Suzuki RF 600. Te heftig om op te beginnen?

CatchDude

MF veteraan
12 apr 2003
6.023
0
Arnhem
Okay, rijles nummer 4 is aanstaande zaterdag, maar toch ben ik me aan het verdiepen in de stof. Ik wil namelijk een beetje gaan kijken wat nu een beetje een goede beginners motorfiets is. Eentje die niet te nerveus is, maar er toch leuk uitziet.

Ik les nu op een Honda CB600, wat ik een bijzonder mooie motor vind. Echter, mijn voorkeur gaat uit naar sportief. Om nu meteen op te stappen op een Fireblade (Die er uiteindelijk wel gaat komen, over een jaar of wat) lijkt me niet verstandig.

Nu viel mijn oog op de Suzuki RF 600. Ziet er strak en gelikt uit, mooi sportief maar toch niet TE venijnig. Maar uiterlijk kan verraden. Is dit een nerveus racebeest niet voor beginners, of is hierop opstappen voor mij zeker te doen?

Ik kijk zeker nog verder. Diverse 500tjes zijn de revue al gepasseerd. Er zit veel leuks tussen hoor, maar ik vraag me af of het halbaar is om een eind te rijden op een, zeg, Honda CB500 met mijn 1 meter 96 lente en bijna 90 kilo.

Dus eigenlijk mijn vragen in het kort:

- Is de Suzuki RF600 aan te raden als beginners motor
- Is een 500tje doenbaar voor mij
- Wat raden jullie aan als opstap model. Het liefst met een sportief uiterlijk, maar vet naked mag ook (Budget zo tussen de 3000 en de 5000 euro.)
- Waar kan ik online occasions van partikulieren bekijken. (Motoroccasion.nl is er handig, maar displayed alleen dealers.)

Bedankt.
 
rf 600 zal een goede motor zijn om de knepen mee te leren maar is toch al 100pk en is niet niks..., anderzijds als je een rf 600 gaat kopen zie dan dat je er niet veel voor betaald en dat hij in (zeer) goede staat is, is kwalitatief niet zo goed, een cb 600 lijkt mij hier de beste keuze: bere goed blok(cbr600), mooi waarde vast... zou cb 600 nemen(kan je ook nog lekker mee gaan raggen ;) )
 
anderzijds als je een rf 600 gaat kopen zie dan dat je er niet veel voor betaald en dat hij in (zeer) goede staat is

Okay. Maar wat is niet teveel. Stel, ik zoek een RF600 uit 1994? Dat moet in mijn budget liggen. Geen rare fratsen er op aangebouwt, maar gewoon standaard. Online staan ze dan voor zo'n 4000 euro. Is dat veel?
 
Ik denk dat een CB600 sportiever is als een RF600.
 
Wellicht. Maar ook de prijs is hoger. En ik heb het over uiterlijk, dat speelt zeker mee met mijn keuze.
 
Zou een motor kiezen die je aanspreekt, volgens mij maakt het geen ruk uit of die wel of niet sportief is; het ding moet je gewoon liggen. Pk's zijn niet alleen bepalend maar ook het motorkarakter of een fiets makkelijk of moeilijk rijdt.
 
Okay. En zo'n RF 600 spreekt me gewoon aan! Maar als die bekend staan om nukken en ellende neem ik liever wat anders. Een RF 600 uit '94... Is dat nog wat om aan te beginnen, of kan je dat beter niet doen?
 
ik ken ze alleen maar van bekenden en die hebben er veeel plezeir van gehad
ook the saint heeft er eentje gehad
vraag hem is naar zijn ervaringen
 
Al dat gezeik over beginnersfiets :( ,als je het geld hebt koop gewoon wat je mooi vind en welke motor je ligt!!!

Mijn eerste motor wordt waarschijnlijk ook een Gixxer 600 so what!!!

Nee je zuurverdiende centjes in een motor steken die je oerlelijk vind (waar je ook mee op je bek kan gaan of gaat :+ .

Mazzels en rij voorzichtig allemaal :]
 
RF600 moet kunnen.
Het komt toch voor het grootste gedeelte aan op de beheersing en kunde van de bestuurder.
 
rf 600 zal een goede motor zijn om de knepen mee te leren maar is toch al 100pk en is niet niks..., anderzijds als je een rf 600 gaat kopen zie dan dat je er niet veel voor betaald en dat hij in (zeer) goede staat is, is kwalitatief niet zo goed, een cb 600 lijkt mij hier de beste keuze: bere goed blok(cbr600), mooi waarde vast... zou cb 600 nemen(kan je ook nog lekker mee gaan raggen ;) )

Wat is dat nou voor slap gelul over een slecht blok? Er zit gewoon een watergekoeld Suzuki GSX600R blok in die RF ! Wel het blok van de jaren '90, niet het SRAD blok, het is dus geen rotzooi.
RF600R is een leuke motor om het op te leren maar bouw het wel rustig op, niet meteen de eerste dag vol gas in z'n 6 blazen, maarja dat geldt voor bijna elke motor ;)
 
ik heb er zelf ook net een gekocht en ik moet 15-04 afrijden dus ik kan je dan vertellen hoe en wat maar wat ik tot nu toe heb gemerkt op de rfis dat hij heerlijkl rijden. ook al mag het nog niet. maar als je meer wilt weten moet je even mailen greetz suzuki
 
Wat is dat nou voor slap gelul over een slecht blok? Er zit gewoon een watergekoeld Suzuki GSX600R blok in die RF ! Wel het blok van de jaren '90, niet het SRAD blok, het is dus geen rotzooi.
RF600R is een leuke motor om het op te leren maar bouw het wel rustig op, niet meteen de eerste dag vol gas in z'n 6 blazen, maarja dat geldt voor bijna elke motor ;)

Huh? heb niets over slecht blok gezegt... :Z alleen die honda is van betere kwaliteit dan die rf 600 en hij is jonger (ik zeg NIET dat die Suzuki slecht is, die cb is gewoon kwalitatief beter.. :P )
 
Okay. Maar wat is niet teveel. Stel, ik zoek een RF600 uit 1994? Dat moet in mijn budget liggen. Geen rare fratsen er op aangebouwt, maar gewoon standaard. Online staan ze dan voor zo'n 4000 euro. Is dat veel?


Hee,
Mijn cbr bouwjaar 1994 zeer nette staat met nog geen 18000 km op de teller
heb ik gekocht voor.............jawel 4000 eurotjes (nog steed 2 ribben uit m'n lijf maar toch :+ )
Ik heb hem wel particulier gekocht
 
Mijn RF900 '96 gekocht in 2002 met zo'n 37.000 km op de teller voor 4000 € (Is wel in België)
 
Een vriend van me heeft anderhalve maand geleden een RF600r gekocht als eerste motor en is er zeer over te spreken. Dus ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen
 
Okay. Ik lees veel positiefs. Ga ik me is wat meer op de RF focussen. Bedankt voor de info!
 
Groot gelijk heb je. De RF 600 is een prachtige motor om te zien (vooral in grijs)en ook om te berijden als ik een oude test mag geloven. Raar dat Suzuki deze bike heeft gediscontinueerd. Verklaring is dat ie wat dicht tegen de GXR 750 aanlag. Qua vermogen. Maar de RF ziet er veel strakker uit. Hij is niet echt populair, wat de lage 2de hands prijzen verklaart. Ik weet hoe het zit met servicing, per slot van rekening wordt deze specifieke 4 cil. motor niet meer gebouwd. Tsja, als beginnersmotor 100 pk is wel erg veel. Jemig, 25 jaar geleden was een 500 cc met 40 pk al heel wat. M.n. nog niet echt ervaren rijders moeten echt uitkijken waar ze aan beginnen. Ik heb een 600 cc 54 pk bike; rijd ik al 3 jaar mee; betekent wel binnen de 4,5 sec naar de honderd. Da's sneller dan een Porsche. M.a.w. al die lui die het over saaie motoren hebben, waar lullen die eigenlijk over?
 
En o ja, iedereen heeft het altijd over CBRetjes 600, maar dat vind ik zooooooo'n afgezaagde motor (bedoel ik geen streetfighter mee). Enige waar mensen het nog wel es over hebben is dat de RF 600 een vrij hoog verbruik heeft: 1 op 13 (wat echt te hoog is voor een sporttourbike). Let me know hoe de RF je bevalt.
 
Ach, de prestaties zijn voor mij niet zo belangrijk. Mijn autotje is een opeltje corsa diesel (Die trekt zogezegt zeker GEEN tegels uit de straat bij het wegrijden) waar ik op mijn gemakje 100 mee tuf op de rechter baan. Dus snoeihard vlammen en hardgaan is niet echt mijn dingetje. Maarrrrr: het mag er best sportief uitzien!

Wie kan mji alternatieven bieden op dit gebied. Sportief uiterlijk, minimaal een 600-tje (400 is vast niets voor mij, 90 kilo 1 meter 96) en onder de 5000 euro? En veel ouder dan '93 moet het niet zijn...
 
Terug
Bovenaan Onderaan