CB550 caféproject

Omerde

Die hard MF'er
14 jun 2006
671
17
Ertvelde
Hallo,
Mijn naam is Omèr, afkomstig uit Ertvelde op een boogscheut van Gent (België). Tot op heden verplaatste ik mij op droge en zonnige dagen met mijn Honda 500f. Deze wordt waarschijnlijk dit weekend opgehaald door een vriend die ook de microbe te pakken heeft.
Mijn droom was altijd al een caferacer op basis van een CB.
Ondertussen heb ik ook ‘de koe bij de horens genomen’ en alvast een begin gemaakt.
Vorig jaar een 500 frame met 550 blok op de kop getikt en dat in combinatie met de mooiste uitlaten ooit: de 500cc 4 in 4 trompetjes :9~ .
Nog voor ik mijn eerste motor kocht had ik ook al een caferacer tank en kont gekocht met het gedacht dit komt wel van pas en zo zie je maar …

Voorlopig nog niet veel foto’s wegens een computercrash ;( maar wel al een aantal vragen:
1. ben op zoek naar een bedradingsschema van een 550 in kleur, want de huidige kabelboom ik vakkundig met de snoeischaar ingekort
2. een tekening om de remschijven te perforeren
kan mijn schijven ook opsturen naar Classic Bike tuning maar voor het bedrag van de portkosten heb ik waarschijnlijk wel een aantal deftige boortjes.
3. als ik een dubbele voorrem wil, en geen kilometerteller wil (toch geen analoge, wil een klein fietstellertje) kan ik deze opnemer dan weglaten? Wat moet er dan in de plaats komen om de lagers op hun plaats te houden?
of kan het stukken eenvoudiger?

Na jaren meegelezen te hebben in verschillende topics
is het nu ook eens mijn beurt om ….
Voorlopig laat ik het hierbij,
het vervolg krijgt u hier te lezen.

Alvast een sfeerfoto
full
 
Laatst bewerkt:
3. als ik een dubbele voorrem wil, en geen kilometerteller wil (toch geen analoge, wil een klein fietstellertje) kan ik deze opnemer dan weglaten? Wat moet er dan in de plaats komen om de lagers op hun plaats te houden?
of kan het stukken eenvoudiger?
Kabel verwijderen :) ;)
Ik weet er zo geen andere oplossing voor dan bovenstaande.
Of een oude opnemer ergens scoren en deze wat bijvijlen/slijpen zodat het op een rond geheel komt :Y


Succes met de bouw :]
:Y
 
Opnemer kan je gewoon laten zitten of een busje draaien om de plaats op te vullen. Voor mijn CB350 (met CB400N voorvork en velgen) heb ik er een busje tussen gezet :)
 
Hey Omèr,

Die CB500 gaan wij wel missen hoor :X . Succes met je caferacer.

De mijne (lees: groene) ligt behoorlijk uit elkaar:

- blokje ligt bij Classic Bike Tuning
- frame wordt een beetje opgeknapt
- roestige boutjes, moertjes, assen en ander klein spul wordt opnieuw gegalvaniseerd.

Ik probeer hem ergens in april (2009...) weer de weg op te sturen.
 
Ghehe.... die Omer,

Heeft niet alleen een leuke hobby gevonden om zich mee bezig te houden, ook de perfecte manier gevonden z'n moeder de stuipen op het lijf te jagen... :P .

Ben stiekum zelf ook al weer bezig ( alleen te lui om de foto's te plaatsen ), gaan elkaar zeker en vast over een tijdje weer zien...

succes dermee... :W
 
ik heb geen bedradingschema voor je, maar die is vast wel te vinden op het net.
zo te zien het je een hele mooie basis om mee te beginnen.
ben benieuwd naar het eind resultaat.
groet jol
 
Hey Omèr,

Die CB500 gaan wij wel missen hoor :X . Succes met je caferacer.

De mijne (lees: groene) ligt behoorlijk uit elkaar:

- blokje ligt bij Classic Bike Tuning
- frame wordt een beetje opgeknapt
- roestige boutjes, moertjes, assen en ander klein spul wordt opnieuw gegalvaniseerd.

Ik probeer hem ergens in april (2009...) weer de weg op te sturen.

Ik vrees dat ik daar ook nog eens zal moeten langsgaan,
heb de motor al laten lopen en had het gevoel dat de koppeling op was.
Bij aankoop liep het blok niet, maar na het vervangen van de bougies, opvangbakjes van de carbs schoongemaakt, contactpuntjes even bewerkt met schuurpapiertje, verse nafte en wat remmenreiniger ..... gevolg ..... ik stond er zo bij: *D
wat een lekker geluid komt er uit die vier pijpen

project heeft geen haast, maar als ik deze zomer al eens op de baan zou kunnen komen ben ik een zeer gelukkig man. Deze zomer trek ik trouwens voor een week of 3-4 richting Frankrijk-Spanje-Portugal, maar hiervoor heb ik een Transalp XL600 aangeschaft.
Ik zal jullie maar voor zijn, vooraleer er gevraagd wordt wat er nog op de achtergrond van de foto's te zien is.
 
he omer
goed bezig
ertvelde he ik woon in Eeklo eigenlijk is het Kaprijke
heb al 1 caferacer gebouwd en ben nu bezig aan de 2de cb 550 en een cb 500 met 550 blok
kom een keer langs anders kunnen we elkaar mss nog eens helpen.
Groet ryan
0488261804
 
je nummer staat genoteerd, je hoort nog van me.
Lijkt me wel leuk iemand in de buurt die zich ook met CB's bezig houdt.

En nee, we hebben niet stil gezeten.
Ondertussen heb ik het balhoofd voorzien van nieuwe conische lagertjes,
iets wat een merkbaar beter stuurgedrag zou moeten opleveren.
De oude lagerschalen er zachtjes uitgetikt met een koperen staaf.
Het was even kloten, prutswerk, nieuwe lagerschaaltjes invriezen, …
maar uiteindelijk zit alles op z’n plek. En rijkelijk voorzien van lagervet.

full
 
Volgende project waren de voorpoten.
Zoals je kan zien zwaar geoxideerd.
Schuren dus met staalwol, schuurpapier.

full
 
Laatst bewerkt:
Vervolgens ook de keerringen vervangen.
Met behulp van een verfstripper de bovenkant wat opgewarmd en vervolgens een grote platte schroevendraaier met een stukje hout onder als hefboom gebruikt om de keerringen er uit te wippen. Dan de nieuwe voorzien van wat olie, er met behulp van de oude die ik er even bovenop leg, terug op hun plaats timmeren.
Nieuwe voorvorkolie en het zaakje was geklaard.

full
 
Nadien toch tot het besef komen dat ik eigenlijk zwarte voorvorkpoten wil,
dus nog even opschuren, ontvetten en spuiten.
Aangezien het weer/temperaturen niet optimaal zijn heb ik de poten even voorverwarmd, dan gespoten en dan terug verwarmen met de verfstripper.
Waarschijnlijk niet de orthodoxe manier maar voorlopig houdt het wel,
we zien wel wat dat in de toekomst geeft.

full
 
Toen kwamen de remklauwen aan de beurt.
Inderdaad, in meervoud want ik wil een dubbele voorrem.
Mocht er iemand een foto of uitleg hebben i.v.m. afdraaien van de snelheidsopnemer houd ik mij aanbevolen.
Één ervan was nog gelakt dus even verfafbijt erop en wachten maar.
Nadien nog even schuren en vlug wat polieren voor het bling-bling gehalte.
Ben niet zo voor glimmende onderdelen, het mag er allemaal wat gebruikt en oud uitzien, want dat is het ook.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan