25 kw Import motor

Steven.K

Rookie
4 jul 2004
2
0
H.I.Ambacht
Heb onlangs een Yamaha FZR 600 uit duitsland gehaald. Het exacte type is een FZR 600 RG. Deze is hier in Nederland nooit uitgebracht en is vanaf de fabriek al 25 kw. De vorige eigenaar heeft hem opengegooit dus op het kenteken van de tuv staat het oorspronkelijke vermogen doorgestreept en het openvermogen genoteerd. Vervolgens heb ik met een drosselset hem weer naar orginele staat gebracht dus 25 kw.

Afgelopen woensdag was de keuring bij de RDW. Van te voren door telefoon gevraagd of ze ook vermogen konden meten antwoord was ja dat doen we. Dus ik vol goede moed erheen alleen daar aangekomen kon er geen vermogen gemeten worden. Verder was het kenteken van de tuv geen bewijs dat deze machine 25 kw mocht zijn terwijl dit type dat dus zelfs oorspronkelijk was. Aangezien er van te voren betaald moet worden voor een keuring maar verder laten keuren. Het type RG stond niet in de pc van de RDW (logisch want is hier nooit uitgebracht) en bij de RDW is hij vervolgens op een FZR 600 RF gezet. Dit type zegt mij niks en ook op internet kan ik er weinig over vinden. Na een middag had ik dus een kenteken waar niet op stond dat het een 25 kw motor was.

De RDW kon hem alleen als 25 kw vermelden als ik certificaat had van Yamaha. Ik dus bellen naar officiele dealer. Daar kreeg ik vevolgens te horen: Yamaha Nederland geeft geen certificaat aan motoren die niet door Yamaha Nederland geimporteerd zijn.

Kortom ik zit nu met een motor die ik niet kan verzekeren omdat er geen 25 kw op kenteken zit. Zijn er mensen die hetzelfe hebben meegemaakt dus import = geen certificaat voor 25.
 
De RDW neemt letterlijk het vermogen over dat het duitse kenteken vermeld, dus in dit geval stond het open vermogen op het kenteken. 25kw kan dus alleen als dat vermogen ook op het kenteken staat, je had dus naar de tuv moeten gaan en hem daar opnieuw laten keuren wat niet zo duur is. Het open vermogen wordt dan doorgestreept en op een ander stuk van het kenteken komt dan weer 25kw te staan. Als je dan naar de RDW gaat nemen ze het 25kw over van het kenteken en heb je geen probleem meer.

Maar nu heb je hem dus al ingevoerd en gaat het dus bijna zeker niet lukken om 25kw op je kenteken te krijgen. Je had het dus eerst in duitsland weer terug moeten laten veranderen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan