25 kW naar 35 kW.

Het leuke hieraan is dat A-licht rijders vanaf 19 januari inderdaad 35 KW mogen gaan rijden omdat het rijbewijs gelijk is aan A2.
Hieraan is alleen wel de regel verbonden dat de motorfiets normaal gesproken niet meer dan het dubbele vermogen (70 KW in dit geval) heeft.

Wat zelfs rijksoverheid niet weet, ik heb hun namelijk een e-mail gestuurd met het volgende probleem, is of dit ook geld voor de 25 KW rijders. Dit zou namelijk betekenen dat je 25 KW alleen mag rijden als je motorfiets origineel niet meer dan 50 KW heeft..
Hieruit afgeleid kan iedere sportieve 25 KW rijder, waaronder ik met mijn CBR 600RR, zijn motor moeten verkopen. Origineel rond de 90 KW.
En daarbij komt dat zeker de helft van de huidige 25 KW rijders zijn motor moet verkopen aangezien je dan opeens "illegaal" rijdt.

Ik heb nu al 3 keer een e-mail teruggekregen dat zij niet over de juiste informatie beschikken en dat het door wordt gestuurd.
Of een fout in de folder dus, of een grove fout van rijksoverheid.

Mocht het zo zijn dat je motorfiets inderdaad ook voor de 25 KW rijders origineel niet meer dan het dubbele vermogen (50 KW) mag hebben, dan ben je in feite minder erg in overtreding als je hem 35 KW maakt, omdat het dubbele vermogen (70 KW) dan dichter bij het originele vermogen van de motor zit.
Uiteraard zal de boete voor beide even groot zijn, want ja fout is fout.

Zal het laten horen als ik een reactie heb gekregen.
 
Het leuke hieraan is dat A-licht rijders vanaf 19 januari inderdaad 35 KW mogen gaan rijden omdat het rijbewijs gelijk is aan A2.
Hieraan is alleen wel de regel verbonden dat de motorfiets normaal gesproken niet meer dan het dubbele vermogen (70 KW in dit geval) heeft.

Wat zelfs rijksoverheid niet weet, ik heb hun namelijk een e-mail gestuurd met het volgende probleem, is of dit ook geld voor de 25 KW rijders. Dit zou namelijk betekenen dat je 25 KW alleen mag rijden als je motorfiets origineel niet meer dan 50 KW heeft..
Hieruit afgeleid kan iedere sportieve 25 KW rijder, waaronder ik met mijn CBR 600RR, zijn motor moeten verkopen. Origineel rond de 90 KW.
En daarbij komt dat zeker de helft van de huidige 25 KW rijders zijn motor moet verkopen aangezien je dan opeens "illegaal" rijdt.

Ik heb nu al 3 keer een e-mail teruggekregen dat zij niet over de juiste informatie beschikken en dat het door wordt gestuurd.
Of een fout in de folder dus, of een grove fout van rijksoverheid.

Mocht het zo zijn dat je motorfiets inderdaad ook voor de 25 KW rijders origineel niet meer dan het dubbele vermogen (50 KW) mag hebben, dan ben je in feite minder erg in overtreding als je hem 35 KW maakt, omdat het dubbele vermogen (70 KW) dan dichter bij het originele vermogen van de motor zit.
Uiteraard zal de boete voor beide even groot zijn, want ja fout is fout.

Zal het laten horen als ik een reactie heb gekregen.

Heb ik ook al gedaan:

Geachte heer .....,

Hierbij wil ik reageren op uw mail van 2 november, waarin u vragen stelt over de nieuwe regels rond het motorrijbewijs na 19 januari 2013. U vindt dat er veel onduidelijk is.

De nieuwe regels die ingaan op 19 januari 2013 gelden alleen voor rijbewijzen waarvoor het besluit tot afgifte wordt genomen op of na 19 januari 2013.

U hebt al een rijbewijs A licht. Voor u blijven daarom de oude regels gelden. Na 2 jaar vervalt de beperking licht, en wordt het automatisch A onbeperkt.

Iemand die voor 19 januari 2013 slaagt voor A licht kan het best voor 19 januari 2013 het rijbewijs aanvragen op, het gemeentehuis. Wanneer er geen bezwaren zijn (bijv. in verband met rijgeschiktheid) wordt dan het besluit tot afgifte voor 19 januari 2013 genomen, en valt hij onder de oude regeling: na 2 jaar automatisch A onbeperkt.
Als hij wacht met zijn aanvraag tot na 19 januari 2013, dan wordt het besluit tot afgifte ook na 19 januari 2013 genomen, en valt hij onder de nieuwe regeling. Voor A onbeperkt zal hij dan opnieuw examen moeten afleggen.
Iemand die na 19 januari 2013 slaagt voor A licht kan uiteraard pas na 19 januari 2013 het rijbewijs aanvragen. Hij valt dan onder de nieuwe regeling.

Ik hoop u hiermee voldoende duidelijkheid te hebben gegeven.

Indien u op deze e-mail wilt reageren, dan kan dat niet via een reply, maar alleen via www.rijksoverheid.nl/contact/contactformulier. Wilt u dan de eerdere correspondentie meesturen.

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,
Namens deze,
Manager Beleidsgroep Verkeersveiligheid
 
Ik blijf nog steeds van mening dat als je op 25 kw afgereden heb, je alleen op 25 kw mag tot dat je periode is afgelopen. Dat staat overigens op je rijbewijs. En er staan geen 3 motorcategorieën. En ik had ergens gelezen dat je als motorrijder je huidige rechten voor je rijbewijs blijft behouden. Dat betekent 25 kw en geen 35 kw.
 
Ik blijf nog steeds van mening dat als je op 25 kw afgereden heb, je alleen op 25 kw mag tot dat je periode is afgelopen. Dat staat overigens op je rijbewijs. En er staan geen 3 motorcategorieën. En ik had ergens gelezen dat je als motorrijder je huidige rechten voor je rijbewijs blijft behouden. Dat betekent 25 kw en geen 35 kw.

Dit is NIET waar.

Het zit zo:

25kw & motor vermogen origineel <= 70kW => 35kW rijden, automatisch vol vermogen.
25kw & motor vermogen origineel > 70kW => 25kW rijden, automatisch vol vermogen.
 
Zolang je op je kenteken bewijs 25kw hebt staan zal er niks aan de hand zijn, 25kw is 25 kw.. orgineel vermogen doet er niet toe.
Wel is het vervelend als je je motor met een uitdraai verzekerd hebt.. dan staat op je kenteken nog het oude ( 70>) vermogen.

Van de andere kant, deze manier is nooit legaal geweest voor de controlerende instanties dus zou je verzekering raadplegen..

Gelukkig gaat dit allemaal niet voor mij op want ik rijd een GS 500 *D dus hier gaat in januari mooi de begrenzing af :)
 
Dan mag je straks als 25kW'er eindelijk legaal op een cb400f rijden ... Ik heb het altijd beklopt gevonden dat dit soort motoren er buiten vielen. Ik vind 35kW sowieso een meer realistische limiet. Alleen jammer dat beginners nu eerst 2 jaar aan een 11kW vast zitten, en erger, aan dure extra examens.
 
Ik wil geen geruchten starten. Maar ik hoop dat die regel nog wordt aangepast. Schijnbaar werd dat regel namelijk ook in andere EU landen aangepast. Zodat je met 35kW kan beginnen vanaf je 21ste of zo.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan