Rijklaar Maken Honda CB500 '75

Oversquare

MF'er
17 jul 2009
126
0
Oud-Beijerland
Hey Forumgasten,
Ik heb sinds twee weken de bovengenoemde Honda in mijn garage staan. Ik kwam hem toevallig tegen en kon hem niet laten staan. De bedoeling is dat ik ga kijken of hij nog te redden is, en als dat zo is om hem rijklaar te maken. Hij heeft nadat de vorige eigenaar hem heeft gekocht tien jaar stilgestaan.




Dingen die op het eerste gezicht gedaan moeten worden:

accu
voorband
roest op tank
carbs schoonmaken en synchroniseren
voorspatbord vervangen (zit een betere bij)
olie/olie filter/luchtfilter vervangen
Zadeldekje
voorrem

Dit weekend ga ik kijken of hij wil starten, en omdat ik hem niet wil slopen wil ik vragen of er nog belangerijke zaken zijn die ik over het hoofd zie.

Wat ik nu van plan ben:

olie verversen ( half of vol synthetisch Mineraal omdat het een oudje is)
olie op kleppen en in cilinders gooien
voorzichtig krukas draaien met ratel o.i.d. (voor het geval dat de zuigerveren vast zitten)
Carbs schoonmaken
ontsteking testen
starten met kickstart (kan ook elektrisch maar ik doe het liever voorzichtig)

Ik heb nog geen rijbewijs dus ik heb alle tijd, hoewel ik alleen weekenden heb om er aan te werken...


alvast bedankt :D
 
Laatst bewerkt:
Ik zou hem eerst maar eens aan het lopen zien te krijgen,
en dan verder kijken of het de moeite loont om er nog geld
in te steken,en inderdaad gewone olie in die oude blokken doen,
synthetische olie kan de keerringen aantasten en ook weekt het
koolaanslag los met als gevolg hoog olie verbruik.
 
@ 77: Toch maar goed dat ik het even vraag :D
Minerale olie staat genoteerd

@ mach4: Dat was ook mijn logica, als het blok niet goed is (of niet simpel te repareren) kan ik hem beter doorverkopen/slopen.
 
Update !


Vrijdag lekker bezig geweest:
carbjes/benzinekraan schoongemaakt. En gestart! Hij liep alleen wat moeilijk (en niet stationair).

Zaterdag tijdelijke aansluiting voor accu gemaakt, olie(filter) gehaald en luchtfilter schoongemaakt.
Bij de lokale motorzaak werd mij verteld dat minerale olie alleen voor motoren van ver voor 1975 nodig is, dus dat ik gewoon half-synteet kan gebruiken. Kan ook zijn omdat hij zelf geen minerale olie te koop had.

Weet iemand een goedkope webshop voor dit soort dingen?

Ik kwam erachter dat hij maar op drie cilinders liep (koudere uitlaat). Bougie gecheckt, puntjes waren plat. Goed gezet, vonkte goed maar wilde niet werken. Carb bleek geen benzine te krijgen, uiteindelijk bleek de vlotter ondersteboven te zitten :D.

Daarna blokkie lekker warm laten lopen, maar de aftap bout wilde niet los.

Steeds meer kracht zetten totdat:



Dus nieuw doppensetje nodig
ik ben van plan deze te halen

http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?productid=2725

Iemand ervaring?


Volgende zaterdag:
Gasmechanisme schoonmaken en smeren (gas blijft soms hangen)
Carbjes grondiger reinigen en bougies controleren

bedankt voor het lezen!
 
Dus nieuw doppensetje nodig
ik ben van plan deze te halen

http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?productid=2725

Iemand ervaring?

bedankt voor het lezen!
Geen ervaring mee, maar die doppen zie er niet echt geweldig uit (te veel chroom aan de buitenkant).
En dan zo'n berg gereedschap voor zo weinig centen en dan kwaliteit?? Ik weet het niet maar heb er weinig vertrouwen in.
Als je met een brik/klassieker aan de slag gaat heb je echt goed (lees sterk) gereedschap nodig wat goed past en niet barst of breekt. De zooi kon weleens goed vastgeroest zitten.
(Btw ik heb ook wel wat Buitelaar spul, maar geen handgereedschap)
 
Buitelaar heeft prima gereedschap voor een mooie prijs,
ik heb daar zelf ook gereedschap en een motorheftafel gekocht,
en ben daar tevreden over,voor zogenaamd beter gereedschap
waar een merk opstaat betaal je onnodig veel meer.
Castrol heeft ook minerale olie in hun programma
Castrol Activo .
actevo.png
 
Laatst bewerkt:
DRPiet heeft een vergelijkbaar setje net bij Louis besteld voor, ik geloof, 70 euro. En die kwaliteit lijkt echt wel prima te zijn.

Helaas is de aanbieding voorbij en kost hij weer 100 ;)
 
Update !


Vrijdag lekker bezig geweest:
carbjes/benzinekraan schoongemaakt. En gestart! Hij liep alleen wat moeilijk (en niet stationair).

Zaterdag tijdelijke aansluiting voor accu gemaakt, olie(filter) gehaald en luchtfilter schoongemaakt.
Bij de lokale motorzaak werd mij verteld dat minerale olie alleen voor motoren van ver voor 1975 nodig is, dus dat ik gewoon half-synteet kan gebruiken. Kan ook zijn omdat hij zelf geen minerale olie te koop had.

Weet iemand een goedkope webshop voor dit soort dingen?

Ik kwam erachter dat hij maar op drie cilinders liep (koudere uitlaat). Bougie gecheckt, puntjes waren plat. Goed gezet, vonkte goed maar wilde niet werken. Carb bleek geen benzine te krijgen, uiteindelijk bleek de vlotter ondersteboven te zitten :D.

Daarna blokkie lekker warm laten lopen, maar de aftap bout wilde niet los.

Steeds meer kracht zetten totdat:

[~[url="http://img205.imageshack.us/img205/8915/snc00143y.th.jpg"]afbeelding~][/URL]

Dus nieuw doppensetje nodig
ik ben van plan deze te halen

http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?productid=2725

Iemand ervaring?


Volgende zaterdag:
Gasmechanisme schoonmaken en smeren (gas blijft soms hangen)
Carbjes grondiger reinigen en bougies controleren

bedankt voor het lezen!
Goed bezig geweest al. :Y Hoe heb je de carbs schoongemaakt trouwens? Lijkt me dat ze na een jaar of 10 wel een grondige poetsbeurt konden gebruiken??

Wil je hem ook nog optisch verbouwen of alleen motorisch goedmaken?
 
Laatst bewerkt:
Update:
zaterdag nieuw doppensetje gehaald, prima spul als je het mij vraagt.

Daarna wilde ik even de bougie's gaan bekijken, krijg ik mijn dop niet op nummer drie. Zit de teller aandrijving in de weg. Gelukkig wees mijn maat erop dat bij het originele gereedschap setje ook een bougiesleutel zit :D. Ik heb trouwens ook ontdekt dat mijn toerentellerkabel gebroken was.

Ook nog even gasmechanisme geprobeerd te smeren maar ik ben bang dat dat toch helemaal uit elkaar moet voordat hij weer vloeiend loopt.

Ik ga ook maar even kijken of ik mijn carbjes op mijn werk ultrasoon kan laten reinigen.

@Niekenuz:
Ik ben nu vooral bezig om het technisch in orde te krijgen. Daarna ga ik dingen poetsen en misschien het een en ander spuiten. Optisch is hij eigenlijk al naar mijn smaak, ik had er een extra set kappen en tank bij (slecht gespoten) in het zwart en die zitten er nu op. De semi-rat stijl die hij nu heeft vind ik wel erg mooi eigenlijk.
 
UPDATE!

De pa van mn maat wees me erop dat het ook zo kunnen dat de vervroeger blijft hangen.
Dus we hebben gekeken, en inderdaad: de veertjes waren opgerekt. Helaas hebben we ze niet helemaal meer goed kunnen buigen. Maar het verschil was wel merkbaar.

Weet iemand of die veertjes nog ergens los te krijgen zijn?

Verder
Toeter gefixt en koppeling mechanisme gesmeerd

volgende keer meer...
 
Door Honda worden die veertjes niet los geleverd,maar probeer het
eens bij een motorsloop,de complete vervroeger is nog wel te leveren
en kost rond de 75 euro.
 
Laatst bewerkt:
Fourdeel.nl of honda4.nl hebben vast nog wel ergens een veertje liggen voor erg weinig of anders een van de vele honda bezitters ergens in de schuur. Ik kan ook wel eens kijken of ik nog wat kan vinden

Maar mooie fiets, zo'n tank zoek ik ook nog voor mijn motor (zie hier). Dus mocht je besluiten er eens een caferacer van te maken ofzo, dan houd ik me aanbevolen voor de tank ;)
 
@ mca2

Ik heb er een extra tank bij, die zit er nu op. (niet op foto)

Helaas is de tank van de foto van dichtbij minder mooi dan hij op de foto lijkt.
Als je nog interesse hebt kan ik wel wat detailfoto's maken.


trouwens,
Ook voorspatbord vervangen, foto komt morgen!
 
Ik meende inderdaad een deuk vooraan te zien. Maar ik zoek voor mijn motor dus nog zo'n bruine tank met die zwarte halve maan ipv de "driehoeken" van mij. Dus als je zo'n tank hebt en wat foto's dan ben ik zeker geinteresseerd. Je mag ze ook aan me mailen (zie mijn profiel).
 
Als de vervroeger van een cb 550 gelijk is, heb ik er waarschijnlijk nog 1 liggen. Mag je voor verzendkosten hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan