25 kw, hoe vind je het!

25kw is snel zat. Die 2 pitters van de rijschool die gaan idd niet harder dan 140, en van 100 naar 140 kan je ondertussen je boterham al hebben opgegeten. Maar met een 600 SuperSport zit je in 10 tellen van 0 naar 150.

Anticiperen, er zijn meer uitgangen als gas erop.


@CBF rider

Ik denk eerder aan 5 seconden ;)
 
:Y Als je nog niet eens het uiterste uit je 25kw kan halen in de bocht, moet je niet zeuren dat het te saai wordt. :+

Pcies! Ik ga dit jaar naar Duitsland met 50 man, als ik de snelste groep zoek rijd is m'n 25kwer saai en moet ik meer vermogen. Zo niet rijd ik lekker m'n 2 jaartjes uit en zie ik dan wel wat ik ga rijden.
25kw is niet erg, op rechte stukken lijkt het saai maar in de bergen of op een leuke dijk ben je niet langzamer dan de gemiddelde rijder. :W
 
Pcies! Ik ga dit jaar naar Duitsland met 50 man, als ik de snelste groep zoek rijd is m'n 25kwer saai en moet ik meer vermogen. Zo niet rijd ik lekker m'n 2 jaartjes uit en zie ik dan wel wat ik ga rijden.
25kw is niet erg, op rechte stukken lijkt het saai maar in de bergen of op een leuke dijk ben je niet langzamer dan de gemiddelde rijder. :W

Eens Mr FF :Y Ik ben vorig jaar voor het eerst meegeweest met het weekend met een 25kw cbr600. in de bergen geen moment last gehad van te weinig power :]
Tuurlijk kun je de anderen op de rechte stukken niet bijhouden, maar die waren er niet zoveel in het Zwarte Woud })

Gewoon 25kw uitrijden, lekker sturen :]
 
Helemaal mee eens mijn suzuki is eigenlijk 26 kw xD
Maar ik heb hem niet laten begrenzen ofzo en ik zit ook nog in mijn 25 kw periode.
Nog ongeveer een jaartje en dan ben ik daar ook weer klaar mee.
Ik rijd overigens 3-4000 km woon-werk en plezier.

En ik het weekend stap ik lekker op de Cr 250 met 42 Kw
 
Tsja, niet echt veel last van.
Zolang je maar een motor kiest die niet te veel afgevoerd hoeft te worden dan is er ook vrijwel niks te merken..

Alleen als ik windkracht 8 vol in me bakkes heb, zou ik wel wat meer richting een stoomlocomotief willen die lekker door naait ipv het moeilijk krijgt zoals me 25 kw gs500je..


Maar heb nu 12.000 km gereden in me 1e 25kw jaar, en kan er heel goed mee leven die 25kw..
 
Laatst bewerkt:
Heb een CBR600FS op 25 kw begrenst..
Kan er prima mee leven, rijd vaak met mijn vriend mee met zn onbegrense R6
Hij beweerde pas dat de mijne meer koppel had omdat ik zo snel op kon trekken 0.0

Ik kan gwn me gas vol open draaien zonder dat er iets geks gebeurt, is het hele probleem(op gas begrenst).
Moet je met een r6 niet proberen in zn 1 lijkt me

Reed pas achter hem aan, tikte de 197 aan, en hij liep nog op. Nee was niet bergafwaarts :D
 
Reed pas achter hem aan, tikte de 197 aan, en hij liep nog op. Nee was niet bergafwaarts :D

Is onmogelijk, je rijdt onverzekerd :)

Mijn mening over 25kW:

Het is nutteloze onzin. Als je op de snelweg (130km/h weg) rijdt met veel tegenwind is het kut. Als je met passagier rijdt is het kut. Als je even snel wilt inhalen is het kut. Als je ff lekker los wilt op het circuit of in Duitsland of midden in de nacht is het kut. En als je een lekkere kick wilt door keihard te accelereren uit de bocht of vanuit stilstand is het ook kut want dat kan niet.

Je haalt een hele dimensie weg van het motorrijden, namelijk de kick.
 
hij liep nog op bij 197? dus jou 25kw gaat over de 200?

weet je wel zeker dat ie 25kw is?


Tja, dealer heeft hem 25kw gezet, heb uitdraai en alles erbij en gasslag van zo'n 1,5 cm...
Vind het zelf ook heel vreemd hoor, en mijn vriend ook. Want volgens mij moet het niet kunnen. Ik heb hem pas een maand, dus om hem nog ergens voor 100 euro te laten testen of het wel echt goed is gaat me te ver 0.0
 
Tja, dealer heeft hem 25kw gezet, heb uitdraai en alles erbij en gasslag van zo'n 1,5 cm...
Vind het zelf ook heel vreemd hoor, en mijn vriend ook. Want volgens mij moet het niet kunnen. Ik heb hem pas een maand, dus om hem nog ergens voor 100 euro te laten testen of het wel echt goed is gaat me te ver 0.0

En geloof ook niet dat ie echt boven de 200 uit zal komen..dat het bij 200 toch wel ophoudt
 
Maar er zijn toch wel meer 25kw motoren die harder lopen dan 200! Die van mij loopt op de teller 204 en een vriend van me met een r6 25kw 208 op de teller. Dus op de teller harder dan 200 is niet heel gek hoor. Mijn motor en ook die r6 zijn allebei wel op de cdi begrenst, dus niets met gas en/of caberateurs (hebben trouwens allebei injectie).
 
Is onmogelijk, je rijdt onverzekerd :)

Mijn mening over 25kW:

Het is nutteloze onzin. Als je op de snelweg (130km/h weg) rijdt met veel tegenwind is het kut. Als je met passagier rijdt is het kut. Als je even snel wilt inhalen is het kut. Als je ff lekker los wilt op het circuit of in Duitsland of midden in de nacht is het kut. En als je een lekkere kick wilt door keihard te accelereren uit de bocht of vanuit stilstand is het ook kut want dat kan niet.

Je haalt een hele dimensie weg van het motorrijden, namelijk de kick.

Heel je verhaal is nutteloze onzin..... Alsof vermogen je plezier of zoals jij noemt de dimensie wegneemt. Vermogen is voor mij absoluut niet gerelateerd aan de `dimensie´ of plezier. Heb het prima naar mijn zin op een 250 cc of 125cc. Netzoveel als op mijn 1000
 
Heel je verhaal is nutteloze onzin..... Alsof vermogen je plezier of zoals jij noemt de dimensie wegneemt. Vermogen is voor mij absoluut niet gerelateerd aan de `dimensie´ of plezier. Heb het prima naar mijn zin op een 250 cc of 125cc. Netzoveel als op mijn 1000

Het gaat om de keuze. Als mensen lol hebben op een 125cc 11kW motor, be my guest. Ik vind brommertjes ook tof om op te rijden.

Maar de kick van de pure acceleratie en snelheid, het gemak en comfort op de snelweg, het goed kunnen rijden met passagier, de mogelijkheid ook te racen met je straatmotor op het circuit, haal je weg met de 25kW. Je hoeft mensen niet te verplichten welk vermogen dan ook te rijden.

Wil je 11kW rijden? prima. Wil je 100kW rijden? Ook prima. Vrijheid blijheid.

Maar de argumenten die ik geef in welke gevallen meer vermogen handig is zijn gewoon waar. Probeer maar is met passagier en flinke tegenwind op de 130 weg te rijden met 25kW, is gewoon kut. En het heeft geen enkele zin om die motor te begrenzen. Het is nooit wetenschappelijk aangetoond dat het zin heeft.
 
het is wel wetenschappelijk aangetoond dat jongeren in het verkeer nou eenmaal meer brokken dan anderen, omdat ze graag de limieten van hun machines opzoeken en denken dat ze alles kunnen. (jaaa, ik ben zelf 19...) tuurlijk zou ik graag eens even wat meer power willen, maar over het algemeen vind ik het een prima idee om eerst even te laten 'wennen' aan het motorrijden. met passagier en snelweg is idd behelpen, maar hé, de binnenweggetjes zijn 't leukst! als je snelweg wilt blazen moet je maar even wachten. ik ben allang blij dat ik iets meer power heb dan m'n RD-tje met 1.2 kW (op kenteken dan, 't zou me niets verbazen als er een pony is weggelopen)
 
Nooit problemen gehad met passagier op snelwegen met zelfs een stuk minder dan 25kw.

ALs je daar wel problemen mee hebt, blijkt alleen maar weer dat 25kw een goede regel is. Je kunt dan dus niet goed anticiperen, en denkt dat door meer vermogen te compenseren.

Hiermee doel ik op bv het niet kunnen inhalen...
 
Laatst bewerkt:
Nooit problemen gehad met passagier op snelwegen met zelfs een stuk minder dan 25kw.

ALs je daar wel problemen mee hebt, blijkt alleen maar weer dat 25kw een goede regel is. Je kunt dan dus niet goed anticiperen, en denkt dat door meer vermogen te compenseren.

Hiermee doel ik op bv het niet kunnen inhalen...

Wat is de meerwaarde van 25kW?

Als je zegt van: ja, mensen zijn niet verantwoordelijk genoeg. Dan is het einde zoek. Verbied maar gewoon alles wat gevaarlijk is. Alcohol,drugs,gokken,bergbeklimmen, het motorrijden, boksen (neurowetenschapper Dick Swaab stelde voor om sporten als boksen en kickboksen te verbieden), skieen vanaf zwarte pistes.

Mijn stellingname is: 18 is meerderjarig, je hebt stemrecht, je wordt berecht volgens het volwassenen strafrecht dus mag je vanaf 18 doen waar je zin in hebt zolang je een ander geen directe schade berokkent of zijn vrijheid beperkt.

Mensen zijn bang voor de dood, ze rijden zich echt niet zomaar dood op een motor. En als ze dat wel doen is dat hun eigen keuze.

En het moet ook gezegd worden dat 25kW of 11kW de gevaarlijke aspecten van het motorrijden niet weghaalt (2 wielen dus onstabiel, klein dus slecht zichtbaar, geen kooiconstructie dus kwetsbaar enzovoorts) waardoor de effectiviteit van de maatregel gering is. Om nog maar te zwijgen over al die mensen die gewoon hun kont eraan afvegen.
 
Laatst bewerkt:
Aldus, jou mening.

Ik heb zelf 2 jaar 25kw gereden, en heb vervolgens met mijn `groot´ rijbewijs gereden op 150+ pk motoren maar ook op 20 pk motoren. Ik vind het een goede regel, en heb absoluut niks gemist in mijn 25kw tijd. Ik ben blij dat ik 25kw had met de foutjes die ik tijdens het rijden heb gemaakt. BV terugschakelen in een bocht. Dat hoef ik op een 1000 niet te proberen.

Sommige mensen halen er dan bij: Met een auto mag je wel gelijk in een porsche stappen. Daar ben ik het dan ook niet mee eens. Ook voor de auto vind ik een vermogensbeperking goed.
 
Ik ben het ermee eens dat je eerst aan een motor moet 'wennen' maar dit zou dan ook voor ELKE bestuurder moeten gelden. waar ik alleen tegenaan loop is de periode van 2 jaar, verschrikkelijk lang. er zijn mensen die in die periode 10 kilometer rijden, maar ook 30.000 , en aangezien het in deze periode om de ervaring en leermomenten gaat, moeten ze naar mijn mening maar iets met een kilometer limiet verzinnen (ookal is dit vrijwel onmogelijk)

ik ben zelf ook nog '25kw verplicht' & 19 jaar, maar ik heb na 11.000 kilometer dit seizoen de boel eruit gehaald, wil niet zeggen dat ik al een ervaren rot op de weg ben, dat zeker niet. Maar vooral ook omdat ik ook op de snelwegen (en in het algemeen) gewoon vermogen miste.

tuurlijk, inhalen met een 25kw motor is geen enkel probleem, maar als ik op een 130 weg rijd, wil ik gewoon het genot en gevoel hebben van het vermogen wat je dan nog hebt, en een rij auto's voorbij kunnen stuiven met een draai aan het gas.

dus ervaring op doen, Oké prima. maar daar ga ik geen 2 jaar voor uittrekken.
maarja ieder zijn eigen manier:D
 
Aldus, jou mening.

Ik heb zelf 2 jaar 25kw gereden, en heb vervolgens met mijn `groot´ rijbewijs gereden op 150+ pk motoren maar ook op 20 pk motoren. Ik vind het een goede regel, en heb absoluut niks gemist in mijn 25kw tijd. Ik ben blij dat ik 25kw had met de foutjes die ik tijdens het rijden heb gemaakt. BV terugschakelen in een bocht. Dat hoef ik op een 1000 niet te proberen.

Sommige mensen halen er dan bij: Met een auto mag je wel gelijk in een porsche stappen. Daar ben ik het dan ook niet mee eens. Ook voor de auto vind ik een vermogensbeperking goed.

Nee hoor, ik geef ook een aantal feiten. Mijn mening is dat je volwassen mensen hun vrijheid moet geven, maar daarnaast heb ik een hele riedel aan feiten gegeven in mijn vorige 2 posts in dit topic.

Mijn probleem ligt bij dwang. Als jij vindt dat 25kW genoeg vermogen is dan rij je toch lekker 25kW? Het probleem is dat het andere mensen verplicht wordt om 25kW te rijden.

Dat is net als met de verplicht beschermende kleding discussie. Ik, als vrijheidsliefhebber, laat andere mensen de keuze of ze wel of niet beschermd willen rijden. Ik dwing niemand om niet-beschermd te rijden. Maar de veiligheidsgekkies willen wel hun mening opdringen en andere mensen verplichten om beschermd te rijden.

Wil jij 25kW rijden omdat je een 1000 niet onder controle denkt te hebben? Doe wat je niet laten kan. Maar laat andere mensen de keuze.

En dat van die auto's is bijna nooit een probleem. Jongeren onder de 21 jaar rijden vrijwel nooit in snelle auto's, verreweg de meeste jongeren rijden in van die standaard bakkies. Voordat je wetten gaat maken moet je eerst kijken naar de uitvoerbaarheid van die wetten, een vermogensbeperking van auto's zal in de praktijk geen enkel verschil gaan maken in de huidige situatie of in de ongeval statistieken.

Ik ben het ermee eens dat je eerst aan een motor moet 'wennen' maar dit zou dan ook voor ELKE bestuurder moeten gelden. waar ik alleen tegenaan loop is de periode van 2 jaar, verschrikkelijk lang.

Dat heb ik meerdere mensen horen zeggen. Maar jongeren nemen over het algemeen meer risico's dan ouderen (heeft ook met hun hersenontwikkeling te maken) dus ik begrijp wel dat ze het alleen voor jongeren doen.

ik ben zelf ook nog '25kw verplicht' & 19 jaar, maar ik heb na 11.000 kilometer dit seizoen de boel eruit gehaald, wil niet zeggen dat ik al een ervaren rot op de weg ben, dat zeker niet. Maar vooral ook omdat ik ook op de snelwegen (en in het algemeen) gewoon vermogen miste.

tuurlijk, inhalen met een 25kw motor is geen enkel probleem, maar als ik op een 130 weg rijd, wil ik gewoon het genot en gevoel hebben van het vermogen wat je dan nog hebt, en een rij auto's voorbij kunnen stuiven met een draai aan het gas.

dus ervaring op doen, Oké prima. maar daar ga ik geen 2 jaar voor uittrekken.
maarja ieder zijn eigen manier:D

Nog een reden waarom de 25kW maatregel niet werkt. Racer88 noemt mijn argumenten steeds een mening. Maar de mensen die echt van snelheid en risico's houden (en dus de risciogroep zijn) vegen hun kont toch af aan 25kW, omdat de kans dat je een ongeluk veroorzaakt niet veel groter is dan dat je jezelf gehandicapt rijdt.

Ik heb ook MF'ers horen zeggen dat ze maar een paar dagen 25kW gereden hebben en toen al de boel ontgrenst hebben :') Het levert alleen ellende op, zo'n betuttelende dwangmaatregel. Maar die veiligheidsgekkies willen anderen maar altijd hun wil met dwang opleggen.
 
Laatst bewerkt:
Vond ik het leuk om met 25kW te rijden?

Nee.

Was het verstandig?

Ja.

Kon ik meekomen met groepje 2 en 3 op circuit zandvoort?

Bij lange na niet. Maar heb wel knoerthard door de bochten gereden en kreeg zelfs een thumbs up van één van de instructeurs *O*

Fotootje uit 2009 : http://www.sportbikez.net/picture/34903/1999_suzuki_sv_650_s



Ik weet hoe het is om met die stomme begrenzing te rijden. Ik vond het al vervelend genoeg toen ik mijn Aerox destijds van 110kmu naar 50 moest terugbrengen na een paar ''ontmoetingen'' op de rollerbank en het feit dat ik hetzelfde moest doen voor de SV voor twee jaar was echt kut. Maar wel leerzaam, en verstandig. Doordat je niet knalhard kan accelereren leer je te anticiperen en worden foute inschattingen minder afgestraft. Over het algemeen.



Die twee jaar moet je nou eenmaal uitzitten. Langzaam rijden is beter dan niet rijden, en omdat je er nu eenmaal aan vast zit kun je maar beter je tijd gebruiken met het leren van nuttige dingen zoals voorzichtigheid, voorspellingsvermogen en uitwegen zoeken mocht de automobilist voor je flauwvallen (van saaiheid, kut koekblikken overal *O* )
 
Ja ik weet het, ik ben blij dat ik mijn begrenzing had veranderd van de carubateur tot een begrenzin op het gas. motor rijdt nu een stuk sneller :) is wel fijn vooral bij acceleratie op de 100 +-

Moet nog wachte tot Februari, is niet meer zolang
 
Ik kon ook geen auto met meer dan 83kw in de verzekering krijgen dus ook maar niet gedaan!:p Maar ik zit nog te twijfelen om een 2 of een 4 cilindertje te halen:$, hoogtoerig is wel lekker rijden. Maar veel koppel onderin ook!

Lesmotor deed het ook altijd wel lekker op de snelweg met invoegen etc.!
 
en dan tot 83 kw gaat tot een bepaalde leeftijd en hoeveel jaar rijbewijs?

Als je twijfelt gewoon testritjes maken met beide motoren en kijken wat je fijner vindt rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan