25 kw slecht for motor?

stonecold

Rookie
19 jun 2003
1
0
Benalmadena
Ik hoor overal weer andere verhalen dus ik denk ik vraag het hier maar eens na, een 600cc motor zoals de zx6r, cbr600, r6, gsxr600 etc, als die gelimiteerd worden naar 25KW, is dat niet slecht voor de motor? Een nieuwe motor die nog niet ingereden is, word die niet verkeerd ingereden dan als die gelimiteerd is tot 25KW? Is het dus beter om dan een al ingereden motor terug te brengen naar 25kw? of is het nog altijd niet goed voor de motor?
 
Volgens mij is het niet slecht voor een al ingereden motor (aangezien veel mensen dat hebben), maar hoe het zit met een hele nieuwe motor :?
 
LIJKT me niet, alleen kan je met een begrenste 600cc nooit meer z'n top toerental halen denk ik (aangezien mijn zxr 750 dat ook lang niet haalt), dus het inrijden gaat wel prima, maar ik je kan nooit eens na het inrijden ff flink doortrekke, wat wel vaak aangeraden word als je bijna klaar bent met inrijden, i.v.m stootrandjes in de cillinder. Ik weet niet of dat bij 4takt ook zo is maar bij 2takt wel. Als je bijvoorbeeld 1000KM niet boven de 5000 toeren komt en je hem dan in 1x doorjankt naar de 10000RPM dan wille ze wel us kapotlopen op die randjes. Dus dat zou wel een probleem kunnen zijn, maar ik weet niet of 4takt ook snel last heeft van stootrandjes (i.v.m minder slijtage van 4takt etc).

Maar ik weet iig wel dat een al ingereden motor die je terugbrengt naar 25kw nooit problemen zou veroorzaken, en dat is echt niet slecht voor je motor. Je begrenst je spruitstukken, zelfde effect als maar een beetje gasgeven (gaat de gasklep maar beetje open, dus weinig doorlaat, dus weinig vermogen. En rustig rijden met weinig gas is toch ook niet slecht voor je motor? :P
 
LIJKT me niet, alleen kan je met een begrenste 600cc nooit meer z'n top toerental halen denk ik (aangezien mijn zxr 750 dat ook lang niet haalt), dus het inrijden gaat wel prima, maar ik je kan nooit eens na het inrijden ff flink doortrekke, wat wel vaak aangeraden word als je bijna klaar bent met inrijden, i.v.m stootrandjes in de cillinder. Ik weet niet of dat bij 4takt ook zo is maar bij 2takt wel. Als je bijvoorbeeld 1000KM niet boven de 5000 toeren komt en je hem dan in 1x doorjankt naar de 10000RPM dan wille ze wel us kapotlopen op die randjes. Dus dat zou wel een probleem kunnen zijn, maar ik weet niet of 4takt ook snel last heeft van stootrandjes (i.v.m minder slijtage van 4takt etc).

Als ik het goed begrijp ontstaat er een randje in je cilinder...dat zou dan betekenen dat je zuiger niet de maximale uitslag maakt...dat lijkt me niet kloppen :?

(ben verder niet technisch, dus ik zal het wel verkeerd begrijpen O-) )
 
Heb eens gehoord (ben zelf niet heel erg technische :P )dat de benzine toevoer gewoon minder word dus andere sproeiers enzo.
Dus het moto blok krijgt niet alles wat ie normaal krijgt.
Als je hem gewoon laat lopen non 25kw, dan zou het niet slecht voor je blok wezen maar geloof wel dat je hem effe opnieuw moet inrijden.
Maar wat ik al zeg ben niet technische en ken er helemaal naast zitten, dus verbeter me zeker als ik iets fouts heb gezegt.
 
LIJKT me niet, alleen kan je met een begrenste 600cc nooit meer z'n top toerental halen denk ik (aangezien mijn zxr 750 dat ook lang niet haalt), dus het inrijden gaat wel prima, maar ik je kan nooit eens na het inrijden ff flink doortrekke, wat wel vaak aangeraden word als je bijna klaar bent met inrijden, i.v.m stootrandjes in de cillinder. Ik weet niet of dat bij 4takt ook zo is maar bij 2takt wel. Als je bijvoorbeeld 1000KM niet boven de 5000 toeren komt en je hem dan in 1x doorjankt naar de 10000RPM dan wille ze wel us kapotlopen op die randjes. Dus dat zou wel een probleem kunnen zijn, maar ik weet niet of 4takt ook snel last heeft van stootrandjes (i.v.m minder slijtage van 4takt etc).

Maar ik weet iig wel dat een al ingereden motor die je terugbrengt naar 25kw nooit problemen zou veroorzaken, en dat is echt niet slecht voor je motor. Je begrenst je spruitstukken, zelfde effect als maar een beetje gasgeven (gaat de gasklep maar beetje open, dus weinig doorlaat, dus weinig vermogen. En rustig rijden met weinig gas is toch ook niet slecht voor je motor? :P

Randjes :? alsof je op het dubbele toerental opeens een grotere/langere zuiger-uitslag hebt :?

Dan wordt het wel erg lastig om de krukas een rondje te laten draaien he?

of ik begrijp het niet helemaal wat je bedoelt, of jij begrijpt het niet helemaal..... :+
 
Laatst bewerkt:
Het maakt weinig uit, het zal wel zo zijn dat je nieuwe blok zo "lui" wordt ingereden en je niet echt de meeste pk's uit zal persen. Maar dan hebt je het echt over procentjes van het totaalvermogen. Hooguit 5% ofzoiets. Verder maakt het niets uit voor je blok. Hij krijgt gewoon minder mengsel, niet armer, niet rijker, gewoon minder. Net zoiets als je halfgas met je motor rijd zeg maar.

Er komen echt geen randjes of bramen in je blok, zou een mooie mop zijn.

Maar houd er rekening mee dat je hem inderdaad opnieuw moet inrijden. Want je zuigers en kleppen en alle andere mechanische zooi is nog nooit enorm thermisch belast. Zeg maar, normaal maken ze 5000rpm, als je de volgende morgen hem tot de 14000 openrekt gaat er vast wel iets een keer kapot. Dus gewoon netjes inrijden daarna, veel wisselen met toerentallen. En zeker niet lang op topspeed rijden.

:]
 
Laatst bewerkt:
Het maakt weinig uit, het zal wel zo zijn dat je nieuwe blok zo "lui" wordt ingereden en je niet echt de meeste pk's uit zal persen. Maar dan hebt je het echt over procentjes van het totaalvermogen. Hooguit 5% ofzoiets. Verder maakt het niets uit voor je blok. Hij krijgt gewoon minder mengsel, niet armer, niet rijker, gewoon minder. Net zoiets als je halfgas met je motor rijd zeg maar.

Dat ligt er maar net aan op welke manier die begrensd is, zo'n RS250 wordt geloof ik (duur geintje) begrensd op de ontsteking, andere op de inlaat
 
Dat ligt er maar net aan op welke manier die begrensd is, zo'n RS250 wordt geloof ik (duur geintje) begrensd op de ontsteking, andere op de inlaat

Bij een inlaat restrictie passen ze toch hopelijk wel je injectie / carburatie aan hoop ik dan? :D

Anders krijg je van die blopblop geluiden. ;)

Mjah de rs250 heeft een cdi begrenzer. Gewoon zo'n andere cdi unit helemaal op 25kw afgesteld.
 
ben t helemaal met powerpulse eens...en daarbij is het voordeel van een geknepen motorblok dat 'ie nooit afgetrapt kan zijn, omdat er veel kleinere krachten op de aandrijflijn komen te staan dan waar 'ie op berekent is.
 
ben t helemaal met powerpulse eens...en daarbij is het voordeel van een geknepen motorblok dat 'ie nooit afgetrapt kan zijn, omdat er veel kleinere krachten op de aandrijflijn komen te staan dan waar 'ie op berekent is.

Wel is er dikke kans dat koppeling en versnellingsbak iets meer gebruikt worden omdat je echt moet schakelen om te blijven accelereren :(
 
Wel is er dikke kans dat koppeling en versnellingsbak iets meer gebruikt worden omdat je echt moet schakelen om te blijven accelereren :(

Dat is inderdaad zo. :)
Maar goed, koppeling versleten merk je meteen, enne, versnellingbakken die flink haperen en gaten vertonen of uit de gear vliegen ook. Tsja je kan wle beter altijd even een testritje maken met zo'n ding idd. Alleen merk je die versleten versnellingsbak pas wanneer er dan opeens +100 pk op komt te staan. Dat hij dan uit de versnelling schiet. Of whatever. Hmm goed punt zeg. :) Zeker op de koppeling en versnellingbak letten idd.

En de claxon natuurlijk. Die is vet versleten van op al die arola's tuuteren die je met 45km/h voorbij komen stuiven. *D
 
Randjes :? alsof je op het dubbele toerental opeens een grotere/langere zuiger-uitslag hebt :?

Dan wordt het wel erg lastig om de krukas een rondje te laten draaien he?

of ik begrijp het niet helemaal wat je bedoelt, of jij begrijpt het niet helemaal..... :+


ik denk dat jij iets niet helemaal begrijpt. Bij een 2takt is het iig zker weten zo, ik zeg toch bij een 4takt weet ik ut niet.

Tis zo, als je blokje 5000 toeren draaid of 10000 toeren draaid veranderd aan je slag nix (zou je zeggen), maar door de hogere snelheden en krachten "rekt" je drijfstang ruwgezegd iets uit, waardoor je dus dat randje (wat je met 2takt iig vrij snel in je cillinder kan krijgen, met 4takt weet ik ut dus niet maar denkut niet aangezien 4takt veel minder slijt, maar bij mijn 2takt brommer had ik er vaak last van) krijgt boven in de cillinder. Dat randje word stootrand genoemd. Als je dus inrijd met wisselende toerentallen en op het einde ook hoge toerentallen zal dat randje dus aan de maximale slag liggen wat je zuiger haalt. En bij stationaire toerentallen is die slag minder. (nee duh logisch geen mm's, maar heeeele kleine beetjes "rek" wat in je drijfstang en andere materialen zitten).

Maar ik weet dat dit bij een 2takt nogal snel het geval kan zijn, maar denkut niet bij een 4takt aangezien die veel minder slijten zal je ook wel niet snel last hebben van die stootrandjes.

Owja, die stootrandjes zitten op de plek waar de zuigerveren niet geweest zijn. Dus als je zeg maar 5000KM niet boven de 3000 toeren komt en je hebt zoeen randje en je ramt hem dan volop in de toeren kunnen je zuigerveren zelfs breken omdat ze steeds stoten tegen het randje.

En nee dit is geen gelul, en ik heb heel veel aan 2taktjes enzo gesleutelt, maar zoals ik al 20x heb gezegd ik weet niet of dit bij 4takt ook snel het geval is. Het lijkt me niet maar weet het niet zeker.
 
Het maakt weinig uit, het zal wel zo zijn dat je nieuwe blok zo "lui" wordt ingereden en je niet echt de meeste pk's uit zal persen. Maar dan hebt je het echt over procentjes van het totaalvermogen. Hooguit 5% ofzoiets. Verder maakt het niets uit voor je blok. Hij krijgt gewoon minder mengsel, niet armer, niet rijker, gewoon minder. Net zoiets als je halfgas met je motor rijd zeg maar.

Er komen echt geen randjes of bramen in je blok, zou een mooie mop zijn.

Maar houd er rekening mee dat je hem inderdaad opnieuw moet inrijden. Want je zuigers en kleppen en alle andere mechanische zooi is nog nooit enorm thermisch belast. Zeg maar, normaal maken ze 5000rpm, als je de volgende morgen hem tot de 14000 openrekt gaat er vast wel iets een keer kapot. Dus gewoon netjes inrijden daarna, veel wisselen met toerentallen. En zeker niet lang op topspeed rijden.

:]

En dat komt ook door die randjes dat je rustig aan moet doen. Je hebt een loopvlak in je cillinder waar je zuigerveren lopen, en als je in 1x vol gas weg zou knalle als ie onbegrenst is zou alles waar je zuiger aan vast zit (drijfstang/krukas) wat verder "rekken" en dan zou ie kapot kunnen lopen op die stootrandjes. Tis echt geen bullshit. Maar zoals ik al heb gezegd, ik denk niet dat bij 4takt die randjes snel zouden komen, maar bij 2takt iig wel! Maar ook bij 4takt kan het volgens mij wel want heb ze ook gezien bij mijn honda xr 250 (die ik nu heb laten honen en nieuwe zuiger).
 
Maar wat maakt het eigenlijk uit :?
10000rpm non 25kw en 10000rpm wel 25kw, vrij weinig
Of kan een 2takt niet maximale toeren draaien bij 25kw?
 
Bij mijn vorige werkgever hadden een ervaren auto-tuner en een ondertussen ervaren motorrijder over de CBR600 van laatstgenoemde. Hij had 'm nieuw gekocht, meteen 25 kW gemaakt en na zijn 25 kW tijd op vol vermogen laten draaien. Hij zat in zo'n groepje CBR-freaks, maar kon de rest duidelijk niet bijhouden en vroeg zich af waardoor dat kwam.
Zegt die auto-tuner: "Elk blok waarmee je drie jaar lui rijdt is verneukt; je kunt het zowat onmogelijk nog op z'n volle potentiëel krijgen".
Mijn technische kennis (2 HTS opleidingen gedaan en al veel zelf gesleuteld) gaat ver genoeg om dit (op z'n minst theoretisch) te beamen.... mijn ervaring op motorgebied niet.
Ik denk vrij zeker te weten dat het niet ideaal is. Maar of je het merkt....
(Mischien kon die gast met die CBR gewoon niet rijden....?)
 
Maar wat maakt het eigenlijk uit :?
10000rpm non 25kw en 10000rpm wel 25kw, vrij weinig
Of kan een 2takt niet maximale toeren draaien bij 25kw?

ik zeg toch als je je maximalen toeren ook kan draaien MET 25kw maakt het niet uit, helemaal NIX. Maar als ie dat niet kan, zal het ook wel nix uitmaken maar moet je wel stuk voorzichtiger zijn als je vol mag.

Mijn zxr 750 draaid ook geen 10000RPM meer hoor nu die begrenst is, en al helemaal geen 12000 meer wat ie onbegrenst wel doet.
Hij doet er nog maar 8000.
En als je dat met nieuw blok doet en dan open trekt en er ZOU zich zoeen randje bevinden in je cillinder (hoeft niet, is een soort van slijtagerandje), dan kan ie kapot gaan, maar als je rustig doet valt dat wel mee hoor.
 
...
Maar ik weet iig wel dat een al ingereden motor die je terugbrengt naar 25kw nooit problemen zou veroorzaken, en dat is echt niet slecht voor je motor. Je begrenst je spruitstukken, zelfde effect als maar een beetje gasgeven (gaat de gasklep maar beetje open, dus weinig doorlaat, dus weinig vermogen. En rustig rijden met weinig gas is toch ook niet slecht voor je motor? :P

Precies.
En stootrandjes + rekkende drijfstangen is inderdaad waar, maar geld niet meer voor de moderne 4-takters. Deze hebben zulke harde cyl. wanden dat er geen randjes vormen door de werking van de zuiger.
Die randjes zullen alleen ontstaan bij extreme slijtage, als je nooit geen onderhoud pleegt en er een gewoonte van maakt om met koude motor stevig weg te rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan