Eindelijk heb ik dan toc besloten om mijn lang geleden stukje over 25 Kw hier toch maar te posten voor alle belangstellenden.
gelieve dit niet zomaar klakkeloos over te schrijven. Ik ben nl. nog steeds van plan om een website te bouwen waarvan 25 kw een onderdeel is en wil het daarom nog een beetje van mezelf houden. Bvd Harley van der Velden
(hvandervelden@chello.nl)
Komtie ! ->
=====================================================
Motorfiets, 25 Kw ???
Ook mijn eerste gedachte was: {censuur} wat is dat nu weer voor onzin regel ?
Ik was nog geen 18 toen die regel ingevoerd werd dus ik zat er automatisch aan vast. Dit was ook al zo het geval toen ik nog geen 16 was toen werd ongeveer 1 jaar voordat ik 16 zou worden het bromfiets certificaat ingevoerd. Ik heb gebaald en gevloekt en heb toendertijd zelfs aan mijn vader gevraagd waarom ie mij niet 1 jaar eerder heeft kunnen produceren.
Maarja dit is allemaal achteraf toch wel goed geweest. Als je nog jong bent zie je het nut er niet van in en denk je alleen maar aan geldklopperij. Toch vind ik het nu geen slechte regeling en zou zelfs voor brommers ook iets van praktijk examen zien. Waarom ? Omdat ik veel brommer rijders wel zo associaal zie rijden gewoon omdat ze het gevaar niet inzien. Het gevaar voor zichzelf maar vooral ook het gevaar voor anderen. Maar genoeg over brommers. Dat stadium heb ik al gehad en ben blij dat ik nu ietsjes meer mag.
Wat houdt het nu precies allemaal in ?
Dit is wat het CBR (http/www.cbr.nl) er mooi over weet te verwoorden :
Twee categorieën :
Het praktijkexamen voor de motor is er in twee categorieën, een lichte categorie (’A beperkt’) en een zware categorie zonder beperkingen (’A’). Als u jonger bent dan 21 jaar, moet u het examen afleggen op een lichte motor met een vermogen van minder dan 35 kW. De cilinderinhoud van deze motor moet meer dan 120 cc zijn en hij moet minstens honderd kilometer per uur kunnen rijden.
Bent u 21 jaar of ouder, dan mag u kiezen of u het examen wilt afleggen op een lichte motor of een zware. Zo’n zware motor moet een vermogen hebben van 35 kW of meer.
Examen met een lichte motor
Als u slaagt voor een examen op een lichte motor, krijgt u (ongeacht uw leeftijd) een rijbewijs A met een beperkte bevoegdheid. U mag dan twee jaar lang alleen rijden met een motor met een vermogen van hoogstens 25 kW en hoogstens 0.16 kW ‘per kilo ledig gewicht’. Pas na twee jaar mag u overstappen op een zwaardere motor; daar hoeft u niet opnieuw examen voor te doen.
Examen met een zware motor
Slaagt u voor een examen op een zware motor, dan krijgt u een rijbewijs A zonder beperkingen. U mag daarmee direct op elke motor rijden.
Dit houdt dus in dat je zolang je niet ouder bent als 21 je geen examen mag doen voor de zware categorie. Je mag echter wel al een zware motor rijden als je met je 18 al geslaagd zou zijn en dus al twee jaar in het bezit bent van je rijbewijs voor de lichte categorie. Behaal je je lichte rijbewijs terwijl je nog 20 bent dan ben je ook nog steeds verplicht om 2 jaar lang op een lichte motor te rijden, of je zou opnieuw examen moeten dooen speciaal voor de zware categorie.
25 Kw is omgerekend naar Pk's ongeveer 34 Pk. Het vermogen van de motorfiets wordt tegenwoordig altijd op het kentekenbewijs vermeld. Is je motor nogal oud dan staat het nog niet op het kenteken bewijs vermeld. Het is mij op dit moment nog onduidelijk of het vermogen nu wel op het kentekenbewijs vermeld moet worden om met zo'n motor rond te mogen rijden. Ook al komt deze van de fabriek af met 25 Kw of minder. Dit wordt nog uitgezocht als iemand het weet graag ikzelf heb nl een motor waarbij het wel op het kentekenbewijs staat (Suzuki GS500E) maar ook een waarbji het er niet op staat (Suzuki GN400)
Wat voor motor je rijdt maakt in cilinderinhoud dus ook niets uit zolang je maar niet boven de 25 Kw uitkomt. Alleen op het examen ben je verplicht om een motorfiets van tenminste 120 cc te berijden, en deze motorfiets moet ook minimaal een snelheid van 100 Km per uur kunnen rijden.
0.16 kW per kilo ledig gewicht is nog een beperking. welke inhoudt dat je motorfiets ook maximaal 0,16 Kw aan vermogen mag hebben per kilogram droog gewicht van de motorfiets. dit is dus zonder berijder, passagier of benzine. Helaas is deze regel in combinatie met de 25 Kw regel. Het is dus niet of 25 Kw of 0,16 Kw, maar je motorfiets moet aan BEIDE regels voldoen.
Tot mijn stomme verbazing bleek bij navraag op het politiebureau of dit een of / of regel of een en / en regel was wist geen van de twaalf aanwezige agenten mijn antwoord te geven waaronder twee motoragenten. Deze hebben beide 30 minuten overlegd met elkaar en deze kwamen met de conclusie dat het of het een of het ander was. Gelukkig vertrouwde ik dit niet en ben door gaan zoeken naar de echte regel. En het bleek dus dat je motorfiets aan beide regels moet voldoen. Zo zie je maar weer de wet is er wel duidelijk in maar er zijn nog maar vrij weinig mensen die de regel precies weten, en correct toe weten te passen.
======================================================
Nou ik hoop dat het voor sommige mensen nu wat duidelijker is tips of aanpassingen zijn altijd welkom !
gelieve dit niet zomaar klakkeloos over te schrijven. Ik ben nl. nog steeds van plan om een website te bouwen waarvan 25 kw een onderdeel is en wil het daarom nog een beetje van mezelf houden. Bvd Harley van der Velden
(hvandervelden@chello.nl)
Komtie ! ->
=====================================================
Motorfiets, 25 Kw ???
Ook mijn eerste gedachte was: {censuur} wat is dat nu weer voor onzin regel ?
Ik was nog geen 18 toen die regel ingevoerd werd dus ik zat er automatisch aan vast. Dit was ook al zo het geval toen ik nog geen 16 was toen werd ongeveer 1 jaar voordat ik 16 zou worden het bromfiets certificaat ingevoerd. Ik heb gebaald en gevloekt en heb toendertijd zelfs aan mijn vader gevraagd waarom ie mij niet 1 jaar eerder heeft kunnen produceren.
Maarja dit is allemaal achteraf toch wel goed geweest. Als je nog jong bent zie je het nut er niet van in en denk je alleen maar aan geldklopperij. Toch vind ik het nu geen slechte regeling en zou zelfs voor brommers ook iets van praktijk examen zien. Waarom ? Omdat ik veel brommer rijders wel zo associaal zie rijden gewoon omdat ze het gevaar niet inzien. Het gevaar voor zichzelf maar vooral ook het gevaar voor anderen. Maar genoeg over brommers. Dat stadium heb ik al gehad en ben blij dat ik nu ietsjes meer mag.
Wat houdt het nu precies allemaal in ?
Dit is wat het CBR (http/www.cbr.nl) er mooi over weet te verwoorden :
Twee categorieën :
Het praktijkexamen voor de motor is er in twee categorieën, een lichte categorie (’A beperkt’) en een zware categorie zonder beperkingen (’A’). Als u jonger bent dan 21 jaar, moet u het examen afleggen op een lichte motor met een vermogen van minder dan 35 kW. De cilinderinhoud van deze motor moet meer dan 120 cc zijn en hij moet minstens honderd kilometer per uur kunnen rijden.
Bent u 21 jaar of ouder, dan mag u kiezen of u het examen wilt afleggen op een lichte motor of een zware. Zo’n zware motor moet een vermogen hebben van 35 kW of meer.
Examen met een lichte motor
Als u slaagt voor een examen op een lichte motor, krijgt u (ongeacht uw leeftijd) een rijbewijs A met een beperkte bevoegdheid. U mag dan twee jaar lang alleen rijden met een motor met een vermogen van hoogstens 25 kW en hoogstens 0.16 kW ‘per kilo ledig gewicht’. Pas na twee jaar mag u overstappen op een zwaardere motor; daar hoeft u niet opnieuw examen voor te doen.
Examen met een zware motor
Slaagt u voor een examen op een zware motor, dan krijgt u een rijbewijs A zonder beperkingen. U mag daarmee direct op elke motor rijden.
Dit houdt dus in dat je zolang je niet ouder bent als 21 je geen examen mag doen voor de zware categorie. Je mag echter wel al een zware motor rijden als je met je 18 al geslaagd zou zijn en dus al twee jaar in het bezit bent van je rijbewijs voor de lichte categorie. Behaal je je lichte rijbewijs terwijl je nog 20 bent dan ben je ook nog steeds verplicht om 2 jaar lang op een lichte motor te rijden, of je zou opnieuw examen moeten dooen speciaal voor de zware categorie.
25 Kw is omgerekend naar Pk's ongeveer 34 Pk. Het vermogen van de motorfiets wordt tegenwoordig altijd op het kentekenbewijs vermeld. Is je motor nogal oud dan staat het nog niet op het kenteken bewijs vermeld. Het is mij op dit moment nog onduidelijk of het vermogen nu wel op het kentekenbewijs vermeld moet worden om met zo'n motor rond te mogen rijden. Ook al komt deze van de fabriek af met 25 Kw of minder. Dit wordt nog uitgezocht als iemand het weet graag ikzelf heb nl een motor waarbij het wel op het kentekenbewijs staat (Suzuki GS500E) maar ook een waarbji het er niet op staat (Suzuki GN400)
Wat voor motor je rijdt maakt in cilinderinhoud dus ook niets uit zolang je maar niet boven de 25 Kw uitkomt. Alleen op het examen ben je verplicht om een motorfiets van tenminste 120 cc te berijden, en deze motorfiets moet ook minimaal een snelheid van 100 Km per uur kunnen rijden.
0.16 kW per kilo ledig gewicht is nog een beperking. welke inhoudt dat je motorfiets ook maximaal 0,16 Kw aan vermogen mag hebben per kilogram droog gewicht van de motorfiets. dit is dus zonder berijder, passagier of benzine. Helaas is deze regel in combinatie met de 25 Kw regel. Het is dus niet of 25 Kw of 0,16 Kw, maar je motorfiets moet aan BEIDE regels voldoen.
Tot mijn stomme verbazing bleek bij navraag op het politiebureau of dit een of / of regel of een en / en regel was wist geen van de twaalf aanwezige agenten mijn antwoord te geven waaronder twee motoragenten. Deze hebben beide 30 minuten overlegd met elkaar en deze kwamen met de conclusie dat het of het een of het ander was. Gelukkig vertrouwde ik dit niet en ben door gaan zoeken naar de echte regel. En het bleek dus dat je motorfiets aan beide regels moet voldoen. Zo zie je maar weer de wet is er wel duidelijk in maar er zijn nog maar vrij weinig mensen die de regel precies weten, en correct toe weten te passen.
======================================================
Nou ik hoop dat het voor sommige mensen nu wat duidelijker is tips of aanpassingen zijn altijd welkom !
Laatst bewerkt: