hoe moet je een nieuwe motor inrijden..

ronididodi

Die hard MF'er
18 feb 2009
404
0
hoi allemaal

vreemde vraag mischien maar ozo belangrijk.................toch!!??

ik krijg over 2 weken mijn motor-scooter *D en nu vraag ik mij af hoe je deze het beste in kan rijden, of zelfs in moet rijden. antwoord krijg ik vast als ik hem ophaal, maar hoe denken jullie daar over. de eerste X aantal kilometers rustig rijden of juist meer gas, lange afstanden of juist korte afstanden enz enz.

ik weet het niet , dus kom maar op ;) de meeste antwoorden die overeenkomen daar hou ik mijn aan , het vertrouwen is aan jullie :) ;) :) ;) :) ;) :) ;)

groetjes,

ron
 
Laatst bewerkt:
hoi allemaal

vreemde vraag mischien maar wel belangrijk denk ik zo :Y

ik krijg over 2 weken mijn motor-scooter *D en nu vraag ik mij af hoe je deze het beste in kan rijden, of zelfs in moet rijden. antwoord krijg ik vast als ik hem ophaal, maar hoe denken jullie daar over. de eerste X aantal kilometers rustig rijden of juist meer gas, lange afstanden of juist korte afstanden enz enz.

ik weet het niet , dus kom maar op ;) de meeste antwoorden die overeenkomen daar hou ik mijn aan , het vertrouwen is aan jullie :) ;) :) ;) :) ;) :) ;)

groetjes,

ron
Motor...

Helemaal geen vreemde vraag, alleen in het scootergedeelte vond ik er al meerdere topics over dus je bent niet de enige.

Het inrijden van een motorscooter

Hoe T-max inrijden?

hoe hebben jullie je scooter ingereden?
 
Ik heb heel wat auto's en een paar motoren en brommers ingereden. Maar de huidige motoren zijn niet vergelijkbaar meer met die van 30~40 jaar geleden. Ik haal nu een auto uit de garage en hoef pas 30.000 km later terug te komen. Maak me ook geen zorgen over inrijden, gewoon gassen. Nooit problemen mee gehad. Voor motoren en scooters ligt het misschien iets gevoeliger, maar ook daar houd ik me echt niet aan de beperkingen die men voorschrijft. Ik heb menig demofiets bereden en die stonden vaak nog maar onder de 500 kilometer en reken maar dat men daar op uitprobeert. Ook die overleven dat meestal met glans. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden en dat geldt (tegenwoordig) ook voor het inrijden van motoren. Technieken en materialen zijn veel beter dan tig jaar gelden. Je moet tegenwoordig van goede huize komen wil je een motor in puin kunnen rijden. Daarbij zijn veel motoren tegenwoordig ook begrensd (zelfs in hun diverse versnellingen wanneer er sprake is van een schakelbak) dus valt er niet veel te verknallen.
 
Laatst bewerkt:
verschillende toerentallen draaien, niet telang stationair laten draaien
en goed warm laten worden, dus gewoon starten
langzaam wegrijden, en dan vervolgens steeds meer gas geven.

als je met koude start gelijk volgas gaat rijden, zullen de bewegende onderdelen aanzienlijk sneller slijten.
 
Myn nederige mening: starten helm op handschoenen aan en rustig wegryden.
Als je een paar km hebt gereden kun je naar z'n opgegeven snelheid/toerental wat voor de inryperiode wodrt opgegeven.
Trek hem maar kortstondig even een paar keer overheen en ga weer terug naar wat ongeveer het opgegeven toerental is.
probeer met afwisselende snelheden te ryden en probeer dat by stoplichten ook te doen.
NNiet proberen grote afstanden op top te late draaien want dan maak je er m.i een
oliezuiper van.
 
Sowieso altijd goed warmrijden voordat je gaat gassen. In het begin voorkomen dat je lange stukken volgas rijdt.

Zo rij ik in althans, de eerste 1000km niet boven zoveel toeren / zoveel kmpu geloof ik niet zo in.
 
Je moet er niet in rijden, maar er op _O-.

Volg voor de rest gewoon de adviezen van je dealer en de fabrikant, dan komt het helemaal goed.
Enne..... veel plezier met je nieuwe scooter.
 
JoeBar_GAAAS.gif
 
Voor mijne burgman 400.
eerste 1000km rond 4000-5000t/min max
tot 1600km rond 5000-6000t/min max
daarna nooit in de rode zone gaan ,kan op termijn de blok beschadigen.
ps ; niet te lang tijden de eerste 1000km bij de zellefde toerental blijven om een regelmaat in de rodage van de onderdelen te verkrijgen

:}
le sage
 
Hé Ronididodi,
Ik zal trachten om een ernstig antwoord te geven op je zéér belangrijke vraag.
Sommige motoren zijn reeds in het fabriek beperkt voorgerodeerd,maar ga van het standpunt uit dat dit niet is gebeurd.
De eerste 1.000 km. zeker niet boven 50 % van het maximum toerental komen.
De tweede 1.000 km. zeker niet over 75 % van het max. toerental komen.
Alle constructeurs raden af om lange afstanden te doen aan een vast toerental.Afwisselen is dus de boodschap.
Rodeer je niet en ga je van km. 1 gaazen,dan is de kans op overdreven olieverbruik groot.
Ik stak destijds een nieuwe cilinder en zuiger op mijn Vespa,gaazen maar en boeltje geblokkeerd.
Het blokkeren van een zuiger wordt niet steeds in garantie vergoed hoor.(zie topic gebroken krukas van Femke)
Dus tenzij pappa alles betaald zou ik je zeker aanraden de zaak ernstig te "roderen" t.t.z. het laten inslijten van over elkaar bewegende metalen onderdelen.
Indien je ernstig met het rijden bezig bent zal je zelf wel merken dat de motor stilaan "los" komt.Gaat stilaan vlotter draaien met minder trillingen.Trillingen zijn o.a. ook een indicatie dat je de zaak mogelijks aan het forceren bent.
Vergeet ook niet dat geen enkel voertuig ontworpen is om ononderbroken op 100 % van zijn max. vermogen te presteren.M.a.w.,wil je continu 100 rijden of vlugger koop dan geen 125 cc. b.v.b.
Zo,nog veel genot met je nieuwe machine.
Greets Ruuuuudy.
 
Dat luistert ontzettend nauw, dat inrijden !
Zal ik het voor je doen ? :+
Geniet maar geef gas met mate :W
 
Laatst bewerkt:
laagvliet......het word een mp3 lt 400 van piaggio.

alvast iedereen bedankt voor de antwoorden ook al zijn ze verschilend. de eerste duizend kilometer doe ik rustig aan maar wel af en toe flink optrekken maar niet tot zijn top. de eerste 1000 kilometer 100/120 km/u maximaal.

groetjes,

ron
 
Bij het inrijden heb ik mij zonder problemen kunnen aanpassen aan de beste instructies om dit zo goed mogelijk te doen.
Nu hij ingereden is komt de dagelijkse sleur achter het hoekje piepen (werk) en heb ik betreffende scooters nog een vraag.
Ik woon vlakbij een N weg waar de max snelheid 70km/hr bedraagt. Dus om niet onderste boven gereden te worden moet ik van aanvang min 70 km/hr rijden. Met de FJR, kon dat aan een relatief laag toerental tot hij warm was, dan kon ik met een gerust hart een tandje bijsteken. Met de scoot, heb je weinig vat op het toerental, en vind ik persoonlijk, dat dit redelijk (te)hoog is voor een koude motor. Of vergis ik mij?
Ik weet het ik kan een omweg maken langs het dorp (4km) maar vertrek nu al om 05:45hr en doe reeds 90 km dus je begrijpt die 4 nodeloze kilometers zijn er eigenlijk te veel aan.
 
droomscoooter, je hebt toch een Tmax? Dan draait ie ergens tussen 4000 en 4500 toeren bij 70 km/u. Dat lijkt me geen probleem met koude motor, aan de 4000 toeren kom je toch al snel bij het rijden in de stad, dus veel verschil met de 70km weg is er niet in toerentallen. Gewoon niet te veel kracht vragen van het blok als ie nog koud is, dan is er niets aan de hand. En bij 70 km/u constant heeft de Tmax niet veel van z'n kracht nodig, ik schat zo'n 25 %.
 
Thanks voor de geruststelling WIDM, Ik forceer hem zeker niet (moet niet als eerste aan de autosnelweg zijn) maar moet toch mee met het verkeer nietwaar? Met schakelmotors ging ik niet boven de 3000 toren als hij koud was, vandaar
 
@ Droomscooter, tijdje terug vroeg ik me dat ook af. Hier vind je nog wat info:

Wegrijden met koude motor op de scooter. Tips graag!

Zelf moet ik ook vaak al na 1,8 kilometer de snelweg op, helaas is het niet anders. Ik houd hem dan wel aan de 100 km/h, gewoon rustig optrekken. In totaal ga ik hem pas na 13 kilometer echt belasten(dat betekend meestal die ie dan echt moet gaan werken ;)

grz,Vox
 
Laatst bewerkt:
Gewoon even eerst wat rustiger aan doen.
En op tijd de olie vervangen,lijkt me ook geen verkeerde daad bij een nieuwe motor.
Gewoon het blokje een beetje opwarmen,kan nooit kwaad.
Motor aan,jas dicht helm op,wanten aan en gaan.
 
hey brugmanscoot............ik ben een beginnende motor rijder , dus nog veel te leren :) .
hoezo spijtig ;( .............ik krijg veel verschillende antwoorden zo ook die van jou. als je je 2de reactie wat onderbouwt had, dan was het mischien wat duidelijker voor me. in je eerste reactie staat ook niet of ik de eerste 1000 km 160 mag rijden of juist veel onder de 100 moet blijven. toerentallen zegt me niets en op een automaat is dat toch anders dan een schakelmotor(of zeg ik weer iets doms).

je ziet ook reacties die zeggen gewoon gas er op, tuurlijk zal ik tot de duizend km beurt soms het maximale er uithalen, maar aan de gemiddelde reactie te lezen kwam ik tot de conclusie dat ik de eeste 1000 km niet te gek moet doen en daarom was mijn reactie dat ik de eerste 1000 km niet boven de 120 gaat. dus wat is het nou??wel vaker harder/maximale of is dit ter strengste verboden :? ik hoor je graag.... de volgende keer zal ik duidelijker zijn.

groetjes,

ron
 
Terug
Bovenaan Onderaan