25/35kw???

marvin

MF'er
13 mrt 2004
155
0
purmerend
hallo iedereen.
misschien kan iemand mij dit uitleggen.
in de wegenverkeerwet staat:
cat:a= geldig voor motorrijtuigen op 2 wielen met of zonder zijspan of aanhangwagen kandidaten onder de 21 jaar leggen de rijproef af op een motorfiets waarvan de cilinderinhoud meer dan 120cc en waarvan het vermogen minder is dan 35kw, welke in snelheid kan bereiken van tenminste 100km/h.
en dan nog een heel verhaal wat nu niet van toepassing is.

nu heb ik een xt600e uit 2001 en daar hebben ze geen 25kw kentekens/papieren voor, nu moet ik een nieuw kenteken/papieren kopen om hem officieel 25kw te laten zijn + een 25 kw setje natuurlijk.
waarom moet dat??
de verzekering heb schriftelijk vastgezet dat ik op mijn 29kw motor mag rijden.
plus het staat in de wegenverkeerswet dat een 35kw motor een lichte motor is.


alvast bedankt en later van marvin
 
omdat die 35 kw alleen geld voor de motor waarmee je examen doet
Die 25 kw regeling geld voor de motor waarop je na het behalen van het papiertje op mag rijden
Verbeter me als ik het fout heb
 
hallo iedereen.
misschien kan iemand mij dit uitleggen.
in de wegenverkeerwet staat:
cat:a= geldig voor motorrijtuigen op 2 wielen met of zonder zijspan of aanhangwagen kandidaten onder de 21 jaar leggen de rijproef af op een motorfiets waarvan de cilinderinhoud meer dan 120cc en waarvan het vermogen minder is dan 35kw, welke in snelheid kan bereiken van tenminste 100km/h.
en dan nog een heel verhaal wat nu niet van toepassing is.

nu heb ik een xt600e uit 2001 en daar hebben ze geen 25kw kentekens/papieren voor, nu moet ik een nieuw kenteken/papieren kopen om hem officieel 25kw te laten zijn + een 25 kw setje natuurlijk.
waarom moet dat??
de verzekering heb schriftelijk vastgezet dat ik op mijn 29kw motor mag rijden.
plus het staat in de wegenverkeerswet dat een 35kw motor een lichte motor is.


alvast bedankt en later van marvin
Dit 35kw geldt voor lesmotoren (en in de toekomst ook voor het lichte rijbewijs lig mij bij). Maar volgens mij moet je in Nederland als je een Beperkt A rijbewijs heb nog steeds voldoen aan de 25kw limiet.

Als een motor geen 25kw is en er bestaat een setje voor om de motor aan te passen, dan kan je dat door een dealer laten plaatsen en hij vraagt dan nieuwe papieren met de opmerking 25kw. Je kenteken blijft dan hetzelfde. Heb je een volledig A rijbewijs dan kan je de begrenzing verwijderen en nieuwe papieren aanvragen.

Zo is het op volgens mij op dit moment in Nederland
 
de dealer kan op mijn motor geen 25kw papieren maken/krijgen, ik weet ook niet waarom zo moeilijk lijkt het me niet. met een betje prutsen met de scanner zou je het zelf nog kunnen doen.
het punt is dat in de wet nergens staat dat 25kw een lichte motorfiets is maar 35kw. alleen het cbr zegt dat je moet afrijden op een 25kw motor omdat zij een monopolie positie hebben en dat voor hun examens met max 25kw mag worden afgereden, van de wegenverkeerswet mag dus 35kw.
ik denk dat ik het gewoon ga proberen en als er onverhoopt iets gebeurd dat ik dan voor de duidelijkheid gewoon een zaak aanspan, het staat immers nergens in de wet beschreven.
later van marvin
 
p.s op onze er5 staat op de kentekenpapieren dat het 37kw is en een zware motorfiets.
nu heb ik me papieren van yamaha nog niet terug en kan ik niet kijken wat er op mijn papieren staat.
voor de rest hebben we alleen oude motoren emn daar staat helemaal niks vermeld over zware/lichte motorfietsen.
 
dit komt omdat de importeur besloten heeft dat jouw motor niet 25kw gemaakt mag worden, hij voldoet dan niet meer aan de technische eisen (welke dat ook mogen zijn). En je mag aleen op een 35 kw motor afrijden, volgens mij is dit omdat de meeste les motor soms wat oude barrels zijn die geen 25kw maar 30 ofzo zijn. Er staat toch afrijden in de wet niet normaal rijden. En er staat in die zin ook niets dat je bij afrijden een lichte motorfiets moet hebben aleen <35kw er staat gegarandeerd ergens anders in de wet dat een lichte motorfiets <25kw is.
En ik zou er maar niet vanuit gaan dat je verzekering je dekt als jij met 29kw rijdt i.p.v de wettelijke 25kw. Waarom zouden ze?
 
Laatst bewerkt:
weet iemand een internetsite waar alle wetten vermeld staan, kan ik ff zoeken.
een kennis is advocaat en die heb er niks over kunnen vinden, hij is ook een mens dus misschien heb hij er overheen gekeken of zo.
in duitsland hebben ze wel xt600e`s met 25kw papieren en kenteken.
later van marvin
 
Beste marvin maak het jezelf niet moeilijk en doe dit nu niet
Ik zit ook aan de 25 Kw regeling vast en daar is niet onderuit te komen.
Daar is hier ook genoeg over geschreven en het staat helaas ook vast in de wet.
Dus leg je er bij neer en ga opzoek naar een andere motor (een cb500 bijvoorbeeld :P die kan wel begrends worden)
 
Terug
Bovenaan Onderaan