25 kw beginnen of "zwaar"??

Smok3y

Rookie
13 jun 2006
16
0
utrecht
Hallo,

Ik zit met een klein vraagje ik ben 21 en ga volgende week aan mijn eerste motor les beginnen.
Als ik mijn motorrijbewijs heb gehaald (liefst zo snel mogelijk :} )
Mag ik officieel "zwaar"gaan rijden. omdat ik boven de 21 jaar ben.
Maar wat is nu verstandiger.
Beginnen met een 25 kw.
Of gewoon een zware motor gaan rijden en daar ervaring mee opdoen?
Het liefst zou ik persoonlijk voor het laatste gaan,maar wat denken jullie dat het beste is.

M.v.g

smoke
 
Maakt weinig uit. Er zijn zat motoren met meer dan 25 KW die je makkelijk kan rijden. Daarbij zijn motoren op 25kw vaak duurder in aanschaf of moeilijker te verkrijgen.

Gewoon een gsx600f gaan rijden :)

[edit] onbegrenst wel te verstaan [/edit]
 
600cc. CBR600RR van Honda ofzo.

Heb er 20.000km op gereden. Toen stapte ik op een R1 van 2004, want dat mag wel na 20.000km vond ik zelf.

Geen vuiltje aan de lucht, maar je moet gewoon even wennen aan die ontzettende power in zo'n 1000cc.

Een 600cc is geen probleem. Geen uitstapjes gehad en ik was toen nog een beetje wild zeg maar. Je leert het wel na 20.000km met een 600.
 
zou mooi lessen en afrijden voor 25+ kw. mocht je graag 25 kw willen rijden is dat dan nog mogelijk. rij je voor 25 kw af dan zit je er mooi aan vast '(
 
600cc. CBR600RR van Honda ofzo.

Heb er 20.000km op gereden. Toen stapte ik op een R1 van 2004, want dat mag wel na 20.000km vond ik zelf.

Geen vuiltje aan de lucht, maar je moet gewoon even wennen aan die ontzettende power in zo'n 1000cc.

Een 600cc is geen probleem. Geen uitstapjes gehad en ik was toen nog een beetje wild zeg maar. Je leert het wel na 20.000km met een 600.

Is een RR niet iets te aggressief voor een beginner ? Ik zou dan meer een CBR600F nemen ( ik kan dit fout hebben :) )
 
Ik zou gewoon voor vol vermogen gaan. Dat mag ik sinds vandaag namelijk ook *D

Je beperkt je zelf alleen maar. Je moet gewoon alleen verstandig zijn met het kopen van een motor. Dus niet meteen een R1 willen hebben ofzo. Dat ga ik niet doen in ieder geval. Iets tussen de 400 en 600cc is harstikke leuk om ervaring mee op te doen. Zeker als je niet de nieuwste motor wil is dat hartstikke goed te doen. Ik ga zelf voor een 600cc.
 
gsxr 11000 *O*

bevalt me prima

Ze maakten mij in eerste instantie ook uit voor *beep*
Maar op dit "logge" ding rij ik veel normaler als op een gooi en smijt fiets

Ga in ieder geval op voldoende fietsen proefrijden
 
Gewoon vol vermogen gaan. Met 600cc kun je al aardig uit de voeten. Of je meer cc's zou kunnen doen is helemaal aan je eigen dicipline gelegen.
 
het feit dat je hierover nadenkt zegt al genoeg...jij kunt je vast wel beheersen en focust je blijkbaar niet alleen op het vermogen itt een aantal sjonnies die je hier wel eens leest.

Het voordeel van zwaar mogen rijden is dat je gewoon elke motor kunt kopen die je leuk lijkt (en die je kunt betalen)... kortom, ga op zoek naar een motor die je bevalt in de aspecten die voor jou belangrijk zijn (type motorblok, rijgedrag, uiterlijk enz enz enz)... en kijk niet al teveel naar het vermogen. De cilinderinhoud geeft een redelijke indicatie..
vermogen is trouwens niet het leukst vindt ik...koppel is nog leuker, en dat krijg je voornamelijk door een grote cilinderinhoud (kan ook op andere manieren).
 
Gewoon als je twijfelt een motor nemen met wat minder pk's, niet per se eentje die op 25kW is begrenst (en gekeurd). Dat begrenst je nogal in je opties en is relatief vaak duurder. Koop lekker een 500 - 600cc motor en je hebt een leuk beginnetje. Ik denk dat beginnen op een zware motor ook prima kan, maar als je er zelf over twijfelt gewoon niet doen :)
 
Je hoeft toch niet te kiezen tussen 25KW en 130KW?
Je kunt er gewoon tussenin gaan zitten.


Dan lijkt mij een 600 zoals hier word gezegd idd een goed idee.

Maar wat voor een type motor wil je gaan rijden dan?
 
Ik zou in iedergeval voor een 'zwaar' rijbewijs gaan. Dan laten ze je niet op een hayabusa lessen ofzo, dus voor het lessen maakt het weinig verschil of je nou voor een 'zwaar' of een 25kw rijbewijs gaat.

Dan kun je nadat je je rijbewijs hebt zelf kiezen wat voor motor je wilt hebben. Dan kun je altijd nog een motor kopen met wat minder vermogen, met de luxe dat je niet VERPLICHT bent om twee jaar 25kw te rijden. En je dus ook een motor met 30kw ofzo kunt kopen.
 
Ik zou gewoon voor een zware gaan, ik heb op een beperkte gereden en die weer omgezet naar zwaar en toen dacht ik ook van: nu gaat het gebeuren!.. maar uhm, dat viel alleszins mee. (tegen dus ;) )

Dus gewoon een fietsje kopen met genoeg pit waar je zelf goed mee uit de voeten kan.
 
Ik zou ook voor een zware motor gaan. Alleen al het aanbod op de markt van "zware" motoren is al vele malen groter dan lichte motoren. Dus een goede tweedehands is een stuk makkelijker te vinden. Ik ben ook meteen op zwaar beginnen, maar wel gewoon met een 600 cc CBR. Gaat mij nog steeds meer dan snel genoeg en kan er nog genoeg mee leren. Ik hoef momenteel nog geen 1000cc, ben meer dan tevreden met mijn motor nu.
 
500 of 600cc zijn leuke beginnersmotoren toch? Volvermogen willen die ook best vooruit, snel zat voor de eerste tijd in ieder geval :)
 
zou mooi lessen en afrijden voor 25+ kw. mocht je graag 25 kw willen rijden is dat dan nog mogelijk. rij je voor 25 kw af dan zit je er mooi aan vast '(

:^

ALTIJD 'zwaar' lessen en examen doen als je de mogelijkheid hebt. Je lest dan op een motor met iets meer dan 25KW, dus dat verschil ga je niet merken. Maar je bent dan wel vrij om te rijden wat je wilt en als je dan na 4 maanden uitgekeken bent op je ER-5 dan kan je zonder problemen Hayabusa gaan rijden *D

Succes met lessen!
 
Ik ben ervan overtuigd dat niet al te zwaar beginnen (ca. 600) beter is om te leren rijden. Er is geen 1 coureur die op een zware motor begonnen is.

Ik denk dat je sneller goed leert rijden op een 600 omdat je eerder het idee hebt de motor onder controle te hebben. Omdat de afschrijving op motoren relatief laag is, kan je zonder veel verlies na 1, of 2 jaar op een zwaardere motor stappen.
 
ik heb ook een vraagje laats stond er op motorfreaks dat je pas vanaf je 24ste zwaar mag gaan rijden die regel is er tog allang??/of waneer gaat ie in? 8-)
 
ben in november geslaagd voor mijn “volle” rijbewijs en ben ook blij dat ik niet met 25kw heb hoeven rijden. Ik rijd nu een yamaha diversion 600cc. Ik kan niet anders zeggen dat me dat prima bevalt. Is 45 kW en kan lekker ervaring op doen. Is een erg vergevende motor waardoor je niet gelijk op je bek ligt als je eens een foutje maakt. (ja ik praat uit ervaring O-) )

en geloof me, ik ben nog geen auto tegen gekomen die me eruit trekt bij het stoplicht }) (zelfs niet met "maar" 45kW)
 
Ok thanks voor alle reply,s guys. ;)
Dus als ik het goed begrijp kan ik het beste met een 600cc beginnen en daarna overstappen op bijv. 1000cc.
En sommige zeiden dat een 1000cc te veel van het goede was om mee te beginnen,maar op wat voor manier?
Alleeen door de snelheid of is het ook anders rijden in bochten/remmen etc.

M.v.g

Smok3
 
Terug
Bovenaan Onderaan