Ratel bij schakelen van 1 naar 2

Warrie

Die hard MF'er
25 jul 2008
821
0
Culemborg
Hallo,
Mn zxr400 ratelt bij hetvschakelen op hoge toeren. Hij doet dit alleen in zn 1 naar 2 en dan boven de 6000 toeren. Alle andere versnellingen pakken goed op, ook bij 12000 toeren.

Als iemand wat weet hoor ik het graag.

Mvg,
Warrie
 
alleen bij het schakelen? teken dat je 6de niet in je 2de versnelling wil schuiven.
Die ketst dan tegen dat tandwiel aan!
Mee uit kijken, vaak ligt dat meer aan hoe jij schakelt. te langzaam en dan heb je dat..!
kan leiden tot vervangen van je 2de je 6de en je schakelvork.
 
Laatst bewerkt:
Op hogere toeren ontkoppel ik gewoon en tik en omhoog naar zn 2. Dan hoor ik trrrrr klak ipv lichte klikjes zoals bij 2 naar 3 en 3 naar 4 enz.

Ik heb dit probleem niet bij lage toeren. Nadeel is dus dat ik altijd eerst in zn 2 moet zitten voordat ik lekker kan doortrekken
 
Niets aan doen en gewoon rijden!Heb exact het zelfde probleem bij mijn zxr 400 , zijn hier al menig uur mee bezig geweest!Er is geen "makkelijke"manier om dat op te lossen!

Wat wel helpt is idd is proberen om je schakelmoment te veranderen!Gewoon proberen om hem eens sneller naar zijn 2 te zetten of bv als je hem in zijn 1 door trekt , koppeling in , 0,5 sec w88 en dan doorschakelen!

Gewoon wat dingen proberen en dan vind je vanzelf het punt waar hij het fijnst schakelt!
 
Als je van z'n 1 naar 2 schakelt, moet je "door" de neutraal heen. Dit kost nou eenmaal tijd, en de kans dat de tandwielen dan nét niet helemaal in één keer goed in elkaar vallen is dan groter. Zeker als je hem flink doortrekt. Alles draait dan sneller, en dan zit het dus ook eerder "mis".

Tussen de andere versnellingen zit de neutraal niet, en gaat het dus ook allemaal veel strakker. Simpelweg omdat het beter op elkaar aansluit.

"Oplossingen" zijn:
1: Zorg ervoor dat je schakelpook goed afgesteld staat. Deze staat vaak standaard veel te hoog, waardoor je hem niet goed naar boven kan tikken. Hierdoor is het risico dat je hem maar "half" of erg losjes in z'n twee probeerd te krijgen veel groter. Je drukt de tandwielen niet goed in elkaar, en dan gaan ze "over" elkaar draaien.
2: Toch iets zuiniger doen in de 1e versnelling.. Gun je die 0.2 sec. extra tot de 100, en doe rustig in z'n 1. Schakel op een leger toerental naar z'n twee, trek hem dan maar flink door. Kwestie van behoud van het materieel moet je maar denken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan