Yamaha FZR 400 - laser vs E-keur uitlaat

RemcoNL

MF veteraan
6 jul 2009
5.122
1
Apeldoorn
Korte intro: ik heb sinds 3 weken mijn rijbewijs A (zwaar), en ben op zoek naar een motor. Ik zoek een oudere, omdat-ie buiten moet blijven staan op een openbare parkeerplaats, zonder dat ik me er al te veel zorgen om maak.

Ik overweeg de aanschaf van een Yamaha FZR 400 W uit 1989 (zie de foto). Deze kost (particulier) 750 euro, ik heb gisteren een proefrit gemaakt. De motor stuurt gewoon lekker en lijkt me een leuke beginnersfiets (ook al zocht ik oorspronkelijk een motor waar ik helemaal rechtop op kan zitten). Mijn grootste bezwaar bij deze motor is de niet-originele open pijp uitlaat. Ik lees diverse topics over boetes (tot niet verder mogen rijden in Duitsland) bij gebruik van een niet-goedgekeurde uitlaat, en dat is uiteraard niet waar ik op zit te wachten. Het extra geluid hoeft van mij niet zo, dus het liefst zet ik hier als ik de motor koop een nieuwe uitlaat op.

Totale benodigdheden om de motor aan mijn wensen aan te passen:
1. Legale straat-uitlaat
2. Snelheidsmeter met duidelijke km-schaal: er zit nu een mijlenteller in, waarbij de snelheid in km zeer klein staat aangegeven en moeilijk afleesbaar is
3. Verlengde buitenspiegels, ik zie nu voornamelijk mijn armen of de berm, en niet de auto's recht achter me

Extra nadeel van deze motor: naar neutraalstand schakelen gaat 2 van de 3 keer heel moeizaam.

Mijn vraag: hebben jullie tips wat ik kan verwachten? Is het de moeite om een nieuwe uitlaat met E-keur te kopen (als die al nog leverbaar zijn, Google hielp me niet verder om een passend model te vinden)?

PS
Lid worden van Dutch FZR Owners Club mag niet omdat ik nog geen FZR bezit :(
 
Laatst bewerkt:
Standaard uitlaat bestaat uit een stuk (vastgelaste demper) gewoon op zoek naar een demper die op de linkpijp past.
Ik heb spiegels van een gsxr 750 op die van mijn zoon gezet,en de snelheidsmeter heb ik een witte streep bij 50/80/100/120 gemaakt, het zijn leuke scheur fietsen.
 
Laatst bewerkt:
... gewoon op zoek naar een demper die op de linkpijp past.
Wat is de "linkpijp"?
Ik heb spiegels van een gsxr 750 op die van mijn zoon gezet,en de snelheidsmeter heb ik een witte streep bij 50/80/100/120 gemaakt, het zijn leuke scheur fietsen.
Streepjes zetten had ik ook aan gedacht, wellicht gewoon de makkelijkste optie, ik wil het inderdaad alleen om niet te hard te rijden (of in ieder geval te weten wanneer ik dat wel doe).
 
Tis een leuke fiets voor een schappelijk prijs,

Maar, ik zou in dit geval, het geld dat je voor een e-keur uitlaat (minimaal 150e voor een 2e hands) en de andere spiegels (ook weer prutsen en minimaal 50e verder) en het ongemak van je km teller (of het vervangen ervan, kost ook weer geld) bij je budget optellen en daarmee voor een fiets kijken die gewoon voldoet aan jouw eisen.

Maar succes!


Zomaar ff 3 linkjes met km teller, bredere spiegels, meer comfort en standaard uitlaat:

http://www.marktplaats.nl/index.php...kb7PI9fYap1zL4fV6%2FQnc4B%2By&fta_ind=29&fs=1

http://www.marktplaats.nl/index.php...kb7PI9fYap1zL4fV6%2FQnc4B%2By&fta_ind=25&fs=1

http://www.marktplaats.nl/index.php...BuhHtXTG5vd7GuWgpvNxuPwBC3Rf9&fta_ind=23&fs=1

(ik heb verder geen enkele band met de verkopers van hierboven)
 
kep ook een fzr uit 89...

ik heb me laten vertellen dat er in die tijd nog net geen e-keur uitlaten opzaten, gewoon de standaard uitlaat welke bij de typegoedkeuring als ok werd meegenomen...

check maar eens voor de grap op een uitlaat (van een yammie) van een motor uit die tijd waar dat keumerk staat...

ik weet het niet 100% zeker of dit nu klopt..

het is een mooie gelegenheid dat eens te bekijken in dit topic.
als dat namelijk inderdaad zo is hoef je alleen te zorgen dat je een bepaald dBniveau niet overschrijdt, en dus gewoon met dBkiller zonder ekeur mag rijden...

hier is ook een discussie bezig(geweest): klik

edit:
heb er maar een mailtje aan gewaagd aan de rdw.. ik laat nog wel wate horen als ik reactie heb...

als je idd geen e-keur demper nodig hebt, scheelt dat weer in de kosten ;)
 
Laatst bewerkt:
kep ook een fzr uit 89...

ik heb me laten vertellen dat er in die tijd nog net geen e-keur uitlaten opzaten, gewoon de standaard uitlaat welke bij de typegoedkeuring als ok werd meegenomen...

check maar eens voor de grap op een uitlaat (van een yammie) van een motor uit die tijd waar dat keumerk staat...

ik weet het niet 100% zeker of dit nu klopt..

het is een mooie gelegenheid dat eens te bekijken in dit topic.
als dat namelijk inderdaad zo is hoef je alleen te zorgen dat je een bepaald dBniveau niet overschrijdt, en dus gewoon met dBkiller zonder ekeur mag rijden...

hier is ook een discussie bezig(geweest): klik

edit:
heb er maar een mailtje aan gewaagd aan de rdw.. ik laat nog wel wate horen als ik reactie heb...

als je idd geen e-keur demper nodig hebt, scheelt dat weer in de kosten ;)


Vaak staat er op de originele dempers van oudere fietsen wel een onderdeel nr, waarmee kan worden aangetoond, dat het om een originele uitlaat gaat.
E keur wil zeggen, dat hij voldoet aan de geluidseisen, zodat je hem zonder keuring kan plaatsen. Want officieel voldoet je motor niet meer aan de type goedkeur als je er een andere uitlaat onder zet. Ik heb onder mijn 88 er ook een E keur uitlaat zitten. Kosten verschillen iet zoveel overigens.

@ TS Mile pajic adverteert regelmatig op marktplaats met het pas maken van uitlaten, met E keur voor een heel schappelijke prijs.
 
mooie fiets hoor! en voor een mooie prijs!
houd wel de oliepeil in de gaten, deze fietsen willen nog weleens wat verbruiken.
Bull, hebben deze type's totaal geen last van!!
Zwakste punt is de spanningregelaar maar die moet haast wel al vervangen zijn door een goede. De originele red de 20jaar never nooit niet.


Een andere stille E-keur demper koop je voor 5tientjes.
Evt pas laten maken bij een las bedrijf als je het zelf niet kan en je hebt voor €75 een
E-keur demper onder je brommer hangen.

Decibel killer laten maken kan bij superpole of bijv EPS in hoogezand.

Voor die centen koop je gewoon een echt goed motortje waar je mega mee kan sturen.
Ze is echt enorm scherp geprijsd, ik zou het wel weten!!

PS, wat vind de verkopende partij dat je zomaar die fiets hierzo neer kwakt?
Kan me HEEL goed indenken dat ze dat liever niet hebben zonder dat je het aan gegeven hebt!

gr Hans
 
Laatst bewerkt:
De fzr heeft niet de meest soepele subtiele bak.
Vaak is het pookje juist zetten al afdoende om d'r lekker te laten schakelen.
Wat stroef schakelen kan dus zijn dat de pook wat te hoog staat en daardoor minder trefzeker is.
Kan ook zomaar tijd zijn voor nieuwe olie.
Ingeslagen koppelingskorf is ook wel iets wat zich vrij duidelijk openbaard en meestal niet door stroef schakelwerk.

Als de bak problemen heeft dan is dat 90% de 2de versnelling. Maar dat merk je meteen dmv eruit schieten.
 
Extra nadeel van deze motor: naar neutraalstand schakelen gaat 2 van de 3 keer heel moeizaam.


Kans is groot dat er verkeerde olie inzit, auto olie of een slechte motorfiets olie. Gewoon even goede olie (geschikt voor motorfiets, zeker geen auto olie) erin en je probleem moet weg zijn. Liqui moly, castrol, bellray of motorex oid.

:)
 
Voor je uitlaat zou je eens naar Boonstra in Ureterp kunnen bellen, die heeft een hoop dempers (origineel en sport met e-keur) liggen en wellicht ook voor die motor of iig iets met dezelfde aansluitmaat.

Gegroet
 
Terug
Bovenaan Onderaan