CB750 F1

CB750F1Dennis

Die hard MF'er
10 jun 2009
259
0
Beste mede-liefhebbers,

Ik heb sinds een paar weken een CB750 F1.

Ik ben al jaren gek van de CB750, en nu eindelijk een tegen het lijf gelopen voor weinig.
Het ding heeft 70.000 KM gelopen, is helemaal origineel op de lak na, maar ziet er leuk uit! Ervaring met sleutelen heb ik, het nodige gereedschap ook (op las, straalapparaat en draaibank na). Maar dit moet er (hopelijk) ook allemaal eens komen in de toekomst.

Ik heb al uren en uren zitten lezen en gezocht naar info omtrent de CB750. Nu maar eens aangemeld aangezien ik er zelf nu 1 heb!

Bij deze ook maar een eigen topic geopend zodat ik hier al mijn informatie, ervaringen en vragen kan delen met jullie. Hopelijk willen jullie je kennis met mij delen.

Wanneer het beter weer wordt zal ik eens foto's maken om deze hier te plaatsen.
 
Ik heb een setje extra wielen gekocht met schijven. Deze waren in een betere staat dan diegene die eronder zaten. Nu heb ik een extra schijf liggen dus dan meteen maar een dual disc brake conversion.

Nu heb ik hier al meerdere topics over gelezen en de PDF manual gelezen van de CBFourClub.

Nu is mij alleen 1 ding onduidelijk, de opnemer van de kilometerteller moet worden aangepast. Op de foto is te zien dat je deze moet af/ bijslijpen op pagina 2.

www.cbfourclub.nl - CB Four Club Nederland

Alleen kan ik niet duidelijk zien of alleen de 2 'oren' eraf geslepen moeten worden, of ook een stuk van de onderkant. Wie weet dit? Ook heb ik gelezen dat het soms niet goed is om stalen moeren en bouten te vervangen door RVS, is dit ook zo voor de bouten voor de schijfbevestiging? (deze moeten vervangen worden voor langere) En als ik iets doe wil ik het meteen goed doen!
 
Hallo Dennis,ik heb deze ombouw ook aan mijn f1 uitgevoerd en het wijst zichzelf wat je weg moet slijpen,alleen de opstaande rand rondom de opnemer. Bij twijfel mag je ook komen kijken.
im001826.jpg
im001825uo4.jpg
Gelijk ff fototje van de hele motor. 8-)
 
Zo! Jou motorfiets staat er keurig bij zeg!

Heb je de klauwen gecoat of gepolijst? En de schijven zijn ook mooi zeg, dat vind ik ook wel een idee om het binnenste gedeelte te polijsten of zilverkleurig te coaten!

Maar de opnemer slijp je dus helemaal vlak totdat je een vlakke plaat hebt met de rand waar de kilometerbevestiging overheen valt? Ik heb nu alleen de oren die eraan zaten eraf geslepen. Ik kan het wiel nog niet passen doordat het andere wiel er nog in zit..

Als ik er echt niet uitkom, wil ik graag van de uitnodiging gebruik maken en eens langskomen!

Ik heb overigens vorige week ook de Marshall pijp die jij eronder hebt zitten, gekocht! Een rearset val daar echt parallel mooi langs! Ik ga komend weekend maar eens verder met het plaatsten van de tweede schijf en het wiel.
 
im001905.jpg
Vandaag met de f1 naar het classicsuperbike weekend geweest,ook daar liepen nog liefhebbers van dit type motor. Gelijk nog ff detailfoto v d goede kant,misschien helpt je dit nog wat. Enne,je bent welkom om te komen kijken!!
 
Oja,klauwen zijn idd gepolijst,evenals de remschijfharten. Je moet wel een uitsteeksel aan je opnemer laten zitten die in een uitsparing in de remschijf valt.
 
Het heeft even geduurd, maar ik heb de opnemer van de kilometerteller via een vriend van me laten afdraaien en past nu helemaal netjes tussen de schijf en tegen de naaf.

Ik zie dat bij jou Rotboer, de opnemer is vastgelast. Het binnenhart van de schijf is van aluminium en de opnemer van staal. Stukje proffesioneel laswerk? Aluminium op staal las je niet zomaar even volgens mij..

Erg mooi die gestraalde en gepolijste remschijfharten en klauwen.

Ik heb afgelopen week mijn voorvork uitelkaar gehaald en aankomend weekend gaan de onderpoten, balhoofd, T stuk, de remklauwen en de schijfen gestraald worden! Glasparels micron 40 is mij verteld?

Daarna polijsten maar!
 
Maar ik vind een zilveren blok mooier in plaats van zwart, de comstar velgen van de F2 zijn niet mijn smaak, spaakwielen vind ik veel mooier! De beugels voor de duo passagier en uitlaatbevestiging van de F2 zijn niet mijn smaak, de carburateurs van de F1 vind ik mooier (doordat dit het oude type is). En ga zo maar door..Ik vind de F1 gewoon een stuk mooier dan een F2! Op het verschil van enkel of dubbele schijfrem voor dan ;)
 
Laatst bewerkt:
~
Het heeft even geduurd, maar ik heb de opnemer van de kilometerteller via een vriend van me laten afdraaien en past nu helemaal netjes tussen de schijf en tegen de naaf.

Ik zie dat bij jou Rotboer, de opnemer is vastgelast. Het binnenhart van de schijf is van aluminium en de opnemer van staal. Stukje proffesioneel laswerk? Aluminium op staal las je niet zomaar even volgens mij.. Nee,zeker als amateur sleutelaar is dat wel erg hoog gegrepen,voor zover ik weet frobelde/laste men alleen bij Zundapp ijzeren pijp aan een alu legering. :+ Iig,foto,s toch niet duidelijk genoeg,er is niets gelast,en dat is ook niet nodig!! (Ik had een stukje van de opstaande rand laten zitten en dat recht geslagen wat dan in de uitsparing van de remschijf valt.)
 
Laatst bewerkt:
\
Het heeft even geduurd, maar ik heb de opnemer van de kilometerteller via een vriend van me laten afdraaien en past nu helemaal netjes tussen de schijf en tegen de naaf.

Ik zie dat bij jou Rotboer, de opnemer is vastgelast. Het binnenhart van de schijf is van aluminium en de opnemer van staal. Stukje proffesioneel laswerk? Aluminium op staal las je niet zomaar even volgens mij.. Nee,zeker als amateur sleutelaar is dat wel erg hoog gegrepen,voor zover ik weet frobelde/laste men alleen bij Zundapp ijzeren pijp aan een alu legering. :+ Iig,foto,s toch niet duidelijk genoeg,er is niets gelast,en dat is ook niet nodig!! (Ik had een stukje van de opstaande rand laten zitten en dat recht geslagen wat dan in de uitsparing van de remschijf valt.)
 
Maar ik vind een zilveren blok mooier in plaats van zwart, de comstar velgen van de F2 zijn niet mijn smaak, spaakwielen vind ik veel mooier! De beugels voor de duo passagier en uitlaatbevestiging van de F2 zijn niet mijn smaak, de carburateurs van de F1 vind ik mooier (doordat dit het oude type is). En ga zo maar door..Ik vind de F1 gewoon een stuk mooier dan een F2! Op het verschil van enkel of dubbele schijfrem voor dan ;)
Vind ze beide mooi,wel is een f1 de veel betere motor.Alle f2,s gaan op den duur veel olie verbruiken door de ietwat ongelukkige cylinderkop constructie.
 
Zijn trouwens ook F2,s geweest die wel een grijs blok hadden,waren voor een ander land of zoiets. Tijdje geleden wed er zoeen aangeboden door een Goldwing specialist in Hilvarenbeek.
 
Altijd leuk om weer wat kennis op te doen rondom de honda's!

Ik heb afgelopen week op aanraden van een vriend een compressietest gedaan op mijn blok. En dat was niet best..

Varierend per cilinder van 4 tot 6 bar.. welke fabrieksopgave 9 zouden moeten hebben..
Om te huilen!

Dit betekent sowiezo dat de zuigerveren versleten zijn toch?
Ook een schroefdraad van de kop waar de bougie in gaat van cilinder 3 is niet helemaal fris meer. Mogelijk door de lastige en weinige ruimte die je hebt met je bougiesleutel om hem vast te draaien. Dit wordt dus meteen een helicoil plaatsen.

Aangezien het blok rond de 70.000 heeft gelopen is een blokrevisie misschien dus wel op zijn plaats.. Ik zit te twijfelen over de aanpak.

Hele blok opengooien en alles nameten en waar versleten vervangen/ fixen?
Of alleen topend eraf en reviseren?

Wie raad mij, wat aan?

Een vriend van me heeft eigenlijk alle meetapparatuur (en kennis) om loopvlakken, onbalans en dergelijke te meten.

Is het handig om op zoek te gaan naar een donorblok? Of kan ik beter mijn eigen blok eerst opengooien en aan de hand daarvan onderdelen vervangen en aanschaffen?

Een eventuele blokrevisie moet geen eindeloos project worden, ik wil het opengooien alles nameten en kijken wat aan vervanging toe is. Alles bijelkaar zoeken en kopen. En inelkaar en weer lopen. Het geld om een blokrevisie te laten doen heb ik niet..ik ben echt op mijzelf aangewezen wat dat betreft..

Wie heeft ervaringen en tips!
 
Ik ben net klaar met de ombouw van 1 naar 2 schijven op een CB500T, de opnemer heb ik bewerkt door de bredere rand er af te slijpen, wat verder bewerkt en ik heb hem dan voorzien van 2 M6 boutjes voor bevestiging :)

full
 
Dat ziet er gelikt uit! En zo'n hoge schoudervelg is ook erg mooi zeg!
Heb je het hart van de remschijven gecoat of natgelakt?
 
Dat ziet er gelikt uit! En zo'n hoge schoudervelg is ook erg mooi zeg!
Heb je het hart van de remschijven gecoat of natgelakt?
Gewoon netjes geschuurd, ontvet en met de juiste motip gespoten, de velgen zijn zeker keurig en heb de oude naven op orde gebracht en laten spaken bij Haans Wheels, kost wat maar heb je echt iets...............de motor begint ondertussen wat vorm te krijgen :)

full
 
Wat betreft de compressietest ;
gebruikt de motor dan veel olie? en heb je tijdens de compressietest wel de gashendel helemaal opengeraaid? :?
Zo ja, dan is het inderdaad tijd voor een revisie of donorblok. -O-
 
En ook niet onbelangrijk,kleppen gesteld,tevens kunnen die ook nog lek zijn. Btw 70000 km is nog niet zo bar veel voor een cb750 f1,met een normale rijstijl en onderhoud komt zo,n ding veel verder.
 
Ik ga het weer proberen aangezien mijn nieuwe posts en foto's al tot 2 maal toe verwijderd zijn..

Ik heb de compressietest inderdaad met open gas en een droge en natte meting gedaan.

Olieverbruik kan ik niet achterhalen, ik heb wel het blok uit het frame gehaald en alle olie afgetapt en alles zat vol olie. Aan het filter te zien is hier niet aangezeten en heeft het blok (en de vorige eigenaar) een paar onderhoudsbeurten overgeslagen. De olie is dan ook aan de structuur en kleur te zien niet recentelijk bijgevuld of verversd..

Ik heb vorige week de nokkenas gedemonteerd, distributie etc. Nu moet ik nog verder gaan om het blok verder te gaan demonteren. Vervolgens ga ik met het handboek en de nodige micrometers alle toleranties en waarden opmeten om slijtage op te sporen en zo nodig te reviseren/ vervangen...
 
Ook een tijdje geleden inmiddels alweer een paar onderdelen aangekocht! Mooie Alu SMAC wielen en een rempomp en achterremklauw van Lockheed!

Door de de oplopende kosten van de toekomstige blokrevisie weet ik niet of ik de wielen en remonderdelen ga houden of dat ze verkocht moeten gaan worden om de blokrevisie te kunnen bekostigen..

De rempomp is los en beweegt netjes, de klauw heb ik helemaal gedemonteerd en alles ziet er ook nog erg netjes uit..De lagers moeten worden vervangen van de SMAC wielen, wel helemaal CB750 pasklaar. Eventueel bij serieuze interesse te koop..Al ik er niet graag afstand van doe..
 
Terug
Bovenaan Onderaan