Vraag aan ducatisti: Waarom?

HetIsMij

MF veteraan
16 sep 2002
1.086
0
Vleuten
Ik vraag me af wat een duc nou zo speciaal maakt. Persoonlijk vind ik de 748, 916 en 998 om te kwijlen en het geluid is super (met termignoni's).

Maar de aanschafprijs ligt hoger dan normal, je hoort meer dan regelmatig dat ze van ellende uit elkaar rammelen, de onderhoudskosten zijn duurder en ik heb zelfs gelezen dat je gewoon pijn aan je polsen krijgt van de zithouding.

Kan iemand me uitleggen wat het is dat het dit allemaal waard maakt of is het iets wat je alleen kan ervaren?
 
Ik vraag me af wat een duc nou zo speciaal maakt. Persoonlijk vind ik de 748, 916 en 998 om te kwijlen en het geluid is super (met termignoni's).

Maar de aanschafprijs ligt hoger dan normal, je hoort meer dan regelmatig dat ze van ellende uit elkaar rammelen, de onderhoudskosten zijn duurder en ik heb zelfs gelezen dat je gewoon pijn aan je polsen krijgt van de zithouding.

Kan iemand me uitleggen wat het is dat het dit allemaal waard maakt of is het iets wat je alleen kan ervaren?

Als je het moet vragen, zal je het ook niet snappen ;)
 
duc is de max
laat ze maar babbelen
mijn broer rijdt met een duc
eenmaal je er mee gereden hebt ben je ervan weg
is een beetje als een ferarri

ma mijn sp2 rules ook

en ze zijn echt wel betrouwbaar hoor
 
Ik zou zeggen maak eens een proefritje op zon ding. Als 't iets voor jou is dan merk je dat heel snel ;) .
 
duc is de max
laat ze maar babbelen
mijn broer rijdt met een duc
eenmaal je er mee gereden hebt ben je ervan weg
is een beetje als een ferarri

ma mijn sp2 rules ook

en ze zijn echt wel betrouwbaar hoor
Ik heb er wel eens mee mogen rijden, maar ik vond alleen de voorrem goed. de rest vond ik :r .

p.s. Het is Ferrari :P
 
Hmmm, vind het toch een gevalletje nijd, allemaal negatief over Ducati. Tis een merk met temperament hetgeen je merkt in de moter, en de handeling, een design afdeling waar mensen gewaagd durven zijn, en het geluid van die beestjes...yum.
Het is, denk ik persoonlijk, makkelijk om ook negatieve zaken over Honda's, Yammies, Soezen, Kawa's etc etc te zeggen. Tis met een motor meer dan met een auto een kwestie van smaak en het gevoel, wat voor de een top is is voor de ander een flop. Over zaken als betrouwbaarheid en prijzen van ohberuten hoef je het niet meer te hebben dat is (tegenwoordig) allemaal op peil met de concurentie.
Waarom zijn ze duurder...simpel, er worden minder Duc's verkocht, da's al een reden....een Opel Astra is nou eenmaal ook Duurder dan bijv een Alfa Romeo 147, bij dit merk (AR) zag je een daling in prijs toen de 156 ineens erg gewild was in de markt. AR was ook een merk waarvan iedereen kankerde over roest...nou ik heb er een staan van ondertussen 25 + (een Spider 2000) en daar zit nou niet noemenswaardig roest aan.

Maar als je ooit te verleiden bent tot een ritje op een Duc...ben je verkocht...
 
Maar als je ooit te verleiden bent tot een ritje op een Duc...ben je verkocht...




Ik denk dat dat ook voor heel veel mensen geld als ze bijv. voor het eerst op een R1 of een GSX-R 1000 stappen. Zeg nou zelf, daar kan toch geen DUC tegen op ;)
 
Wat kan ik ervan zeggen? Met die fiets heb je een haat/liefde verhouding. Het is een verschrikkelijk onding als je rustig rijdt. Maar op het moment dat je echt gas gaat geven valt alles op z'n plaats. Alle pijntjes en alle ongemakken zijn dan in 1 klap vergeten. De motor is perfect voor het echte stuurwerk. Bij de meeste japanners zijn er toch compromissen gesloten voor het comfort.

Natuurlijk zit een deel van de meerprijs in het merk en in het feit dat de productie veel kleiner is. Maar op kwaliteit van belangrijke onderdelen is niet bespaard: remmen, voorvork, achterveer/demper, injectie. Zelfs bij mijn 'instapmodelletje' hoef je eigenlijk niet veel te veranderen. Om een R6 op hetzelfde niveau te krijgen zul je toch bij bv meneer WP langs moeten. Qua vermogen legt de 748 het duidelijk af tegen de moderne 600's, maar dat neem ik op de koop toe. Dat verschil merk je alleen maar op de rechte stukken

Onderhoud is natuurlijk aan de dure kant, dat wordt vooral veroorzaakt door de desmodromische klepbediening, de nokkenasaandrijving, droge koppeling, etc. Maar zeker bij de nieuwere modellen zit het wel goed met de betrouwbaarheid, zolang het onderhoud maar niet verwaarloosd wordt. Van electrische problemen hoor je zelden en ook met de mechanische mankementen vind ik het wel meevallen. Wel is het zo dat het bij m'n vorige motor het verdacht was, als ik een tikje of rammeltje hoorde. Ik moest echt leren leven met het feit dat het bij een Duc normaal is dat hij rammelt, tikt en trilt.

Als je er 1 keer op gereden hebt ben je OF verkocht OF wil je NOOIT meer op zo'n hok rijden ... geen allemansvriendje dus. Dat laatste kun je dus karakter noemen.
 
Wat kan ik ervan zeggen? Met die fiets heb je een haat/liefde verhouding. Het is een verschrikkelijk onding als je rustig rijdt. Maar op het moment dat je echt gas gaat geven valt alles op z'n plaats. Alle pijntjes en alle ongemakken zijn dan in 1 klap vergeten. De motor is perfect voor het echte stuurwerk. Bij de meeste japanners zijn er toch compromissen gesloten voor het comfort.

Natuurlijk zit een deel van de meerprijs in het merk en in het feit dat de productie veel kleiner is. Maar op kwaliteit van belangrijke onderdelen is niet bespaard: remmen, voorvork, achterveer/demper, injectie. Zelfs bij mijn 'instapmodelletje' hoef je eigenlijk niet veel te veranderen. Om een R6 op hetzelfde niveau te krijgen zul je toch bij bv meneer WP langs moeten. Qua vermogen legt de 748 het duidelijk af tegen de moderne 600's, maar dat neem ik op de koop toe. Dat verschil merk je alleen maar op de rechte stukken

Onderhoud is natuurlijk aan de dure kant, dat wordt vooral veroorzaakt door de desmodromische klepbediening, de nokkenasaandrijving, droge koppeling, etc. Maar zeker bij de nieuwere modellen zit het wel goed met de betrouwbaarheid, zolang het onderhoud maar niet verwaarloosd wordt. Van electrische problemen hoor je zelden en ook met de mechanische mankementen vind ik het wel meevallen. Wel is het zo dat het bij m'n vorige motor het verdacht was, als ik een tikje of rammeltje hoorde. Ik moest echt leren leven met het feit dat het bij een Duc normaal is dat hij rammelt, tikt en trilt.

Als je er 1 keer op gereden hebt ben je OF verkocht OF wil je NOOIT meer op zo'n hok rijden ... geen allemansvriendje dus. Dat laatste kun je dus karakter noemen.


2 dingen, een Ducati is wel minder betrouwbaar, is voor mij altijd een reden geweest om een japanner te kopen, maar ik heb een pleurishekel aan stilstaan.
Ligt dit nu aan Ducati, volgens mij niet, het zijn de merken met kleinere oplage's, dus minder testwerk, en minder feedback uit het veld.
Ik heb een vriend die altijd "apartere" motoren rijdt, en hij heeft meerdere malen pech gehad onderweg, de rest rijdt met japanners, en die hebben nog nooit pech gehad.

even tussendoor, me R1 heeft OOK een heel mooi design *D

en een R6 met dure vering is nog altijd goedkoper dan een Duc, en of dan het verschil in sturen nog zo groot is??????????
 
Klopt helemaal, ik heb net 5 minuten op mijn Duc gereden zonder gehoorbeschermers, ik weet nu precies waarom ik die dingen nodig heb })

Een Ducati maakt inderdaad een bak herrie vanwege de Desmokleppen, ik heb nog normale uitlaten en daar komt ook al een lekker stuk geluid uit. Verder trilt een Duc bijna uit elkaar als je (te) langzaam rijdt en de pijn in je polsen is na een dag langzaam rijden op slechte wegen al helemaal niet te harden....

Maarrrr, als je het gas opentrekt en de eerste serie lekkere bochten tegenkomt ben je helemaal verkocht :P :P :P of niet, en dan zal je een Ducati ook helemaal niets vinden.
 
Toen ik mijn rijbewijs haalde wist ik al er moet een duc komen.
Ik heb een 750ss (mat zwart).
64 pk tamme motor om mee te beginnen maar wil toch goed vooruit.
van jongs af stond er regelmatig bij de buurman een nieuwe duc op de plaats.
(Was famillie van van de Biggelaar).
De straat liep uit als die duc werd gestart wat een geluidje.

dus heb ik ook van die uitlaatjes.
Binnenkort 10000km beurt en een nieuwe achterband.

't is om te smullen en het rijdt perfect.

Ik ben nu aan het sparen voor de duc ...
 
Tis idd moeilijk uit te leggen, maar als je het ding echt mooi vind (en je hebt het geld), dan zou ik zeggen koop gewoon zo'n ding en probeer het uit.
Je kan niet eerder oordelen of je een Duc wel of niet wil als je er nog nooit een gehad hebt.

Ik heb ook een tijdje getwijfeld (3 dagen) en heb het gewoon gedaan.
Soms wel eens gedacht, waar ben ik in godsnaam aan begonnen (met name toen het klepje op mijn dynamo losgetrild was en er olie op mijn achterband lekte en ik op mijn plaat ging :( )

Maar goed als je dan de handleiding leest en je dus eigenlijk elke 1000 km de bouten moet nalopen is het dus eigenlijk mijn eigen schuld (had ik 5000 km niet gedaan :Z )

Maar als je er dan weer op zit en weer ff lekker een bochtje in klapt (en het geluid hoort, en alle mensen hun nek ziet verdraaien) maakt dit weer heel veel goed.

Een Duc heeft dus zeker meer aandacht nodig, maar als je er van houdt doe je dat er vanzelf bij.

En als dit niet wil, dan ben je niet geschikt voor een Duc, en moet je Japans blijven rijden.
Niks mis mee (heb ik ook altijd gedaan en ga ik misschien ook nog wel weer doen :X )
Maar dan zul je ook alle mooie momenten missen. 8-)

Je komt uit Eindhoven hè, ik ook. Moeten we misschien ff een keertje samen gaan rijden. Kun je het ervaren :P
 
Laatst bewerkt:
[Als je er 1 keer op gereden hebt ben je OF verkocht OF wil je NOOIT meer op zo'n hok rijden ... geen allemansvriendje dus. Dat laatste kun je dus karakter noemen.

en hier sluit ik mij helemaal bij aan, geen verder commentaar nodig.
:}
 
Waarom een Ducati...
Het geluid, de uitstraling, gewoon een mega mooie motor om te zien. Of het nou een 900 ss is of een monster , 916/996/998.... Alleen met de multistrada, en de mh900 vind ik niet mooi.
Tuurlijk is het zo dat die dingen een stuk duurder zijn dan andere motoren, en vroeger had je inderdaad mazzel als ie niet kapot ging, maar tegenwoordig is dat niet meer zo. (dat is mijn ervaring na 3 monsters een 916 een 996 en nu een 998).
En laat ik eerlijk zijn zelfs mijn 998 is niet de snelste, max 270, zat hard voor mij, maar anderen vragen zich dan wel af waarom ik zo`n motor koop want hun kawa zx9 rijd veel harder... ( dan zijn we weer bij het bovenstukje uitstraling geluid...).

Zowieso gaat mijn voorkeur uit naar een v twin, vandaar ook mijn "pekelbike" Suzuki SV 650. Tevens heb ik geen autorijbewijs, en vind het zonde om elke dag met de duc te rijden. (regen en pekel zijn niet fijn voor een ducati).

Dus ja, nogmaals waarom ducati.. gewoon extreeme fun, extreem geluid, en extreeme goeie wegligging, en een extreem goed uiterlijk van de bike.
Je moet wel een goeie bankrekening hebben, of een goed loon (70 procent van de motorrrijders doet aan financial lease heb ik laatst gelezen) Maar dan heb je wel wat.

Ghostrider
 
Ach, het is moeilijk om er als Yammie rijder een mening over te geven... Maar ik heb wel een keer het genoegen mogen hebben om op een 998 te rijden. En dat was kortgezegd bijzonder. Supergeluidje, apart rijden. Iets aparts en daarom iets moois! :9~ Nou moet ik zeggen dat alleen een 916, 996 of een 998 mij echt kunnen bekoren, maar dat is puur persoonlijk...
 
Maar goed als je dan de handleiding leest en je dus eigenlijk elke 1000 km de bouten moet nalopen is het dus eigenlijk mijn eigen schuld (had ik 5000 km niet gedaan :Z )

6 a 7 keer in een vakantie me motor nalopen, heeft in mijn ogen toch niets met regelmatig onderhoud te maken, is dus gewoon gevaarlijk, want dat doet dus geen hond. Tevens zou een leek hem dus elke 1000 km naar de dealer moeten brengen |(

Op woensdag 16 april 2003 23:44 schreef Moebius_Sandman het volgende:Niets... t zit tussen de oren... tis wel zoals eerder gezegd alhier wel een zaak van goed onderhoud... maar ja.. F1's gingen iedere dag tot op de laatste bout uit elkaar...voor wat hoort wat...

Nog erger, elke rit ipv elke 1000 km |(


Op donderdag 17 april 2003 00:04 schreef Ghostrider het volgende:
(regen en pekel zijn niet fijn voor een ducati).

Fijn in Nederland

En nog zeggen dat het met de nieuwe serie Ducati's wel meevalt, dus was het vroeger NOG erger, en dus nog steeds waardeloos qua betrouwbaarheid.
 
duc is de max
laat ze maar babbelen
mijn broer rijdt met een duc
eenmaal je er mee gereden hebt ben je ervan weg
is een beetje als een ferarri

ma mijn sp2 rules ook

en ze zijn echt wel betrouwbaar hoor
Ferrari is een beetje te veel eer. Het is meer de Alfa Romeo onder de motorfietsen.
Verder hou je het meest (vaak achteraf gezien) van de motor waar je de meeste ellende mee hebt gehad. In ieder geval als daarna weer Joepie reed.
Kracht van Ducati is voornamelijk een ijzersterke Marketingcampagne net zoals Harley dat doet. Koop je een motor ben je gewoon motorrijder, koop je een Ducati of een Harley koop je er een belevingswereld bij.
 
Tis duidelijk....je moet er van houden, doe je dat niet dan ga je katten....

Als je het gevoel hebt, dan weet je wat men bedoelt met een motor met karakter, een levend dier dat met je praat, je soms plaagt of op scherp wil zetten, dat net zoals zijn berijder wel eens zijn nukken heeft, voor mij persoonlijk iets moois...noem het sentimenteel, maar ik ben er helemaal voor gevallen....
Op de fiets ben je niet alleen, nooit, soms ben je boos op elkaar maar uiteindelijk kom je elkaar weer tegen en dan vlam je... zomaar.

Als ik teutonisch doordachte betrouwbaarheid wil koop ik wel een fluister BMW :r , maar dan ben ik er een van de 100000-en, als ik kille moordtechniek wil koop ik wel een japanse naaimachine :P en ook dan ben ik er 1 van de 10000-en... kom je aan op een temperamentvolle levende pratende, blaffende italiaan :9~ *D ...

O-) katten is nie moeilijk... maar van mij mag er een slot op dit topic... dit gaat nl eindeloos door... let's just :] en :9~ op de fiets van jouw goesting 8-)
 
Van mij mag er geen slotje op })
Het is dan ook mijn bedoeling dat (ex-)ducati rijders hun mening geven, want ik wil graag ervaringen horen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan