Knutselproject honda CB650e Nighthawk 1983

Hypertraxxx

MF veteraan
22 mei 2008
1.617
0
Na veel lezen en van vele topics van andere mensen,begon het bij mij toch ook wel een beetje te kriebelen. Ik wilde ook graag leren sleutelen en als het liefste kon ook nog met een simpel oud cbtje..... het werd een cbx :P.

Op dit moment is hij niet rijdend. Ik heb hem bij een betrouwbare dealer gekocht (voorwaarde van ouders (zie stalplek)) Volgens de dealer zijn de caborateurs smerig en moet de accu vervangen worden en zou hij weer moeten lopen.

De bedoeling is om de motor in eerste instantie lopend te maken en daarna hem optisch weer toonbaar te maken.

Wat moet er gebeuren/wil ik doen:
- nieuwe accu
- caborateurs schoonmaken
- wphb regelen
- rechter knipperlicht voor vervangen
- roest en oxidatie wegpoetsen
- voorvork roest vrijmaken
- buddyseat vervangen
- vloeistoffen vervangen
- extra sleutelbos maken

Ik hoop dat ik ook van jullie tips kan krijgen als ik vast loop. Weten jullie nog dingen waar ik op moet letten? Wat zijn lastige dingen van deze motor? heb ook al wat lopen zoeken, maar extra info is nooit weg.

en dan nu..... de foto's *O*

het vooraanzicht met scheef knipperlicht
2qv77gj.jpg


poetswerk zat B|
156y4cg.jpg


poetswerk...
rjdpw2.jpg


cardan :Y
2rmkwmv.jpg


Deels van de achterkant. (wie-o-wie spot mij? :+)
1zvzuyp.jpg


Weet iemand waar dit slangetje op aangesloten hoort te zijn? Ik heb het wphb nog niet en hij lijkt los van iets te zijn. Hij hangt onder de motor bij het achterwiel met nog een los slangetje. Hij is wel wat vettig en is aande andere kant aan dat bakje.
9s8dx2.jpg


Het zelfde geld voor dit slangtje. Komt bij de accu weg en hang maar wat voor het achterwiel te niksen IS het kabeltje midden voor de accu langs.
2rxabt0.jpg



Ik heb er zin in en hoop snel een update te kunnen posten als budget eens even meewerkt :P
 
Die slangetjes mag je lekker laten hangen, daar kunnen ze eventueel vocht of spul mee lozen. Verder leuk dat je een sleutelprojectje hebt, al hoop ik wel dat je niet heel veel hebt moeten betalen voor de motor. Wat is de kilometerstand?

Verder is het een leuke motor waar je zelf lekker mee kan gaan rommelen en daarna leuk mee kan rijden. Het is ook erg leuk, vind ik, als je weet wat je rijdt zegmaar. Je kent de motor technisch een beetje ;) .
 
ik heb er 250 euro voor neer gelegd en de kilometer stand is 32.000 mijl geloof ik. Dus valt nog mee, vind ik zelf
 
helemaal demoteren ligt (nog) niet in de planning want dan wil ik het ook goed doen en dat kost veel meer dan het gaat opleveren. Maar tank, buddy en kappen gaan er wel af.
 
En de eerste officieele update is een feit :D

Ten eerste heel erg veel dank aan Markoen. Pakketje is aangekomen en de data staat al op de computer *D Was echt veel info :D

het pakketje *D
2q3592g.jpg


Verder veel poets werk gedaan. Zie hier de resultaten.
De cardanas glimt weer :)
24wznkm.jpg


De rechter voorvork, de linker zag er ook zo uit. Helaas toch nog een paar bobbeltjes. Deze ga ik nog proberen weg te halen met schuurmiddel en een doekje. Lukt dat niet dan lichtjes schuren vrees ik..... :(
xnvnut.jpg


De linker:), zo moet de ander ook worden. Alleen de kleine plekjes nog weg.
9qzskj.jpg


De tanktop. Ligt alweer een dun laagje stof op van het kleed, maar was echt mooi glimmend. Dat is het nadeel van een super dure camera.... je ziet alles.
2i9nqqx.jpg


Verder nog als update. Een nieuwe accu bestelt bij een monteurszaakje in de buurt. Ik vertelde waar ik mee bezig was en bij kon bij een zusteronderneming voor 10 euro de caborateurs perfectlaten schoonmaken door een soort golven in een soort van frituurpan. Hier doen ze de carobateurs van grasmaaiers ook vaan in en die zijn meerstal nog smeriger. Als het nu per stuk is of totaal. Ik heb geen idee, maar de moeite wel waard denk ik.

Updates volgen :)
 
Laatst bewerkt:
ultrasoon reinigen.... Ideaal, komt alle prut mee los.... Je moet misschien wel even 4 nieuwe pakkingen kopen voor je vlotterbakjes, deze willen nog wel eens kneiterhard worden en slecht afsluiten als je ze hebt losgehaald
 
ja zo heette dat. Ok dat wist ik nog niet. Naja dat merk ik dat vanzelf wel. Als het goed is volgt er morgen weer een hele kleine update. :Y
 
En de beloofde update, helaas zit ik nu even letterlijk en figuurlijk vast :X

Dit is mijn semi-proffesionele werkbank, zelf in elkaar geknutseld :Y
sm3peo.jpg


De nighthawk zoals een motor de meeste van jullie bekender voorkomt ;)
2utpvyp.jpg


de carbs
okah4z.jpg


Ok nu de schroefjes die ik helaas niet los krijg omdat ik er niet bij kan komen met mijn gereedschap. Ik heb ze met een rode pijl aangegeven. Iemand een idee hoe ik daar bij zou kunnen komen?
9aajwz.jpg

2ypci1j.jpg


en mijn gereedschap. Ligt het hieraan?
a4649j.jpg


Ik heb de eerste schoefjes wel los gekregen, maar de middelste ko ik niet bij. Heeft iemand tips?wph zegt losdraaien, maar kom er niet bij :(
 
Om de carburateurs eraf te halen zou ik die imbussen laten zitten. Je kan volgens mij beter de klem rond het aanzuigrubber losdraaien en de carbs van de rubbers frikken.
 
Om de carburateurs eraf te halen zou ik die imbussen laten zitten. Je kan volgens mij beter de klem rond het aanzuigrubber losdraaien en de carbs van de rubbers frikken.

Juust :^ Luchtfilterbak eraf en dan de hele zwik naar achteren eraf halen.
Spuit evt nog wat "olie achtig iets" tussen de inlaatrubbers en carburateurs (gaan ze er gemakkelijker af of met een heteluchtbrander op een niet te hoge temp om de rubbers wat soepeler te maken.
 
Ben het met bovenstaande eens, zou alleen wel een fatsoenlijk setje imbussleutels aanschaffen als je budget het toelaat. Als je en setje koopt met zo'n bol kopje kan je ook nog iets onder een hoek werken....
 
Ok ik mag weer een update plaatsen *D. Ik heb de schroeven losgedraait. Ik had een imbussleutelgekocht en daar een stuk afgezaagt. Werkte prima. Ik heb de caborateurs los gehad en ben er mee naar de man geweest die het supersonisch zou cleanen. Ik kwam daar met de caborateurs aan en dat paste niet in de pan :(, maar hij heeft ze bekeken en waren nog schoon en moest ik niks meer aan doen *O* Mazzeltje scheelt toch weer wat euro's.

Ook heb ik nu mijn accu binnen. E35,- en dat vond ik niet duur *D. De ene dag bestelt de andere dag 500 meter van mijn huis ophalen. Was bij mij 1 keer de verkeerde bestelt + en - pool waren omgedraait, maar met 1 telefoontje had ik de volgende dag de goed. Super goede services al zeg ik het zelf, want ze zijn zelf niet eens een motor zaak en lijken me eigenlijk alle technische materiaal wel te (willen) kunnen leveren wat ik nodig ben.

Foto's :) :
Zonder carbo :o
13yo0ep.jpg


De carbo zelf
rump82.jpg


Dit is waarom de carbo niet wrikken wilde..... is gewoon staal, damn....dat trekt niemand zo los :o En ik maar denken dat ik zwak was :+
20k3vck.jpg


De accu :Z
2crays5.jpg



Ok wat moet er nog gebeuren/wat wil ik doen:
- caborateurs weer terug zetten
- bezine pompje doorspuiten met luchtdruk ofzo
- voorrem opknappen (lekt als je erin knijpt iemand idee wat dit is? :X )
- nieuwe bougies erin zetten
- start mengesel halen als het zover is
- recht knipper vervangen
- Accu er weer inzetten.
- olie's verversen?
- nieuwe handvaten
- nieuwe spiegels
- carbo deksels laten verchromen

dit is niet op volgorde :+

stay tuned for more updates (altijd al eens willen zeggen :P)
 
Zijn alle boutjes, afstelschroeven, mengselschroeven enz enz op de carburateurs nog gangbaar??
Zijn de vlotterbakken eraf geweest en schoongemaakt? Zijn de vlotternaalden goed bekeken en gecontroleerd of deze nog afdichten? Zijn de membranen van de gasschuiven niet lek?

Dit zijn zomaar een paar kleine dingetjes die ik zeker zou doen voordat de hele handel er weer tussen wordt geschroefd. Het scheelt achteraf een hoop ellende.
 
Terug
Bovenaan Onderaan