25 Kw de Zin en Onzin + de exacte regeltjes !!!!

Harley

MF veteraan
6 jun 2001
7.375
3.447
Helmond
Eindelijk heb ik dan toc besloten om mijn lang geleden stukje over 25 Kw hier toch maar te posten voor alle belangstellenden.
gelieve dit niet zomaar klakkeloos over te schrijven. Ik ben nl. nog steeds van plan om een website te bouwen waarvan 25 kw een onderdeel is en wil het daarom nog een beetje van mezelf houden. Bvd Harley van der Velden
(hvandervelden@chello.nl)

Komtie ! ->
=====================================================
Motorfiets, 25 Kw ???

Ook mijn eerste gedachte was: {censuur} wat is dat nu weer voor onzin regel ?
Ik was nog geen 18 toen die regel ingevoerd werd dus ik zat er automatisch aan vast. Dit was ook al zo het geval toen ik nog geen 16 was toen werd ongeveer 1 jaar voordat ik 16 zou worden het bromfiets certificaat ingevoerd. Ik heb gebaald en gevloekt en heb toendertijd zelfs aan mijn vader gevraagd waarom ie mij niet 1 jaar eerder heeft kunnen produceren.

Maarja dit is allemaal achteraf toch wel goed geweest. Als je nog jong bent zie je het nut er niet van in en denk je alleen maar aan geldklopperij. Toch vind ik het nu geen slechte regeling en zou zelfs voor brommers ook iets van praktijk examen zien. Waarom ? Omdat ik veel brommer rijders wel zo associaal zie rijden gewoon omdat ze het gevaar niet inzien. Het gevaar voor zichzelf maar vooral ook het gevaar voor anderen. Maar genoeg over brommers. Dat stadium heb ik al gehad en ben blij dat ik nu ietsjes meer mag.

Wat houdt het nu precies allemaal in ?

Dit is wat het CBR (http://www.cbr.nl) er mooi over weet te verwoorden :

Twee categorieën :
Het praktijkexamen voor de motor is er in twee categorieën, een lichte categorie (’A beperkt’) en een zware categorie zonder beperkingen (’A’). Als u jonger bent dan 21 jaar, moet u het examen afleggen op een lichte motor met een vermogen van minder dan 35 kW. De cilinderinhoud van deze motor moet meer dan 120 cc zijn en hij moet minstens honderd kilometer per uur kunnen rijden.
Bent u 21 jaar of ouder, dan mag u kiezen of u het examen wilt afleggen op een lichte motor of een zware. Zo’n zware motor moet een vermogen hebben van 35 kW of meer.

Examen met een lichte motor
Als u slaagt voor een examen op een lichte motor, krijgt u (ongeacht uw leeftijd) een rijbewijs A met een beperkte bevoegdheid. U mag dan twee jaar lang alleen rijden met een motor met een vermogen van hoogstens 25 kW en hoogstens 0.16 kW ‘per kilo ledig gewicht’. Pas na twee jaar mag u overstappen op een zwaardere motor; daar hoeft u niet opnieuw examen voor te doen.

Examen met een zware motor
Slaagt u voor een examen op een zware motor, dan krijgt u een rijbewijs A zonder beperkingen. U mag daarmee direct op elke motor rijden.

Dit houdt dus in dat je zolang je niet ouder bent als 21 je geen examen mag doen voor de zware categorie. Je mag echter wel al een zware motor rijden als je met je 18 al geslaagd zou zijn en dus al twee jaar in het bezit bent van je rijbewijs voor de lichte categorie. Behaal je je lichte rijbewijs terwijl je nog 20 bent dan ben je ook nog steeds verplicht om 2 jaar lang op een lichte motor te rijden, of je zou opnieuw examen moeten dooen speciaal voor de zware categorie.

25 Kw is omgerekend naar Pk's ongeveer 34 Pk. Het vermogen van de motorfiets wordt tegenwoordig altijd op het kentekenbewijs vermeld. Is je motor nogal oud dan staat het nog niet op het kenteken bewijs vermeld. Het is mij op dit moment nog onduidelijk of het vermogen nu wel op het kentekenbewijs vermeld moet worden om met zo'n motor rond te mogen rijden. Ook al komt deze van de fabriek af met 25 Kw of minder. Dit wordt nog uitgezocht als iemand het weet graag ikzelf heb nl een motor waarbij het wel op het kentekenbewijs staat (Suzuki GS500E) maar ook een waarbji het er niet op staat (Suzuki GN400)

Wat voor motor je rijdt maakt in cilinderinhoud dus ook niets uit zolang je maar niet boven de 25 Kw uitkomt. Alleen op het examen ben je verplicht om een motorfiets van tenminste 120 cc te berijden, en deze motorfiets moet ook minimaal een snelheid van 100 Km per uur kunnen rijden.

0.16 kW per kilo ledig gewicht is nog een beperking. welke inhoudt dat je motorfiets ook maximaal 0,16 Kw aan vermogen mag hebben per kilogram droog gewicht van de motorfiets. dit is dus zonder berijder, passagier of benzine. Helaas is deze regel in combinatie met de 25 Kw regel. Het is dus niet of 25 Kw of 0,16 Kw, maar je motorfiets moet aan BEIDE regels voldoen.

Tot mijn stomme verbazing bleek bij navraag op het politiebureau of dit een of / of regel of een en / en regel was wist geen van de twaalf aanwezige agenten mijn antwoord te geven waaronder twee motoragenten. Deze hebben beide 30 minuten overlegd met elkaar en deze kwamen met de conclusie dat het of het een of het ander was. Gelukkig vertrouwde ik dit niet en ben door gaan zoeken naar de echte regel. En het bleek dus dat je motorfiets aan beide regels moet voldoen. Zo zie je maar weer de wet is er wel duidelijk in maar er zijn nog maar vrij weinig mensen die de regel precies weten, en correct toe weten te passen.

======================================================
Nou ik hoop dat het voor sommige mensen nu wat duidelijker is tips of aanpassingen zijn altijd welkom !
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is het wel verplicht op kenteken 25 kw te hebben ook, maar dat is van horen en zeggen, zeg maar ;)
 
Ben benieuwd hoe een Abusa zou rijden met 25 KW..
Het schijnt te kunnen volgens mij heb je dan maar een mm gas. Wel een rare vorm van snelgas :+
 
Volgens mij is het wel verplicht op kenteken 25 kw te hebben ook, maar dat is van horen en zeggen, zeg maar ;)

Hoeft niet, heb ik ook niet.
Komt omdat ie gewoon origineel 18kw/25pk heeft en precies 0,16kw/kg heeft. Kan ik 'm mooi weer verkopen als motor voor het lichte rijbewijs.

25kw komt alleen op het kenteken als er van de motor ook een zware versie bestaat, dus als er ook een ongeknepen model op de markt is.
 
Al bij al is het nog niet zo slecht die regeling (mischien is de periode wat te lang)
Gisteren zag ik in het naar huis rijden een zx9 in een bloembak steken, onmiddelijk gestopt en gaan kijken. Was een kerel van 18 jaar had zijn 6uurtjes les gehad, een voorlopig rijbewijs gaan halen en direkt een zx9 was gaan kopen, bij die handelaar vertrokken en 5 km verder op een 90km/u tweevaksbaan die boven op een brugj heeel erg scherp draait ondervonden dat draaien bij hoge snelheid niet hetzelfde is als met een cb500 tje met de rijschool.
Die gast had wonderlijk genoeg bijna niks (leder jack + jeansbroek) enkel wat kleine schaafwonden
De kwak daarentegen had zijn beste tijd wel gehad
was aan alle kanten geschaafd koplamp kapot voorvork gebogen en alle andere standaard brokken als je goed op je plaat gaat.
Een erg dure leerschool voor die jongen, dan mischien toch beter ff op een 25 kw
Ik ben ook vrijwillig begonnen op een rgv 250.
 
Sommige mensen moeten tegen zichzelf beschermd worden... of dat nu alleen moet gelden als je jong bent?

Die fietsen worden gewoon te snel om een onervaren iemand op te zetten.
Die onderuit rem ongelukjes zorgen alleen maar voor hogere premies.

Het houdt een keer op, als je net je autorijbewijs hebt moet je ook niet in een Ferrari willen zitten.
 
En zelfs met een 25kw motor kun je je in de stad nog doodrijden, vergeet dat niet.

Oja, ik mag trouwens op m'n 20e ook al zware motor rijden, was 18 toen ik 'm haalde, maar goed, 2 weken later werd ik 19, dus erg veel schiet ik er ook niet mee op. |(
 
voor de 25 kw. slachtoffers onder ons }) !

misc.php
 
Tja, dat je jonge rijders begrenst laat rijden kan ik de nut wel een beetje van zien. Kijk maar naar de cijfertjes over ongelukken enzo. Maar waarom 2 hele jaren. Het is zo frustrerend om 25 KW te rijden. En ik GVD nog nog 1 jaar en 10 maanden !!!!!! :( :( :(
 
Tsja, die 25kW regeling.

Ik vind et opzich wel een goede regeling, maar ook een aantal aspecten waar ik echt mijn vraagtekens bij zet.

Stel: je bent van bouwjaar 1970 ofzo, nooit brommer gereden, fietsen kon je ok al niet goed :P en je haalt je motorrijbewijs.
Nu kan je zonder problemen jezelf de dood in rijden op een GSX-R met 160 paarden ?!?!?!

Stel: je kon wel redelijk fietsen :P , hebt 2 jaar brommer gereden (als dan niet sneller dan legaal) en haalt ook je papiertje. Nu moet je het doen op een 25kW met heel wat meer "ervaring" dan bovengenoemde.

Toch zit er hier iets scheef naar mijn mening.
 
Stel: je kon wel redelijk fietsen :P , hebt 2 jaar brommer gereden (als dan niet sneller dan legaal) en haalt ook je papiertje. Nu moet je het doen op een 25kW met heel wat meer "ervaring" dan bovengenoemde.

Toch zit er hier iets scheef naar mijn mening.

Ik vind dat mensen die brommer rijden niet per se beter hoeven te rijden dan mensen die niet brommer hebben gereden. Er zijn er zat die zichzelf levensgevaarlijk gedragen op zo'n brommertje zonder het zelf door te hebben. Het lijkt mij beter de limiet gewoon wat hoger te leggen, dus 35 kw ipv 25 kw
 
Het punt is niet zozeer de ervaring met tweewielers. Het belangrijkste bij motorrijden is het verkeersinzicht. Je kijkt niet alleen voor jezelf maar ook voor de rest van de weggebruikers.
Het beste zou zijn, onafhankelijk van leeftijd het toegestane vermogen op te bouwen naar jaren van rijervaring.
In de huidige regeling is alleen gedacht aan diegenen waarvan je zeker weet dat ze weinig verkeerservaring hebben.
 
Moet je BTW weer je theorie halen als je op je 21ste opnieuw examen gaat doen ??????
Zit zo te denken om dat ze doen. Hangt af of er centjes zijn voor wel een snelle motor
 
Als ik een 500'tje vind, zal de verleiding bij mij denk ik wel groot zijn om die 25 kw beperking eruit te halen na een jaar ofzo.. })
(als ik tenminste al die tijd schadevrij en zelfverzekerd rijd)

(edit) beert: ja je moet dan weer je theorie halen, want dat verloopt na 1 jaar. Bij mij rijschool was er ook een jongen die opnieuw afreed
 
Laatst bewerkt:
Het is bewezen dat vermogen en ongelukken geen relatie tot elkaar hebben, dus is hele 25 kw regel onzin, omdat een beetje 25 kw fiets ook minstens 160 haalt.

Het enige nuttige ervan is misschien de jeudige onbezonnenheid, een hoop pleuren er toch vanaf in de eerste jaren, dus dan is elke kilometer minder meegenomen.
 
Nick-RS:
Stel: je bent van bouwjaar 1970 ofzo, nooit brommer gereden, fietsen kon je ok al niet goed :P en je haalt je motorrijbewijs.
Nu kan je zonder problemen jezelf de dood in rijden op een GSX-R met 160 paarden ?!?!?!

Je mist net de reden met deze stelling: het gaat niet om de kennis en kunde, maar om de leeftijd, en het daarbij horende verantwoordelijkheids gevoel. Wat dat betreft is de huidige 21 zelfs wat aan de lage kant...

Gizmo13:Het is bewezen dat vermogen en ongelukken geen relatie tot elkaar hebben.
Heb je daar iets van een link of verwijzing naar literatuur van? Ik waag je stelling namelijk te betwijfelen.
 
Op zich is de 25 Kw regel niet zo erg.
Het duurt alleen zo lang :(
Waarom maken ze er niet 1 jaar van in plaats van 2.
Ik zelf vind het vaak klote omdat je niet snel kunt optrekken en inhalen maar aan de andere kant is het wel verstandig.
In sommige situaties die net goed gingen dacht ik bij me zelf, gelukkig is het maar een 25 Kw.
Ik denk als ik geen 25 Kw had gehad dat ik al meerdere een ongeluk had gehad.
 
Ik vind het ook geen onzin die 25 kw regeling :, alleen moet het niet 2 jaar duren :( , maar iets met de km's.. Je hebt natuurlijk van die lui die maar een paar 1000 km per jaar rijden :( . Ik heb er nu 22.000 km opzitten in 1 1/2 jaar (zowel zomers als in de winter :] ) en geen ongelukje gehad. :} hopen dat het zo blijft..
 
Op zich is de 25 Kw regel niet zo erg.
Het duurt alleen zo lang :(
Waarom maken ze er niet 1 jaar van in plaats van 2.
Ik zelf vind het vaak klote omdat je niet snel kunt optrekken en inhalen maar aan de andere kant is het wel verstandig.
In sommige situaties die net goed gingen dacht ik bij me zelf, gelukkig is het maar een 25 Kw.
Ik denk als ik geen 25 Kw had gehad dat ik al meerdere een ongeluk had gehad.

:^ Helemaal mee eens maar ik moet nog een maand of 19 :(
1 jaartje lijkt me zat maar er zullen er ook wel veel zijn die 0 km rijden en dan toch nog op een zware motor stappen.
 
Ik ook nog ruim 23 maanden! :) Maar nu maakt het me nog weinig uit. De bochten blijven het mooiste werk, en die worden er niet anders van met een zware motor.
 
Ik vind de regel top!!

echter moeten ze het anders aanpakken.
Laat een dealer gewoon de bevoegdheid krijgen om ELKE motor van ELK bouwjaar terug te voeren naar 25KW.
Verzegelen dat blok en klaar!

Dan kan je tenminste voor 100 piek een wrak kopen effe voor nog es 100 terugvoeren en klaar.

Nu kun je kiezen of bv een 250cc of een cbr vanaf ong 95 (wat de dealers dan weer weten en dus een 94 veeeeel goedkoper is dan een vanaf 95).

Is dus weer gewoon geldklopperij!!!!
Nederland :r
 
Terug
Bovenaan Onderaan