Iemand ervaring met KLX 650 als all round motor

Bikerdude67

Rookie
24 jun 2009
21
0
Ik sta voor de keuze een leuke gebruikte motor aan te schaffen, mag niet te duur worden, en zoek eigenlijk iets in het off road segment om af en toe te rijden op de weg maar ook te beginnen met off road rijden. Eventueel ook een vakantie met wat campingbepakking mee te houden. Wat zijn de ervaringen met de KLR of KLX 650 van Kawasaki. Kan ik beter een XL 600 of een XT 600 kiezen. Wie helpt me op weg. IK heb mijn huidige motor net verkocht en ik zou geen haast moeten hebben, maar eeeeeehhhhhhh.................nu ik dat geld toch heb liggen.
 
hallo , heb een tijdje met de klr 650 als woon-werk gereden, prima ding niet te duur.
goede bagage mogelijkheden tot aan zijkoffers toe zijn te verkrijgen.
wel is hij zwaar (170 kg) en is alleen de achterveer-voorspanning te regelen.
de klr is t/m 2004 gemaakt en dan nog goed te betalen, een xl bv is zowiezo al veel ouder.
klx 650 is sportiever en ouder, volgens mij ook wel minder after-maerket spul wat betrekt de bagage.
 
Volgens mij heb ik afgelopen zaterdag nog een klx ingehaald op de crossbaan.

allround is tie wel...
 
Ik heb zelf een KLX C type (electrische start) omgebouwd tot supermotard.en vind het een heerlijke motor.
Ik moet wel zeggen dat ik geen die hard offroad rijder ben, hij is ook vrij zwaar ,dik 160 kg.

De KLX R type (kickstarter) is algauw een kilo of 20 lichter geloof ik.

In ieder geval vind ik het een fijne motor omdat hij voor langere afstanden toch comfortabel is door een wat breder en zachter zadel.
Ook is hij wat 'grover' dan de echte supermotards, wat meer baangericht, en toch een koppel en sportief karakter.
Om te beginnen met offroad is hij prima lijkt mij.
M'n vriend (ex-motorcrosser) jaagt hem wel overal door, maar vind hem wel wat log om mee te springen.
Het is in ieder geval een mooie balans tussen baan en offroad.(en een übergeil geluid! :9 )
Bepakking gaat er ook prima op, beetje creatief zijn met spanbanden en je krijgt er wel wat op.

Let wel op met de KLX én , ze hebben nokkenassen met glijlagers, en dat is een zwak punt in de motor.(invreten op de cilinderkop)
Ik heb op dit moment hetzelfde probleem, onderdelen zijn moeilijk te vinden.
Houdt daar rekening mee.
 
Hey, Meangreengirl, dank voor je reactie. Springen was ik nog niet van plan (hooguit eraf ;-) Is naar jouw weten de KLR vergelijkbaar? Hij lijkt hetzelfde als de KLX maar zonder de upsidedown voorvork. Ik zoek een knappe zonder al te veel gebruiksporen en kijk ook naar de XT 600 overigens. Er is vrij weinig te koop van de Kawa zag ik al.
 
Hey, Meangreengirl, dank voor je reactie. Springen was ik nog niet van plan (hooguit eraf ;-) Is naar jouw weten de KLR vergelijkbaar? Hij lijkt hetzelfde als de KLX maar zonder de upsidedown voorvork. Ik zoek een knappe zonder al te veel gebruiksporen en kijk ook naar de XT 600 overigens. Er is vrij weinig te koop van de Kawa zag ik al.

Een KLR is naar mijn weten nog wat allrounder, dus meer baangericht.
En wat zwaarder (rond de 170 kg? )
KLX heeft volgens mij een wat krachtigere motor (meer koppel)
Dus als je echt wat meer offroad wilt , is een KLX geschikter.

De KLR zit eigenlijk weer tussen de de allroaders(V-strom en dergelijke) en enduro's in.
Je kan hem rustig een zandpad insturen, maar echt raggen?
Ik denk wel dat hij wat minder onderhoudsgevoelig is.

Maar goed, ervaring met de KLR heb ik niet.
KLX wel en qua rijeigenschappen bevalt hij me prima, geschikt voor het betere gooi en smijtwerk, lekkere acceleratie en lekker wendbaar ondanks het gewicht.
 
hallo , heb een tijdje met de klr 650 als woon-werk gereden, prima ding niet te duur.
goede bagage mogelijkheden tot aan zijkoffers toe zijn te verkrijgen.
wel is hij zwaar (170 kg) en is alleen de achterveer-voorspanning te regelen.
de klr is t/m 2004 gemaakt en dan nog goed te betalen, een xl bv is zowiezo al veel ouder.
klx 650 is sportiever en ouder, volgens mij ook wel minder after-maerket spul wat betrekt de bagage.


KLR maken ze nog steeds hoor......Dit is modelletje 2009

2009_3_KLR650_Ebony.jpg


Mooie machines hoor!

Maar hier zie je dus duidelijk dat het meer allroad dan offroad gericht is.
 
tsja, ben er niet helemaal weg van. Ben een tijdje naar een KTM 950 op zoek geweest, was erg lelijk maar ik vind um nu zelfs erg mooi. Ik moet er wel bij zeggen dat ik eens de trotse eerste bezitter van de eerste generatie BMW R1100GS was (ja die met die rare snavel), vond ik ook mooi. Dus het kan aan mijn smaak liggen. Omdat we inmiddels weer jaren en vele motoren verder zijn ben ik nu aan dus aan het kijken voor een leuke off road voor niet te veel geld waarmee ik af en toe woon-werk kan doen (zonder snelweg) en eens kan beginnen met off road rijden (altijd willen doen). Volgend jaar wil ga ik weer een weekje op de motor op vakantie en dan koop ik wel wat meer all-road erbij, vandaar dat het budget wat beprekt is. Dus als ik eens goed rondkijk dan zou het tussen KLX/KLR of XT 600 worden. Of weet jij beter opties. Voorlopig heb ik alleen nog XT's bekeken en ze zijn allemaal afgeragd, ondanks de mooie verkooppraatjes.
 
Ben overigens wel van plan de XT of KLR/KLX van progressieve veren te voorzien. dat vooroverduiken bij een remproef bevalt me niet. Tevens zit je lekker stevig hoog.
 
Als je dan toch een allroad erbij gaat kopen zou ik de KLX pakken voor eens lekker mee te spelen.
KLR is minder sportief.

En van de yamaha XT 600 weet ik echt niets vanaf.
Hij lijkt me wel een beetje vergelijkbaar.

Ik zit zelf met een scheef oogje naar de xt660x te kijken, ook mooie motoren!
 
Vind ik ook mooi maar dan zou dit dus de definitieve motor worden en moet ik ermee op vakantie kunnen. Weet jij nog een interessant KLX te koop? Moet er wel een met knipperbollen en startmotor zijn, dus niet de R versie.
 
Vind ik ook mooi maar dan zou dit dus de definitieve motor worden en moet ik ermee op vakantie kunnen. Weet jij nog een interessant KLX te koop? Moet er wel een met knipperbollen en startmotor zijn, dus niet de R versie.


Oh, je gaat de xt660x er bij kopen binnenkort?
Mooi hoor! Mijn KLX is helaas kapot en zit nog te twijfelen of ik hem laat maken ja of nee.
Dus mocht je nog een cilinderkop en/of blok ergens tegenkomen....

Mja, ze staan hier en daar nog wel te koop hoor, in Belgie staan er ook nog redelijk wat.
Maar wil je eigenlijk de enduro of een die omgebouwd is naar supermotard?
 
Eigenlijk zoek ik een off road model die alleen op de weg is geweest. Weinig kilometers, nette staat en voor niet te veel geld (Bij voorkeur nog van een oud vrouwtje). Ik sloop liever mijn eigen motor tijdens off road dan het crisis product, met verborgen gebreken, van een ander.
 
Hallo,

Ik rij sinds 1993 een klx 650 C. Dus met elektrische start.
Ik heb hem gebruikt voor op de weg, allroad, vakantie, offroad.

Offroad, wat word daar mee bedoelt. Buiten bestaande wegen en paden?
Denk je aan een KNMV offroad ritten te rijden? Als je alleen daar aan de kun je beter een lichtere motor kopen, als je dan ook een op een crosscircuit kom. Alhoewel er zijn er ook die met BMW etc rijden. Je steil aanpassen. Plezier hebben daar gaat het om.

Zelf rij ik voornamelijk allroad, over lands onverharde wegen en paden. Plus binnendoor asfalt als verbinding.

Op vakantie had ik hem te zwaar bepakt subframe gebroken. Tevens wel een plastic plaat op zadel gelegd, gewichtsverdeling, 2 dagen 1600 km gereden.

Starten, zorg altijd dat je benzinekraan dicht heb als je hem langer wegzet, liefst de cab even leeg gezogen.
Vering de vering is te slap voor en achter, voor noeiwe veren erin en dikker ander luchtkamer hoogte. Achter vervanings veer. 1993 model mijn model hebben ze onder garantie nieuwe schokbreker erin gezet, bij ee goed richel trok hij de filterbak stuk. Garantie, maar die andere 1993's hebben ze zeker niet terug geroepen.


Technisch, kunnen uitlaatkop problemen hebben, juiste klepspelling en olie hoogte is belangrijk.

Zo heeft ieder ander merk ook zijn voor en tegens, over het algemeen positief.

Ja, zo'n elec starter is wel fijn.

Voor heel veel tech info onderstaand forum.

Anders een mailtje naar mij.

Kijk ook eens in duitsland, daar heb je meer klx's en.
 
Laatst bewerkt:
KLR maken ze nog steeds hoor......Dit is modelletje 2009

[http://www.powersportsnetwork.com/powersportsdlr/images/NewVehicles/2009_3_KLR650_Ebony.jpg (afbeelding)]

Mooie machines hoor!

Maar hier zie je dus duidelijk dat het meer allroad dan offroad gericht is.

Op div. internet filmpjes is hier en daar wel te zien dat de KLR aardig gebruikt wordt.
Zekers ook off-road. ( ouwe type)
Alleen heel veel in Zuid-Amerika en Azie.
Nieuwe was voorlopig alleen in de US verkrijgbaar.

[me=] kawa in ander topic...[/me=]
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik rij sinds 1993 een klx 650 C. Dus met elektrische start.
Ik heb hem gebruikt voor op de weg, allroad, vakantie, offroad.

Offroad, wat word daar mee bedoelt. Buiten bestaande wegen en paden?
Denk je aan een KNMV offroad ritten te rijden? Als je alleen daar aan de kun je beter een lichtere motor kopen, als je dan ook een op een crosscircuit kom. Alhoewel er zijn er ook die met BMW etc rijden. Je steil aanpassen. Plezier hebben daar gaat het om.

Zelf rij ik voornamelijk allroad, over lands onverharde wegen en paden. Plus binnendoor asfalt als verbinding.

Op vakantie had ik hem te zwaar bepakt subframe gebroken. Tevens wel een plastic plaat op zadel gelegd, gewichtsverdeling, 2 dagen 1600 km gereden.

Starten, zorg altijd dat je benzinekraan dicht heb als je hem langer wegzet, liefst de cab even leeg gezogen.
Vering de vering is te slap voor en achter, voor noeiwe veren erin en dikker ander luchtkamer hoogte. Achter vervanings veer. 1993 model mijn model hebben ze onder garantie nieuwe schokbreker erin gezet, bij ee goed richel trok hij de filterbak stuk. Garantie, maar die andere 1993's hebben ze zeker niet terug geroepen.


Technisch, kunnen uitlaatkop problemen hebben, juiste klepspelling en olie hoogte is belangrijk.

Zo heeft ieder ander merk ook zijn voor en tegens, over het algemeen positief.

Ja, zo'n elec starter is wel fijn.

Voor heel veel tech info onderstaand forum.

Anders een mailtje naar mij.

Kijk ook eens in duitsland, daar heb je meer klx's en.



Gerald, hoe herken ik of een schokbreker vervangen had moeten worden als ik een 94 fiets vind?
 
Is niet te zien, was bij een 93 model het geval, neem dan aan dat het 94 model al gemodificeerd was. Omdat ik te horen kreeg toen dat kawasaki al een modificatie op de plank had liggen.

Je kan aan je framenummer zien welke jaar van productie je kawasaki is.


op kenteken 1994 houd niet in dat het model 94 is kan ook 93 maar ook 95 zijn. Nieuwe modellen komen toch al in okt nov dec uit.

Heb zo geen link waar dat lijstje staat, in klxforum is daar wel een topic aan gewijd.

edit:
VJNE7.jpg


Ik heb ook altijd met de originele achterschokbreker gereden. Is goed te doen.

Ja, alles kan je tunen, dat gel ook voor ieder ander merk motor dat je koopt
 
Laatst bewerkt:
Gerald, hoe herken ik of een schokbreker vervangen had moeten worden als ik een 94 fiets vind?


De vraag is meer is de vering afgesteld op jouw gewicht en hoe je ermee gaat rijden.

Zitten de juiste veren wel in voorvork en om de schokbreker.
Standaard zijn ze afgesteld op zo'n licht japanertje.


Zo rijd hij ook, doe ik ook al jaren.
Heb me daar nooit mee bezig gehouden, sinds een tijdje wel.
 
tsja, ben er niet helemaal weg van. Ben een tijdje naar een KTM 950 op zoek geweest, was erg lelijk maar ik vind um nu zelfs erg mooi. Ik moet er wel bij zeggen dat ik eens de trotse eerste bezitter van de eerste generatie BMW R1100GS was (ja die met die rare snavel), vond ik ook mooi. Dus het kan aan mijn smaak liggen. Omdat we inmiddels weer jaren en vele motoren verder zijn ben ik nu aan dus aan het kijken voor een leuke off road voor niet te veel geld waarmee ik af en toe woon-werk kan doen (zonder snelweg) en eens kan beginnen met off road rijden (altijd willen doen). Volgend jaar wil ga ik weer een weekje op de motor op vakantie en dan koop ik wel wat meer all-road erbij, vandaar dat het budget wat beprekt is. Dus als ik eens goed rondkijk dan zou het tussen KLX/KLR of XT 600 worden. Of weet jij beter opties. Voorlopig heb ik alleen nog XT's bekeken en ze zijn allemaal afgeragd, ondanks de mooie verkooppraatjes.
Of een BMW 650 GS Paris Dakar?
 
gaat boven mijn budget, wel recentelijk proefgereden maar volgens mij rijdt een XT of een KLX net zo goed
 
http://www.deschouwermotos.be/content/motordetail.php?id=4777

vind ik wel iets hebben
 
http://www.deschouwermotos.be/content/motordetail.php?id=4777

vind ik wel iets hebben




Mooie fiets maar tikje te duur. Budget is 2K voor een superfiets met weinig km's en super staat van onderhoud. Zou toch moeten lukken voor een recente XT (rond bouwjaar 2000) zou je zeggen. KLX is mijn voorkeur maar zeer sporadisch te vinden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan