250cc 4takt of 450cc

ImaraJanssens

Rookie
2 apr 2022
5
0
Hoi,

Wat zijn de voordelen van een 250cc 4 takt crossmotor ten opzichte van een 450cc?

Sinds anderhalf jaar rij ik op verschillende crossbanen op een Honda crf 450 van mijn vriend. Sinds kort heeft hij die ingeruild voor een Yamaha yzf 450. Binnenkort heb ik eindelijk het geld bij elkaar om mijn eigen crossmotor te kopen. Ik vroeg me af of ik er goed aan doe om dan een 250 4takt te kopen. Ik krijg vaak te horen dat een 450 eigenlijk te zwaar is voor mij. Ik heb zelf geen vergelijkingsmateriaal dus ik heb geen idee. Ik wil graag de meningen van jullie horen die kunnen mij helpen bij het maken van een keus. Om een beeld te vormen: ik ben 24, 168cm en 54kg

Gr Imara
 
Net als op straat, gewoon gaan testrijden. Ik ben een goed bedoelende amateur enduro rijder met weinig talent 8)7 en ik heb de grootste lol met mijn 'antieke' Yamaha TT600R uit 2003. Zo'n echte luchtgekoelde kickstartende dinosaurs van 155kg rijklaar :X Om een beeld te geven: ik ben geen groene Hulk maar wel een groene grasspriet van 1.82m en 65kg schoon aan de haak. Vies aan de haak als ik alle blubber nog niet van me af heb gespoten, kan daar een paar kilo extra bij komen }:O

Ondanks de lol ben ik klaar met dat enorme gewicht tussen mijn benen :$ en wil ik iets dat mij niet na een dag rijden met de grootste lol, volledig uitgeput heeft. Hmm... ergens in een alternatief universum begint nu een jongere versie van mij meewarig met zijn hoofd te schudden :+

Ondertussen heb ik meerdere dagen testgereden op een Husaberg FE450 2012 van 115kg, een Sherco 250 Factory 4T 2009 van 110kg en een Bèta 300RR 2T 2017 van 110kg (?).

Dit hielp direct het volgende dilemma in de hand. Ik wil namelijk het koppel van de Husaberg, de vering van de Sherco en het frame/stuurgedrag van de Bèta O-)

Ik ben benieuwd naar jouw keus. Heeft je vriend nog een paar maten met andere crossers waar je op kan testen?
 
Net als op straat, gewoon gaan testrijden. Ik ben een goed bedoelende amateur enduro rijder met weinig talent 8)7 en ik heb de grootste lol met mijn 'antieke' Yamaha TT600R uit 2003. Zo'n echte luchtgekoelde kickstartende dinosaurs van 155kg rijklaar :X Om een beeld te geven: ik ben geen groene Hulk maar wel een groene grasspriet van 1.82m en 65kg schoon aan de haak. Vies aan de haak als ik alle blubber nog niet van me af heb gespoten, kan daar een paar kilo extra bij komen }:O

Ondanks de lol ben ik klaar met dat enorme gewicht tussen mijn benen :$ en wil ik iets dat mij niet na een dag rijden met de grootste lol, volledig uitgeput heeft. Hmm... ergens in een alternatief universum begint nu een jongere versie van mij meewarig met zijn hoofd te schudden :+

Ondertussen heb ik meerdere dagen testgereden op een Husaberg FE450 2012 van 115kg, een Sherco 250 Factory 4T 2009 van 110kg en een Bèta 300RR 2T 2017 van 110kg (?).

Dit hielp direct het volgende dilemma in de hand. Ik wil namelijk het koppel van de Husaberg, de vering van de Sherco en het frame/stuurgedrag van de Bèta O-)

Ik ben benieuwd naar jouw keus. Heeft je vriend nog een paar maten met andere crossers waar je op kan testen?
Hahaha leuk verteld. Alleen die technische aspecten in dit verhaal zeggen me helemaal niks 😅

Mijn vriend heeft wel maten die rijden maar ook allemaal 450cc
 
Als je dat ding gewoon volgas in elke versnelling rijdt dan is ie wss niet te zwaar.... Als je niet verder komt dan half gas zou ik een 250cc overwegen idd. Je bent dan ook wat wendbaarder.
Vanaf versnelling 3 heb ik de gashendel eigenlijk nog nooit volledig open getrokken want zo snel ben ik (nog) niet. En met mijn voeten kom ik ook niet aan de grond bij de 450. Misschien dan toch maar voor de 250 gaan.
Maakt die 25kg ook echt verschil qua wendbaarheid?
 
Vanaf versnelling 3 heb ik de gashendel eigenlijk nog nooit volledig open getrokken want zo snel ben ik (nog) niet. En met mijn voeten kom ik ook niet aan de grond bij de 450. Misschien dan toch maar voor de 250 gaan.
Maakt die 25kg ook echt verschil qua wendbaarheid?
Probeer eens een 250cc idd. Een 450 is nogal een krachtige machine, niet iets voor een beginnende of onervaren rijder.

Je wilt het liefst ook wel met de voeten aan de grond komen. Dit valt natuurlijk ook nog met de vering af te stellen.

De 25kg klinkt niet veel... Maar een crossmotor is relatief licht van gewicht. Op een totaal gewicht van 120kg is 25kg gewoon 20% minder.... Dat is behoorlijk wat en ga je zeker voelen.
 
Mijn vriendin crosst ook en bij haar was er een ander probleem. (Het starten)
Heeft op mijn 450 gereden, ook op mijn 250
Beide kreeg ze niet gestart met kickstart.
De 125 wel en daar voelt ze zich veel meer op haar gemak op
Ik zou adviseren om op een 125 te gaan rijden.

80% van de mensen die op de crossbaan met een 450 rijden zullen sneller zijn en langer kunnen rijden op een 250.
 
Vanaf versnelling 3 heb ik de gashendel eigenlijk nog nooit volledig open getrokken want zo snel ben ik (nog) niet. En met mijn voeten kom ik ook niet aan de grond bij de 450. Misschien dan toch maar voor de 250 gaan.
Maakt die 25kg ook echt verschil qua wendbaarheid?
Een 250 en 450 hebben fysiek dezelfde afmeting qua zadelhoogte e.d. Verwacht dus niet dat een 250 ineens wel past.

Qua vermogen heb je aan een 250 meer dan zat. Ik rijd zelf met een 280 en dat loopt hard zat hoor. Met de juiste techniek houdt je veel 450's achter je.
 
Terug
Bovenaan Onderaan