Het Knee-Down topic ,voor alle tips en trucs Deel IV

Status
Niet open voor verdere reacties.

youriVLD

MF veteraan
17 mrt 2006
30.068
0
Vlaardingen
Welkom in het Knee Down topic ,voor alle tips en trucs omtrent KDen Deel IV

door M3cury & Mac D
maar M3cury was te lui het te openen... :+

Wat ging er vooraf :?
Je eerste Knee-Down
Het Knee-Down topic ,voor alle tips en trucs Deel II
Het Knee-Down topic ,voor alle tips en trucs Deel III

Wat tips die te gebruiken zijn als je wilt oefenen met KDen :

Het kan je een artikel 5 opleveren als de p’zie je pakt B|

okay ,een gewaarschuwd mens telt voor 2 en dan hebben we die BS ook weer gehad O-)

Eerst nog even een veiligheidstip:
- Ga alleen KDen waar het kan ,dus waar het niet te druk is en waar je de weg bijwijze van spreken kan dromen
- als je begint met KDen ,doe het rustig ,krijg eerst de zithouding onder de knie ,die KD komt zelf wel goed
Laat je niet pushen door anderen ,een goed ingrediënt voor problemen
als een KD fout gaat ,gaat et meestal goed fout :/
Schuiver is wel het bekendst ,een highsider hoort ook tot de vele mogelijkheden
de TS spreekt hier effe uit ervaring B|

De tips :
Als je wilt beginnen met KDen is een basis zithouding het belangrijkst :Y

Hoe is die :?

- ga of tegen de tank zitten of iets verder naar achteren ,wat je zelf prettig vind
voor het oefenen ,ga tegen de tank aanzitten zodat je hellinghoek kleiner is
- met 1 bil naast de motor gaan zitten (wel aan de kant die in de bocht valt natuurlijk :P )
- je been dat in de bocht valt iets naar buiten en naar beneden drukken ,NIET JE MOTOR NAAR BENEDEN PROBEREN TE DRUKKEN ,dit was een misverstand wat heel lang heeft gespeelt hier

De NIEUWE tip die er bij gekomen is :
- Zet je voet die in de bocht valt op het EIND van je steppie ,NIET tegen de steun cq het frame aan
Dus je voet komt in 1 gelijk te staan met het eind van je steppie
Nog wel steeds alleen je tenen op het steppie zetten ,bal van je voet mag ook ,alleen zal je op deze manier vlugger je toesliders gebruiken ;)


- het been dat buiten de bocht valt tegen je tank aan houden en de bal van je voet op de steppie ,met dit been zet je ook druk op je steppie ,als het ware probeer je de motor recht te drukken
(het idee achter je been tegen de tank en je arm tegen of over de tank is dat je dan voelt wat je motor doet en als het fout gaat nog kan corrigeren ,lees rechtzetten :Y)
- je hoofd (en je bovenlichaam eigenlijk maar die volgt vanzelf) richting de zijspiegel brengen die in de bocht valt en met de bocht blijven meekijken
- je arm die in de bocht valt mag vrijhangen ,dit word het meest
gebruikt :Y
circuitracers (de diehards zeg maar *D) willen deze nog wel eens tegen de tank aanduwen maar da’s echt gevorderden werk
- probeer in de bocht niet rechtop te blijven zitten ,je drukt dan je motor wel naar beneden maar werkt je eigen tegen door rechtop te willen zitten
Eerst jij naar beneden ,dan de motor :P

PS :
De circuitrijders kennen deze regel wel :
Het is de bedoeling dat je in de bocht de motor van je af drukt ,dus recht probeerd te krijgen
Niet mee trekken in de bocht
Op deze manier ,mee trekken ,ga je wel idd platter
Alleen de kans dat je op je bek gaat is ook groter :/

Ga dit rustig oefenen met een niet te hoge snelheid ,die KD komt vanzelf
Als je het verzitten onder de knie hebt kan je de snelheid hoger leggen ,maar niet te vroeg :Y

Je kan ook iemand meenemen die het KDen al onder de “knie” heeft en hem/haar voorlaten rijden om het voor te doen bv

Het enigste wat nou nog rest is een motor in goed staat
( controleer je bandenspanning voordat begint !!!! )
En voordat je begint met KDen ,warm je banden eerst heel goed op :Y
Met koude banden proberen te KDen is een uitnodiging voor een schuiver B|

Wat heb je voor de rest nog nodig :? :
Wat lef
En een paar steekjes los in je bovenkamer O-)

Heb je nog vragen ,vraag ze hier gerust :Y

Nog meer tips over KDen en zithoudingen zijn hier te vinden :
Linkie :Y

met dank aan Inbox4me voor de link :}

94812a6c8fc51c8c3b5c2dfecf80e347


Quote Mark TT
Mijn 2 centen;

Kneedown is NOOIT een doel op zich.....

Het is het gevolg van goed bochten rijden!!!

Hoe doe je dat dan?

-Zorg dat je zo vloeiend mogelijk de bocht rondt. Zorg ervoor dat je niet 15 meter voor je kijkt, maar kijk de bocht verder door. Aarzel niet hierin, blijf ver weg kijken. Dit doet namelijk wat met je snelheid; deze wordt constant en je hebt de illusie minder hard te gaan. Hou je gas constant in de bocht.

-ga vantevoren al een cm of 10 verder naar achter zitten met je ass. (desnoods helemaal tegen achterkant van je zitje aan). Met de ballen op je tank zitten levert je wel sneller een knie down op, maar daarbij HANG je vervolgens aan het stuur en dat mag NIMMER gebeuren. Hierover zo meer.

-ga een bil verzitten voor de bocht, maar blijf met je reet zover mogelijk naar achter.

- buitenste voet goed op de step (hak tegen step)en je tenen iets naar beneden kantelen, zo komt je bovenbeen iets omhoog, zodat je je knie goed in de tank uitsparing kan leggen. Je kan nu als het ware aan je BUITENSTE been aan de tank gaan hangen. Je handen zou je nu theoretisch los moeten kunnen laten van het stuur, dan zit je goed. In de bocht gaan MEEHANGEN met je fiets. Je fiets wil namelijk niets liever dan rechtkomen in de bocht, dus geen zorgen dat je omvalt of zo.

Knie goed uitsteken en daar houden.

Waneer je je snelheid langzaam opvoert terwijl je deze handelingen oefent zal ineens het moment daar zijn dat je slider de grond voor de eerste keer raakt. Dat is het teken dat de snelheid voor die bocht goed is. Je hangt dan ongeveer 45 graden plat, en op circuit kan je gaan tot ongeveer 55 graden. Nog platter is niet wenselijk, want dan kan je niet goed meer op het gas. Ga van schrik hierbij niet ineens van het gas, maar blijf de bocht goed ronden.



Op het circuit leer je vervolgens de techniek om de motorfiets op elk gewenst moment plotsklaps op 1 oor te leggen, zodat je je bocht kan beginnen. Want hellingshoek is het gevolg van sturen (tegensturen/countersteeren). STUREN (bochten rijden) is namelijk niet het gevolg van hellingshoek geven, een misvatting alom !! En je stuurt feitelijk (met je stuur/clip ons) niet de bocht IN, maar de bocht UIT!! Raar maar waar.

Eigenlijk is je stuurmoment ook heel erg kort (alleen bij omleggen van de fiets), de rest is gascontrole......vandaar dat ik ook zei dat je niet aan het stuur moet gaan hangen, want elk stuursignaal van je handen IN de bocht geeft onrust. Je handen zijn te allen tijde ontspannen en bedienen alleen je gas/koppeling en remhendel. Je stuur is NIMMER een rekstok. Ook niet bij accelereren en remmen etc. Gebruik je knieen tegen de tank maar eens wat beter, je zal zien dat het rijden dan stukken makkelijker gaat.

Pijn in je polsen/handen van het rijden= of angst (proberen de fiets met je handen onder controle te houden, wat je toch nooit gaat lukken), of verkeerd op de fiets zitten in bochten en bij remmen.

Enjoy!!

Wie gingen jullie allemaal vooraf :?

PS :
Als je foto's in de OP wilt hebben ,de resolutie mag niet groter zijn als 500*375
Dit om het laden van de pagina wat te vergemakkelijken ;)


cbr1982

cbr1982.jpg



DanielV

danielv.jpg


danielv2.jpg



Geert929RR

geert929rr.jpg



gRRaafie

grraafie.jpg



HansGSX-R

hansgsxr.jpg



Here's Johnny

heresjohnny.jpg


heresjohnny2.jpg



Jefro98

jefro98.jpg



Kristiano

kristiano.jpg


lennart888

lennart888.jpg



M3cury

m3cury.jpg


m3cury2.jpg



Mac D

macd.jpg


macd2.jpg



Michiel34a

michiel34a.jpg


filmpiej

Racekip #1

racekip1.jpg


racekip12.jpg



TonyM

tonymv.jpg


Muerte

muerte.jpg


muerte2.jpg


Zeeslot

zeeslot.jpg


GoReTeX

goretex.jpg



DB-tjes

dbtjes.jpg


youriVLD

yourivld.jpg


matrex-online

matrexonline.jpg


gixxerdave

gixxerdave.jpg


AppiePappie

Kato

kato.jpg


Gh0st

gh0st.jpg


The_Bladerunner

thebladerunner.jpg


Basz600

basz600.jpg



BlueBullYZF

bluebullyzf.jpg



Giel0

giel0.jpg



Sniep

sniep.jpg



Speedballer

speedballer.jpg



The Dark Knight

thedarkknightv.jpg


ZX-6R™

zx6r.png


Snoek01

snoek01.jpg


Jeffrey-'t-Vriest

jeffreytvriest.jpg


Den Duut

denduut.jpg


Xtra

xtra.jpg


wout-88

wout88.jpg


CasperHetSpookje

casperhetspookje.jpg

casperhetspookje2.jpg


Kuuklai

full


SV_Wim

svwim.jpg


Drinkyoghurt

drinkyoghurt.jpg

drinkyoghurt2.jpg


TwinBrother

twinbrother.jpg

twinbrother2.jpg


Dennis_B

dennisb.jpg
 
Laatst bewerkt:
Waarom sta ik nog niet in de OP :+

- Zet je voet die in de bocht valt op het EIND van je steppie ,NIET tegen de steun cq het frame aan
Waarom niet? Ik maak al jaren zo m'n KD's. Punt van mn laars op het stepje, binnenkant van de achterkant van m'n voet tegen de schetsplaat. No problems.
 
Laatst bewerkt:
Nu lijk ik verdacht veel op een poser.. maar vooruit :$ _O-

IMG_2942s.jpg


kdthumbs.jpg


Kies maar uit zal ik zeggen. Binnenkort (misschien morgen al, vriendin ff foto's laten maken :P) foto's met sparky's hoop ik, heb ik al sinds vorig jaar maar nog geen KD-pics gemaakt vorig jaar. By the way: vandaag weer KD's gemaakt, tweede keer dit jaar, eerste keren waren ergens op een zonnige dag in januari met +6 graden :+
 
Laatst bewerkt:
Nu lijk ik verdacht veel op een poser.. maar vooruit :$ _O-

[afbeelding]

[afbeelding]

Kies maar uit zal ik zeggen. Binnenkort (misschien morgen al, vriendin ff foto's laten maken :P) foto's met sparky's hoop ik, heb ik al sinds vorig jaar maar nog geen KD-pics gemaakt vorig jaar. By the way: vandaag weer KD's gemaakt, tweede keer dit jaar, eerste keren waren ergens op een zonnige dag in januari met +6 graden :+

done :Y
 
Waarom sta ik nog niet in de OP :+Waarom niet? Ik maak al jaren zo m'n KD's. Punt van mn laars op het stepje, binnenkant van de achterkant van m'n voet tegen de schetsplaat. No problems.

Hij bedoelt dat je de onderkant van je voet tegen het frame aan zet. Wat jij bedoelt is je hiel naar binnen draaien, dat is wel goed, en daar is die schetsplaat voor.
 
Ok, misinterpretetatetie ;) Net KLPD achter me aan gehad toen ik aan het knieeën was @ Klaverpolder, gelukkig ben ik niet aangehouden:

1 of ander gaar koekblik kreeg echter wel het
lichtbalk04.gif
bordje :X

Thx youri
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan