2-takt: zelf maken of gewoon tanken?

jellebelle

MF'er
19 okt 2002
88
0
Utrecht
Ik heb een KTM 500 2-takt uit 87 gekocht.

Ik ga 'm vooral op de weg gebruiken. Nu heeft het ding geen oliepomp dus er moet mengsmering (1:50) in.

Nu heb ik diverse verhalen gehoord. Sommige tanken al jaren gewoon bij de bromfietspomp en hebben nooit problemen. Anderen zeggen dat dit juist vragen om problemen is en zweren bij zelf mengen.

Omdat ik weinig ruimte heb en mijn motor dus niet aan huis ga stallen vind ik zelf mengen erg lastig.

Graag jullie mening!
 
gezien je geen pompje hebt, zou ik zeggen dat je gewoon mix kan tanken. de enige twee nadelen die ik kan bedenken zijn: weet je zeker dat je 1:50 nodig hebt? zelf mengen weet je zeker dat je het goed doet, en kan je eventueel dikker maken, mix niet. (de mix kan ook verkeerd gemengt zijn, maar dat lijkt me stug...) en ten tweede, volsyntetische olie is beter dan halfsyntetische, maar ook duurder, dus waarschijnlijk gebruiken ze dat niet in de brommer mix.
andere bezwaren zou ik verder ook niet weten, maar waarschijnlijk weet RobRD nog wel iets! ;)
 
gewoon een flesje olie meenemen als je gaat tanken. moet je wel ff uit je hoofd rekenen hoeveel ml er in moet

Of je koopt zo'n jerrycan van 20 liter. Daar doe je wat langer mee, en ben je niet altijd afhankelijk van de pomp.

ontopic: ik heb altijd 1:25 gereden (jaja, mijn ouwe Honda MT5 met Malossi 70 en 6 bak) omdat ik af en toe rond de 11 á 12.000 rpm zat. De ouderwetse handpomp waar je zelf de mengverhoudig moet instellen en dan 1x pompen/liter benzine werken het beste. Maar die hebben ze niet meer overal. De meeste pompen hebben een gewone vaste pomp met standaard 1:50. Mijn ervaring (lees: gevoel) is dat ze met name bij BP wat schraler smeren. De rookpluim achter me was minder blauw als ik bij BP mengsmering had getankt 8-)

Ik zou zeggen: als je zelf kunt mengen, doe dat dan.
 
Zorg ervoor dat de mengverhouding nooit lager is dan dat voor je motor nofig is. Als er 1:25 in moet, kan je niet bij de pomp tanken, bij 1:50 en erboven wel.

Het is overgens goedkoper om een flesje olie mee te nemen en dan aan de pomp mengen.

Bij de Brezan zijn flesjes te koop met loodvervanger, met daarop een soort van maatbekertje, waar gewoon het aantal liter brandstof op stond. Vullen en bijschenken. Misschien hebben zij ook zo een flesje voor jou olie...
 
Indertijd met mijn Suzuki RV50 steeds zelf gemengd, en afhankelijk van de hoeveelheid rook :P olie toegevoegd ( 3 of 4 %)

19466
 
Zelf mengen!!! Nare dingen gehoord over 2T-benzine uit tank, dat men olieresten erdoor gooide e.d.. zal wel niet zo zijn bij grotere stations, maar ook daar is het niet lekker...
gewoon altijd een flesje olie mee ofzo, en ff kijken hoeveel hij moet lopen (ik gooide er altijd 1:40 in, bij een 70cc brommer, maargoed.. zelfde principe he ;) )
 
Er gaat gewoon de half synthetische olie in die je ook in flesjes kan kopen daar. Het is wel precies 1 op 50 wat er gemixt wordt. Mja, ik gebruik ook gewoon TTS en meng ik zelf.

sorry, maar das toch echt niet zo.. regelmatig gekeken/geholpen met mengen van de benzine. Dit ging toch echt van oooooh dit restje met een nieuwe fles is wel goed hoor...... :(
 
Bedankt voor alle reply's!

gewoon een flesje olie meenemen als je gaat tanken. moet je wel ff uit je hoofd rekenen hoeveel ml er in moet
Mengt dit voldoende? Voldoet het dan om na het tanken even flink met je fiets te schudden?
(of op achterwiel te trekken :P )

Ik neem aan dat je dan eerst de olie in de tank doet en dan de benzine er overheen tankt?
 
Die mengbenzine bij de pomp is prima, maar ik zou toch voor de zekerheid altijd 'n flesje olie - liefst volsynthetisch - onder het zadel steken. Afhankelijk van je tankinhoud kan je de grootte van zo'n flesje kiezen.

Voorbeeld:
Mijn oude JaWa loopt op 1:40 olie:benzine-mengsel, de tank (exclusief reserve) kan 12 liter herbergen. Als ik 'm tot z'n reserve leeg rijd giet ik er een kwartliterflesje (gewoon oud frisdrankflesje, liter olie verdeeld over 4 van deze flesjes) in de tank, spoel het na met benzine en vul de tank aan tot 10 liter. Heb ik nog altijd 2 liter damp in de tank, maar ik weet wel zonder na te denken dat ik de goede mengverhouding heb.

Nog even een WAARSCHUWING: gooi in een tweetakt-motor NOOIT loodvervanger! Deze werkt namelijk ook prima als olie-afscheider. |(
 
Zelf mengen!!! Nare dingen gehoord over 2T-benzine uit tank, dat men olieresten erdoor gooide e.d.. zal wel niet zo zijn bij grotere stations, maar ook daar is het niet lekker...
gewoon altijd een flesje olie mee ofzo, en ff kijken hoeveel hij moet lopen (ik gooide er altijd 1:40 in, bij een 70cc brommer, maargoed.. zelfde principe he ;) )
Idd lude,
Bij een 500 moet je zowizo niet al te overdreven rijk (1:25) mengen omdat ze dan al helemaal slecht starten. 1:40 moet goed zijn met goeie olie (tts oid).
 
Nog een vraagje:

Stel ik heb aan de pomp 2-takt mengsel getankt (1:50, met half synthetische olie). Is het dan wijs om er een dopje TTS (vol syntetisch) bij te gooien? Of moet ik dit juist niet doen?
 
Op de tankdop van mijn Hercules 125 BW staat in losse kwastletters "1:25 mix." Ik heb die brommer bij ons in het dorp bij hofleverancier Gekra gekocht met een gereviseerd blok. Vanaf 0 km heb ik 1 op 40 halfsythetische olie gestookt. das een kwart liter op tien liter. Geloof ik... Is gemarkeerd op de olieflacon die in de zijtas woont. Rijtechnisch zitten er nu 6000 kilometers op met -na inrijden- het gas alleen in de aan of uit stand. Nooit een klemmertje, heerlijk schone poorten, schone, licht egaalaangeroette eindpijp. Een groot feest! Succes!
 
Als je er teveel olie in stopt zonder ook de sproeier te vergroten dan kan de boel heet lopen en/of tegenwinds veel kracht verliezen want het DIKKERE mengsel komt moeilijker door de sproeier.

Kijk wel uit met "andersom": als je bij minder olie zoveel viertakt-achtig geluid krijgt dat je aan een kleinere sproeier gaat denken, dan ga je gauw een streepje te ver. Zo vermoordde ik ooit een Mobylette brommertje, type EEG zonder vering, dat met een nieuwe grotere Franse originele Gürtner-carburateur waar 2 sproeiers bij zaten, te sloom liep op de grootste van de twee. Met de kleinere leverde het ding verrassende prestaties, ik reed woon-werk ongeveer 100 km per dag en eens kwam ik tot mijn schrik los van de grond op een ouderwets bol brugje nabij Kamerik. De kleur van de bougie werd NIET te licht.
Maar na enige weken liep de boel vast. De monteur die het spul reviseerde zei: GROTERE sproeier EN MEER olie. Dus de grote sproeier er toch maar in, tanken 1:25 was toen norm en daar een slokje bij om ongeveer 1:16 (6%) te komen.

Dit bleef verscheidene jaren goed lopen, iets minder heftig dan bij het begin.

Natuurlijk was de kwaliteit van de olie in 1970 nog niet die van nu.
 
De "super" van vroeger bevatte een loodoplossing, moordend voor een tweetakt.
De lood-vervangers van tegenwoordig werken anders, maar eveneens voor een tweetakt fataal.

Maar misschien bedoel je dat in de tijd dat de meeste mix-pompen nog 1:25 gaven, je met loodvrij 98-octaan bijvulde totdat de verhouding ongeveer 1:50 olie/benzine werd?
 
Terug
Bovenaan Onderaan