Ram air systeem kawa zxr 750

Ruudhe

MF'er
9 mei 2008
34
0
Gorinchem
omdat mijn kawa zxr 750 (bj. 93) niet meer lekker liep, heb ik 'm naar de garage gebracht. Daar zijn ze er na lang zoeken achter gekomen dat het ram air systeem niet naar behoren werkt.

Koop een nieuwe en laat het monteren zou zeggen.... Niet dus! Dit onderdeel is niet meer nieuw verkrijgbaar voor mijn motor. Zo langzamerhand ben ik behoorlijk wanhopig op zoek naar dit onderdeel.

Kan iemand me hier aan helpen, of anders een goede tip geven waar dit onderdeel wellicht (2e-hands) te verkrijgen zou zijn? Een afbeelding van dit onderdeel zou ook al helpen, want bij sommige motorslopen kijken ze of ze vuur zien branden als ik ze er naar vraag. Ik ben zelf ook niet zo heel technisch, vandaar.

Alle hulp is meer dan welkom!


Ruud
 
Is het de 750 met de inlaat links van de kuip?
Model L ?

Deze machines lopen nog al rauw.

Ram air niet goed. ?? geloof ik niet echt in.

Mijn idee is : Filter schoon maken.
Bij de aansluiting kuip op het frame de afdichting (schuim tape) vernieuwen.

Synchroniseren van de carb's
Co af stellen.

Loopt ie weer als trein.

Tis ff wat werk maar wel de moeite waard.
 
Ram-air is toch niks meer dan een luchtkanaal naar je luchtbox?? (ik kan er naast zitten)
Ben benieuwd hoe ze dat getest hebben.

Zou eerder eens naar de afstelling laten kijken als je hem niet goed vind lopen.
Even op een testbank is dan het beste.
 
Beetje laat, maar goed.....

Badankt voor de reacties.

Je zou zeggen dat een kawasakidealer dit toch ook zou moeten kunnen uitvinden.... Ik ben zoals gezegd zelf niet echt technisch waardoor ik 'm juist naar een dealer heb gebracht.

Dat van dat onderdeel is wel bijzonder ja, want hij geeft zelf aan dat de motor zonder dat onderdeel niet goed kan rijden. Daarop heb ik gevraagt of je zoiets kunt verliezen tijdens het rijden. Onmogelijk zei hij.

Mijn vraag was toen: hoe kan het dan dat 'ie eerst wel goed reed. Zegt hij: hij kan nooit goed gereden hebben.

Ik weet natuurlijk dat hij eerst wel goed reed en heb daarom het vermoeden dat er iets anders aan de hand is dan (puur) het ram air systeem.
Het schijnt ook dat je de afstelling kunt wijzigen waardoor hij gewoon goed zou kunnen rijden zonder Ram Air.

Is er iemand die een adresje in omgeving van Gorinchem weet om dit te regelen? (of er bekent mee is en dit tegen vergoeding wil doen?)
 
Beetje laat, maar goed.....

Badankt voor de reacties.

Je zou zeggen dat een kawasakidealer dit toch ook zou moeten kunnen uitvinden.... Ik ben zoals gezegd zelf niet echt technisch waardoor ik 'm juist naar een dealer heb gebracht.

Dat van dat onderdeel is wel bijzonder ja, want hij geeft zelf aan dat de motor zonder dat onderdeel niet goed kan rijden. Daarop heb ik gevraagt of je zoiets kunt verliezen tijdens het rijden. Onmogelijk zei hij.

Mijn vraag was toen: hoe kan het dan dat 'ie eerst wel goed reed. Zegt hij: hij kan nooit goed gereden hebben.

Ik weet natuurlijk dat hij eerst wel goed reed en heb daarom het vermoeden dat er iets anders aan de hand is dan (puur) het ram air systeem.
Het schijnt ook dat je de afstelling kunt wijzigen waardoor hij gewoon goed zou kunnen rijden zonder Ram Air.

Is er iemand die een adresje in omgeving van Gorinchem weet om dit te regelen? (of er bekent mee is en dit tegen vergoeding wil doen?)

Powerpoint in Tiel
 
Ga eens kijken op het ZXR750 forum en gooi het euvel daar eens in de groep:
http://www.zxr750.nl/

Zitten een aantal mensen met ontzettend veel (ZXR-)kennis en er worden ook veel onderdelen te koop aangeboden.
 
Ik hoop u hiermee te helpen
G:\zxr 93.bmp
full
 
Beetje laat, maar goed.....

Badankt voor de reacties.

Je zou zeggen dat een kawasakidealer dit toch ook zou moeten kunnen uitvinden.... Ik ben zoals gezegd zelf niet echt technisch waardoor ik 'm juist naar een dealer heb gebracht.

Dat van dat onderdeel is wel bijzonder ja, want hij geeft zelf aan dat de motor zonder dat onderdeel niet goed kan rijden. Daarop heb ik gevraagt of je zoiets kunt verliezen tijdens het rijden. Onmogelijk zei hij.

Mijn vraag was toen: hoe kan het dan dat 'ie eerst wel goed reed. Zegt hij: hij kan nooit goed gereden hebben.

Ik weet natuurlijk dat hij eerst wel goed reed en heb daarom het vermoeden dat er iets anders aan de hand is dan (puur) het ram air systeem.
Het schijnt ook dat je de afstelling kunt wijzigen waardoor hij gewoon goed zou kunnen rijden zonder Ram Air.

Is er iemand die een adresje in omgeving van Gorinchem weet om dit te regelen? (of er bekent mee is en dit tegen vergoeding wil doen?)


ik moest even lachen om dit zinnetje :P

ram air is geen onderdeel.
ram air is het systeem hoe de lucht aangezogen word zeg maar.

het ram air systeem bestaat uit onderdelen zoals in het plaatje hierboven werd aangegeven.

je luchtfilter schoonmaken/ vervangen is al een flinke stap
carberateurs synchroniseren kan een wereld van verschil uitmaken

die garage die jou informatie geeft weet er zelf geloof ik niet bijster veel van, of deze nemen je in de maling :P
 
Ik rijdt ZXR zonder kuip en daar heb ik ook geen compleet luchtinlaattraject. De hele voorste buis is eraf en er steekt alleen een rubberen inlaat door het frame.. Hij rijdt verder prima :)

Klopt, het verhaal rond ram-air is dat je er een paar pk mee wint op hogere snelheden. Dan wordt de lucht door de rijwind je airbox ingeperst en ontstaat een soort turbo-effect. Maar op normale snelheden doet het feitelijk niets. Het effect van ram-air is op een vermogensbank ook niet te meten.
 
Ik denk dat je toch eens op zoek moet naar een ander garagebedrijf. Een Ram-air is bedoeld om de motor op hoge snelheid van extra lucht te voorzien waardoor je een paar PK wint. Een ZXR rijdt ook zonder Ram-air systeem gewoon goed. Ik heb een hele tijd zonder kuip en dus zonder ram-air tunnel gereden en dat ging probleemloos. Ze hebben een lulverhaal opgehangen. Je hebt een ander probleem aan de hand en dat kan vanalles zijn. Breng de motor eens naar een motorzaak waar ze wel verstand van zaken hebben. In Tilburg zit Van Boxtel motoren, ook een Kawa specialist. Zelf heb ik heel goede ervaringen met Motor Service Zuid te Oirschot (geen kawa dealer, maar wel gespecialiseerd in Japanse motoren)
Het lastige bij een ZXR is dat het voor die tijd al een behoorlijk moderne motor was die toch best gecompliceerd in elkaar zit. Jammer is dat de motor niet echt goed afgewerkt is, waardoor er zaken soms niet helemaal functioneren zoals ze zouden moeten functioneren. Het lijkt erop dat je een afstellingsprobleem hebt, maar er kan ook wat anders aan de hand zijn. Dat is zo moeilijk te beoordelen.
In ieder geval zou ik eens een second opinion vragen.
 
Nou weet ik nog steeds niet hoe de motor nou precies loopt..Loopt ie slecht in laag of hoog toeren,stotteren,inhouden?
Check in ieder geval de slang aan de rechterkant van je airbox.Komt van de carb ontluchting voor zover ik nog weet..Bij mijn zxr zat ie destijds los,en daardoor hield de motor in op hoog toeren..
 
't komt er dus op neer dat de motor ook zonder dat onderdeel goed zou moeten kunnen rijden mits deze op de juiste manier is afgesteld.

ZX7 arnold: Welk onderdeel het precies is durf ik niet te zeggen. Die monteur had het over het ram air systeem, maar welke onderdelen hij precies bedoelt......?

Soesko: dat de kawa zonder dat onderdeel ook goed zou moeten kunnen rijden heb ik idd al eerder gehoord. De vraag is dan alleen even wie dat voor elkaar kan krijgen. De regionale kawadealer hier uit de buurt niet, dus vandaar even de vraag.... Wie wel?

Bakki72: Als ik onder de 8000 toeren blijf merk ik er niets van, maar zodra ik daarboven kom, begint hij erntig te haperen/schokken (miss te weinig benzine / lucht?)

Arne: ja idd, dat plaatje met die onderdelen heeft de monteur mij ook al een keer laten zien. Ik kan ze alleen nergens meer nieuw kopen. Daarom ben ik zoek naar iemand die de kawa zonder deze onderdelen kan afstellen, want dat schijnt dus wel mogelijk te zijn.

Carburateurs synchroniseren e.d. gaat me echt allemaal niet alleen lukken. Vandaar dat ik op zoek ben naar een partij/persoon die hier ervaring mee heeft...

Allemaal weer bedankt voor de reacties!
 
~
Bakki72: Als ik onder de 8000 toeren blijf merk ik er niets van, maar zodra ik daarboven kom, begint hij erntig te haperen/schokken (miss te weinig benzine / lucht?)

~
Dat deed mijn ZXR destijds ook.Oorzaak was toen die slang op de airbox.Meen dat die slang voor de carb(vlotterkamers)ontluchting was.Zorgt voor een onderdruk waardoor de vlotterbakken sneller vullen,zit die slang los,dan wordt t brandstofnivo te laag waardoor ie op hoge toeren te weinig brandstof krijgt.
Tenminste,dat was mn eigen verklaring toen voor t probleem..Slang goed gemonteerd en probleem was over..
Zeg niet dat t bij jouw motor ook t geval is,maar t is simpel te checken.Slang raakt meestal los tijdens montage van de tank,ff opletten dus.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan