250cc geschikt voor Amsterdam-Dakar rit?

Jeremayah

MF veteraan
23 nov 2004
8.261
7
Assen
Hallo,

Ik ben bezig met de voorbereiding voor deelname aan de Amsterdam Dakar challenge. Dit wil ik op een motor gaan doen. Het is een rit van 7000 km over merendeel verhard terrein. In Afrika zullen er grote stukken onverhard tussen zitten en kleine stukjes door de woestijn.
Mijn voorkeur gaat uit naar een fiets van 500/600 cc, een Off the road.. Omdat het motorblok inverhouding minder belast wordt. Nu heb ik een hele nette XR250s gezien, die in de buurt van het gelimiteerde budget (500Euro) komt.

Is het een 250cc geschikt voor deze klus? Is het mogelijk om de cilinder van een 250 te vervangen voor een 500/600? Of zijn het compleet andere motorblokken (krukassen e.d.)?

Geef uw mening hieromtrent!

Alvast reuze bedankt!
 
Hallo,

Ik ben bezig met de voorbereiding voor deelname aan de Amsterdam Dakar challenge. Dit wil ik op een motor gaan doen. Het is een rit van 7000 km over merendeel verhard terrein. In Afrika zullen er grote stukken onverhard tussen zitten en kleine stukjes door de woestijn.
Mijn voorkeur gaat uit naar een fiets van 500/600 cc, een Off the road.. Omdat het motorblok inverhouding minder belast wordt. Nu heb ik een hele nette XR250s gezien, die in de buurt van het gelimiteerde budget (500Euro) komt.

Is het een 250cc geschikt voor deze klus? Is het mogelijk om de cilinder van een 250 te vervangen voor een 500/600? Of zijn het compleet andere motorblokken (krukassen e.d.)?

Geef uw mening hieromtrent!

Alvast reuze bedankt!

De cilinder pas niet. Het hele blok van een 600 past ook niet.
De XR250 kan best wel wat hebben, maar heeft niet de punch van de 600. Het hangt er van af of je een goede tijd wil neerzetten en over wat voor terrein het gaat.
 
als je niet de hele wereld gaat meeslepen kan het best op een 250.
hele volksstammen in de tweede en derde wereld rijden rond op 20pk fietsjes.
het probleem komt als jij met je westerse lichaam en een complete kampeeruitrusting op dat ding gaat crossen.
 
Als de challenge ook door het losse zand gaat dan ben ik bang dat deze ,met zijn PK's, moeite zat zal hebben om voldoende snelheid te ontwikkelen om tot voldoende koeling te komen. Maw je rijd op lage snelheid met een hoog toerental. XT500 is meer voor dat werk geschikt, zijn motorisch ook heel wat degelijker en hebben een hoger koppel bij een lager toerental.
 
Laatst bewerkt:
Als de challenge ook door het losse zand gaat dan ben ik bang dat deze ,met zijn PK's, moeite zat zal hebben om voldoende snelheid te ontwikkelen om tot voldoende koeling te komen. Maw je rijd op lage snelheid met een hoog toerental. XT500 is meer voor dat werk geschikt, zijn motorisch ook heel wat degelijker en hebben een hoger koppel bij een lager toerental.
Maar voor 500 euro vind je zelden een goede.
 
Is het een 250cc geschikt voor deze klus? Is het mogelijk om de cilinder van een 250 te vervangen voor een 500/600? Of zijn het compleet andere motorblokken (krukassen e.d.)?

Als je dit vraagt, heb je dan wel genoeg kennis om de rit van 7000 km, deels door het onverhard, te halen?

Lijkt me dat zon motor ook wel eens problemen kan geven onderweg, en als je dan niet in gevaarlijke streek wil zitten wachten en wachten tot er een karavaan paseert, zal je het zelf moeten doen ( zover dat het mogelijk is toch).

Anders lijkt het me wel vet om zoiets te doen! :]
 
Of ik voldoende kennis heb? Technisch wel en echt hele grote klussen kun je toch niet doen.
Mijn gevoel zegt dat een 250 cc minder geschikt is. Maar echt ervaring op cross/off the road gebied heb ik niet.
We gaan in een team rijden, wat betekend dat de auto het meeste meeneemt, wel neem ik een aantal overlevingsmiddelen mee op de motorfiets.

En voor max €500,- is het idd een hele klus. Technische aanpassingen en kleine reparaties kunnen we zelf wel doen. Wanneer je iemand weet met een geschikte fiets met kenteken hoor ik het heel graag..
 
Laatst bewerkt:
ik zou geen otr nemen, maar een naked 450 tot 550 van rond 1985

honda CB450, kawa gt550 en dergelijke hebben 18" achterwiel, dus kan er zo een oude crossband op
 
Laatst bewerkt:
Zolang er mensen zijn die op een R1, of een Fireblade de hele wereld (inslusief woestijn) rondrijden moet het lukken. Er zijn zelfs mensen die met een Ural met zijspan van Nederland naar Zuid-Afrika (of was het nou andersom?) rijden

Als die XR technisch goed is gaat hij dat probleemloos halen. Als ik jou was zou ik me meer zorgen maken om mezelf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan