Mag de politie het kentekenbewijs van je motor invorderen ?

Lunatic

MF veteraan
12 apr 2005
11.746
0
Lelystad
Is er hier iemand die weet of dit mag ???

Mij is het volgende gebeurd:

Ik was lekker op weg naar mijn werk, rij Hilversum in en voor mij rijdt een bromsnor.

Die bromsnor die wilde volgens mij niet achter mij rijden, want hij liet mij voorbij. Toen ging ie iedere keer naast mij rijden. Dus wat doe je dan ?

:W :W :W :W :W :W

Na de 3e keer :W :W :W keek ik even goed naar hem en zag dat hij flink aan het gebaren naar mij was en dat er een bordje STOP POLITIE aan het knipperen was.

Dus ik de motor aan de kant gezet en gevraagd wat het probleem was, hij vond dat ik op een raket leek. Ik uhhhhhhhh wat bedoel je precies, zo snel ging ik toch niet O-) O-) O-)

Hij was van mening dat ik wel erg veel geluid maak, dus moest mijn rijbewijs en kenteken bewijs inleveren zodat hij wat dingen kon uitzoeken. Ondertussen was er al een 2e bromsnor bijgekomen en waren ze druk in overleg.

Ik hoorde dingen als: zelf gemaakte uitlaat, herrie, raket, kenteken inbeslag nemen enz. Maar ik bleef lekker op mijn :] zitten. Zolang ik niets hoefde te zeggen kon ik ook niets verkeerd zeggen. Na een tijdje kwam hij naar mij toe met het verzoek om hem te volgen naar Naarden. Daar zouden ze mijn geluid gaan meten en kijken wat ze verder met mij gingen doen.

Dus wij naar Naarden toe, aangezien heel Hilversum opengebroken is zijn we weer naar de snelweg gereden en zo naar Naarden gereden. Het viel mij wel op dat de bromsnor harder ging dan toegestaan :N :N :N :N

Bij Naarden aangekomen moest ik mijn motor neerzetten en wachten, er zou nog iemand erbij komen die de meting zou verrichten. Ik ben een eindje verderop gaan staan om zo weinig mogelijk erbij betrokken te raken, je weet nooit of je wat verkeerd zegt natuurlijk. Dus lekker peukie erbij en wachten op wat komen zou.

Op een gegeven moment kwam het hele meetspul eraan en stonden ze met 4 man sterk om mijn motor heen om alles klaar te zetten en een meting te verrichten. Ik had wel eens op t.v. gezien dat ze sommige motoren niet konden meten dus hoopte ik dat dat bij mij ook het geval was.

Nou het leek erop dat ze wel konden meten want de motor ging aan en er werd een beetje aan mijn gas gedraaid. Kort daarop ging alles weer terug en waren ze aan het overleggen wat ze precies zouden gaan doen.

Bromsnor komt naar mij toe en vertelde mij dat ik heel veel mazzel had want ze konden hem niet meten *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* . Wel zouden ze mijn kenteken in beslag nemen want hij was ervan overtuigd dat ik wel teveel geluid maakte.

Hij zei letterllijk: ik durf bij de rechter wel te zweren dat jouw motor niet klopt. :X :X :X

Dus toen dacht ik, oké tijd dat ik ook wat ga zeggen. Dus ik zeg het volgende tegen hem:

Weet jij wel zeker dat je mijn kenteken mag innemen, want je hebt hem niet kunnen meten. Dus stel dat ik een advocaat in handen neem, geeft de rechter dan jou gelijk.

Dat vond hij niet leuk zeg maar :N :N en begon meteen van: Tja ik kan nu ook een bon uitschrijven bla bla bla bla.

Daar zat ik natuurlijk ook niet op te wachten, dus hield ik verder mij mond maar, het enige wat ik nog even zei was: Ik mag het je toch wel vragen, ik zeg niet dat ik dat ga doen. Ik moet mij aan de regels houden en jij natuurlijk ook. Ik wilde gewoon weten of jij dat wel echt mag doen.

Nou het kwam erop neer dat ik een blauwtje heb gelopen bij de politie. Een blauwtje is een bewijs van inname van je kenteken. Ik moet nu met een standaard uitlaat op mijn motor langs komen en dan krijg ik mijn kenteken weer terug.

Dus nu moet ik even een standaard uitlaat regelen en kan ik hem weer ophalen :Y :Y

Doe ik dat niet binnen 28 dagen dan wordt mijn kenteken naar de RDW gestuurd en moet ik de hele motor opnieuw laten keuren.

Maar zover laat ik het natuurlijk niet komen.

Waar ik nog wel overtuigd van ben is dat hij mijn kenteken onterecht heeft ingenomen aangezien ze niet hebben kunnen meten hoeveel DB mijn motor nu eigenlijk echt maakt.


P.s.

Voor alle moraal ridders:

Ja, ik denk dat ik teveel geluid maakte, mijn DB-killes zaten er niet in.

En ja, als ik een boete had gehad omdat ze mij goed hadden kunnen meten zou ik niet gaan lopen zeuren.

Als iets niet goed is dan is het niet goed en moet je niet gaan lopen zeuren.
 
Laatst bewerkt:
Ja mag.

Met een niet originele uitlaat komt je motor niet meer overeen met de motor zoals die gekeurd is door de rdw.
 
Laatst bewerkt:
Dus nu, originele uitlaat erop, kentekenbewijs ophalen. Dan terug naar huis, uitlaat eraf en je huidige uitlaat er weer op en dan mag je weer rijden?

Geen boetes etc. en niks, dus eigenlijk kom je er best goed vanaf het kost alleen wat tijd.
Dan nog vind ik het wel een beetje een rare actie van die agent, hij kan in feite niks bewijzen maar wil gewoon perse moeilijk doen.

Maarja even je bewijs ophalen en dan kan je weer :]
 
waar wilde hij een bon voor uitschrijven dan?

Voor de uitlaat die er volgens hem niet onder mocht zitten.

Maar dat klopt natuurlijk ook niet, want dat mag wel als hij maar niet teveel DB maakt. Geloof ik.

Het was allemaal een beetje vaag, en ik wilde niet een te grote mond hebben.

Ik heb ook een MF sticker en heb wel eens verhalen gehoord dat je daar een bekeuring voor kan krijgen. En een spiegel vizier wat volgens mij ook niet helemaal toegestaan is.

Dus ik had geen zin in een hoop gezeik om niets.

Maar ik heb echt het idee dat hij gewoon niet gelijk heeft en niet mijn kenteken heeft mogen innemen.

Kijk ik sleutel gewoon mijn originele eronder en laat dat zien, ik krijg hem weer terug en klaar. Dus er is niet echt een probleem.

Ik wil gewoon graag weten wie er gelijk heeft.
 
Ik geloof dat hier al meerdere discussies over zijn geweest, maar zo ver ik heb gehoord:

Ja, een politieagent mag als hij vind dat jij te hard rijd, te veel geluid maakt, te lomp rijd zonder verder bewijs (video, meting, etc) jou een boete geven, je rijbewijs nemen, je kentekenbewijs innemen enz.

(Want deze mensen hebben een opleiding gehad en gezworen nooit te liegen :+)
 
Laatst bewerkt:
Beetje verspilde tijd als ze ook zonder meting een boete kunne geven...

Maar aangezien ze je ook op snelheid mogen bekeuren op basis van een 'schatting', dus gewoon op het oog als ze je zien rijden, geen meetapperatuur of niks, denk ik dat ze dit ook wel mogen. De volgorde tegenwoordig is:
- oom agent
- God
- overige sterfelingen

Wel vreemd trouwens als ze je naar huis laten rijden zonder kenteken bewijs, dat moet je namelijk verplicht bij je hebben. Oom agent forceerd je zo dus in de volgende overtreding.
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof dat hier al meerdere discussies over zijn geweest, maar zo ver ik heb gehoord:

Ja, een politieagent mag als hij vind dat jij te hard rijd, te veel geluid maakt, te lomp rijd zonder verder bewijs (video, meting, etc) jou een boete geven of je rijbewijs nemen.

(Want deze mensen hebben een opleiding gehad en gezworen nooit te liegen :+)
Gelukkig heeft topicstarter nog zijn rijbewijs... ;)
En volgens mij mogen ze ook helemaal je rijbewijs niet invorderen als je teveel geluid maakt.
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig heeft topicstarter nog zijn rijbewijs... ;)
En volgens mij mogen ze ook helemaal je rijbewijs niet invorderen als je teveel geluid maakt.

Zeurpiet :+ Maar tis aangepast ;)

Edit: Even goed lezen, er staat eigenlijk dat een politieagent dingen mag doen als hij vind dat jij iets fout doet, ZONDER bewijs ;)
 
Laatst bewerkt:
Voor de uitlaat die er volgens hem niet onder mocht zitten.

Maar dat klopt natuurlijk ook niet, want dat mag wel als hij maar niet teveel DB maakt. Geloof ik.
Volgens mij (maar ik weet ook niet zo uit het hoofd waar dat precies in de wet staat) mag dat dus juist inderdaad niet, ook als hij niet teveel db maakt.

Tenzij je met de nieuwe uitlaat de motor hebt laten herkeuren bij de rdw natuurlijk. ;)
 
Laatst bewerkt:
bij mij was toen bij mijn aprilia rs 125 met gianelli uitlaat en k&n filter ook mijn kenteken bewijs ingevorderd.
ik moest toen bij de oom agent langskomen(bij t amstelstation politie garage/technischedienst) en me brommert met originele uitlaat laten zien. ik had het luchtfilter gewisseld met origineel en de standaard uitlaat met de gianelli demper erop.
toen had ik nogsteeds iets te veel geluid, en meneer de bromsnor ging moelijk doen over de demper over tegendruk en blablablabla.
toen maar gezegd dat ik de ophangbeugel kwijt was van de standaard demper en dat ik die besteld had. volgens oom agent zou die met de originele demper stiller zijn, maar dat maakte geen flikker uit.
maar een beetje ja en amen gezegd en dat ie helemaal gelijk had enzo en toen kreeg ik mijn kenteken bwijs weer terug.
 
Is er hier iemand die weet of dit mag ???

Mij is het volgende gebeurd:

Ik was lekker op weg naar mijn werk, rij Hilversum in en voor mij rijdt een bromsnor.

Die bromsnor die wilde volgens mij niet achter mij rijden, want hij liet mij voorbij. Toen ging ie iedere keer naast mij rijden. Dus wat doe je dan ?

:W :W :W :W :W :W

Na de 3e keer :W :W :W keek ik even goed naar hem en zag dat hij flink aan het gebaren naar mij was en dat er een bordje STOP POLITIE aan het knipperen was.

Dus ik de motor aan de kant gezet en gevraagd wat het probleem was, hij vond dat ik op een raket leek. Ik uhhhhhhhh wat bedoel je precies, zo snel ging ik toch niet O-) O-) O-)

Hij was van mening dat ik wel erg veel geluid maak, dus moest mijn rijbewijs en kenteken bewijs inleveren zodat hij wat dingen kon uitzoeken. Ondertussen was er al een 2e bromsnor bijgekomen en waren ze druk in overleg.

Ik hoorde dingen als: zelf gemaakte uitlaat, herrie, raket, kenteken inbeslag nemen enz. Maar ik bleef lekker op mijn :] zitten. Zolang ik niets hoefde te zeggen kon ik ook niets verkeerd zeggen. Na een tijdje kwam hij naar mij toe met het verzoek om hem te volgen naar Naarden. Daar zouden ze mijn geluid gaan meten en kijken wat ze verder met mij gingen doen.

Dus wij naar Naarden toe, aangezien heel Hilversum opengebroken is zijn we weer naar de snelweg gereden en zo naar Naarden gereden. Het viel mij wel op dat de bromsnor harder ging dan toegestaan :N :N :N :N

Bij Naarden aangekomen moest ik mijn motor neerzetten en wachten, er zou nog iemand erbij komen die de meting zou verrichten. Ik ben een eindje verderop gaan staan om zo weinig mogelijk erbij betrokken te raken, je weet nooit of je wat verkeerd zegt natuurlijk. Dus lekker peukie erbij en wachten op wat komen zou.

Op een gegeven moment kwam het hele meetspul eraan en stonden ze met 4 man sterk om mijn motor heen om alles klaar te zetten en een meting te verrichten. Ik had wel eens op t.v. gezien dat ze sommige motoren niet konden meten dus hoopte ik dat dat bij mij ook het geval was.

Nou het leek erop dat ze wel konden meten want de motor ging aan en er werd een beetje aan mijn gas gedraaid. Kort daarop ging alles weer terug en waren ze aan het overleggen wat ze precies zouden gaan doen.

Bromsnor komt naar mij toe en vertelde mij dat ik heel veel mazzel had want ze konden hem niet meten *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* . Wel zouden ze mijn kenteken in beslag nemen want hij was ervan overtuigd dat ik wel teveel geluid maakte.

Hij zei letterllijk: ik durf bij de rechter wel te zweren dat jouw motor niet klopt. :X :X :X

Dus toen dacht ik, oké tijd dat ik ook wat ga zeggen. Dus ik zeg het volgende tegen hem:

Weet jij wel zeker dat je mijn kenteken mag innemen, want je hebt hem niet kunnen meten. Dus stel dat ik een advocaat in handen neem, geeft de rechter dan jou gelijk.

Dat vond hij niet leuk zeg maar :N :N en begon meteen van: Tja ik kan nu ook een bon uitschrijven bla bla bla bla.

Daar zat ik natuurlijk ook niet op te wachten, dus hield ik verder mij mond maar, het enige wat ik nog even zei was: Ik mag het je toch wel vragen, ik zeg niet dat ik dat ga doen. Ik moet mij aan de regels houden en jij natuurlijk ook. Ik wilde gewoon weten of jij dat wel echt mag doen.

Nou het kwam erop neer dat ik een blauwtje heb gelopen bij de politie. Een blauwtje is een bewijs van inname van je kenteken. Ik moet nu met een standaard uitlaat op mijn motor langs komen en dan krijg ik mijn kenteken weer terug.

Dus nu moet ik even een standaard uitlaat regelen en kan ik hem weer ophalen :Y :Y

Doe ik dat niet binnen 28 dagen dan wordt mijn kenteken naar de RDW gestuurd en moet ik de hele motor opnieuw laten keuren.

Maar zover laat ik het natuurlijk niet komen.

Waar ik nog wel overtuigd van ben is dat hij mijn kenteken onterecht heeft ingenomen aangezien ze niet hebben kunnen meten hoeveel DB mijn motor nu eigenlijk echt maakt.


P.s.

Voor alle moraal ridders:

Ja, ik denk dat ik teveel geluid maakte, mijn DB-killes zaten er niet in.

En ja, als ik een boete had gehad omdat ze mij goed hadden kunnen meten zou ik niet gaan lopen zeuren.

Als iets niet goed is dan is het niet goed en moet je niet gaan lopen zeuren.


Ja. :]
 
Nah, Db killers erin en weer ophalen dat kentekenbewijs.

En ja, het mag.
 
Je mag wel een andere uitlaat erop (laten) zetten. Als jouw OEM uitlaat stuk gaat hoef je (volgens mij) niet persee een OEM uitlaat aan te schaffen.

Of moet jij als je er een B merk uitlaat laat monteren weer terug naar de RDW? Dan is het hele principe om een B merk aan te schaffen n.v.t. want je komt dan waarschijnlijk met keuring en al gewoon duurder uit. :?
 
Laatst bewerkt:
Ja mag.

Met een niet originele uitlaat komt je motor niet meer overeen met de motor zoals die gekeurd is door de rdw.
:^ als je echt heeeeel precies gaat kijken voldoet je motor niet aan de type goedkeuring waarmee hij is verkocht.

Dus ff standaard pijpie regelen, kenteken terug krijgen, open pijp er op en weer knallen.
Standaard pijpie op de plank voor de volgende keer :P
 
Ik heb een akra met E-keur waarmee ik hem door de RDW keuring heb gekregen zonder enige moeite. E-keur erop = goed (mits killers erin uiteraard)

Simpel. Oja, die agent had aantoonbaar te lang geen sex gehad. Even aantoonbaar als jouw teveel aan geluid.
 
Dit klinkt bijna als bromfiets praktijken :?

Wat een onzin zeg.... naja, als dat de enige manier is je kentekenpapieren terug te krijgen -O-

En wat die scootertjes van de politiebetreft... ik heb een tijdje bij een scooterzaak gewerkt, die politiescooters onderhield, die dingen liepen 70. En dat waren snorscooters :? :X
 
Ik geloof dat hier al meerdere discussies over zijn geweest, maar zo ver ik heb gehoord:

Ja, een politieagent mag als hij vind dat jij te hard rijd, te veel geluid maakt, te lomp rijd zonder verder bewijs (video, meting, etc) jou een boete geven, je rijbewijs nemen, je kentekenbewijs innemen enz.

(Want deze mensen hebben een opleiding gehad en gezworen nooit te liegen :+)
In principe ben je verplicht alles te doen wat een daartoe bevoegde ambtenaar zegt. Of dat onredelijk is, mag je achteraf door de rechter laten toetsen. Voor zover ik weet is dit in het kort hoe onze rechtsstaat werkt...
 
Terug
Bovenaan Onderaan