>25 jaar, schorsen?

Brikmans

MF'er
23 feb 2006
206
1
Rozenburg
Ik heb een frame op de kop getikt, is ouder dan 25 jaar, dus uit de wegenbelasting. Uit ervaring weet ik dat na het op naam zetten ik over enkele weken een waarschuwing van de belastingdienst kan ontvangen dat ik het voertuig moet laten verzekeren.

Maar dat wil ik niet. Ik wil het frame gewoon als reserve bewaren. En het kenteken schorsen lijkt me overbodig omdat er geen wegenbelasting meer verschuldigd is.

Iemand hier ervaring mee?
 
Bij gebruik van een auto dient de auto :

-gekeurd,
-verzekerd en
-belastingbetalend te zijn (wegenbelasting).

Bij een leeftijd van 25 en ouder vervalt deze belastingplicht.

Een motor hoeft volgens onze wetgeving (nog!) niet te voldoen aan een jaarlijkse keuring.
Blijft over de verzekeringskwestie.
Zul je deze willen opschorten dan is schorsen van het kenteken de enige juiste actie.
De ervaring leert echter dat een verzekering goedkoper is,vraag eens rond bij de diverse verzekeraars.
 
De RDW-site kan je alles vertellen :)

404 | RDW

Het kost je dus 22,70 om hem te schorsen.
Daar kan geen verzekering tegenop. :N
 
Laatst bewerkt:
Jawel het kan wel goedkoper . ik heb zelf een oldtimer verzekering bij Roel van Maarsseveen en daar kan je voor een luttel bedrag (was 5 gulden ) een of misschien wel meer motoren mee verzekeren als 0 km motor . ik heb dit ook gedaan met een oud frame waar ik het kenteken nog van had

Groeten Eldert
 
En het kenteken schorsen lijkt me overbodig omdat er geen wegenbelasting meer verschuldigd is.

Iemand hier ervaring mee?

Het is een beetje krom inderdaad. Ik heb ook zo'n ding staan, 10-jaren-plan opknappertje. Ouder dan 25 en geschorst.
Je hoeft inderdaad geen wegenbelasting te betalen (aan de belastingdienst), maar de schorsingskosten zijn weer een soort van administratiekosten voor de RDW.
Dus hoe je het ook wend of keert, iémand wil geld zien. B|
 
Je betaalt voor de administratie! Niet schorsen en geschorst houden betekent verlopen van kenteken!
Schorsen vrijwaart je van de verplichting om te verzekeren. Die ambtenaren komen niet kijken of er louter een frame met kenteken bij jou staat! 't Is zout, maar 't kost plata, datum in de gaten houden en elk jaar opnieuw de moeite nemen om....etc. etc.

Ik heb een keer een kenteken gewoon laten verlopen. Nooit wat van gehoord!
Kort geleden wilde ik dat met een sloper weer doen en kreeg toen te maken met een fanatieke briefschrijvende en vooral met boetes dreigende ambtenaar, die bij de jaarlijkse controle etc. etc.

Het was of schorsen,...... of kenteken insturen met de verklaring het ding zelf te slopen. Dat laatste heb ik gedaan en daarmee was de kous af!

Suc6
 
Laatst bewerkt:
even een kleine opsomming:

* oldtimers ook : verzekeren óf schorsen. Daar komt één voordeel om de hoek, bij oldtimers komen ze er niet elk jaar op terug (geen idee van de terugwerkende kracht als ze ineens wakker worden en zien dat je al 3 jaar niet opnieuw geschorst hebt)

* schorsen €22.. verzekeren bij Maarsseveen €10 tot €20 pj.pm (0 kilometer motor als het nog bestaat de allerbeste optie natuurlijk)
* dus ik zou hem eenmalig schorsen.. als je hem minimaal anderhalf jaar niet gaat gebruiken..
 
Laatst bewerkt:
Maar, begrijp ik nu goed, dat je het kenteken schorst totdat je het weer wenst te gaan gebruiken?Dus stel dat ik voorlopig 5 jaar lang niets van plan ben met dit frame, mij dit eenmalig 22 euro kost?
Daar valt financieel wel overheen te komen als dat zo is.
 
Neen, schorsen moet elk jaar.

(geen idee van de terugwerkende kracht als ze ineens wakker worden en zien dat je al 3 jaar niet opnieuw geschorst hebt)
Maatje van me heeft laatst de zelfbouwmotor van zijn pa opgeknapt. Ding stond 30 jaar lang in de kelder. Al die tijd niet geschorst geweest, maar het kenteken was nog wel bekend en stond nog gewoon in het systeem. Hij heeft hem toen gewoon weer verzekerd, gelukkig voor hem geen boete met terugwerkende kracht gekregen, zou een aardige zak duiten gaan kosten :)
 
Maar, begrijp ik nu goed, dat je het kenteken schorst totdat je het weer wenst te gaan gebruiken?Dus stel dat ik voorlopig 5 jaar lang niets van plan ben met dit frame, mij dit eenmalig 22 euro kost?
Daar valt financieel wel overheen te komen als dat zo is.
Je moet je kenteken ieder jaar opnieuw schorsen.
 
Maar, begrijp ik nu goed, dat je het kenteken schorst totdat je het weer wenst te gaan gebruiken?Dus stel dat ik voorlopig 5 jaar lang niets van plan ben met dit frame, mij dit eenmalig 22 euro kost?
Daar valt financieel wel overheen te komen als dat zo is.

..nou,..ik heb twee voertuigen van <25jaar en daar zijn ze elk jaar op tijd bij,..dan krijg ik een brief van de RDW: LET OP UW SCHORSING..
bij de andere kentekens (frame's/..slopers..) schors ik de motor slechts één keer en hoor er nooit meer iets van .. dus ja (!) het zou elk jaar moeten.. maar in praktijk niet nodig

voor de veiligheid: 0 kilometer-kenteken/verzekering erop !
 
Laatst bewerkt:
Ik heb twee klassiekers, voor de eerste betaal ik 28 euro, tweede is 20 euro (goedkoper dan schorsen) wel ex. assurkosten en éénmalig adm kosten (bij maarseveen)

Weet iemand het volgende?
Op geschorst kenteken staat "geschorst t/m **-**"
Indien je de motor hierna gaat gebruiken en dus ook verzekerd moet je dit dan weer aanmelden bij rdw of blijft bovengenoemde tekst gewoon op kenteken staan?

gegroet en alvast een goed en feestelijk uiteinde *O*
 
Ja ik weet het, een kick van een oud topic.
Ik zit echter met een vraagje;
Ik zal komende zaterdag een motor kopen die nog op kenteken staat. Nu wil ik dat ding puur voor onderdelen gebruiken. (het geval is ook niet echt de moeite waard op te knappen.)
Wat zou ik zo'n geval moeten doen om zo goedkoop mogelijk al het gedoe met verzekeringen/schorsingen achter de rug te krijgen?

Het is een motor van 1980 ofzo, dus wel flink oud al. Heb niet echt zin om elk jaar 22,nogwat euro te betalen voor schorsing... :)
 
De huidige eigenaar van de motor / kenteken, de kentekenpapieren oplaten sturen naar RDW met de mededeling dat de motor gesloopt wordt omdat b.v. het frame krom is.
Dit kost je niets, behalve dan een postzegel voor het opsturen.
De verkopende partij moet natuurlijk dan wel meewerken, hij moet het opsturen en hij is en blijft eerst eigenaar totdat hij bericht terug krijgt van RDW.
Zie voor meer info www.rdw.nl
 
Je praat over hooguit 20 euro aan verzekerings premie per jaar, ik vewacht nog minder, althans dat betaal ik bij de unive

En schorsen kost geloof ik 29 euro
 
Dat van die 20 euro per jaar klopt, maar er komt ook meteen dan 25 euro tenaamstelling bij ofzo.
En het is zonde geld te betalen voor iets wat ik toch niet ga gebruiken voor datgeen.
Dus de eerste oplossing lijkt me het beste. Ik zal zaterdag naar die mensen toe, en zal dit dan met ze overleggen.
 
Je kan idd bij R v Maarsseveen een zg. slapende verzekering aanvragen. Kost ong 5 euro.Moet wel een bepaalde leeftijd zijn en ik denk ook andere verzekeringen hebben.
Ik heb zo een aantal lopen daar. Dus eerst eens ff bellen,mzzls ,Rob.
 
Ik heb ook nog twee van die frames liggen en die trap ik volgende week naar de sloop.
1 van een CB750KZ en 1 van een Z750 voor het geval iemand nog interesse heeft (allebei van 1981).
die dingen vreten geld op de lange duur.
 
Ik heb ook nog even naar de RDW gemaild. Om zo zeker te zijn wat er precies mogelijk is en hoe dit werkt. Hieronder een kopie van de mail mocht iemand er ooit nog eens mee te maken krijgen:
______________________________________________________________________
Geachte heer ****,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

In principe moet u een voertuig laten slopen door een RDW-erkend sloopbedrijf. Toch kan de RDW uw registratie in sommige gevallen ook beëindigen als u uw voertuig laat slopen door een bedrijf dat niet door de RDW-erkend is.

Uw voertuig moet dan vallen onder één van de volgende categorieën:

Personenauto's en bedrijfswagens (< 3500 kg), ouder dan 15 jaar
Motorfietsen
Bromfietsen
Aanhangwagens
Bedrijfswagens met een maximum massa van meer dan 3500 kg
Brief sturen

Alleen als het voertuig op uw eigen naam staat geregistreerd kunt u een brief naar de RDW sturen om de registratie te laten beëindigen. In dit verzoek omschrijft u waarom u het voertuig niet bij een RDW-erkend bedrijf kunt inleveren.



Documenten

U stuurt alle drie delen van het kentekenbewijs samen met de brief op naar de RDW. Heeft u het kentekenbewijs niet meer of is het niet compleet, dan stuurt u ook een kopie van uw geldige legitimatiebewijs mee. Staat het voertuig op naam van een rechtspersoon, dan moet u ook een kopie uit het register van de Kamer van Koophandel meesturen.



Het adres is:

RDW

Unit VRD

Postbus 30.000

9640 RA Veendam



U kunt het beste voor uzelf kopieën van de documenten maken. Verder is het raadzaam om de originele kentekendelen aangetekend te sturen. De verzendkosten zijn voor uw eigen rekening.



Uit de registratie

De RDW beoordeelt of de registratie van uw voertuig beëindigd wordt, als dit het geval is dan ontvangt u hier een bevestiging van.
Pas wanneer de RDW de registratie heeft beëindigd, vervallen de voertuigverplichtingen voor u.



Kentekenplaten

U moet zelf de kentekenplaten vernietigen.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

______________________________________________________________________
 
Je kan idd bij R v Maarsseveen een zg. slapende verzekering aanvragen. Kost ong 5 euro.Moet wel een bepaalde leeftijd zijn en ik denk ook andere verzekeringen hebben.
Ik heb zo een aantal lopen daar. Dus eerst eens ff bellen,mzzls ,Rob.


da's een goeie..alleen kom ik daar nu een jaar of 4 te laat achter B|
 
Ik heb beide frames afgelopen weekend gedumpt,
eerst naar Roukema geweest en daar deden ze nogal moeilijk...

Frame 1: geen papieren meer dus daar konden ze niets mee
Frame 2: wel papieren maar er klopte volgens hun iets niet :?
administratie kosten per frame 20 euro :W

naar lokale autosloop:
Frame 1: geen probleem
Frame 2: nummers gecontroleerd ...klopte wel dus ook geen probleem

administratie kosten 10 euro per frame

dus geen gedoe met RDW en zo om van die farmes af te komen en je hebt een vrijwaring die je bij de RDW niet krijgt.

verder heb ik begrepen dat als je sloop in eigen beheer doet dan wordt de kenteken registratie beeindigd maar als je niet zelf het frame vernietigd en het komt in de omloop dat je dan alsnog aansprakelijk kan zijn.

het frame dumpen bij de sloop lijkt me de veiligste weg, behalve als je het frame ooit nog eens wil gebruiken om er weer een motor mee op te bouwen. Dan wordt het schorsen of verzekerd houden, bereken de kosten voor een paar jaar en als je nooit wat met dat frame meer doet is dat weggegooid geld.
 
als je het kenteken van een frame af wil hebben zou ik wel even het framenummer eruit slijpen.

kan het ook niet meer in omloop komen en kan je niet aansprakelijk gesteld worden
 
Terug
Bovenaan Onderaan