Chip en mengsel

STI

MF'er
9 aug 2007
49
0
Ik heb een vraagje.

Ik heb een chip gekocht die aangesloten wordt op de luchtfilter temperatuur sensor

Die chip kun je instellen en misleid de ECU met een ander temperatuur.

Mijn vraag is nu als je hem te extreem instelt kan de motor hierdoor te arm gaan lopen?

De fabrikant zegt dat hij dan meer benzine krijgt en te extreem, slecht gaat lopen verhouding benzine/lucht, maar wilde het liever hier aan de experts vragen

Alvast bedankt!
 
Interessant, betere experts dan de fabrikant. :? _O-

Benzine heeft ook een koelende werking in de cylinder.
Dus te arm en zwaar belasten is behoorlijk slecht. O-)

Geen idee wat het stelbare bereik is van dit mysterieuze specifieke apparaatje.
Minimaal meer info, tevens motortype etc .. en de fabrikant is ook niet gek. :')
 
Laatst bewerkt:
mysterieus is dit apparaatje volgens mij niet.
is een soort van regelbare weerstand die de computer laat denken dat de aangezogen lucht een andere temperatuur heeft dan in werkelijkheid.

doe eens een foto van dat apparaatje.
 
mysterieus is dit apparaatje volgens mij niet.
is een soort van regelbare weerstand die de computer laat denken dat de aangezogen lucht een andere temperatuur heeft dan in werkelijkheid.

doe eens een foto van dat apparaatje.
Mysterieus als in.. wat zijn de specs.. :? en wat is extreem afstellen. Een ruim begrip. :?
Welke motor :? en wat is het doel :?
Moet ik nog even doorgaan :?
 
Laatst bewerkt:
en het is de bedoeling dat je de motor wat rijker zet met dit ding, niet armer.
Met de Memjet inderdaad. :Y

En mapping kan niet uit de veilige marge komen volgens onderstaand verhaal. :)
Waarom presteert je motor niet zo goed als hij zou kunnen? Emissienormen... Volgens de Europese bepalingen moet de uitstoot van een motorvoertuig binnen bepaalde grenzen blijven. Motorconstructeurs zijn dus eigenlijk bijna verplicht hun motoren te arm af te stellen. Op zich geen probleem, maar dat gaat wel vaak gepaard met een nukkige gasrespons, moeilijk opnemen onderin en minder koppel en vermogen dan mogelijk is. Ook wanneer je een sportluchtfilter of open uitlaat installeert, zal je motor gepaard zijn bij een verhoogde benzine-inspuiting. Een te arm mengsel zorgt trouwens ook voor een hogere motortemperatuur en dus meer slijtage. De eenvoudigste en goedkoopste manier om je mengsel te verrijken, is een Memjet module installeren. Je kan deze gemakkelijk zelf aansluiten: geen kabels strippen, geen programmering aan de hand van de computer... De Memjet module wordt plug-and-play aangesloten op de luchttemperatuursensor. Deze is eenvoudig te bereiken, want hij zit altijd in de buurt van de luchtfilterkast. Bij Ducati is dat aan het dashboard. Door de luchttemperatuursensor te misleiden, laat hij de ECU denken dat het kouder is dan effectief het geval is. Koudere lucht bevat meer zuurstof en dus spuit hij vanzelf meer benzine in, met een rijker mengsel en beter presterende motor tot gevolg. De motor loopt hierbij geen enkel risico, want de gegenereerde injectiewaardes komen uit de originele ECU en kunnen dus nooit buiten de door de constructeur geprogrammeerde, veilige mappings vallen. Als de Memjet module op de motor aangesloten is, kan je hem op een waarde tussen 2 en 10 instellen. Standaard zit de motor rond stand 3 tot 3.5. Voor een licht gewijzigde motor (andere demper, sportluchtfilter, ... ) zal de ideale setting meestal rond 6 liggen. Als ook de originele katalysator vervangen werd, draai je het knopje op een waarde tussen 6 en 7,5 tot 8. Je voelt zelf wanneer de motor het beste draait of rijdt, dus testbankwerk is niet per sé nodig. In landen waar een periodieke emissiekeuring gebeurt en de uitstoot dus binnen de voorgeschreven homologatiewaarden moet vallen, is de Memjet een nuttig hulpmiddel. Met een draai aan de knop zet je het mengsel zelf even terug armer en als je wil, kan je hem op enkele minuten terug uitpluggen zonder permanente wijzigingen. De Memjet module is een goedkope en eenvoudige oplossing. Als je de mappings manueel wilt kunnen veranderen en de motor piekfijn afstellen om er de allerlaatste halve pk uit te halen, dan zijn de duurdere Power Commander en Rapid Bike een alternatief. Deze vragen wat meer werk om te installeren, maar vooral om te programmeren. Ze kunnen wel eenvoudig met een basismapping voor jouw motor uitgerust worden, maar om helemaal goed te werken, moeten ze toch op de testbank afgesteld worden.
Alleen staat de motor nooit over het hele bereik te arm.
Dus leuk voor het onderste middengebied.
Bovenin toeren staan ze vaak al net iets te rijk. :]

Doe mij maar een Power Commander of Rapid Bike.
(heb al een Yoshi box = Power Commander geloof ik.. :9 )
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reakties

Motor maakt niks uit in dit geval, maar ik heb een Z1000 andere uitlaten hurric ander luchtfilter aanzuiging en andere luchtfilter K&N doel is uiteraard meer uit te halen en ik weet een powercommander is beter.

Bananenman1001 heeft het aan het rechte eind!
Is een regelbare weerstand voor diverse motoren en inderdaad geen chip verkeerde verwoording van mijn kant!
 
MEMJET gaat nooit buiten de temperatuurwaardes van de ECU.

Je motor kan dus niet te rijk of te arm draaien ten aanzien van de door constructeur vooropgestelde waardes.

Is eenvoud zelfde, werkt perfect.
Kan je ook bij PowerFRK kopen voor een pleuro of 300 of zo...

En werkt onmiddellijk waarbij je bij andere onstekings- of injectiemodules nog mapping moet programmeren...
 
MEMJET gaat nooit buiten de temperatuurwaardes van de ECU.

Je motor kan dus niet te rijk of te arm draaien ten aanzien van de door constructeur vooropgestelde waardes.

Is eenvoud zelfde, werkt perfect.
Kan je ook bij PowerFRK kopen voor een pleuro of 300 of zo...

En werkt onmiddellijk waarbij je bij andere onstekings- of injectiemodules nog mapping moet programmeren...
Heb het even snel beide apparaatjes opgezocht en een memjet is toch wel heel iets anders dan het apparaatje van PowerFRK.

De memjet is zoals al gezegd gewoon een weerstand die op de temperatuursensor in de airbox zit. De PowerFRK zou op de zelfde manier kunnen werken (kon ik zo snel niet vinden), maar heeft in ieder geval een terugkoppeling via de lambda sensor. Een soort van autotune zoals op de PC5 zit dus.
 
Laatst bewerkt:
hmm...dat verklaart misschien ook wel prijsverschil, ik dacht dat ze gelijk waren...

nu, ik heb gisteren die MEMJET op mijn nieuwe GSR geplaatst en is geen slechte investering.

Nukkerige injectie onderin is weg, pikt nu soepel op in lage toeren en ook in middengebied trekt ie beter door.

Heb ook de indruk dat ie iets rustiger draait, kan wel gewoon indruk zijn...
 
Terug
Bovenaan Onderaan