250cc 4t of 2 t ?

InfinetyX

MF'er
25 jan 2009
50
0
beste mensen

ik ben van plan om begin volgend jaar een crosser te halen, heb een tijd op de 125 van me broer gereden ging goed ma die heeft hem verkocht ;(

nu wil ik zelf de overstap maken naar 250cc, maar kom er maar niet over uit, 2t of 4t.
heb veel dingen opgezocht, de 1 zegt dit de ander zegt dat...
vind van beiden het geluid super vet, maar het gaat meer om het onderhoudt, ik heb gelezen dat als je een 4t gewoon goed onderhoudt er niet veel meer bijzonders is dan bij een 2t, maar als je blok kapot loopt je wel veel meer kwijt bent.

ik wil btw gaan kijken voor een honda / yamaha

wat is nu echt het grote voordeel van 4t tegenover 2 t?

is een 4t echt veel duurder of is het maar een fabeltje :+

wat is het verschil tijdens rijen ? ( stuur eigenschappen / gewicht etc etc )

uren voor vervanginsdelen ? ( zuiger, kleppenstellen, big end etc etc )

ik zou het fijn vinden als iemand mij hier iets duidelijker in kan maken,
heb zelf wel ervaring met sleutelen + onderhoudt 2t ( MHR sprint scooter )
maar dat zou mij niet tegen houden een 4t te kopen, want wil het graag leren.

M.v.g Jeffrey :+
 
Een 2 takt kun je over het algemeen goedkoper (zelf) onderhouden. Maar het gaat over het algemeen over de staat van onderhoud. Als je dit bij een 4 takt verwaarloost dan kan het meteen flink in de papieren lopen. Zit, domweg gezegd, meer in wat kapot kan: nokkenasketting, kleppen, kop,oliepomp, nokkenaskettinggeleider enz enz. Olie verversen is wat duurder omdat er ook wat oliefilters vervangen moeten worden.
Zuiger voor 4 takt gaat voor competitie gebruik ongeveer 2 x zolang mee, dus die kosten zijn volgens mij tov 2 takt, net zo hoog.
2 Takt sleutelt ook gemakkelijker voor een beginner, maar je moet ergens beginnen ;)

Een 2 takt is lichter maar hoeft niet per definitie gemakkelijker te berijden zijn als een 4 takt.
Als je een wat "luie" rijder bent is een 4 takt 450 wat gemakkelijker te berijden als je wat lager in de toeren zit. Maar je zou een 2 takt ook meer koppel gericht kunnen "tunen". Een lichte machine echter, straft je niet zo snel af en is gemakkelijker te corrigeren. Je kunt er over het algemeen wat gemakkelijker mee "gooien en smijten".

Ik heb vanaf 1982 alleen 2 takt gereden en daarvoor 3 jaar 4 takt. Toen ik weer op de 2 takt zat heb ik gezworen nooit meer een 4 takt te kopen, en wat staat er nu in de schuur na 25 jaar 2 takt? Een 450 4T. Die dingen sturen zo gemakkelijk en een vermogen en koppel, meer dan ik aankan. En dan ik ben geen luie rijder , de eerste 5 minuten :$

Proefrijden is sowieso nodig, om er achter te komen of een 4 takt wel bij je past.
En vermogen is wordt handicap, als je het niet kunt gebruiken.

My 2 cents
 
dankje gassen voor je reactie,

had zelf al veel de zoekfunctie gebruikt ma sommige dingen worden onduidelijk uitgelegd :)
en idd is 2t goedkoper zelf te onderhouden, en ook makkelijker.
maar zoals je nokkenas, kleppen, kop,oliepomp, nokkenaskettinggeleider enz enz. moeten die vaak worden vervangen dan ? ( vaak is natuurlijk voor iedereen anders maar ongeveer een indicatie ? )

en een 2t 250 tunen is ook nog een optie jah, ma ook dan gaat het NOG sneller slijten :p
een 450 is zoiezow niet wat voor mij, veel te zwaar nog daarom een 250.

Heb wel dagen dat ik gewoon hard wil rijden, maar ook dagen dat ik gewoon ff relaxt wil rijden om het ma ff zo te noemen :p
soms gewoon zin om even lekker te rijden, ma niet vol te gaan enzo.

Proefrijden is sowieso nodig, om er achter te komen of een 4 takt wel bij je past.
En vermogen is wordt handicap, als je het niet kunt gebruiken.

idd is vermogen een probleem als je er niet mee om kan gaan, zal eens kijken of ik binnekort ergens test rit kan maken, komt de motor meschien nog wel eerder dan gepland :p haha ( kerst cadau voor mezelf ofzo ) :+
 
Met tunen bedoel ik juist het 2 takt karakter veranderen. Niet op top vermogen mikken maar op koppel (trekkkracht). Kan vaak al door een dikkere voetpakking (timing verleggen/compressie verminderen) te gebruiken of een andere uitlaat en evt wat zwaarder vliegwiel. Motor wordt dan wat krachtiger in het lagere toerenbereik , maar boet wel in op topvermogen (de fut is er wat eerder uit). Motor wordt dan wel een stukje betrouwbaarder omdat je niet hoog in de toeren hoeft te gaan om toch leuk te kunnen rijden.
 
Hobby gebruik voor mijn motor :
standtijd van 90 uur voor : zuiger, lagers nokkenas, krukaslagers, drijfstang. Nokkenasketting staat er niet bij, joepie O-) . Maar die wordt dan toch vervangen als als het blok toch los ligt.
Zuiver competitie gericht is dit alles om de 45 uur, zijn voorschriften van de fabrikant.

In de praktijk zijn er zat voorbeelden die met gemak het dubbele halen. Op tijd verversen en preventief onderhoud is het motto.
 
zuiger 250f :25 uur
zuiger 250 2-takt: 25 uur
das net zo lang dus.

zuiger van een 2-takt is een stuk goedkoper plus deze is veel makkelijker en sneller zelf te vervangen,geen distributie ketting vervangen ,geen kleppen stellen,goedkoper in aanschaf.ikzelf heb nog nooit een 250 2-takt zien kapot lopen.meer vermogen dan een 250f,mooier rijden dan een 250f.
als ik mn eigen verhaal zo lees heb ik mezelf weer overgehaald om weer 2-takt te gaan rijden.enigste minpunt is dat je weer met mengsmering moet gaan knoeien,maar dat is dan ook et enigste nadeel wat ik zo kan bedenken.
yamaha vanaf 2005 zijn super goede en fijne motoren,honda vind ik persoonlijk minder kwa vermogensafgifte,yamaha is veel soepeler.
dus ik zou voor een 2-takt gaan,zeker als je gewoon voor de hobby wilt crossen en zoals ik alles zelf moet betalen en sleutelen.
en een 250 2-takt tunen? yamaha en suzuki hebben een heel soepel motorkarakter waar je als hobbyrijder niet veel aan hoeft te doen,heb beide gehad en nooit geen problemen mee gehad.
 
Als je wedstrijden gaat rijden en een goed budget hebt om te spenderen, dan adviseer ik een 4takt.
Heb je niet al te veel geld en ben je een hobby rijder als mij, dan adviseer ik je een 2 takt.
Dit simpelweg omdat 2 takt goedkoper is en naar mijn idee uitdagender en explosiever.

Heb zelf ook nog een yz250 uit 99 te koop staan :P

linkje:
http://link.marktplaats.nl/294541968

Succes met je toekomstige aanwinst en berijd de motor he, laat de motor niet jou berijden :D
Dit gebeurd namelijk nog wel is met 450 4t's en 250 2t's
 
Laatst bewerkt:
Oftewel, hobby matig 2t gaan gewoon.
en wedstrijden 4 t ( tensij ik geld teveel heb :P:P )
najah dan zou het meschien maar een 2t worden, en idd kan ik ook zeer veel plezier van hebben dat zal ook zeker niet het probleem zijn haha :D
 
Hoe gaat het testen van een crosser die bij een dealer (nieuw of occation) gaat kopen eigenlijk in zn werk? Dr zit geen kenteken op, dus een rondje om de kerk zit er niet in denk ik? En is het gebruikelijk dat je de motor ook op een baan of elders in de drek kunt testen?
 
Niet zo verlegen :+ Dr is vast wel íemand die weet hoe het testen van een crosser bij een dealer er aan toe gaat.
 
Hoe gaat het testen van een crosser die bij een dealer (nieuw of occation) gaat kopen eigenlijk in zn werk? Dr zit geen kenteken op, dus een rondje om de kerk zit er niet in denk ik? En is het gebruikelijk dat je de motor ook op een baan of elders in de drek kunt testen?



Nou dat is heel eenvoudig hoor motor wordt altijd compleet uit elkaar gehaald alle slijtage delen vervangen 2 wedstrijden getest en dan pas verkocht _O- .
 
In zwartebroek bij....... kon je vroeger de motor achter zijn zaak testen. Hij had daar een eigen crossbaantje. Waarschijnlijk dat er wat meer van dit soort uitzonderingen zijn.
In Cuyk maak je een afspraak waarna je dan meegaat voor een testrit op een circuit in de buurt op 1 van de dagen dat het circuit open is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan