Gerkev
Rookie
- 5 sep 2009
- 10
- 0
Hallo allemaal,
ik heb het volgende probleem. Heb sinds een paar maanden een suzuki gsx1100f uit '88 en heb er een probleem mee. Na ophalen bleek accu al zwak punt, vaak leeg en slecht starten als gevolg. Maar met enig auto hulp (ja slecht voor je accu) verder prima lopen en fijn rijden. Aanduwen was geen optie, pfff. Meestal was hierna de accu wel weer vol genoeg om hierna wel weer prima te starten en ook na een paar dagen geen probleem te geven (2-3).
Nu heb ik het dus zover dat de accu snel leeg is, en ook niet bij geladen meer lijkt te worden. Laatst een lange toertocht gemaakt (>200km) en daarbij wilde hij aan het einde van de dag niet meer starten, startmotor maakt een paar slagen en dan is de spanning te laag en klik uit.
Nu wist ik dat de accu slecht was, maar ben nu bang dat de spanningsregelaar ook stuk is omdat hij slecht bijlaad.
Heb inmiddels wat gemeten, de accu geeft opgeladen 13 volt, zet ik hem op contact 12.75. Bij starten loopt deze terug naar 4.5 volt dus accu is gewoon af. (accuzuur genoeg trouwens).
Nu las ik in mijn werkplaats handboek dat wanneer de voltage tijdens 5000rpm beneden de 13.5 volt is, de altenator (dynamo) nagekeken moet worden. Als ik meet op de accu polen, dan heb ik een spanning van 15 volt bij 5000rpm. Is dit niet wat te veel van het goede?
Is dit alleen een accu probleem of ook spanningsregelaar, zou namelijk een beetje zonde zijn om nu een nieuwe accu naar z'n grootje te laten helpen door een kapotte spanningsregelaar.
alvast bedankt voor de reacties.
ik heb het volgende probleem. Heb sinds een paar maanden een suzuki gsx1100f uit '88 en heb er een probleem mee. Na ophalen bleek accu al zwak punt, vaak leeg en slecht starten als gevolg. Maar met enig auto hulp (ja slecht voor je accu) verder prima lopen en fijn rijden. Aanduwen was geen optie, pfff. Meestal was hierna de accu wel weer vol genoeg om hierna wel weer prima te starten en ook na een paar dagen geen probleem te geven (2-3).
Nu heb ik het dus zover dat de accu snel leeg is, en ook niet bij geladen meer lijkt te worden. Laatst een lange toertocht gemaakt (>200km) en daarbij wilde hij aan het einde van de dag niet meer starten, startmotor maakt een paar slagen en dan is de spanning te laag en klik uit.
Nu wist ik dat de accu slecht was, maar ben nu bang dat de spanningsregelaar ook stuk is omdat hij slecht bijlaad.
Heb inmiddels wat gemeten, de accu geeft opgeladen 13 volt, zet ik hem op contact 12.75. Bij starten loopt deze terug naar 4.5 volt dus accu is gewoon af. (accuzuur genoeg trouwens).
Nu las ik in mijn werkplaats handboek dat wanneer de voltage tijdens 5000rpm beneden de 13.5 volt is, de altenator (dynamo) nagekeken moet worden. Als ik meet op de accu polen, dan heb ik een spanning van 15 volt bij 5000rpm. Is dit niet wat te veel van het goede?
Is dit alleen een accu probleem of ook spanningsregelaar, zou namelijk een beetje zonde zijn om nu een nieuwe accu naar z'n grootje te laten helpen door een kapotte spanningsregelaar.
alvast bedankt voor de reacties.