25 kw op kenteken, 35 kw in werkelijkheid

Motorlars

MF'er
12 apr 2019
227
162
Roden
Zit even met een voor mij lastig probleem. Ik heb een motor op het oog die op kenteken 25 kw is, in werkelijkheid is hij begrensd op 35 kw en oorspronkelijk is hij 72 kw.
Ik heb rijbewijs A code 80, dus ik mag op een motor van maximaal 35 kw rijden. Heb ik een paar vragen:
- Volgens mij mag een motor van origineel 72 kw niet worden teruggedraaid naar 35 (of 25), toch is het gebeurd en staat zelfs op kenteken. Gaat dat problemen opleveren met verzekering? De huidige eigenaar heeft hem ook gewoon verzekerd en gaf aan dat dit geen problemen oplevert.

- Op kenteken is hij 25 kw, in werkelijkheid 35. Ik heb voor beide vermogens een geldig rijbewijs. Kan ik hier op beboet worden/ levert dit problemen op voor de verzekering (o.a. bij aanrijding)?

- Is het eventueel noodzakelijk om een uitdraai te laten maken waaruit blijkt dat hij begrensd is op 35 kw voor de verzekering? Of is het noodzakelijk om de motor opnieuw te laten keuren zodat er 35 kw op het kenteken komt te staan?

Het is een mooi ding, kan hem voor een leuke prijs overnemen, maar ik wil wel zeker weten dat ik legaal er op ga rijden.
 
- Volgens mij mag een motor van origineel 72 kw niet worden teruggedraaid naar 35 (of 25), toch is het gebeurd en staat zelfs op kenteken. Gaat dat problemen opleveren met verzekering? De huidige eigenaar heeft hem ook gewoon verzekerd en gaf aan dat dit geen problemen oplevert.
Het terugzetten kan en mag gewoon, dit is waarschijnlijk voor de oude 25kw rijbewijs gedaan, voor dat rijbewijs maakte het oorspronkelijke vermogen niks uit.
Voor jouw rijbewijs echter zijn er andere regels. Je mag op motoren rijden met oorspronkelijk max 35 kw vermogen, of een motor die teruggevoerd is naar max 35 kw maar oorspronkelijk niet meer vermogen heeft dan 70kw.

De motor die je op het oog hebt mag je dus niet rijden met je huidige rijbewijs, dat je m kan verzekeren zou best kunnen, maar je hebt wettelijk niet het juiste rijbewijs.

Samengevat: Terugzetten naar een lager vermogen mag altijd, maar zorgt er niet altijd voor dat hij geschikt wordt voor het A2/ A code 80 rijbewijs. Deze motor kan je nooit legaal rijden met A2
 
Er zijn erbij die het wel doen, maar ik zou er niet aan beginnen. Het feit dat de motor origineel al meer dan 70kW is + geen goed vermogen op het kenteken, is net teveel van het goede. Zelf altijd met alleen een uitdraai rondgereden (origineel vermogen was 44kW, zo afgesproken met de verzekering) en nooit staande gehouden. In het geval je met de beoogde motor ergens bij betrokken raakt is het 1+1=2 en ben je mooi de lul.
 
Bedankt voor de reacties. Ook nog even nagevraagd bij de verzekering, en die gaf ook aan dat ik gewoon de sjaak ben bij een ongeval en ze gaan vermogen controleren.

Afspraak voor de proefrit toch maar afgezegd en weer lekker op zoek naar een andere motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan