25 kw slecht for motor?

ik kan me voorstellen als een motor nooit volopengetrokken word dat er zich veel kool gaat ophopen. Wat dan weer voor minder vermogen kan zorgen maar dan zou dit na een tijdje op volvermogen moeten verdwijnen
 
Ik blijf het vreemd vinden dat sommige niet hun maximale toeren kunnen blijven halen in de eerste paar versnellingen :?
Ik kan tot 160/170 gas geven totaan de toerenbegrenzer, in de 6e kapt ie af bij 8000 toeren :z
 
Precies.
En stootrandjes + rekkende drijfstangen is inderdaad waar, maar geld niet meer voor de moderne 4-takters. Deze hebben zulke harde cyl. wanden dat er geen randjes vormen door de werking van de zuiger.
Die randjes zullen alleen ontstaan bij extreme slijtage, als je nooit geen onderhoud pleegt en er een gewoonte van maakt om met koude motor stevig weg te rijden.

gelukkig iemand die het met me eens is :P
Maar daarom zei ik al lijkt me niet dat een 4takt hier snel last van heeft, sterk blok, goed gesmeerd, weinig slijtage.

Bij een 2takt krijg je al snel zoeen randje (met redelijk stevig/lomp gebruik :P ).
 
ik zie aan de auto van een vriend van mij dat ie, sins dat hij hem heeft, sneller is geworden. in het begin moets ie hem echt in de 4e en 5e versnelling slaan. nooit hard mee gereden dus. rij-style heeft dus wel degelijk effect op de prestaties van je motor
 
Ik blijf het vreemd vinden dat sommige niet hun maximale toeren kunnen blijven halen in de eerste paar versnellingen :?
Ik kan tot 160/170 gas geven totaan de toerenbegrenzer, in de 6e kapt ie af bij 8000 toeren :z

Ik deed het ook nooit bij me ninja hoor ;) max 12.000 ofzo. Bijde 14.000 ging die in het rood.

Hij begon zo te trillen bij hoge toerentallen en het voelde gewoon niet goed aan... 1 xtje gedaan in ze 1 even kijken hoe hard die ging ;) In ze 3 haalde ik het al niet meer... Ook duurde het echt secondes voordat i erwas en moment dat je gas dicht deed klapte die echt in 1 x terug naar de 9000 toeren...

25 kW is niet slecht voor je motor. Alleen heb je wel bijna altijd evrmogensverlies...
 
Ik blijf het vreemd vinden dat sommige niet hun maximale toeren kunnen blijven halen in de eerste paar versnellingen :?
Ik kan tot 160/170 gas geven totaan de toerenbegrenzer, in de 6e kapt ie af bij 8000 toeren :z


:^ inderdaad, iedere 25kw motor die NIET op de cdi unit is begrenst kan zijn maximaal toerental halen in minimaal zijn 1, vaak ook nog zijn 2 en daarna is het meestal over. :)
 
precies, enneh over die stootranden, die kunnen ook ontstaan in een 4-takt, vergis je daar niet in. Wat al wel gezegd werd is dat de moderne 4-takten daar geen last meer van hebben. Dat wil ik wel geloven, maareh de oudere 4-takten hebben daar nog wel last van. ik had een oud brommertje 4-takt gietijzeren cilinder. enneh na 15.000 km rijden had ik er bovenin lekker een stootrandje zitten. Boeit me verder niks gewoon weer verder gereden en ging altijd prima. Maar ze ontstaan wel. ik krijg trouwens ook gewoon mijn cbr in de 12.000 toeren als ik wil. Klink ongelofelijk kick met me sportdemper :P echt dat jankt dan zo lekker, kan al niet wachten tot ik vol mag

:W
 
Randjes :? alsof je op het dubbele toerental opeens een grotere/langere zuiger-uitslag hebt :?

Dan wordt het wel erg lastig om de krukas een rondje te laten draaien he?

of ik begrijp het niet helemaal wat je bedoelt, of jij begrijpt het niet helemaal..... :+


als je niet technisch bent aangelegt, dan versta je dit niet, maar het is wel zo, elke motor heeft bovenaan de cilinder stootranden, als jij tijdens de inloop periode niet boven een bepaald toerental uitkomt, krijg je dikke stootranden bovenaan, echter spreken we hier wel over µm .

als jij zo'n reactie geeft dan wel je eigenlijk zeggen dat inlopen helemaal niet nodig is, want volgens jij verandert er niets tijdens de levensduur van een motor
 
precies, enneh over die stootranden, die kunnen ook ontstaan in een 4-takt, vergis je daar niet in. Wat al wel gezegd werd is dat de moderne 4-takten daar geen last meer van hebben. Dat wil ik wel geloven, maareh de oudere 4-takten hebben daar nog wel last van. ik had een oud brommertje 4-takt gietijzeren cilinder. enneh na 15.000 km rijden had ik er bovenin lekker een stootrandje zitten. Boeit me verder niks gewoon weer verder gereden en ging altijd prima. Maar ze ontstaan wel. ik krijg trouwens ook gewoon mijn cbr in de 12.000 toeren als ik wil. Klink ongelofelijk kick met me sportdemper :P echt dat jankt dan zo lekker, kan al niet wachten tot ik vol mag

:W

Ben jij oma nog tegengekomen :? :+
 
Met een opleiding voor monteur mag ik mijzelf wel technisch noemen dus hoewel de vraag 2 jaar geleden is gesteld geef ik toch graag antwoord.

25 kW of vol vermogen maakt niks uit voor het motorblok. Verschil in vermogen veroorzaakt nooit verschil in slijtage. Verschil in rijgedrag immers wel.
bijvoorbeeld niet lang genoeg warmrijden an de motor, lang stationair laten draaien met koude motor, de motor onbelast hoge toeren laten maken veroorzaken WEL verhoogde slijtage.

Edit: BTW, lui inrijden bestaat niet!!!! En blok is ingereden of niet.
Lui rijgedrag bestaat wel!
Hierdoor brandt een blok/uitlaat nooit goed schoon. Door te lui rijgedrag of te vaak korte stukjes rijden met koude motor kan zelfs corrosie op de cilinderwand veroorzaken!
 
Laatst bewerkt:
Wat is dat nou weer voor een gare opmerking. Enneh me oma zit in het bejaardentehuis. ik vertel alleen maar dat het kan.
mazzel
dat dit topic al 2 jaar oud is :z

full
 
Bij mijn vorige werkgever hadden een ervaren auto-tuner en een ondertussen ervaren motorrijder over de CBR600 van laatstgenoemde. Hij had 'm nieuw gekocht, meteen 25 kW gemaakt en na zijn 25 kW tijd op vol vermogen laten draaien. Hij zat in zo'n groepje CBR-freaks, maar kon de rest duidelijk niet bijhouden en vroeg zich af waardoor dat kwam.



mijn neef had een paar jaar geleden bij zijn eerste motor, een kawa zxr400, de begrenzing eraf gehaald, en direct volgas over de autobahn willen gaan.
gevolg: gaten in de zuigers, cilinderwand beschadigd en de kop moest gereviceert worden.

dus, na het verwijderen van je 25kw, weer opnieuw inrijden om de motor te laten wennen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan