190 of 180 achter??

gix750

MF'er
17 apr 2003
108
0
Groningen
Mijn gixxer heeft momenteel een 190/55/... achterop liggen. Mijn vraag is eigenlijk of ik hier zomaar een 180/55/... van kan maken?? Tenminste zonder dat ik een andere velg moet aanschaffen. Evt zou ik dit willen uit kostenoverwegingen, en ik denk dat t misschien wat makkelijker stuurt...???
Wie t weet mag t zeggen.

Alvast bedankt...
 
tja een 180 stuurt beter zegt men ,en een 190 staat vetter he :P .
Suzuki is ook van een 190 naar een 180 terug gegaan op de huidige 750,of zou dat te maken hebben met een paar ons gewichts besparing :)
 
Breedte van de achterband (maat) is vrij relatief. Een smallere achterband geeft een vlotter stuurgedrag op. Je moet wel kijken wat er op de velg past. Een 190 achterband hoort eigenlijk op een 6" velg (breedte), een 180 achterband op een 5.5" Het is wel mogelijk om een 190 band op een 5.5" velg te monteren (heb ik nu ook), maar het moet ook passen tussen je achterbrug/ketting/reactiestang-achterrem.
Ik heb toevallig vanmorgen een 190-50-17 achterband contiforce-max gekocht en deze heeft gemonteerd een breedte van 187mm. De vorige contiforce die erop zat was een 180-55-17 en had gemonteerd een breedte van 175mm. Daarvoor zat er een bridgestone bt010 omheen en die had gemonteerd een breedte van 185mm. Dus de maat van een band is niet altijd exact de breedte die overblijft als 'ie gemonteerd is. Het ene merk valt breder uit als het andere. Dit is ook de reden waarom ik nu een bredere heb gemonteerd, het verschil met een 180 van een ander merk is bijna nihil, dus zal het stuurgedrag ook niet zoveel "minder" zijn geworden.
Over de prijs kan ik dit zeggen, een contiforce-max 180-55-17 kostte 176 euro, een 190-50-17 kosste 188 euro, dus ook de prijs verschilt niet heel veel.

suc6
 
IVH, dat heb je mooi goed!

Maar je weet het he, wanneer jij het geld niet uitgeeft aan de motor, geeft de vrouw het wel aan wat anders uit. (meestal domme dingen)

Bukkem zal wel banden versleten tot op het canvas gaan rijden.
Of opgesnedenbanden voor de Vosseweg! :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan