddag nog even lekker een stuk mee wezen rijden en nergens last van ;)
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Heren, bedankt voor de reacties.. :Y

Misschien is 1100 rpm inderdaad wat laag, dus ik heb het even opgezocht en het zou tussen de 1250 en 1350 moeten zitten.

Net even met die stationairschroef gespeeld, nu loopt hij (motor was nog redelijk warm) idle op ongeveer 1300 rpm, maar redelijk onregelmatig, niet echt lekker dus.

Luchtfilter zal ik binnenkort eens controleren inderdaad, maar vreemd dat hij koud wel goed loopt dan. Dan zou het zich toch ook bij een koude motor moeten manifesteren?


Bij een koude motor is je mengsel anders (daar zorgt de injectie wel voor). Het kan zijn dat je daarom minder last heb van een slechtere luchttoevoer.

Als ze boel warm is, zakt je injectie terug naar wat het normale niveau zou moeten zijn, en luisterd het best nauw, wat lucht-doorstroming betreft.

Het zou toch zo maar kunnen.
 
Stationair mag/moet 'ie inderdaad iets harder lopen: Volgens de gebruikershandleiding (pag. 6-18) moet dat tussen de 1250 en 1350 Rpm. liggen. (Je toerenteller is géén precisie instrument, meestal geeft dat ding al meer aan dan het daadwerkelijke aantal toeren per minuut. Vooral Yamaha staat hier redelijk om bekend.)
Yup, zie vorige post ;)
Even wat vragen terug: Heb je er misschien een ander (géén orgineel) luchtfilter in ziiten en/of een andere uitlaat/demper op gemonteerd zónder de fiets opnieuw af te stellen? Door dit soort veranderingen gaat de motor nóg armer lopen dan dat 'ie al doet met de orginele spullen. In verband met milieu eissen tegenwoordig staan de moderne fietsen al redelijk arm/schraal afgesteld als ze de fabriek verlaten.
Standaard luchtfilter, wel een andere demper (bos carbon). Misschien een keer opnieuw af (laten) stellen dan inderdaad. Maar ik zal morgen of volgende week even het luchtfilter controleren.
[edit]Ik rijd zelf met een '04 model met alles orgineel, en die heb ik ook al bewust wat rijker afgesteld. Vanmiddag nog even lekker een stuk mee wezen rijden en nergens last van ;)
[/edit]

Wel wat frisjes hè :X :+

Bij een koude motor is je mengsel anders (daar zorgt de injectie wel voor). Het kan zijn dat je daarom minder last heb van een slechtere luchttoevoer.

Als ze boel warm is, zakt je injectie terug naar wat het normale niveau zou moeten zijn, en luisterd het best nauw, wat lucht-doorstroming betreft.

Het zou toch zo maar kunnen.

Ah op die manier, bedankt voor de uitleg :Y . Nouja, luchtfilter controleren is zo gedaan natuurlijk. Binnenkort eens naar kijken.
 
Het zou ook zómaar kunnen dat je temp. sensor een verkeerde waarde naar de ECU afgeeft, of dat de ECU deze waarde verkeerd interpreteerd.
Hierdoor "denkt" de ECU dat de motor onder een andere conditie moet lopen dan wat werkelijk waar is, waardoor er een verkeerde hoeveelheid brandstof wordt ingespoten.
 
Het zou ook zómaar kunnen dat je temp. sensor een verkeerde waarde naar de ECU afgeeft, of dat de ECU deze waarde verkeerd interpreteerd.
Hierdoor "denkt" de ECU dat de motor onder een andere conditie moet lopen dan wat werkelijk waar is, waardoor er een verkeerde hoeveelheid brandstof wordt ingespoten.


Lang leve injectie en computer!

;)


ps ik moet je nog de gegevens voor filter en Dynokit voor mijn Zephyr doorgeven..
 
Ik zie dat ene meneer Ritzen hier ook al gereageerd heeft.... Dus misschien dat TS vanuit Valkenswaard eens een paar kilometer (25 ofzo) naar het zuiden af kan zakken en daar z'n fiets tegen de reguliere kosten kan laten afstellen.
Op een testbank wordt in iedergeval het toerental zichtbaar wat daadwerkelijk door de krukas gemaakt wordt zodat je niet meer met een indicatie meter werkt. zoals de toerenteller van je fiets is, maar met een exacte meting. Als je daar dan toch bent dan is 'ie denk ik ook wel in staat/bereid tot het goed afstellen van je motormanagement op de gedane aanpassingen.

Meten is weten in dezen .... en zonder de juiste apparatuur doe je helaas géén van beiden.

Die "paar" Euro's die er aan zoiets verbonden zitten besparen je op den duur érg veel ongemakken en materiaal(kosten).
 
Laatst bewerkt:
Het zou ook zómaar kunnen dat je temp. sensor een verkeerde waarde naar de ECU afgeeft, of dat de ECU deze waarde verkeerd interpreteerd.
Hierdoor "denkt" de ECU dat de motor onder een andere conditie moet lopen dan wat werkelijk waar is, waardoor er een verkeerde hoeveelheid brandstof wordt ingespoten.

Dat zou toch ook tijdens het rijden op moeten vallen? Tijdens het rijden viel me in iedergeval niets bijzonders op.

Zou dat injectie-systeem niet moeten waarnemen dat er te weinig brandstof ingespoten wordt en zichzelf dan corrigeren? Wat heb je er dan aan :(

[me="Isdatzo"]weinig kaas gegeten heeft van injectie.[/me]

Dude ik zei de vorige keer ook al dat je stationaire toeren tal misschien best wat hoger kon maaaar neee hoor als ik het zeg gelooft i het niet B|

Blablabla :z

:+

:$

Maar met stationair-toerental wat hoger doet hij het nog steeds niet naar behoren, dus
16.gif


Maar, volgende week eerst even dat luchtfilter checken :Y .
 
Ik zie dat ene meneer Ritzen hier ook al gereageerd heeft.... Dus misschien dat TS vanuit Valkenswaard eens een paar kilometer (25 ofzo) naar het zuiden af kan zakken en daar z'n fiets tegen de reguliere kosten kan laten afstellen.
Op een testbank wordt in iedergeval het toerental zichtbaar wat daadwerkelijk door de krukas gemaakt wordt zodat je niet meer met een indicatie meter werkt. zoals de toerenteller van je fiets is, maar met een exacte meting. Als je daar dan toch bent dan is 'ie denk ik ook wel in staat/bereid tot het goed afstellen van je motormanagement op de gedane aanpassingen.

Meten is weten in dezen .... en zonder de juiste apparatuur doe je helaas géén van beiden.

Die "paar" Euro's die er aan zoiets verbonden zitten besparen je op den duur érg veel ongemakken en materiaal(kosten).

Ik ben het volledig met je eens, maar als het iets wat ik zelf ook (redelijk) eenvoudig kan doen, doe ik het 't liefste zelf natuurlijk.

Afstellen etc. kan ik zelf uiteraard niet, dus mocht blijken dat dat nodig is zal ik daar ook zeker niet op besparen. Maar identificeren wáár het probleem zit moet ik zelf (of met hulp van MF :+ ) wel kunnen doen.
 
Ik heb ook een R6 uit 2003 en heb precies het zelfde probleem gehad als wat jij hebt beschreven. Bij mij was het probleem de TPS sensor deze was licht verdraaid waardoor de computer een verkeerde gasklepstand door kreeg. Alles weer goed laten zetten en het probleem was weg.
 
Luchtfilter controleren / schoonmaken, dan wel vervangen. Opnieuw laten programeren zodat hij stationair weer naar behoren loopt. Mocht het dan nog niet gelukt zijn, dan zou ik je injectiesysteem controleren / schoonmaken, dan wel vervangen waar nodig. Hierna moet hij weer als een zonnetje lopen :)!

Hoe moet ik dat zien, opnieuw programmeren? :?
 
Ik heb ook een R6 uit 2003 en heb precies het zelfde probleem gehad als wat jij hebt beschreven. Bij mij was het probleem de TPS sensor deze was licht verdraaid waardoor de computer een verkeerde gasklepstand door kreeg. Alles weer goed laten zetten en het probleem was weg.

Hey, bedankt voor de tip kerel. :Y

Ik heb even in je posthistory gespiekt en zag daar een aantal erg interessante topics..

Voornamelijk deze Help! raar probleem met stationairloop R6

Dat tps-gebeuren klinkt wel plausibel.

Heb je weet van een eenvoudige methode om dat ding zelf te testen? Ik las in een ander topic dat je de stekker van de tps-sensor los moest halen, en dan contact op 'aan' zetten.

[me="Isdatzo"]in wphb gaat zoeken[/me] :)

edit:

Nog een voorbeeld, alleen dan bij een Fazer Yamaha FZ6 Fazer slaat spontaan af...
 
Laatst bewerkt:
Hey, bedankt voor de tip kerel. :Y

Ik heb even in je posthistory gespiekt en zag daar een aantal erg interessante topics..

Voornamelijk deze Help! raar probleem met stationairloop R6

Dat tps-gebeuren klinkt wel plausibel.

Heb je weet van een eenvoudige methode om dat ding zelf te testen? Ik las in een ander topic dat je de stekker van de tps-sensor los moest halen, en dan contact op 'aan' zetten.

[me="Isdatzo"]in wphb gaat zoeken[/me] :)

edit:

Nog een voorbeeld, alleen dan bij een Fazer Yamaha FZ6 Fazer slaat spontaan af...

Dit heb ik ook al vaker gehoord :Y bij 6-jes van 03/05

'Thacat' had hier ook last van.

Het lag toen ook aan die sensor :)
 
Heb je weet van een eenvoudige methode om dat ding zelf te testen? Ik las in een ander topic dat je de stekker van de tps-sensor los moest halen, en dan contact op 'aan' zetten.

Dat is inderdaad de manier bij de eerdere R6'en met carbs, ik weet niet zeker of dat bij de injectiemodellen hetzelfde gaat. Je kunt hem dan aan de hand van de toerenteller afstellen.
 
Dit heb ik ook al vaker gehoord :Y bij 6-jes van 03/05

'Thacat' had hier ook last van.

Het lag toen ook aan die sensor :)

Thanks :Y

Nu heb ik even in de posthistory van thecat geneusd, en dit lijkt inderdaad verdacht veel op mijn probleem.

omdat de 6 in reparatie staat voor zen electronische problemen (het ontzettend kut lopen of gewoon afslaan zoals ik dat in Gorichem ook al had). Hoewel het toen nog te overzien was omdat het nog sporadisch gebeurde is het alleen maar erger geworden de laatste tijd waarbij hij na 30 minuten al moeilijk begon te doen en nog maar 1 op 14-15 liep tegen de normale 1 op 18.

De focus lag eerst bij de CDI unit omdat het probleem na het contact eraf halen opgelost was, en de CDI dus in feite gereset werd. Maar bij navraag bleek dat een CDI van een 6 repareren een kostbaar grapje zou worden (het ding zit compleet ingegoten in een soort van gel), buiten dat moest de halve motor gesloopt worden vanwege die startonderbreker (sleutels, contactslot en nog iets wat daar en tussen de CDI zit moest opgestuurd worden). Echter kregen we het advies om toch eerst alle sensoren een keer door te laten meten omdat hun dachten dat het wellicht niet in de CDI zou zitten.

Vervolgens dat advies maar opgevolgd en het onding bij Hilltech in kaatsheuvel binnengegooid die gister met het verlossende woord kwam. De TPS was gaar (Doh!). Met alle electronische problemen die ik met Ford ken had ik deze aan moeten zien komen, daar is de TPS ook vaak de boosdoener. De TPS gaf al verkeerde waardes als ie wel 'goed' liep (waardoor hij al wat vermogen onderin verloor schijnbaar) en als ie warm werd en moeilijk begon te lopen en afsloeg was het niets meer of minder dan dat ie zichzelf gewoon stond te verzuipen in de noodloop. *zucht* Electronica :/

Maar goed een nieuwe TPS is in bestelling, zou waarschijnlijk dinsdag pas binnen komen, dan wordt hij nog een keer goed afgesteld.

Na die post staat er nog een post van hem waarin hij aangeeft dat met die nieuwe tps geen kuren meer vertoont en stukken beter loopt etc.

Nou, eens kijken of ik ergens zo'n ding kan regelen dan :') Eigenlijk is 't gewoon een potmetertje, één die 150/200 euro kost.. hmm.
 
Terug
Bovenaan Onderaan