Probleem laadsysteem gsx1100f?

Gerkev

Rookie
5 sep 2009
10
0
Hallo allemaal,
ik heb het volgende probleem. Heb sinds een paar maanden een suzuki gsx1100f uit '88 en heb er een probleem mee. Na ophalen bleek accu al zwak punt, vaak leeg en slecht starten als gevolg. Maar met enig auto hulp (ja slecht voor je accu) verder prima lopen en fijn rijden. Aanduwen was geen optie, pfff. Meestal was hierna de accu wel weer vol genoeg om hierna wel weer prima te starten en ook na een paar dagen geen probleem te geven (2-3).
Nu heb ik het dus zover dat de accu snel leeg is, en ook niet bij geladen meer lijkt te worden. Laatst een lange toertocht gemaakt (>200km) en daarbij wilde hij aan het einde van de dag niet meer starten, startmotor maakt een paar slagen en dan is de spanning te laag en klik uit.
Nu wist ik dat de accu slecht was, maar ben nu bang dat de spanningsregelaar ook stuk is omdat hij slecht bijlaad.
Heb inmiddels wat gemeten, de accu geeft opgeladen 13 volt, zet ik hem op contact 12.75. Bij starten loopt deze terug naar 4.5 volt dus accu is gewoon af. (accuzuur genoeg trouwens).
Nu las ik in mijn werkplaats handboek dat wanneer de voltage tijdens 5000rpm beneden de 13.5 volt is, de altenator (dynamo) nagekeken moet worden. Als ik meet op de accu polen, dan heb ik een spanning van 15 volt bij 5000rpm. Is dit niet wat te veel van het goede?
Is dit alleen een accu probleem of ook spanningsregelaar, zou namelijk een beetje zonde zijn om nu een nieuwe accu naar z'n grootje te laten helpen door een kapotte spanningsregelaar.

alvast bedankt voor de reacties.
 
met welke voltmeter meet je dit??

een doe het zelf zaak multimeter, wijkt nog wel eens wat af :Y


hoe oud is je akku ?? daar twijfel ik toch wel aan als ik het verhaal zo hoor .
vooral omdat hij bij starten terug loopt naar 4.5 v ,
hij heeft er geen kracht meer voor .
 
Laatst bewerkt:
Hoe oud de accu precies is weet ik niet, dus ga er ook vanuit dat deze kapot is.
De multimeter is idd 1 van de gamma, nieuw gekocht en bij doormeten van batterij (1,5) volt geeft hij 1,6 volt aan.
Het rare is dat je toch verwacht dat de spanning bij stationair toerental minder word, maar hij word dan iets van 14,95.
Ik zal d'r eens een nieuwe accu inzetten en dan meten, het kan geen kwaad dat deze misschien 15volt laadspanning krijgt?
 
Laatst bewerkt:
Het probleem van de laadspanning is een fout die in elke GSX1100F zit. De te hoge laadspanning is er de oorzaak van dat je accu leegkookt. De laadspanning loopt zelfs nog hoger op als je er groot licht bij aanschakelt. Er is een simpele en goedkope oplossing voor. Deze kun je vinden op de site van de duitse type club.
Dit gaat met behulp van een extra relais tussen de dynamo en de accu en de regelaar.
Kosten ca 3 euro. Als je je niet kunt redden in het duits stuur me dan een PM met je e-mail-adres dan kan ik je het schema van de wijziging eventueel mailen.

www.gsxf-1100.de

grtz,

Cees
 
Laatst bewerkt:
Beste Cees,
ik heb geprobeert in te loggen op forum maar krijg geen activatie mail dus kan er niet in komen. Ik wild je wel een pm sturen maar ik kan geen PM naar jouw versturen om 1 of andere vage reden.
 
Als de laadspanning iets te hoog is is het dan niet veel makkelijker om in de plusdraad van de spanningsregelaar een diode op te nemen. deze geef een spanningsval van 0,7 volt.
 
Als de laadspanning iets te hoog is is het dan niet veel makkelijker om in de plusdraad van de spanningsregelaar een diode op te nemen. deze geef een spanningsval van 0,7 volt.
Klopt, ja maar dat moet dan wel een flinke dikke diode zijn want alle opgetelde stromen (behalve die van de startmotor) moeten er doorheen; ik zou er ook een koelelement aan willen.

Bij een heel korte kortsluiting zal er soms geen zekering klappen maar zo'n diode meestal wel .....
 
Laatst bewerkt:
Lijkt mij dat de accu het heeft begeven.

Het is al weer jaren geleden dat ik een 1100F uit 95 had.

Zelfde probleem. Laadspanning te hoog.
Halverwege de zomer. pech accu vloeistof weg.

Gaat best echter wel 2 a 3 keer per zomer gedistileerd water bij vullen.
Doe je dat dan houd ie ut wel 5 jaar vol.
Doe je het niet dan kun je elk jaar een nieuwe accu kopen.
 
Nou, klopt inderdaad dat ik direct al water heb bijgevuld, misschien dat de eigenaar voor mij dat niet vaak genoeg deed. Vloeistofpeil staat op 3/4 van max.
 
hallo ik lees het allemaal ,en ik heb ook dat probleem van een kapotte accu
mijn 2e accu hield het ook maar 1,5 jaar vol net als de 1e
bij mijn accu''s waren steeds 1 of 2 cellen kapot
ik heb gehoord dat de spanningsregelaar wel eens te veel wil geven aan de accu en dat die daarom de accu sloopt
erg technische ben ik niet maar het klinkt aannemelijk en de spannings regelaar laat ik straks goed afstellen
ook een geoxideerde kabel of aansluiting zou de oorzaak kunnen zijn dus
dat wordt FF zoeken

grt gsxJootje
 
hallo ik lees het allemaal ,en ik heb ook dat probleem van een kapotte accu
mijn 2e accu hield het ook maar 1,5 jaar vol net als de 1e
bij mijn accu''s waren steeds 1 of 2 cellen kapot
ik heb gehoord dat de spanningsregelaar wel eens te veel wil geven aan de accu en dat die daarom de accu sloopt
erg technische ben ik niet maar het klinkt aannemelijk en de spannings regelaar laat ik straks goed afstellen
ook een geoxideerde kabel of aansluiting zou de oorzaak kunnen zijn dus
dat wordt FF zoeken

grt gsxJootje

Hoewel er spanningsreglaar componenten zijn waarmee je de spanning kan afstellen en je dus een spanningsregelaar kan bouwen de af te stellen is, denk ik niet dat die bestaan voor motorfietsen.
Is ook niet nodig als de fabrikant gewoon een goede spanningsregelaar bouwd.
 
15 Volt is inderdaad een te hoge laadspanning; snel vochtverlies in de accu en verkorting van de levensduur. Vaak lees ik dat 14,1V het "matje" zou zijn en krappe 14 ruim voldoende.


NB: een fabrieksvers 1,5V-batterijtje geeft inderdaad onbelast ongeveer 1,6V af, soms een paar honderdsten hoger zelfs.
 
Laatst bewerkt:
hallo ik lees het allemaal ,en ik heb ook dat probleem van een kapotte accu
mijn 2e accu hield het ook maar 1,5 jaar vol net als de 1e
bij mijn accu''s waren steeds 1 of 2 cellen kapot
ik heb gehoord dat de spanningsregelaar wel eens te veel wil geven aan de accu en dat die daarom de accu sloopt
erg technische ben ik niet maar het klinkt aannemelijk en de spannings regelaar laat ik straks goed afstellen
ook een geoxideerde kabel of aansluiting zou de oorzaak kunnen zijn dus
dat wordt FF zoeken

grt gsxJootje

Zoals bluesrider mij heeft getipt, probeer dat schema. Je kunt mij een PM sturen dan stuur ik je de mail die ik heb gekregen van bluesrider. Is een schema waardoor bij mij de spanning van 15 (zonder licht) tot 15.5 (met licht) werd verlaagt tot 14.6 ongeacht licht aan of uit.
Kortom een veel beter spanning voor de accu en dat in een half uur gemonteerd!
 
Laatst bewerkt:
bluesrider Cees vroeg zich af of ik als GSX1100F gebruiker ook bekend was met dit probleem. Helaas voor jou Cees - en gelukkig voor mij - kan ik geen ervaringen op dit gebied met je delen, alhoewel mijn accu al wel een jaartje of 5-6 oud is. Ik heb wel van accu problemen gehoord die de vorige eigenaar had toen hij een electronische diefstal beveiligng had aangesloten en de accu daardoor teveel ontlaadde bij stilstand. Kostte hem ieder jaar een nieuwe accu.
Als ik dat zo lees dan ben je al behoorlijk diep gegaan en zit je er bovenop maar ik heb niet begrepen of het probleem met het regelmatig bijvullen vam accu vloeistof kon worden opgelost.
Een laadspanning bij jou van 15 V is inderdaad aan de hoge kant maar dat is slechts 2.7% meer dan 14.6 volt. Maar kan dit leiden tot "droog koken" van de accu??
Ik weet wel uit ervaring dat een oude, wisselend functionerende (auto) accu soms raadselachtige verschijnselen teweeg kan brengen.
Mijn fiets is van 1995 en in geval de spanningsregelaar ooit een ontwerpfout is geweest in 1986 of zo, kan het zijn dat die later is hersteld door Suzuki. Is mij niet bekend maar een dealer moet die info van NIMAG - de importeur - kunnen krijgen.

Succes,

HerbertH
 
Op het duitse forum met ca. 600 leden hebben tot nu toe zover bekend ruim 100 leden de modificatie t.b.v. de laadspanning uitgevoerd. Theoretisch gaat elke vloeistofaccu rond ca.14,4Volt koken en treedt er vloeistof verlies op. Er zijn er ook een aantal die gewoon regelmatig accuwater bijvullen en geen behoefte hebben om de wijziging uit te voeren. Of je er last van hebt is simpel te controleren door bij ca. 3000 rpm direct de spanning aan de accupolen te meten. Is deze hoger als 14,4V is het probleem daar. Je kunt ook nog met grootlicht aan meten en dan gaat de spanning nog hoger. Je dient in ieder geval het vloeistofpeil van je accu in de gaten te houden. Ik had er zelf ook last van bij de mijne (bj 1993) en zover ik weet is er van Suzuki geen oplossing voor handen.
De oplossing met het extra relais is door een zwitserse elektro-techneut bedacht. Hoe dat tot stand gekomen is kun je op de duitse site (zie link hogerop in dit topic) lezen.

Grtz,

Cees
 
Dank zij ons forum-lid Castelane ben ik nu ook in het bezit van de besproken modificatie.
Wist echter niet of ik die ook daadwerkelijk nodig had en ben eens gaan meten. (professionele Fluke).
Accu spanning koud, nadat motor 2 weken niet had gelopen, motor af, geen belasting, slechts LCD klokje: 12,371 V
Op kontakt gezet: 11,723 V
Motor gestart, ca. 3000 tpm, licht UIT: 14,828 V
Motor 3000 tpm, licht AAN: 15,132!

Ik denk toch dat ik deze modificatie maar door ga voeren. Heb nog geen problemen gehad maar met die 2000 km van dit seizoen was dat misschien ook niet echt te verwachten. Ach, met die laadspanning wat omlaag brengen, baat het niet, schaden doet het ook niet. Voor die tien euro loont het zich wel de levensduur van de accu met 1-2 jaar te verlengen. Bovendien, minder vaak accu water bijvullen is ook wel wat waard.

Met vriendelijke groet,

HerbertH
 
Terug
Bovenaan Onderaan