25 naar 35 kw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het volgende document is het duidelijkst (vind ik): http://www.rijksoverheid.nl/documen...n-over-derde-europese-rijbewijsrichtlijn.html

Hierin staat letterlijk:
Ik heb voor 19 januari 2013 bij de gemeente rijbewijs A met beperking tot A-licht aangevraagd. Welk rijbewijs krijg ik nu?
In dit geval krijgt u rijbewijs A met beperking tot A-licht. Dit rijbewijs A met beperking tot A-licht geeft met ingang van 19 januari 2013 ook de bevoegdheid tot het besturen van motoren van de categorie A1 en A2. Na twee jaar vervalt automatisch de beperking en heeft u het volwaardige rijbewijs A.

Verderop staat het volgende:
Hoe weet ik of voor mij de nieuwe of de oude categoriebeschrijving geldt?
... Als de datum van afgifte van de categorie voor 19 januari 2013 ligt, gelden de bevoegdheden van voor deze datum. Behalve als de nieuwe bevoegdheden voor u gunstiger zijn, gelden deze.
 
Laatst bewerkt:
Ook hier is de 18-01-2013 de grens.
Voor die datum je rijbewijs de 25kw wet 2 jaar.Om 35kw te rijden moet je 2 jaar 11 kw hebben gereden.
Gewoon doen wat er staat.
Of wou iedereen met een 25kw een nieuwe 35kw kopen,want knijpsetjes/uitdraaien is na die datum ook afgelopen.
 
Bent u vóór 19 januari 2013 al in het bezit van een rijbewijs A? Dan blijven voor u de oude regels van kracht.

Als je de link hebt geopend staat het bovenstaand onderaan het bericht
Dat gaat over rijbewijs A (onbeperkt/zwaar). Wanneer rijbewijs A beperkt/licht bedoeld wordt, is dat altijd aangegeven :)

Overigens is hier al een topic over, waar al je vragen in beantwoord worden: 11, 25, 35 kw, alle vragen en bronnen
 
Laatst bewerkt:
Klaarblijkelijk heb jij nooit met bromfietsen en snorfietsen te maken.
Ik dagelijks en geloof mij, veel van dat spul is gewoon écht niet goed onderhouden.

{lang verhaal}

Motor APK zou ik begrijpelijk vinden als er veel ongelukken zouden gebeuren door slecht onderhoud. Dat is niet het geval, de oorzaak van de meeste ongelukken is het niet uitkijken van de automobilist of het te overmoedig rijden van de bestuurder, niet de staat van de motor zelf.

Het probleem zit dus ook volgens jou tussen het zadel/stoel en het stuur, niet in de technische staat van het apparaat.

Exact hetzelfde probleem speelt bij brom/snorfietsen. Ik geloof je best dat deze niet zo goed onderhouden/gecontroleerd worden als APK plichtige voertuigen. Maar is dát nou de oorzaak van een grotere ongevalskans?

Dat is natuurlijk niet het geval, want de oorzaak van de meeste ongelukken is het niet uitkijken van andere weggebruikers of het te overmoedig rijden van de bestuurder, niet de staat van de snor/bromfiets zelf.
 
@ Centurion dan nog maar even 25 kw uitzitten..
Wel onzin zeg 35 kw = 35 kw..
Maargoed, zeg niet dat ik een wereldrijder ben maar wat meer power had fijn geweest!
 
Het draait hier om financieel gewin en met die APK komen niet alleen de kosten voor het keuren om de hoek maar ook de aftermarket spullen zullen duurder worden omdat het dan allemaal gekeurd moet zijn
 
Het probleem zit dus ook volgens jou tussen het zadel/stoel en het stuur, niet in de technische staat van het apparaat.

Exact hetzelfde probleem speelt bij brom/snorfietsen. Ik geloof je best dat deze niet zo goed onderhouden/gecontroleerd worden als APK plichtige voertuigen. Maar is dát nou de oorzaak van een grotere ongevalskans?

Dat is natuurlijk niet het geval, want de oorzaak van de meeste ongelukken is het niet uitkijken van andere weggebruikers of het te overmoedig rijden van de bestuurder, niet de staat van de snor/bromfiets zelf.

Statistisch gezien zullen er meer bromfietsen en snorfietsen mankementen vertonen dan motorfietsen. Maar je hebt wel gelijk, als een brommer wordt aangereden omdat deze 's avonds geen verlichting voerde, omdat deze al weken, zo niet maanden defect was, is dit inderdaad de schuld van de automobilist, deze heeft immers niet goed gekeken voor hij de weg opdraaide. Zo simpel ligt het gewoon.

Overigens kan je natuurlijk ook nog olie of ander glad materiaal op de weg hebben liggen, waardoor een eenzijdig ongeval kan ontstaan.

Het overgrote deel van de ongevallen zal inderdaad van auto's komen, net als bij motoren, maar feit blijft dat een APK kijkt naar de technische staat van een voertuig en daarbij zul je bij de bromfietsen/snorfietsen meer problemen vinden dan bij motoren. Met andere woorden, zoals ik al zei, is het dan bij bromfietsen veel meer gerechtvaardigd dan bij motorfietsen. Wat zal het een bromfietser nou interesseren of zijn ketting gesmeerd is of niet? Of dat z'n banden profiel hebben? Ik geef alleen maar aan dat hier gewoon een APK beter op z'n plek valt dan bij de motorrijders, al blijven de meeste ongelukken door automobilisten veroorzaakt worden. Kan je natuurlijk oplossen door speciale wegen te maken voor motoren en ook nog weer speciale wegen voor brommers, waar geen auto's mogen rijden. :+
 
stepfietsen en rollators worden ook erg slecht onderhouden. Ik vind dat ze daar een keuring voor moeten invoeren!

(NEE!!! kappen met die onzin!!)
 
Bent u vóór 19 januari 2013 al in het bezit van een rijbewijs A? Dan blijven voor u de oude regels van kracht

full
 
jongens (en eventueel meiden) even voor de duidelijkheid, en even om beetje verduidelijking te krijgen;
mijn rijschool en CBR zegt het volgende: Voor 19 januari je licht motorrijbewijs ? en je zet motor na 19 januari op je EIGEN naam, dan is het 35kw (zet je motor voor 19 januari op je naam = 25kw = oude regels) en geen motor met 70+ kw terug begrensen (wat ik zelf domme regel vind maarja)

Dus zo voor iedereen duidelijk :)
 
Dat lijkt me een zeer vreemde regel.
Dit omdat iedereen die ouder is dan 18 jaar en in Nederland woonachtig is, een motorvoertuig mag kopen en op zijn/haar naam mag stellen (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-als-ik-een-auto-of-ander-voertuig-wil-kopen.html).
Dus dan zou ik om deze beperking heen kunnen komen door mijn motor voor 1 dag aan een vriend van me over te schrijven, ook al heeft deze geen rijbewijs, en weer terug te schrijven?
Ook zou ik dan wel op mijn motor mogen rijden als deze 34kW is en na 19-01-2013 overgeschreven is, maar niet op de motor van mijn vader mogen, omdat deze eerder overgeschreven zou zijn?

Volgens de documenten die ik al eerder had gelinkt krijgt A Licht gewoon dezelfde rechten als categorie A2 vanaf 19-01-2013, met dien verschille dat je nog steeds na twee jaar A Zwaar krijgt.
 
jongens (en eventueel meiden) even voor de duidelijkheid, en even om beetje verduidelijking te krijgen;
mijn rijschool en CBR zegt het volgende: Voor 19 januari je licht motorrijbewijs ? en je zet motor na 19 januari op je EIGEN naam, dan is het 35kw (zet je motor voor 19 januari op je naam = 25kw = oude regels) en geen motor met 70+ kw terug begrensen (wat ik zelf domme regel vind maarja)

Dus zo voor iedereen duidelijk :)

Het heeft helemaal niks te maken met je motor.
Het heeft te maken met je rijbewijs.


Het officiële:
Voor 19 januari je rijbewijs halen en bij het gemeentehuis besluit tot afgifte krijgen = niks aan de hand en 2 jaar 25 kw rijden waarna het automatisch overgaat in je onbeperkte rijbewijs.

Voor 19 januari je rijbewijs halen maar op of na 19 januari bij het gemeentehuis besluit tot afgifte krijgen = A1 (11kw, 125cc) overslaan, beginnen met A2(35kw, max origineel vermogen 70KW) en een examen moeten doen na 2 jaar voor het onbeperkte rijbewijs.

Na 19 januari je rijbewijs halen = 11kw, 125cc > 35kw, max origineel vermogen 70kw > Volvermogen met tussen iedere categorie een praktijkexamen.
 
Volgens de documenten die ik al eerder had gelinkt krijgt A Licht gewoon dezelfde rechten als categorie A2 vanaf 19-01-2013, met dien verschille dat je nog steeds na twee jaar A Zwaar krijgt.


Je krijgt nu een wat bijzondere situatie voor iedereen die nu examen doet.
Na je examen ga je naar het gemeentehuis om je rijbewijs aan te vragen. Zij bepalen dan de dag van afgifte; die komt op je rbw te staan. En die is nu heel cruciaal!

Stel, je doet in januari, laten we zeggen uiterlijk 17 januari 2013 examen op een lichte motor.
Dan heb je in feite een keuze:

- vraag je je rijbewijs direct op het gemeentehuis aan, zodat de afgiftedatum nog vóór 19 januari valt, dan krijg je rbw oud model. Dat betekent 25 kW en vanaf 19 januari 35 kW, daarna na 2 jaar automatisch onbeperkt.

- had je wèl examen gedaan volgens het oude regime op een lichte motor vóór 19 januari maar wacht je met aanvragen van je rijbewijs tot 21 januari, dan krijg je het A2 rijbewijs. Dus mag je meteen 35 kW maar moet je over 2 jaar wel opnieuw examen doen, als je onbeperkt wilt.

Dus de lessers die gauw examen doen en die nu al zitten te popelen om wat zwaarder te rijden en niet opzien tegen een extra examen, kunnen overwegen om te wachten met het ophalen van het rijbewijs.
 
Laatst bewerkt:
jongens (en eventueel meiden) even voor de duidelijkheid, en even om beetje verduidelijking te krijgen;
mijn rijschool en CBR zegt het volgende: Voor 19 januari je licht motorrijbewijs ? en je zet motor na 19 januari op je EIGEN naam, dan is het 35kw (zet je motor voor 19 januari op je naam = 25kw = oude regels) en geen motor met 70+ kw terug begrensen (wat ik zelf domme regel vind maarja)

Dus zo voor iedereen duidelijk :)

Nee :N

Ben je nog geen 21 en haal je voor 19 januari 2013 je motorrijbewijs dan rij je 2 jaar 25 kw en daarna mag je zwaar rijden.
ben je tussen de 21 en 24 en haal je voor 19 januari 2013 je motorrijbewijs dan krijg je een zwaar rijbewijs.
Ben je nog geen 24 en wil je na 19 januari 2013 je motorrijbewijs halen dan begin je met 11 kw en 125cc.
 
Laatst bewerkt:
Wederom voor eenieders duidelijkheid, verwijs ik u allen naar dit topic

Lees het aandachtig door, het beantwoord veler vragen. Zie hierin tevens ook dat er binnen 17 dagen een reactie van de overheid komt op een specifieke vraag waar iedereen hier ook omheen draalt.

Dit topic is in mijn ogen obsoleet, 't zou de mods sieren dit gewoon te sluiten met nogmaals een verwijzing naar dit topic.
 
Ik dacht dat de overheid er altijd was om bepaalde dingen makkelijker te maken, met dit wordt het alleen maar moeilijker. Snap er nu de ballen er niet meer ervan, van wat ze nou allemaal willen met dat A rijbewijs '(
 
Nee :N

Ben je nog geen 21 en haal je voor 19 januari 2013 je motorrijbewijs dan rij je 2 jaar 25 kw en daarna mag je zwaar rijden.
ben je tussen de 21 en 24 en haal je voor 19 januari 2013 je motorrijbewijs dan krijg je een zwaar rijbewijs.
Ben je nog geen 24 en wil je na 19 januari 2013 je motorrijbewijs halen dan begin je met 11 kw en 125cc.

Doe je vóór 19 januari 2013 examen op een lichte motor (oude stijl) maar wordt de afgiftedatum (=meestal de dag dat je hem hebt aangevraagd bij het gemeentehuis) van je rbw 19 januari of later , dan krijg je het nieuwe model rijbewijs: een A2 rijbewijs, mag je 35 kW rijden maar moet je voor echt zwaar over 2 jaar weer examen doen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan