2500 euro investeren in een motor van 20+ jaren oud

VickyT

MF'er
9 mrt 2020
66
21
Hey,

Ongeveer zes weken terug heb ik een Kawasaki ZX6R gekocht, mijn tweede motorfiets, hier was het een en ander niet oké van mee. Destijds heb ik er 1800 euro voor betaald.
Later, na het vervangen van remblokjes en de rem te ontluchten, kwam de remklauw tijdens het rijden een beetje los. De motor heb ik daarna naar een garage gebracht, uit tijdgebrek en omdat ik niet zó competent ben.

Inmiddels heb ik van de garage gehoord dat er véél mis is met de motor, van te dunne remschijven tot een te strakke ketting, nieuwe achterband moet er op, boutjes zijn doorgedraaid, etc. En het komt in totaal bijna neer op 2500 euro.

Is dat het waard om in een motor uit bouwjaar 2000 (model uit 1998) te investeren?
Wat vinden jullie?
 
Ik vind van niet,dat geld kun je beter investeren in een andere motor 👍
Klopt, maar de motor verkopen... dan krijg ik er 1000 max voor, plus de 2500 die ik dan safe, voor 3500 een motor halen kan wel... maar is er zoveel leukers op de markt dan? Moet namelijk wel een A2 motor zijn (de ZX6R is ook A2).
 
Dan is t toch al duidelijk ,is de garage betrouwbaar ?
 
€1800,- kan wel janken, heb mijne verkocht voor €1000,- 2 jaar geleden ook het 98 model. Stond op nieuwe banden nieuwe ketting en kleppen gesteld. Inclusief facturen en onderhoud boekjes...

Was net wat voor je geweest, maar daar heb je weinig aan.

Inderdaad, geld in een andere motor proppen.
 
Klopt, maar de motor verkopen... dan krijg ik er 1000 max voor, plus de 2500 die ik dan safe, voor 3500 een motor halen kan wel... maar is er zoveel leukers op de markt dan? Moet namelijk wel een A2 motor zijn (de ZX6R is ook A2).
Tuurlijk is er iig beters op de markt 👍
 
De garage zegt dat het niet veilig is.

De garage wil geld verdienen, en da's best wel logisch. Maar kan je op marktplaats e.d. zelf de nodige onderdelen zoeken en deze zelf monteren?
Met 2e hands onderdelen van MP en/of de sloop ben je vaak stukken goedkoper uit, maar kan je nog jaren doorrijden.
Zoek ff op motorsloperij e.d. en maak voor jezelf een afweging waar je beter mee uit bent.

Best wel ruk dat je goed geld uitgeeft voor een motor die achteraf een gebakje blijkt te zijn. -O-
 
Een garage neemt geen enkel risico vanwege aansprakelijkheid. Mogelijk is de praktijk wat minder heftig.

Kan je er een handige particulier naar laten kijken vanuit je familie/vrienden/kennissen? Een ketting losser zetten, een achterbandje en een paar schroefdraadjes repareren hoeft niet de wereld te kosten. Schijven kunnen ook op Aliexpress gekocht worden. Staat de motor nu weer aan huis?
 
Een garage neemt geen enkel risico vanwege aansprakelijkheid. Mogelijk is de praktijk wat minder heftig.

Kan je er een handige particulier naar laten kijken vanuit je familie/vrienden/kennissen? Een ketting losser zetten, een achterbandje en een paar schroefdraadjes repareren hoeft niet de wereld te kosten. Schijven kunnen ook op Aliexpress gekocht worden. Staat de motor nu weer aan huis?
Motor staat nog bij de garage, ik vroeg of ze een duidelijk offerte evt. konden maken van hoeveel het nou echt zou kosten.
 
Klopt, maar de motor verkopen... dan krijg ik er 1000 max voor, plus de 2500 die ik dan safe, voor 3500 een motor halen kan wel... maar is er zoveel leukers op de markt dan? Moet namelijk wel een A2 motor zijn (de ZX6R is ook A2).
Die zx6r is ook niet geschikt voor A2, ookal staat ie op 25kW op kenteken. origineel heeft ie meer dan 70 kW dus mag je er niet oprijden met een A2 of code 80 rijbewijs
 
Even de specificatie afwachten wat er exact allemaal mis is, maar zaken als banden, remschijven, ketting noem ik geen investeren, dat is gewoon achterstallig onderhoud, wat je bij aankoop eenvoudig had kunnen zien.

Elke motor heeft onderhoud nodig. Je kunt natuurlijk een andere motor kopen, maar als je dat op dezelfde manier aanpakt als deze keer, heb je gewoon hetzelfde probleem weer. De meeste motoren van dit soort bedragen verdienen gewoon groot onderhoud na aankoop. En anders wel na het eerste jaar rijden.

Of dat het waard is hangt vooral van je eigen plannen af. Als je toch binnen nu en een jaar een andere motor wil, dan zou ik het niet doen. Wil je er nog een paar jaar op rijden, dan smeer je deze kosten uit over de komende paar jaar motorrijden, en dat kost nou eenmaal geld.
 
:^

voor 3500 euro kun je ook een bak ellende kopen. Als een te strakke ketting, slechte banden en te dunne remschijven al niet opvallen bij de aankoop kan je dat de volgende keer zo weer overkomen. 2500 euro is dan wel weer een stevige prijs voor alleen deze zaken, dus misschien is er nog meer aan de hand.
 
:^

voor 3500 euro kun je ook een bak ellende kopen. Als een te strakke ketting, slechte banden en te dunne remschijven al niet opvallen bij de aankoop kan je dat de volgende keer zo weer overkomen. 2500 euro is dan wel weer een stevige prijs voor alleen deze zaken, dus misschien is er nog meer aan de hand.
Er is ook meer, weet dat even niet meer uit mijn hoofd, maar het komt allemaal neer op 2500.
 
Het gaat om deze motor neem ik aan? Kawasaki ZX-6R uit 2000, ZX600G
Ik heb geen permissie om hem te bekijken.

Kort samen gevat heb je een motor van €1800 gekocht waar voor €2500 aan gesleuteld moet worden.
Dan heb je dus een oude motor voor €4300

Je moet wel een liefhebber zijn om dat te doen.
Ik kocht een motor voor €400 en haalde hem tot de laatste schroef uit elkaar.
Aan onderdelen etc (geen manuren) ging er voor > €3000 in
Nu heb ik een motor waar ik nog jaren plezier van heb, ik ben een liefhebber.
 
Inmiddels heb ik van de garage gehoord dat er véél mis is met de motor, van te dunne remschijven tot een te strakke ketting, nieuwe achterband moet er op, boutjes zijn doorgedraaid, etc. En het komt in totaal bijna neer op 2500 euro.

Ik ben wel benieuwd naar die etc.
Van wat je opnoemt is helemaal niet zo'n ramp en ik zie ook niet in hoe dit alles 2500 euro zou moeten kosten. Beetje bizar.
 
Ik ben wel benieuwd naar die etc.
Van wat je opnoemt is helemaal niet zo'n ramp. en ik zie ook niet in hoe dit alles 2500 euro zou moeten kosten. Beetje bizar.
Eens, daarom schreef ik ook specificatie afwachten, van dit lijstje zijn alleen remschijven vrij duur. Maar daar is vaak door even goed te zoeken wel wat op te besparen.
 
Ga ook eens informeren bij een andere motorzaak of misschien wil iemand van het MF wel een keer met je meekijken. Welke regio woon je?
 
Ik ben wel benieuwd naar die etc.
Van wat je opnoemt is helemaal niet zo'n ramp en ik zie ook niet in hoe dit alles 2500 euro zou moeten kosten. Beetje bizar.
Ik schreef dit uit pure memory, ik moet de offerte nog zien, dit is wat ik onthield.
 
Die werkplaats kijkt effe anders naar je motor als een zelf sleutelaar zou doen.

Die zoekt geen goeie maar 2ehands schijven op, hij plukt OEM prijs uit de computer.
Dan gaat het heel hard.
Banden zijn ook niet goedkoop bij de motorboer.. die koop je daar niet voor de bandenboer prijs.

Het risico bestaat ook , dat jou ouwe fiets al in handen geweest is van een beun, die z'n problemen heeft verkocht.
En dat de garage je subtiel vertelt dat dat ding gevaarlijk is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan